*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 27 September 2009 (kuliah dhuha)
Kitab Sunan al-Hafiz Abi Daud
Abi Daud merupakan ulama besar di zamannya. Lidahnya tidak pernah putus menyebut hadith Nabi saw. Pernah satu ketika seorang ulama besar berhajat hendak mengucup lidah Abi Daud. Ini adalah kerana lidah Abi Daud dipenuhi dengan kemuliaan. Lidahnya bersinar kerana sentiasa membicarakan hadith Nabi saw. Kitab hadith yang dikarang oleh Abi Daud ini termasuk dalam Sunan Sittah yakni kitab besar hadith yang enam. Kedudukannya selepas kitab hadith yang dikarang oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim. Kitab ini kemudiannya disyarah oleh ulama-ulama besar selepasnya. Antaranya ialah seperti Imam Saharanfurriy yang mengarang kitab Bazlul Majhud dan Syeikh Yasin Isa al-Fadani yang menulis kitab syarah mencecah sehingga 24 jilid (Kata Syeikh, ada diantara jilid tersebut telah diambil tanpa izin oleh pihak Wahabbi).Hadith yang diriwayatkan pada hari ini adalah berbunyi seperti berikut,
“Aku adalah penghulu (sayyid) anak ‘Adam, Orang yang pertama yang akan dibangkitkan daripadanya oleh bumi, orang pertama yang memberikan syafaat dan orang pertama yang diizinkan memberikan syafaat.”
Nabi saw memanggil dirinya dengan panggilan Sayyid yang bermakna tuan. Jadi bagi kita sebagai umat Nabi saw, adalah sunat memanggil Nabi saw dengan menyertakan panggilan Sayyid. Bagaimana ada orang boleh berkata bahawa panggilan Sayyid ini adalah suatu perkara bidaah sedangkan ia terang-terang adalah sunnah Nabi saw? Orang yang memanggil Nabi dengan panggilan Sayyid akan mendapat pahala kerana ia sunnah. Sebaliknya orang yang tidak memanggil Nabi saw dengan panggilan Sayyid tidaklah berdosa cuma ia termasuk dalam golongan yang tidak disukai. Sahabat memangil Nabi saw dengan panggilan Sayyid maka kita sepatutnya mencontohi sahabat. Amat aneh sikap masyarakat pada zaman ini apabila tidak memuliakan Nabi saw dengan memanggil baginda dengan gelaran yang bersesuaian dengan kedudukan baginda saw. Panggilan Sayyid terhadap baginda saw dikatakan sebagai bidaah sedangkan panggilan Dato, Datin, Tan Sri dan Tun yang menjadi kemegahan masyarakat zaman ini tidak pula dianggap bidaah. Begitu juga dengan majlis pengijazahan yang dilakukan oleh ustaz-ustaz kepada anak muridnya dianggap satu perkara bidaah tetapi ijazah yang disampaikan di universiti-universiti tidak pula dianggap bidaah. Nabi saw adalah penghulu anak ‘Adam. Bagindalah orang yang pertama yang akan dibangkitkan di hari Akhirat. Kata Imam ad-Darimi, Bangkitnya Nabi saw itu akan diiringi oleh 70, 000 malaikat. Selepas Nabi saw dbangkitkan, sahabat besar baginda Abu Bakar akan dibangkitkan, diikuti dengan Umar, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Baqi’, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Ma’la, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Ta’if dan selanjutnya. Salah seorang sahabat besar Nabi saw yang dikebumikan di Baqi’ ialah Uthman bin Affan. Beliau juga adalah merupakan menantu Nabi saw. Nabi saw sangat memuliakan Uthman. Pernah satu hari Abu Bakar datang ke rumah Nabi saw dalam keadaan Nabi saw tidak memakai baju. Langsung dijemputnya Abu Bakar masuk ke rumah. Selepas itu datang pula Umar, juga terus dijemput masuk oleh baginda saw. Selepas itu datang pula Uthman. Nabi saw tidak membenarkan Uthman masuk sebelum baginda mengenakan bajunya. Abu Bakar dan Umar berasa kecil hati kerana dari segi hubungan kekeluargaan, mereka adalah mertua Nabi saw sedangkan Uthman cuma menantu baginda saw. Kata baginda saw, Aku memuliakan Uthman kerana penghuni langit amat malu kepadanya maka aku juga berasa malu dihadapannya. Ada beberapa pengajaran yang boleh didapati disini. Ianya berkaitan dengan adab orang yang berkunjung dan orang yang dikunjungi. Orang yang dikunjungi (tuan rumah) perlu bertanya kepada orang yang datang berkunjung tentang pengenalan diri mereka. Orang yang berkunjung pula mesti mengenalkan diri mereka. Orang yang berkunjung tidak boleh berada di hadapan pintu sebaliknya disisi pintu. Tujuannya ialah memberi masa kepada tuan rumah dan ahli keluarganya untuk bersiap atau mengelak dari terpandang aurat tuan rumah dan ahli keluarganya. Sekiranya pintu tertutup, orang yang berkunjung perlu mengetuk pintu sebanyak 3 kali. Jarak masa untuk setiap ketukan pintu itu ialah kira-kira kadar dua rakaat solat sunat untuk setiap satu ketukan. Ramai orang salah kaedah dimana mereka mengetuk 3 kali sekaligus. Hikmah megetuk pintu dengan kadar begitu ialah untuk memberi masa kepada tuan rumah untuk mempersiapkan diri. Kemungkinan tuan rumah pada masa itu sedang mengerjakan solat atau berada didalam bilik air. Kata Syeikh, Sayyid Muhammad Alawi Maliki jika pulang pada waktu malam dari musafir tidak akan terus ke Makkah. Beliau sebaliknya akan menginap di Jeddah kerana tidak mahu menyusahkan ahli keluarganya di tengah malam. Begitulah cara orang alim menjaga adab-adab mereka. Begitu juga dengan azan dan iqamah. Azan dan iqamah perlu dijarakkan sedikit supaya memberi masa kepada orang ramai datang ke masjid. Ada ulama berpendapat jarak masa antara azan dan iqamah itu adalah sekitar kadar 4 rakaat solat. Selain itu, adab fiqh masjid juga perlu dijaga. Seorang ulama besar bernama Syeikh Ali Khawas yang menjadi guru kepada Imam Abdul Wahab Sya’rani tidak akan tergesa-gesa datang awal ke masjid. Kata beliau, aku takut jika aku tidak dapat menjaga adab-adab didalam masjid sekiranya aku datang awal. Alim-ulama sangat menjaga adab dalam masjid. Ini adalah kerana Allah Ta’ala melimpahkan rahmat-Nya bagi orang-orang yag menjaga adab dalam masjid. Sebaliknya untuk menjaga adab ini bukanlah mudah. Sekiranya adab tidak dijaga maka penghuni masjid itu tidak akan dirahmati Allah Ta’ala dan inilah yang sangat-sangat dibimbangi oleh para ulama. Guru kepada Imam Abdul Wahab Sya’rani ini dikurniakan ilmu laduni. Gurunya itu sebenarnya bekerja dengan mengambil upah menjahit kasut di hadapan Masjid al-Azhar. Imam Abdul Wahab pula menjadi Syeikhul Azhar pada masa itu. Beliau dianggap pemimpin Mazhab Fiqh dikala itu tetapi suka memandang sinis terhadap orang-orang yang berada diluar Masjid al-Azhar termasuklah gurunya itu.Pada satu hari, gurunya itu menegurnya, Sudahlah Abdul Wahab. Perbetulkan masalah kamu dahulu. Kamu itu hanya menjadi tunggangan isteri kamu bila berada di rumah. Tersentak Imam Abdul Wahab apabila gurunya itu berkata demikian. Memang benar apa yang dikata oleh gurunya itu tetapi bagaimana gurunya itu tahu sedangkan beliau tidak pernah menceritakan perkara itu kepada sesiapa pun. Kata gurunya, Aku tahu apa yang kamu tak tahu. Oleh itu janganlah kamu membanggakan diri dengan ilmu kamu itu. Semenjak dari itu, Imam Abdul Wahab berhajat hendak bergurukan dengan gurunya itu. Gurunya bersedia menerima tetapi memberi syarat yang sangat berat untuk dilaksanakan. Syaratnya ialah beliau perlu membakar kesemua buku karangannya sebelum berguru dengannya. Kata gurunya, Aku tidak mahu engkau bersandar semata-mata kepada kitab sebaliknya aku mahu engkau bersandar semata-mata kepada pemilik kitab iaitu Allah swt.[1]
Seorang lagi ulama besar yang dikurniakan ilmu laduni dizamannya ialah Sayyid Ahmad Badawi. Ulama besar ini telah dituduh menyebar ajaran sesat. Lalu penguasa menghantar ulama untuk menyiasat sejauh mana kebenaran tuduhan itu. Apabila ulama itu bertemu dengan Sayyid Ahmad Badawi, dengan bersahaja Sayyid berkata kepadanya, Sebelum kamu membetulkan aku, betulkanlah dahulu mushaf al-Quran dirumah kamu. Ada kesilapan pada sekian baris di sekian mukasurat… Syeikh yang datang mengunjungi Sayyid Ahmad Badawi terkejut dengan kata-katanya itu. Beliau segera balik ke rumah dan didapatinya apa yang dikatakan oleh Sayyid Ahmad Badawi adalah benar. Sebelum ini, beliau tidak penah perasan sehinggalah diberitahu oleh Sayyid Ahmad Badawi.
Seorang lagi ulama besar dalam ilmu hadith ialah Imam al-Hafiz al-Tirmizi. Beliau berasal dari Tirmiz dan merupakan anak murid kepada Imam Bukhari. Kata sesetengah ulama, mata Imam Tirmizi buta kerana terlalu banyak menangis selepas gurunya, Imam Bukhari wafat. Gurunya, Imam Bukhari adalah ulama besar dizamannya. Kata-katanya menjadi tauladan kepada orang lain. Kata Imam Bukhari, Tidak alim seseorang itu jika ia tidak meriwayatkan ilmu dari gurunya, rakan seperjuangannya atau muridnya. Itulah ciri ulama sejati yang sentiasa berusaha mengambil ilmu tanpa mengira usia dan pangkat. Adakalanya ilmu itu dimiliki oleh mereka yang berusia jauh lebih muda, oleh itu kita perlu berusaha mendapatkannya. Ini juga secara tidak langsung menunjukkan kebesaran Allah Ta’ala bahawa ilmu Allah Ta’ala itu sangat luas sehingga tidak mampu diambil kesemuanya oleh manusia. Kata Syeikh, ulama yang sejati ialah ulama yang tidak hanya pandai bercakap tetapi turut mendengar yakni menambil ilmu dari orang lain. Tanda orang itu celaka sebelum dia dilahirkan lagi ialah apabila dia suka bercakap tetapi tidak suka mendengar. Ulama-ulama yang sangat kasihkan pada Nabi saw akan melazimkan diri mereka dengan mambaca hadith-hadith Nabi saw. Dengan membaca hadith, nur hadith akan mendampingi orang yang membacanya. Kalau kita suka kepada hadith itu menandakan kita mencintai dan mengasihi tuan punya hadith iaitu baginda Rasulullah saw. Janganlah kita berasa jemu atau bosan membaca hadith. Ulama besar betul-betul menjaga adab ketika membaca hadith. Imam Malik pada satu ketika pernah berpeluh-peluh membaca hadith. Setelah selesai membaca hadith, beliau ditegur kenapa beliau jadi begitu. Kata Imam Malik, Aku berpeluh kerana menahan kesakitan yang amat sangat akibat disengat kala jengking sebanyak 16 kali. Aku menahan kesakitan itu kerana aku tidak mahu memutuskan hadith yang aku baca. Begitulah hebatnya para ulama menjaga adab ketika membaca hadith-hadith Nabi saw. Mereka memelihara hadith Nabi saw sedemikian rupa kerana mereka benar-benar mengasihi dan mencintai Nabi saw.
Abi Daud merupakan ulama besar di zamannya. Lidahnya tidak pernah putus menyebut hadith Nabi saw. Pernah satu ketika seorang ulama besar berhajat hendak mengucup lidah Abi Daud. Ini adalah kerana lidah Abi Daud dipenuhi dengan kemuliaan. Lidahnya bersinar kerana sentiasa membicarakan hadith Nabi saw. Kitab hadith yang dikarang oleh Abi Daud ini termasuk dalam Sunan Sittah yakni kitab besar hadith yang enam. Kedudukannya selepas kitab hadith yang dikarang oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim. Kitab ini kemudiannya disyarah oleh ulama-ulama besar selepasnya. Antaranya ialah seperti Imam Saharanfurriy yang mengarang kitab Bazlul Majhud dan Syeikh Yasin Isa al-Fadani yang menulis kitab syarah mencecah sehingga 24 jilid (Kata Syeikh, ada diantara jilid tersebut telah diambil tanpa izin oleh pihak Wahabbi).Hadith yang diriwayatkan pada hari ini adalah berbunyi seperti berikut,
“Aku adalah penghulu (sayyid) anak ‘Adam, Orang yang pertama yang akan dibangkitkan daripadanya oleh bumi, orang pertama yang memberikan syafaat dan orang pertama yang diizinkan memberikan syafaat.”
Nabi saw memanggil dirinya dengan panggilan Sayyid yang bermakna tuan. Jadi bagi kita sebagai umat Nabi saw, adalah sunat memanggil Nabi saw dengan menyertakan panggilan Sayyid. Bagaimana ada orang boleh berkata bahawa panggilan Sayyid ini adalah suatu perkara bidaah sedangkan ia terang-terang adalah sunnah Nabi saw? Orang yang memanggil Nabi dengan panggilan Sayyid akan mendapat pahala kerana ia sunnah. Sebaliknya orang yang tidak memanggil Nabi saw dengan panggilan Sayyid tidaklah berdosa cuma ia termasuk dalam golongan yang tidak disukai. Sahabat memangil Nabi saw dengan panggilan Sayyid maka kita sepatutnya mencontohi sahabat. Amat aneh sikap masyarakat pada zaman ini apabila tidak memuliakan Nabi saw dengan memanggil baginda dengan gelaran yang bersesuaian dengan kedudukan baginda saw. Panggilan Sayyid terhadap baginda saw dikatakan sebagai bidaah sedangkan panggilan Dato, Datin, Tan Sri dan Tun yang menjadi kemegahan masyarakat zaman ini tidak pula dianggap bidaah. Begitu juga dengan majlis pengijazahan yang dilakukan oleh ustaz-ustaz kepada anak muridnya dianggap satu perkara bidaah tetapi ijazah yang disampaikan di universiti-universiti tidak pula dianggap bidaah. Nabi saw adalah penghulu anak ‘Adam. Bagindalah orang yang pertama yang akan dibangkitkan di hari Akhirat. Kata Imam ad-Darimi, Bangkitnya Nabi saw itu akan diiringi oleh 70, 000 malaikat. Selepas Nabi saw dbangkitkan, sahabat besar baginda Abu Bakar akan dibangkitkan, diikuti dengan Umar, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Baqi’, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Ma’la, kemudian diikuti dengan orang-orang yang dikebumikan di Ta’if dan selanjutnya. Salah seorang sahabat besar Nabi saw yang dikebumikan di Baqi’ ialah Uthman bin Affan. Beliau juga adalah merupakan menantu Nabi saw. Nabi saw sangat memuliakan Uthman. Pernah satu hari Abu Bakar datang ke rumah Nabi saw dalam keadaan Nabi saw tidak memakai baju. Langsung dijemputnya Abu Bakar masuk ke rumah. Selepas itu datang pula Umar, juga terus dijemput masuk oleh baginda saw. Selepas itu datang pula Uthman. Nabi saw tidak membenarkan Uthman masuk sebelum baginda mengenakan bajunya. Abu Bakar dan Umar berasa kecil hati kerana dari segi hubungan kekeluargaan, mereka adalah mertua Nabi saw sedangkan Uthman cuma menantu baginda saw. Kata baginda saw, Aku memuliakan Uthman kerana penghuni langit amat malu kepadanya maka aku juga berasa malu dihadapannya. Ada beberapa pengajaran yang boleh didapati disini. Ianya berkaitan dengan adab orang yang berkunjung dan orang yang dikunjungi. Orang yang dikunjungi (tuan rumah) perlu bertanya kepada orang yang datang berkunjung tentang pengenalan diri mereka. Orang yang berkunjung pula mesti mengenalkan diri mereka. Orang yang berkunjung tidak boleh berada di hadapan pintu sebaliknya disisi pintu. Tujuannya ialah memberi masa kepada tuan rumah dan ahli keluarganya untuk bersiap atau mengelak dari terpandang aurat tuan rumah dan ahli keluarganya. Sekiranya pintu tertutup, orang yang berkunjung perlu mengetuk pintu sebanyak 3 kali. Jarak masa untuk setiap ketukan pintu itu ialah kira-kira kadar dua rakaat solat sunat untuk setiap satu ketukan. Ramai orang salah kaedah dimana mereka mengetuk 3 kali sekaligus. Hikmah megetuk pintu dengan kadar begitu ialah untuk memberi masa kepada tuan rumah untuk mempersiapkan diri. Kemungkinan tuan rumah pada masa itu sedang mengerjakan solat atau berada didalam bilik air. Kata Syeikh, Sayyid Muhammad Alawi Maliki jika pulang pada waktu malam dari musafir tidak akan terus ke Makkah. Beliau sebaliknya akan menginap di Jeddah kerana tidak mahu menyusahkan ahli keluarganya di tengah malam. Begitulah cara orang alim menjaga adab-adab mereka. Begitu juga dengan azan dan iqamah. Azan dan iqamah perlu dijarakkan sedikit supaya memberi masa kepada orang ramai datang ke masjid. Ada ulama berpendapat jarak masa antara azan dan iqamah itu adalah sekitar kadar 4 rakaat solat. Selain itu, adab fiqh masjid juga perlu dijaga. Seorang ulama besar bernama Syeikh Ali Khawas yang menjadi guru kepada Imam Abdul Wahab Sya’rani tidak akan tergesa-gesa datang awal ke masjid. Kata beliau, aku takut jika aku tidak dapat menjaga adab-adab didalam masjid sekiranya aku datang awal. Alim-ulama sangat menjaga adab dalam masjid. Ini adalah kerana Allah Ta’ala melimpahkan rahmat-Nya bagi orang-orang yag menjaga adab dalam masjid. Sebaliknya untuk menjaga adab ini bukanlah mudah. Sekiranya adab tidak dijaga maka penghuni masjid itu tidak akan dirahmati Allah Ta’ala dan inilah yang sangat-sangat dibimbangi oleh para ulama. Guru kepada Imam Abdul Wahab Sya’rani ini dikurniakan ilmu laduni. Gurunya itu sebenarnya bekerja dengan mengambil upah menjahit kasut di hadapan Masjid al-Azhar. Imam Abdul Wahab pula menjadi Syeikhul Azhar pada masa itu. Beliau dianggap pemimpin Mazhab Fiqh dikala itu tetapi suka memandang sinis terhadap orang-orang yang berada diluar Masjid al-Azhar termasuklah gurunya itu.Pada satu hari, gurunya itu menegurnya, Sudahlah Abdul Wahab. Perbetulkan masalah kamu dahulu. Kamu itu hanya menjadi tunggangan isteri kamu bila berada di rumah. Tersentak Imam Abdul Wahab apabila gurunya itu berkata demikian. Memang benar apa yang dikata oleh gurunya itu tetapi bagaimana gurunya itu tahu sedangkan beliau tidak pernah menceritakan perkara itu kepada sesiapa pun. Kata gurunya, Aku tahu apa yang kamu tak tahu. Oleh itu janganlah kamu membanggakan diri dengan ilmu kamu itu. Semenjak dari itu, Imam Abdul Wahab berhajat hendak bergurukan dengan gurunya itu. Gurunya bersedia menerima tetapi memberi syarat yang sangat berat untuk dilaksanakan. Syaratnya ialah beliau perlu membakar kesemua buku karangannya sebelum berguru dengannya. Kata gurunya, Aku tidak mahu engkau bersandar semata-mata kepada kitab sebaliknya aku mahu engkau bersandar semata-mata kepada pemilik kitab iaitu Allah swt.[1]
Seorang lagi ulama besar yang dikurniakan ilmu laduni dizamannya ialah Sayyid Ahmad Badawi. Ulama besar ini telah dituduh menyebar ajaran sesat. Lalu penguasa menghantar ulama untuk menyiasat sejauh mana kebenaran tuduhan itu. Apabila ulama itu bertemu dengan Sayyid Ahmad Badawi, dengan bersahaja Sayyid berkata kepadanya, Sebelum kamu membetulkan aku, betulkanlah dahulu mushaf al-Quran dirumah kamu. Ada kesilapan pada sekian baris di sekian mukasurat… Syeikh yang datang mengunjungi Sayyid Ahmad Badawi terkejut dengan kata-katanya itu. Beliau segera balik ke rumah dan didapatinya apa yang dikatakan oleh Sayyid Ahmad Badawi adalah benar. Sebelum ini, beliau tidak penah perasan sehinggalah diberitahu oleh Sayyid Ahmad Badawi.
Seorang lagi ulama besar dalam ilmu hadith ialah Imam al-Hafiz al-Tirmizi. Beliau berasal dari Tirmiz dan merupakan anak murid kepada Imam Bukhari. Kata sesetengah ulama, mata Imam Tirmizi buta kerana terlalu banyak menangis selepas gurunya, Imam Bukhari wafat. Gurunya, Imam Bukhari adalah ulama besar dizamannya. Kata-katanya menjadi tauladan kepada orang lain. Kata Imam Bukhari, Tidak alim seseorang itu jika ia tidak meriwayatkan ilmu dari gurunya, rakan seperjuangannya atau muridnya. Itulah ciri ulama sejati yang sentiasa berusaha mengambil ilmu tanpa mengira usia dan pangkat. Adakalanya ilmu itu dimiliki oleh mereka yang berusia jauh lebih muda, oleh itu kita perlu berusaha mendapatkannya. Ini juga secara tidak langsung menunjukkan kebesaran Allah Ta’ala bahawa ilmu Allah Ta’ala itu sangat luas sehingga tidak mampu diambil kesemuanya oleh manusia. Kata Syeikh, ulama yang sejati ialah ulama yang tidak hanya pandai bercakap tetapi turut mendengar yakni menambil ilmu dari orang lain. Tanda orang itu celaka sebelum dia dilahirkan lagi ialah apabila dia suka bercakap tetapi tidak suka mendengar. Ulama-ulama yang sangat kasihkan pada Nabi saw akan melazimkan diri mereka dengan mambaca hadith-hadith Nabi saw. Dengan membaca hadith, nur hadith akan mendampingi orang yang membacanya. Kalau kita suka kepada hadith itu menandakan kita mencintai dan mengasihi tuan punya hadith iaitu baginda Rasulullah saw. Janganlah kita berasa jemu atau bosan membaca hadith. Ulama besar betul-betul menjaga adab ketika membaca hadith. Imam Malik pada satu ketika pernah berpeluh-peluh membaca hadith. Setelah selesai membaca hadith, beliau ditegur kenapa beliau jadi begitu. Kata Imam Malik, Aku berpeluh kerana menahan kesakitan yang amat sangat akibat disengat kala jengking sebanyak 16 kali. Aku menahan kesakitan itu kerana aku tidak mahu memutuskan hadith yang aku baca. Begitulah hebatnya para ulama menjaga adab ketika membaca hadith-hadith Nabi saw. Mereka memelihara hadith Nabi saw sedemikian rupa kerana mereka benar-benar mengasihi dan mencintai Nabi saw.
[1] Imam Abdul Wahab Sya’rani bertanya kepada gurunya, Syeikh Ali Khawas,” Apakah yang merosakkan perjalanan rohani ? ” Jawabnya Syeikh Ali Khawas,” Adab “. Ditanya lagi, “ Apakah yang membawa kejayaan rohani ? ”.Jawab Gurunya lagi,“ adab “ .
No comments:
Post a Comment