Monday, April 5, 2010

Syarah khas Dr Syeikh Salim Alwan al-Hasaniy (Pengerusi Majlis Tertinggi Islam Australia)

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang selepas solat maghrib pada 3 April 2010
Syeikh memulakan syarah dengan membacakan firman Allah Ta’ala dengan maksudnya, “Dan tidaklah kami utus engkau (wahai Muhammad) melainkan memberi rahmat sekalian alam”. Allah Ta’ala mengutus seluruh Nabi dan Rasul bermula dari Nabi Adam as hinggalah ke Nabi Muhammad saw dengan membawa agama yang satu iaitu Islam. Dan Islam adalah agama yang sahih dan benar yang diterima Allah Ta’ala. Dan tidak ada agama langit melainkan Islam. Allah Ta’ala memaksumkan kesemua Nabi dan Rasul dari kekufuran samada sebelum dilantik atau sesudah dilantik menjadi Nabi dan Rasul. Allah Ta’ala memelihara para Nabi dan Rasul dari dosa kecil dan besar. Seluruh Nabi dan Rasul bersifat sidq (benar), amanah, fathonah dan tabligh (dakwah). Seluruh para Nabi dan Rasul dianugerahkan Allah kefasihan berbicara. Seluruh para Nabi dan Rasul diperintah untk berdakwah. Allah Ta’ala memustahilan para Nabi dan Rasul dari dusta, khianat, dosa-dosa dan juga sifat-sifat seperti lembap dan tidak pandai. Seluruh para Nabi dan Rasul tidak bersifat penakut atau ditimpa dengan penyakit yang boleh menyebabkan orang lain lari dari menerima dakwah seperti keluar cacing dari badan dan sebagainya. Dan tidak ada Nabi dan Rasul yang menyuruh umatnya meminum arak dan memakan daging khinzir.
Ada golongan mendakwa bahawa Nabi Isa as pernah berkata bahawa arak itu boleh diminum dengan kadar yang sedikit dengan tujuan untuk menghiburkan hati. Dakwaan ini benar-benar satu pendustaan. Nabi Isa as sama seperti nabi-nabi yang lain yang membawa ajaran Islam. Nabi Isa as dikurniakan mukjizat tetapi orang-orang dizamannya sangat benci kepadanya dan ingin membunuhnya. Nabi Isa as mengumpul 12 orang anak muridnya lalu berkata, “Sesungguhnya sebahagian di kalangan kamu akan kufur selepas ia beriman”. Kemudian Nabi Isa as berkata lagi, “Adakah sesiapa di kalangan kamu yang sanggup dibunuh di tempat aku dan jika mati akan bersama denganku kelak?” Maka bangunkan seorang anak muridnya yang paling muda yang sanggup mati ditempatnya. Nabi Isa as meminta anak muridnya itu duduk dan baginda bertanya soalan yang sama. Tidak ada anak muridnya yang lain bangun melainkan anak muda tersebut. Ketika Nabi Isa as bertanya soalan yang sama buat kali terakhir, anak muda itu jugalah yang tetap berdiri sehinggalah Nabi Isa as berkata, “Benarlah engkau akan dibunuh dan akan bersama denganku kelak”. Selepas itu, Nabi Isa as diangkat ke langit oleh para malaikat. Nabi Isa as hidup dengan jasad dan roh di langit dalam keadaan jaga. Anak murid Nabi Isa as yang paling muda tadi telah ditukar rupanya seperti wajah Nabi Isa as. Orang-orang kafir masuk didalam majlis itu. Ada periwayat mengatakan jumlah orang kafir itu semuanya 7 orang dan ada juga kata jumlahnya 9 orang. Orang-orang kafir itu mendapati ada 12 orang sahaja didalam majlis itu. Kata mereka, “Sepatutnya ada 13 orang”. Mereka tidak sedar bahawa Nabi Isa as telah diangkat ke langit. Apabila orang kafir terpandang wajah anak muda yang mirip seperti Nabi Isa as, mereka mula bergaduh sesama sendiri kerana keliru dengan anak muda itu. Kata Syeikh, wajah Nabi Isa as tidaklah putih tetapi tidaklah pula gelap. Ini adalah kerana baginda dilahirkan di Palestin. Wajahnya tidaklah seperti yang digambarkan oleh orang-orang kafir yang melukisnya dengan wajah muka berwarna putih dan bermata biru dan sebagainya. Walaupun orang-orang kafir ini berada didalam keadaan keliru dan ragu-ragu namun mereka tetap menangkap anak muda itu lalu menyalibnya. Mereka menyangka bahawa mereka telah menyalib Nabi Isa as tetapi sebenarnya Nabi Isa as telah diangkat ke langit dan akan turun ke bumi sebelum berlakunya kiamat. Selepas peristiwa itu, orang-orang kafir mula mengubah makna dan lafaz didalam kitab Injil. Diriwayatkan terdapat 70 buah kitab Injil yang telah diubah isi kandungannya. Raja Konstantin yang menganut agama Nasrani kemudiannya telah menerima hanya 4 buah kitab sahaja dan membakar baki kitab tersebut. Apapun Raja Konstantin ini mula mengharamkan apa yang halal dan menghalalkan apa yang haram. Semenjak dari itu, dunia berada dalam kegelapan sehinggalah Nabi Muhammad saw diutuskan. Dunia bercahaya apabila Nabi saw dilahirkan.
Nabi Muhammad saw adalah Nabi yang terakhir, paling mulia, paling cantik dan paling sempurna akhlaknya. Wajahnya putih bersinar-sinar dan sedikit kemerah-merahan. Janggut dan rambutnya hitam, kadang-kadang rambutnya panjang ke hujung telinga dan kadang-kadang panjang ke bahu. Nabi saw mempunyai 21 helai uban (terdiri dari janggut dan rambut). Keningnya seperti hilal (bulan sabit). Bulu matanya lebat. Rasulullah saw fizikalnya sederhana. Dada dan perutnya sejajar. Barangsiapa melihat Rasulullah saw maka orang itu pasti menyatakan bahawa matahari telah terbit. Tubuh Rasulullah saw harum mewangi walaupun Rasulullah saw tidak memakai minyak wangi. Mana-mana tempat yang dijejak atau disentuh dengan telapak tangannya akan mendapat keberkatan. Pakaiannya penuh dengan keberkatan. Sahabat-sahabat bertabarruk dengan jubah Nabi saw. Mereka merendam jubah Nabi saw dan airnya digunakan untuk mandi, minum dan menyembuhkan penyakit. Para sahabat bertabarruk dengan air wudhu’ Nabi saw. Para sahabat bertabarruk dengan air peluh Nabi saw. Dalam hadith Muslim diriwayatkan bahawa Rasulullah pergi ke rumah Ummu Sulaim. Ummu Sulaim tidak ada dirumah pada waktu itu. Para sahabat lain memberitahu kepada Ummu Sulaim, “Wahai Ummu Sulaim, tidakkah kamu tahu bahawa Rasulullah saw ada dirumah kamu?” Mendengarkan itu, Ummu Sulaim bergegas pulang. Ketika sampai dirumahnya, Ummu Sulaim mendapati bahawa Rasulullah saw sedang tidr dan peluh keluar dari wajahnya. Peluhnya sangat jernih seperti mutiara. Peluhnya disapu dengan kain oleh Ummu Sulaim. Kain itu kemudiannya diperah ke dalam botol kecil. Rasulullah saw bangun lalu bertanya Ummu Sulaim, “Apa yang kamu buat ini, Ummu Sulaim?” Ummu berkata, “Kami berharap agar peluhmu dapat memberi keberkatan kepada anak-anak kami”. Kata Rasulullah saw, “Benarlah katamu wahai Ummu Sulaim”. Pada suatu hari, seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah saw tentang keadaan matanya yang telah buta. Rasulullah saw menyuruhnya pergi ke masjid, mengambil wudhu’, mengerjakan solat dua rakaat dan membacakan doa tawassul serta meminta hajat selepas mengerjakan solat. Sahabat yang buta tadi kemudiannya keluar dari majlis dan melakukan apa yang dierintah oleh Nabi saw. Seorang perawi bernama Uthman bin Hunaif berkata, “Kami belum berpisah dari majlis dan kami lihat dia telah celik semula (tatkala apabila melihat sahabat yang buta tadi masuk kembali ke dalam majlis setelah selesai menyempurnakan perintah Nabi saw)”. Hadith ini telah disahihkan oleh 15 orang huffaz termasuk Imam at-Tabrani didalam kitabnya Mu’jam Saghir dan Kabir. Kesimpulannya, periwayatan hadith-hadith diatas menunjukkan dalil harusnya bertawassul dengan Rasulullah saw. Dalil inilah yang dipegang oleh ASWJ.
Kita perlu mengetahui siapa ASWJ yang sebenar agar kita tidak tertipu. Ada golongan mendakwa mreka beraliran ASWJ tetapi haqiqatnya mereka mengkafirkan orang Islam yang lain. Ada golongan yang melaungkan slogan “Mari belajar Arab dan al-Quran “ tetapi pada masa yang sama mereka mengajar perkara-perkara yang bercanggah dengan al-Quran. Ada kelompok yang mencanang hendak mendirikan khilafah tetapi pada masa yang sama mereka menghalalkan darah ASWJ. Kata syeikh, baru-baru ini ada sekelompok golongan di Jawa Timur yang tergamak menghancurkan kubur para wali dan orang-orang soleh. Begitu juga kira-kira enam hari yang lepas dimana terdapat satu golongan yang telah menghancurkan kubur para wali. Mereka mengorek tanah dan mengambil tulang-tulang orang yang soleh. Kita tidak boleh berdiam diri tentang hal ini. Janganlah kita sekali-kali menerima aqidah baru yang songsang ini. Ajarlah anak-anak kita dengan aqidah ASWJ yang sebenar. Sekarang, ramai ibubapa tidak mengambil berat tentang anak-anak merka sehinggakan anak-anak ini belajar ilmu aqaidah yang salah. Ajaran yang disampaikan oleh ulama-ulama lama seprti Sifat 20 perlu diteruskan. Ketahuilah bahawa jika kita memberi tumpuan tentang hal ini maka ia akan memberi manfaat yang cukup besar. Didalam kitab-kitab ini, ada penjelasan tentang keesaan Allah. Setiap sesuatu adalah ciptaan Allah. Semua perkara baik dan buruk, iman dan kufur, perbuatan manusia tanpa niat atau dengan niat adalah ciptaan Allah Ta’ala. Allah mencipta jisim khafif (yang boleh dipegang dengan tangan) dan jisim latif (yang tak boleh dipegang). Allah mencipta Arasy. Allah tidak menyerupai mana-mana makhluk. Allah tidak memerlukan tempat. Allah telah pun ada sebelum makhluk wujud. Allah Ta’ala tidak ada permulaan dan pengakhiran, tidak ada depan dan belakang, tidak ada kiri dan kanan dan tidak ada atas dan bawah. Tidak boleh bertanya dimana Allah. Allah Ta’ala wujud tanpa tempat. Inilah aqidah ASWJ yang sejati. Allah Ta’ala wujud sejak azali dan abadi tanpa arah. Kita tidak boleh kata bahawa Allah ada disetiap tempat. Sifat kalam Allah bukanlah suara atau huruf. Allah mencipta Arasy tetapi memerlukannya dan juga tidak memerlukan apa-apa yang diciptanya. Jika ada orang bertanya kenapa kita mengangkat tangan ke langit sewaktu berdoa maka jawabnya, “Kerana langit adalah kiblat bagi doa”. Mengangkat tangan ke langit tidak bererti Allah Ta’ala ada di langit. Ini adalah kerana langit adalah makhluk yang mempunyai permulaan dan pengakhiran dan akan hancur bila tiba masanya sedangkan Allah Ta’ala tidak ada mula dan akhir. Sebab itu dinyatakan bahawa langit adalah kiblat bagi doa sama seperti Kaabah yang menjadi kiblat bagi solat.
Aqidah ASWJ adalah kunci syurga Allah. Dalam seluruh kitab fiqah, perlu dijelaskan satu bab iaitu riddah (murtad). Murtad bererti terbatal aqidahnya. Ulama menjelaskan 3 perkara yang boleh menyebabkan seseorang itu murtad,
1. Akidah yang salah
2. Perbuatan yang salah
3. Ucapan yang salah
Setiap satu dalam ketiga-tiga perkara ini adalah menghukum kepadanya. Maksudnya jika seseorang itu melakukan salah satu dari 3 perkara tersebut maka ia sudah cukup untuk dihukumkan atas dirinya sebagai murtad walaupun dalam keadaan bergurau, marah atau jahil. Kerana itu, kita perlu belajar supaya kita dapat menjauhinya. Diantara ucapan lidah yang boleh menyebabkan seseorang itu terbatal aqidahnya ialah sekiranya ia menghina Allah, menghina Nabi, menghina malaikat, menghina Islam dan menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal (walaupun bergurau). Jika seseorang itu membuang naskhah al-Quran ditempat yang tidak sepatutnya maka ia boleh jatuh murtad. Orang yang menyamakan Allah seperti cahaya atau duduk di atas arasy atau duduk di langit maka aqidahnya terbatal. Imam Syafi’i mengeluarkan hukum bahawa tidak sah mengerjakan solat di belakang orang-orang yang menganut fahaman sebegini. Kata ulama, barangsiapa yang melakukan salah satu dari perkara-perkara ini maka ia tidak boleh bertaubat dengan sekadar melafazkan istighfar tetapi hendaklah ia mengucap semula kalimah syahadah dengan niat untuk memeluk Islam semula.
ASWJ perlu bersatu. Hanya dengan cara itu, umat Nabi Muhammad saw akan menjadi gagah dan berhasil meraih kejayaan. Insya Allah, Baitul Maqdis akan bebas. Ini semua akan berlaku jika aqidah kita bersatu didalam hati-hati kita.

No comments:

Post a Comment