Monday, April 19, 2010

Sairus Salikin Bab Rahsia Zakat - Disyarah oleh Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 pada 18 April 2010
Zakat menyucikan diri dari sifat bakhil. Mengikut Imam al-Ghazali, ada 3 sifat yang merupakan ibu kepada sifat-sifat tercela iaitu
1. Kikir
2. Ikut hawa nafsu
3. Bangga diri
Sifat pemurah adalah satu sifat yang perlu dipaksa. Maksud dipaksa disini ialah kita perlu melatih diri kita agar membiasakan diri menjadi pemurah. Ini samalah seperti ilmu dimana kita perlu memaksa diri kita untuk pergi mengaji. Begitu juga dengan sabar dimana kita perlu memaksa diri kita bersifat sabar. Zakat maknanya bersyukur. Apabila kita bersyukur, Allah akan menambahkan harta kita. Kata syeikh, belum pernah ada orang jatuh bankrap kerana rajin memberi sumbangan atau mengeluarkan zakat. Pernah satu hari guru syeikh iaitu Syeikh Zaini bertanya ada tak orang yang jatuh bankrap kerana menderma ata membayar zakat. Jawabnya tidak ada kerana harta yang disumbang atau dizakat itu diganti oleh Allah. Orang yang kerugian hartanya bukanlah disebabkan derma atau zakat tetapi disebabkan ia melaburkan hartanya ke jalan maksiat seperti judi, riba, rasuah dan sebagainya. Kata ulama, maksud Allah menggantikan harta yang disumbang atau dizakat itu adalah berupa ganjaran dunia dan akhirat. Untuk ganjaran dunia, Allah menggantikannya dengan melipat-gandakan harta seseorang manakala untuk ganjaran akhirat pula Allah memberi pahala kepada orang yang menyumbang atau berzakat dijalan-Nya. Pokoknya, harta yang disumbang itu tidak akan hilang sebaliknya diganti Allah samada dalam bentuk harta yang berlipat-ganda atau ganjaran pahala.
Seseorang itu boleh menyegerakan pembayaran zakat dimana ia boleh mendahulukan pembayaran sebelum tiba waktu wajibnya. Katalah dia perlu membayar zakat pada bulan Rajab tetapi datang orang miskin yang memerlukan zakat darinya pada bulan Jamadil Awal. Maka dia boleh mendahulukan pembayaran zakat itu. Pada waktu itu diniatkanlah pemberian zakat kepada orang miskin itu (bergantung kepada kesesuaian keadaan dan munasabah). Bila sampai waktu zakat iaitu bulan Rajab, maka dia hanya perlu keluarkan baki yang periu dibayar olehnya dengan cara menolak jumlah zakat yang telah didahulukannya pada bulan Jamadil Awal tadi. Kata syeikh, tanda dunia akhir zaman ialah apabila zakat menjadi hutang. Maksudnya disini ialah orang kaya lambat mengeluarkan zakat kepada orang miskin. Kalau pembayaran ini sengaja dilambatkan setelah cukup haulnya maka ia adalah satu dosa.
Adab yang seterusnya ialah kita disuruh sir (sembunyikan) pemberian zakat untuk menghindarkan diri dari sifat riak dan sum’ah. Walaubagaimanapun kata syeikh, keadaan ini tidak mutlak kerana pada masa-masa tertentu, pemberian zakat ini elok dizahirkan bagi mengelak fitnah masyarakat yang menuduhnya tidak membayar zakat. Kata ulama, zakat tidak mengapa jika dizahirkan dimana keadaannya samalah seperti solat fardu yang elok dizahirkan untuk menampakkan syiar Islam. Yang elok disembunyikan adalah seperti sedeqah dan solat sunat bagi mengelakkan timbul sifat riak dan sum’ah. Harta dalam bentuk zahir seperti kebun atau benda elok jika pemberian zakat ke atasnya dizahirkan supaya tidak timbul fitnah masyarakat bahawa dia tidak menunaikan zakat manakala harta dalam bentuk duit simpanan yang tidak diketahui orang lain tentang jumlahnya maka eloklah disirrkan pemberian zakat ke atasnya. Orang yang mengungkit-ungkit pemberian zakat atau sedeqah akan hilang pahalanya. Hanya dua golongan yang jika mengungkit bukanlah satu kesalahan atas dirinya iaitu ibubapa terhadap anaknya dan guru terhadap anak muridnya. Anak dan anak murid mesti terhutang budi kepada ibubapa dan gurunya. Dalam tradisi ilmu, murid yang betul-betul murid adalah murid yang dibanggakan oleh gurunya.
Seperti yang disebut tadi, ada masanya elok sedeqah itu dizahirkan. Tujuannya adalah untuk menggalakkan orang lain bersedeqah sepertinya. Adab seterusnya ialah jangan bersedeqah dengan niat atau tujuan tertentu sehingga menyakitkan hati orang yang menerima sedeqah itu. Orang yang bersedeqah juga tidak boleh menuntut khidmat orang yang menerima sedeqah. Orang yang bersedeqah tidak boleh menghina orang yang menerima sedeqah. Sepatutnya orang yang memberi sedeqah itu perlu berterima kasih kepada orang yang menerima sedeqah itu kerana orang yang menerima itu sudi menerima sedeqahnya, mudah-mudahan si pemberi itu beroleh ganjaran pahala disisi Allah Ta’ala. Perkara ini samalah seperti menjamu orang makan kenduri. Si penjamu akan berterima kasih kepada tetamu yang hadir kerana kesudian mereka menghadirkan diri untuk makan kenduri. Cuba bayangkan jika orang tidak hadir ke jamuan tersebut? Sudah pasti pembaziran makanan berlaku.
Adab seterusnya ialah jangan membesar-besarkan pemberian zakat atau sedeqah untuk mengelak ujub. Kalau bersedeqah, bersedeqahlah dengan barang yang terbaik. Pilihlah orang yang paling layak untuk menerima sedeqah atau zakat itu. Ada 6 golongan iaitu
1. Orang yang takut kepada Allah Ta’ala seperti fuqara ahli sufiyyah yang tinggal di zawiyah (pondok tempat mengaji) yang bekerja semata-mata kerana Allah Ta’ala. Ramai orang kaya di Malaysia tetapi kenapa banyak pondok ‘mati’? Di India, dan negara Arab seperti Syria, pondok-pondok hidup kerana harta waqaf terlalu banyak. Pelajar-pelajar tidak perlu membayar yuran dan duit makan bagi menggalakkan mereka belajar agama. Kita hendaklah menguruskan harta dengan betul dan perlu memikirkan keutamaan harta. Ramai orang pergi berulangkali mengerjakan umrah sedangkan ada pelajar-pelajar kita yang tidak mempunyai perbelanjaan yang cukup untuk menimba ilmu. Sepatutnya keutamaan diberikan kepada pelajar-pelajar kita yang hendak menimba ilmu agama.
2. Ahli ilmu yang sibuk dengan urusan ilmu
3. Orang yang benar-benar takut kepada Allah Ta’ala dan dibenar ilmunya dengan tauhid kepada Allah Ta’ala iaitu apabila ia menerima sedeqah, ia memuji kepada Allah Ta’ala dan melihat pemberian itu dengan mata hatinya yang memandang pemberian itu datangnya dari Allah Ta’ala.
4. Beri sedeqah atau zakat kepada orang yang menyembunyikan hajatnya (padahal ia benar-benar memerlukannya)
5. Beri kepada orang yang banyak tanggungannya atau sakit
6. Lebih afdal beri kepada kerabatnya

Fasal orang yang menerima zakat
Golongan yang tidak boleh menerima zakat ialah keturunan Bani Hasyim dan Abdul Muttalib, keturunan Nabi saw dari jalur Hussain dan Hassan dan hamba yang dimerdekakan oleh keturunan Nabi saw[1]. Sebab-musabab golongan ini tidak boleh menerima zakat ialah sebagai penghormatan kepada Nabi saw yang melarang keturunannya menerima zakat supaya tidak dituduh orang bahawa keturunannya ada kepentingan untuk menerima zakat atas tujuan dakwah sedangkan perjuangan Nabi saw adalah ikhlas.
Ada 8 asnaf yang boleh menerima zakat iaitu
1. Faqir
2. Miskin
3. Amil
4. Mualaf[2]
5. Hamba yang mukatab yang dijanji oleh tuannya akan dimerdekakan sekiranya ada duit untuk menebus dirinya
6. Orang yang berhutang (bukan hutang maksiat)
7. Orang yang perang sabil (sukarelawan)
8. Musafir ke negeri lain (bukan kerana maksiat) dan orang yang kehabisan belanja di negeri orang

Sesi soal-jawab
1. Betulkah orang yang tidak memakai songkok dianggap fasiq dan apakah dalilnya? Di zaman salafussoleh, semua orang menyimpan janggut dan menutup kepala. Orang yang sanggup mencukur janggutnya dianggap fasiq. Di Deoband, orang yang tidak menyimpan janggut tidak layak menjadi imam. Memakai songkok atau kopiah ini menandakan maruah. Pakaian pula melambangkan identiti seseorang. Zaman dahulu, majoriti orang berserban dan berjubah maka tidak timbul perasaan ragu-ragu untuk memberi salam sedangkan pada masa ini identiti pakaian bercampur-campur sehingga orang menjadi ragu-ragu hendak memberi salam bimbang salam itu diberi kepada orang yang bukan Islam.
2. Bolehkah kita makan di tempat yang kita tak ketahui samada si penyedia makanan itu orang yang bertaqwa atau tidak? Boleh tetapi kalau ada pilihan carilah orang yang bertaqwa kepada Allah Ta’ala.
3. Boleh tak kita makan ayam yang disembelih oleh orang yang tidak memakai tutup kepala? Boleh.
4. Perlukah kita siasat siapa yang masak kenduri? Tidak perlu kerana ia boleh menyakitkan hati tuan rumah. Lihat pada zahirnya sahaja.
5. Bolehkah isteri bersedeqah guna duitnya sendiri tanpa pengetahuan suami? Boleh. Tapi yang paling afdal ialah isteri bersedeqah kepada suaminya.
6. Tentang sifat 20? Sifat 20 adalah ringkasan tauhid kepada Allah Ta’ala. Ia tidak perlu dipertikaikan kerana ia merupakan salah satu kaedah untuk memudahkan masyarakat memahami ilmu tauhid. Perkara ini samalah seperti sistem pengajian universiti yang memerlukan seseorang itu menghabiskan tempoh-tempoh tertentu sedangkan di zaman Nabi saw dan para sahabat tidak ada sistem sedemikian. Ianya tidak lain adalah untuk memudahkan para pelajar mengikuti silibus dan sistem pengajian.

[1] Hamba yang dimerdekakan oleh keturunan Nabi saw tidak boleh menerima zakat. Ditaqdirkan ia kaya-raya lalu meninggal dunia tanpa meninggalkan waris maka harta hamba itu akan kembali kepada tuannya tadi yang berketurunan Nabi saw
[2] Ada 5 golongan iaitu orang kafir yang masuk Islam, orang kafir yang masuk Islam dan mempunyai ramai pengikut, orang Islam yang bermuqim di sempadan negeri kafir yang hendak berperang dengan negara Islam, orang yang mendamaikan pemberontak yang hendak melawan pemerintah dan orang yang mengambil zakat dari orang yang menegah zakat

No comments:

Post a Comment