Monday, May 11, 2009

Syarah Matan Jauharatut Tauhid (1)

Syarah Matan Jauharatut Tauhid yang dikarang oleh Syeikh Ibrahim Laqqani. Syarah disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Zamihan Mat Zin al-Ghari dalam majlis ilmu tafaqquh di Masjid al-Muhsinin



Syarah arju' dari matan raja' - raja' maksudnya mengharap-harap. Maknanya, harap-harap jadi atau harap-harap berhasil. Tambahnya lagi, harap-harap matan yang isi kandungannya tentang tauhid berhasil dan memberi manfaat.
Harapan yang beserta dengan hati itu adalah sesuatu yang terpuji.
Qabul itu maknanya terima dengan redha yakni terima dengan senang hati. Maksudnya tiada penentangan terhadap orang yang melakukan demikian. Menurut pandangan ulama yang rajih, bila dah qabul, jangan ada niat nak ungkit balik. Jangan ada penentangan. Jika ada niat ungkit atau penentangan maka qabul tidak akan sempurna.
Qabul yang sempurna ialah penerimaan dengan senang hati atau sukarela atau tidak ada ungkitan atau tidak ada penentangan. Menurut pandangan sesetengah ulama, qabul ini sebenarnya diberi 'pahala.
Erti tom'ah ialah mengerjakan ibadah kepada Allah Taala. Tomi'an pula ialah melakukan ibadah dengan sepenuh hati dan keterujaan. Seseorang haruslah mempunyai sifat tamak haloba untuk mencari keredhaan Allah Taala dan mengharapkan ganjaran akhirat. Inilah sifat ketamakan yang terpuji kerana mencari ganjaran akhirat. Sebaliknya sifat yang tercela dan dikeji ialah ketamakan mencari dunia. Kata sesetengah ulama, martabat ahli fiqh ialah melaksanakan ibadah untuk mencari manfaat dunia dan menolak atau membuang kemudaratan akhirat. Kata al-khawass iaitu orang-orang yang khusus (sufi), tidak sah ibadat kecuali jika diniatkan menjunjung titah perintah Allah Taala dan kerana mahabbah (cinta) kepada Allah dan Rasul-Nya. Peringkat ini disebut peringkat atau martabat mutawassit (pertengahan). Peringkat yang paling tinggi menurut pendapat orang yang khawass ialah tidak sah ibadat jika tidak diniatkan untuk mendekatkan diri (taqarrub) kepada Allah swt.
Ikhlas itu ada 3 bahagian
1. Ikhlas rendah
2. Ikhlas pertengahan
3. Ikhlas tinggi
Ikhlas yang pertama itu mengerjakan ibadat kerana menginginkan keperluan dunia dan akhirat.
Ikhlas pertengahan pula mengerjakan ibadat kerana menginginkan pahala akhirat dan ingin selamat di akhirat.
Ikhlas ketiga itu ialah kerana taqarrub dan mahabbah kepada Allah Taala.
Kita ini dalam ikhlas peringkat ke berapa? Cubalah berganjak dari peringkat 1 (jika merasakan diri di peringkat 1) dan keperingkat yang lebih tinggi.
Menuntut ilmu itu ada syaratnya iaitu untuk beramal bukannya untuk perkara-perkara lain seperti nak dapat kerja, jadi konsultan atau berjidal (berbalah) dengan orang lain. Bila mengaji kenalah baca dari mula sampai akhir. Bila mengaji kenalah bawa kitab. Syarat belajar hendaklah mengaji dan ilmu itu mestilah melengkapi segala ilmu.
Mestilah ada guru mursyid yang boleh memberi tunjuk ajar. Guru mursyid itu mestilah
1. alim dalam ilmunya.
2. ilmunya bersilsilah iaitu ilmu yang diwarisi.
3. ada ijazah dari guru sebelumnya.
4. mempunyai kerohanian yang tinggi.
Ilmu yang bersilsilah maksudnya guru mestilah telah bermusyafahah iaitu guru itu mengambil ilmu dari mulut ke mulut dengan guru sebelumnya dan ilmu itu mestilah sah dari segi sanadnya.
Guru mengajar dengan jelas huraiannya, zahid (sifatnya zuhud) serta qana'ah yakni cukup sekadar ibadah. Maksud qana'ah disini ialah semua aktiviti yang dilakukannya adalah ibadah.
Guru juga perlu memelihara kelakuannya yakni warak.

No comments:

Post a Comment