Sunday, September 27, 2009

Mafahim Yajibu an-Tusohhah - Disyarah oleh Syeikh Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 27 September 2009 (disebelah malam). Sebarang kekurangan dalam catatan ini adalah atas kelemahan ana jua.
Mereka yang hidup pada zaman Nabi saw mendakwa bahawa Nabi Muhammad saw pernah bersabda,
“Sesungguhnya Malaikat, Nabi Isa as dan ‘Uzair berada didalam neraka”.
Meka dengan itu, Allah swt menurunkan firman-Nya,
“Sesungguhnya orang-orang yang telah tetap dari dahulu lagi memperolehi kebaikan dari Kami, mereka dijauhkan dari neraka itu”. (Surah al-Anbiya ayat 101)
Golongan yang mendakwa Nabi saw menyatakan bahawa Malaikat, Nabi Isa as dan ‘Uzair itu berada dalam neraka tidak lain dan tidak bukan bertujuan untuk mengajak orang-orang Yahudi dan Nasrani supaya tidak beriman dengan Nabi Muhammad saw. Dengan menyebarkan pandangan tersebut maka mereka akan menganggap bahawa Nabi saw mengkafirkan Nabi-Nabi dari kalangan Yahudi (merujuk kepada ‘Uzair) dan nasrani (merujuk kepada Nabi Isa as). Perbezaan orang Islam dengan orang Kristian ialah orang Islam beriman dengan semua Nabi yang diutuskan cuma setiap Nabi itu mempunyai kedudukan dan kemuliaan masing-masing[1] sedangkan orang Kristian hanya beriman dengan Nabi Isa as tetapi kufur dengan Nabi Muhammad saw.
Orang yang berada pada zaman mutakhir ini tidak boleh mencerca orang-orang yang terdahulu. Perbuatan memfitnah, mengutuk dan mengaibkan orang-orang terdahulu khususnya ulama-ulama dahulu adalah perbuatan yang sangat keji. Ada kelompok pada masa ini yang menyangka mereka adalah sarjana besar tidak segan-segan mengkritik ulama-ulama dahulu dengan menyatakan pemikiran ulama dahulu tidak standing dengan mereka. Apakah mereka menyangka keilmuan mereka sudah cukup tinggi jika hendak dibandingkan ulama-ulama dahulu apatah lagi seperti Imam al-Ghazali, Imam as-Suyuthi dan Imam Nawawi? Ulama-ulama jangan dijadikan musuh apatah lagi ulama-ulama yang telah diakui ketinggian ilmunya. Ingatlah bahawa Allah Ta’ala tidak memerangi orang-orang yang berzina atau minum arak sebaliknya memerangi orang-orang yang mencaci dan menyakiti wali-wali Allah. Janganlah kita menyangka apabila kita mempunyai title Dr atau ijazah PhD maka ia sudah boleh dianggap lesen untuk menyerang ulama-ulama terdahulu dengan cara tidak bermaruah. Apakah title Dr atau PhD yang dimiliki hasil pengajian di universiti-universiti yang dipimpin oleh pemuka-pemuka orientalis itu lebih tinggi kedudukannya dari ulama-ulama yang menadah kitab secara bersanad dan bersambung hingga ke Junjungan baginda Rasulullah saw? Kata syeikh, orang yang mengaji dengan orientalis di universiti-universiti Barat itu tidaklah layak untuk mengkritik ulama kerana mereka tidak mempunyai kelayakan dalam bidang mentafsir al-Quran dan Hadith. Kita tidak menyatakan bahawa ulama itu maksum tetapi apabila kita mengkaji hasil tulisan ulama terdahulu, ianya perlulah dilakukan dengan penuh adab. Ini adalah penting supaya orang awam tidak memandang hina kepada ulama. Ada golongan yang suka mencari-cari kesalahan ulama dan memperbesar-besarkan kesalahan ulama sehingga menyebabkan masyarakat mula sangsi dengan kredibiliti ulama tersebut sedangkan kata Syeikh, segala kebaikan yang ada pada ulama itu sudah cukup untuk menghapuskan (kafarah) segala kesalahan yang telah beliau lakukan. Sepatutnya kebaikan-kebaikan ulama itulah yang perlu dicanangkan supaya masyarakat boleh mencontohi segala kebaikan yang dilakukan oleh ulama tersebut. Golongan yang suka membuka aib ulama ini adalah sangat jahat kerana mereka membawa masyakarat berada dalam kekeliruan dan memandang serong kepada kerja ulama. Seperti yang disebut tadi, ulama bukanlah maksum tetapi membuka kesalahan ulama adalah satu perbuatan yang sangat tidak beradab apatah lagi jika menghentam ulama dengan cara yang tidak sewajarnya. Kata Imam Malik ra dan Umar bin Abdul Aziz ra, setiap pendapat itu boleh diterima dan ditolak melainkan kalam empunya kubah itu (dengan merujuk kepada Rasulullah saw). Maksudnya segala pendapat selain dari kalam Rasulullah saw boleh dipertimbang samada diterima atau ditolak tetapi biarlah dengan cara yang beradab apatah lagi jika pendapat itu datangnya dari seorang ulama.
Masyarakat sekarang bukan sahaja tidak segan-segan mengkritik ulama tetapi juga ahli masjid seperti imam, bilal, siak dan sebagainya. Padahal kedudukan imam itu adalah yang ketiga selepas Rasul dan Nabi. Nampaknya masyarakat sekarang tidak mengetahui kedudukan para imam sehingga menganggap bahawa kedudukan imam itu sama tarafnya seperti orang-orang biasa. Ingatlah bahawa imam itu adalah satu anugerah kepada masyarakat setempat. Segala kebaikan yang ada pada imam itu melambangkan segala kebaikan yang ada pada masyarakat dikawasan itu. Ia samalah seperti pemimpin. Pemimpin itu adalah anugerah Allah. Keadilan pemimpin adalah berit-rapat dengan rakyat. Kalau rakyatnya terdiri dari orang-orang saleh maka Allah Ta’ala akan mengurniakan pemimpin yang adil. Kalau rakyat fasiq maka Allah Ta’ala akan mengurniakan pemimpin yang zalim. Kata Imam Abu Hanifah ra, kalau kamu mendapat pemimpin yang zalim maka beristighfarlah banyak-banyak dan mohon taubat kepada Allah agar diampun segala dosa kita. Di zaman Saiyidina Ali menjadi khalifah, ada rakyatnya datang berjumpa dengannya mengadu keadaan masyarakat yang huru-hara. Rakyat membuat perbandingan diantara zaman Ali dengan zaman Nabi saw. Kata Saiyidina Ali, Di zaman Rasulullah saw, rakyatnya seumpama aku tetapi di zaman aku menjadi khalifah ini, rakyatnya adalah seumpama kamu (yakni suka mencari-cari kesalahan orang lain).
Selain suka mencari kesalahan ulama, golongan ini juga suka membidaahkan orang. Sebagai contoh ada menganggap bahawa ulama membesar-besarkan kitab salawat lebih dari al-Quran sedangkan iktiqad ulama Ahlus Sunnah Wal Jamaah tidak pernah menyatakan ada kitab lain yang berkedudukan lebih tinggi dari al-Quran. Contoh lain ialah seperti membaca talqin. Kat Syeikh, golongan yang suka membidaahkan orang ini menganggap bacaan talqin itu sebagai bidaah. Mereka terlupa bahawa ada perkara lain yang lebih besar yang perlu ditegur seperti perbuatan duduk diatas kubur dimana Nabi saw ada menyebut (lebih kurang maksudnya) punggung orang yang duduk atas kubur itu lebih elok dibakar dan perbuatan orang-orang perempuan yang datang kekubur dengan keadaan yang tidak beradab seperti tidak menutup aurat. Kata Syeikh, apakah bacaan talqin itu tidak didengar oleh ahli kubur sedangkan sepatu orang yang meninggalkan kawasan kubur pun dapat didengarinya?
Kata Syeikh sebelum mengakhiri syarah, janganlah kita terlibat dengan kelompok orang yang suka mencerca ulama dan orang-orang yang saleh. Pemerintah yang sangat alim pada satu masa dahulu yang bernama Imam Nuruddin al-Zinki ketika memerintah di Syam sentiasa mempertahankan ulama. Apabila ada orang mencaci ulama, beliau akan berada didepan sekali mempertahankan ulama yang dicaci itu. Katanya, Sesungguhnya ulama itu mempunyai kelebihan/kebaikan yang boleh mengkafarahkan segala kesalahannya. Imam Nuruddin memenjarakan orang-orang yang berani mencaci ulama kerana adalah tidak wajar ulama diaibkan sebegitu rupa. Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh pemerintah supaya rakyat tidak sewenang-wenangnya mengkritik ulama dengan cara yang tidak beradab.

[1] Ada Nabi yang dapat berkata-kata dengan Allah Ta’ala dan ada yang diangkat darjat kedudukan mereka.

No comments:

Post a Comment