Monday, May 3, 2010

Syarah I'tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Ampang pada 24 April 2010
Dalil yang diterima dalam ilmu tauhid ialah dalil qat’ie. Disebut dalil ini sebagai dalil qat’ie kerana ia memutuskan bangkangan orang. Ulama menyatakan bahawa khabar wahid (ahad) tidak boleh dipakai dalam ilmu tauhid. Yang boleh dipakai ialah khabar mutawatir. Menolak hadith mutawatir hukumnya kafir. Cara penyampaian al-Quran dari Nabi saw kepada sahabat kemudian kepada tabi’in seterusnya tabi’ tabi’in sehinggalah ke generasi hari ini adalah secara tawatur. Atas sebab itu, isi kandungan al-Quran adalah disepakati dan disampaikan oleh sahabat yang mutawatir. Sementara hadith disampaikan dalam dua cara iaitu samada ahad atau tawatur. Hadith ahad merujuk kepada hadith yang diriwayat oleh seorang atau dua orang sahabat manakala tawatur diriwayatkan oleh ramai sahabat. Berkenaan dengan hadith ahad, sahabat besar seperti Umar al-Khattab ra akan meneliti terlebih dahulu sesuatu khabar yang disampaikan kepadanya dari Nabi saw. Umar ra akan meminta orang yang menyampaikan khabar itu membawa 4 orang saksi bagi menguatkan keyakinannya. Jika tiada saksi, Umar ra akan meminta orang itu bersumpah dengan nama Allah bagi memastikan khabar itu benar-benar datang dari Rasulullah saw. Hadith yang dimulakan dengan sumpah ini juga disebut sebagai musalsal sumpah (musalsal bil qasam) dimana setiap perawi akan bersumpah dengan nama Allah ketika membacakan matannya. Tujuannya ialah untuk menjaga ketulenan hadith Nabi saw.
Tujuan kita mempelajari ilmu tauhid ialah untuk mengenal sifat Allah dan sifat segala Rasul. Ramai ulama besar menulis kitab tentang sifat Nabi dan Rasul. Antaranya ialah Imam Jalaluddin as-Suyuti yang menulis kita tentang keistimewaan agung yang Allah kurniakan kepada Nabi saw. Tujuan ulama menulis kitab sedemikian ialah untuk memberi panduan kepada umat Islam agar tidak tersalah mensifat para Nabi. Tersalah mensifat Rasul boleh menyebabkan seseorang menjadi kufur kerana ia merendah-rendahkan martabat para Nabi dan Rasul. Ketahuilah bahawa sumber kebahagiaan adalah tauhid yang sahih. Semulia-mulia ilmu adalah ilmu tauhid. Ini adalah kerana dari ilmu tauhid, terbit ilmu-ilmu yang lain. Sebab itulah ayat-ayat terawal yang diturun di Makkah adalah berkaitan dengan ayat-ayat tauhid. Kata ulama, awal agama itu ialah mengenal Allah Ta’ala. Kata Imam al-Ghazali, “Tidak sah ibadat seseorang jika mereka tidak mengenal Allah Ta’ala”. Kata Syeikh Ibrahim al-Laqqani, “Iman orang-orang yang tidak mengenal Allah Ta’ala tidak akan sunyi dari perasaan yang berbolak-balik yakni perasaan ragu-ragu”. Maka atas sebab itu, kita hendaklah mempelajari ilmu tauhid. Ilmu tauhid wajib dipelajari samada bagi yang berkuasa ataupun tidak. Maksudnya semua orang wajib mempelajarinya. Kitab Jauharatut Tauhid yang yang ditulis oleh Syeikh Ibrahim Laqqani adalah kitab asas dalam ilmu ini. Syeikh Ibrahim adalah seorang ulama besar yang pernah bermimpi berjumpa Nabi saw sebanyak 99 kali. Masyaikh Syeikh belajar kitab ini sebanyak 13 kali dan mengkhatamnya. Apabila diminta mengajarkannya, masyaikh syeikh tidak berani kerana bimbang tidak dapat menghuraikan isi kandungannya secara tepat dan pada masa yang sama takut jika anak muridnya tidak dapat memahaminya. Aneh pula pada hari ini, orang-orang yang tidak berkelayakan berani pula mengajar ilmu tauhid. Imam Khatib al-Baghdadi berkata, “Diantara tanda-tanda berlakunya qiamat ialah apabila ilmu diambil dari orang-orang kecil (saghir)". Ulama menafsirkan makna saghir ini sebagai ahli bidaah. Maka ahli bidaahlah yang ramai mengajar ilmu ini pada hari ini sedangkan mereka sebenarnya tidak berkelayakan. Para ulama yang sejati tidak akan menjaja sesuatu ilmu. Ilmu hadith bukanlah boleh diajar secara sesuka hati di merata-rata tempat. Ini adalah kerana ilmu itu mempunyai kemuliaannya. Ulama besar seperti Imam Malik akan menghukum orang yang membaca hadith dalam keadaan berdiri kerana tidak menjaga adab dan kemuliaannya.
Ilmu tauhid perlu diajar oleh orang yang benar-benar ahli tentangnya. Ilmu ini terlalu rumit dan sukar difahami kerana ia bersangkut paut dengan zat dan sifat Allah dan zat dan sifat Rasul. Apabila ilmu ini tidak mampu dikupas oleh orang-orang yang bukan ahli (ahli bidaah) maka mereka berusaha mengubah metod ilmu ini kononnya ilmu ini boleh dipelajari tanpa perlu berguru. Seolah-olah ilmu tauhid ini bukanlah satu ilmu yang memerlukan seorang yang benar-benar ahli untuk mengupasnya. Perkara ini jika dibiarkan berlaku adalah sangat berbahaya kepada umat Islam. Sikap tidak berhati-hati dalam ilmu tauhid boleh menyebabkan seseorang jatuh kufur. Imam al-Ghazali pernah menyatakan bahawa orang jahil yang membahas ilmu tauhid lebih berat dosanya berbanding orang yang berzina dan merompak. Maknanya disini ialah ilmu tauhid yang diajar oleh orang yang jahil lebih berbahaya dari perbuatan berzina dan merompak kerana kesalahfahaman ilmu tauhid ini boleh menyebabkan seseorang itu jatuh kufur.
Ilmu tauhid mempunyai banyak nama. Kata ulama, banyak nama atau gelaran itu menunjukkan kemuliaannya. Nama Allah begitu banyak sesuai dengan kemuliaan-Nya. Begitu juga dengan nama Nabi saw yang begitu banyak sesuai dengan kemuliaan baginda saw. Begitu jugalah dengan ilmu tauhid yang merupakan ilmu yang paling mulia. Maka tidak hairanlah ia mempunyai nama yang banyak. Sumber ilmu tauhid adalah berasaskan dalil aqli dan naqli. Sewajarnya seseorang itu perlu mempelajari ilmu mantiq sebelum belajar ilmu tauhid. Ada golongan menyatakan bahawa ilmu mantiq ini adalah sesat sedangkan ilmu mantiq adalah pintu (alat) untuk memahami ilmu tauhid. Hari ini ilmu tauhid menjadi rapuh kerana masyarakat tidak mempunyai asas dalam ilmu mantiq. Ilmu mantiq tidak didedahkan disekolah-sekolah. Walaupun ilmu mantiq ini dicetus dari sekolah Greek namun ini tidak bermakna ia tidak boleh dimanfaatkan oleh umat Islam kerana ia memberi pulangan yang besar kepada Islam. Sejarah Islam telah mencatatkan peristiwa bagaimana umat Islam telah menggali parit ketika dalam Perang Ahzab. Penggalian parit ini telah memecah tradisi perang orang-orang Arab yang lazimnya berperang secara berhadapan. Idea menggali parit ini telah dicetuskan oleh Salman al-Farisi yang bukan berbangsa Arab. Idea ini dipersetujui oleh baginda saw. Ini menunjukkan bahawa idea yang baik yang memberi pulangan kepada umat Islam tidak perlu ditolak sebaliknya wajar dimanfaatkan. Orang Islam kemudiannya saling bersaing untuk menjadikan Salman al-Farisi sebagai sebahagian dari ahli keluarga mereka sehinggalah baginda saw akhirnya berkata bahawa Salman al-Farisi adalah termasuk dalam keluarga ahlul bait. Ketahuilah bahawa dalil aqli perlu digunakan khususnya untuk tujuan dakwah kepada orang bukan Islam. Ulama Asya’irah menggunakan dalil aqli yang berasaskan ilmu mantiq/logik untuk berdakwah kepada orang bukan Islam. Dalil ini digunakan kerana orang bukan Islam sudah pasti tidak akan menerima dalil yang berasaskan al-Quran dan Hadith. Dalil yang berasaskan al-Quran dan Hadith dipersembah atau digunakan kepada orang yang sudah mempercayai kebenaran agama Islam dengan tujuan untuk mengukuhkan keyakinan terhadap Islam. Dalil-dalil aqli inilah yang digunakan oleh ulama-ulama besar satu masa dahulu seperti Imam al-Ghazali dan Imam Abu Hanifah yang menyebabkan ramai orang yang tidak percaya kepada Tuhan kecundang ditangan mereka lalu beriman kepada Allah.

No comments:

Post a Comment