Monday, July 19, 2010

Mukjizat Isra’ dan Mi’raj - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Dar al-Maliki pada 4 Julai 2010
Di langit kedua, Nabi saw bertemu dengan Nabi Isa as dan Nabi Yahya as. Nabi Isa dan Nabi Yahya bertubuh tampan. Nabi saw mengibaratkan rupa Nabi Isa dan Nabi Yahya dengan Urwah ibn Mas’ud al-Thaqafi. Urwah adalah duta kepada orang kafir Quraisy yang dihantar untuk membincangkan isi-isi perjanjian Hudaibiyah dengan umat Islam. Urwah telah menyaksikan kehidupan sehari-hari para sahabat dan Rasulullah saw. Beliau melihat sendiri bagaimana para sahabat sangat menghormati, memuliakan dan mengasihi baginda saw sehingga sanggup berebut-rebut untuk mengambil air wudhu Nabi saw dan sebagainya. Urwah kemudiannya memeluk agama Islam.
Di langit ketiga Nabi saw bertemu dengan Nabi Yusuf as. Nama Nabi Yusuf adalah berasal dari kata Asif yang bermaksud sedih. Ini adalah kerana Nabi Yusuf mengalami pelbagai ujian semenjak dari usia kecil seperti berpisah dengan ahli keluarganya dan sebagainya. Nabi Yusuf adalah seorang Nabi yang dikurniakan tubuh badan yang sangat tampan. Baginda dikurniakan Allah separuh ketampanan Rasulullah saw. Rasulullah saw adalah secantik-cantik makhluk Allah. Nabi Daud dikurniakan suara yang merdu tetapi suara Nabi saw jauh lebih merdu dari itu. Kata Imam al-Qurtubi, “Sesungguhnya ketampanan dan kecantikan Nabi saw itu disembunyikan Allah Ta’ala. Jikalau ianya dizahirkan nescaya tidak ada sesiapapun yang berani memandangnya”.
Di langit keempat, Nabi saw bertemu Nabi Idris as. Di langit kelima, Nabi saw bertemu Nabi Harun as. Nabi Harun mempunyai janggut yang panjang sehingga hampr-hampir mencecah pusat. Apapun, janggut mengikut sunnah Nabi saw adalah mengikut ukuran janggut yang dapat dicekak atau digenggam dimana lebihan janggut yang melepasi cekak atau genggam itu hendaklah dipotong. Misai pula tidak boleh disimpan melebihi bibir. Nabi saw pernah menegur Bilal kerana tidak menjaga misainya dengan baik. Ketika minum, misai Bilal termasuk ke dalam susu yang diminumnya dan keadaan itu menyebabkan Nabi saw berasa tidak selesa. Dalam pertemuan Nabi saw dengan Nabi Harun, Nabi saw dapat melihat betapa Nabi Harun adalah seorang Nabi yang lemah-lembut yang sangat disukai kaumnya. Di langit keenam, Nabi saw bertemu Nabi Musa as. Nama Nabi Musa adalah berasal dari bahasa Ibrani yang bermaksud “ditemui di air di celah pokok”.
Di langit keenam, Nabi saw dapat melihat ada nabi-nabi yang mempunyai ramai pengikut, ada yang sedikit pengikut dan ada juga yang tidak mempunyai pengikut. Nabi Nuh dikurniakan usia yang panjang iaitu 950 tahun tetapi hanya mempunyai sedikit pengikut. Pengikut Nabi Musa as adalah yang kedua teramai selepas umat Nabi Muhammad saw. Tempoh dakwah Nabi saw tidaklah lama tetapi baginda saw mempunyai pengikut yang paling ramai. Bilangan para sahabat terlalu ramai sehinggakan tidak ada yang mampu mencatatkan kesemua nama-nama para sahabat. Adalah menjadi harapan Nabi saw agar umat Islam bertambah dari segi kuantiti dan kualiti. Kuantiti merujuk kepada bilangan umat Islam yang semakin bertambah manakala kualiti merujuk kepada iman yang semakin teguh. Sebanyak 70,000 orang dari umat Nabi saw akan memasuki syurga tanpa hisab. Dan setiap dari mereka itu akan membawa pula 70,000 orang untuk masuk syurga tanpa hisab. Dan setiap dari mereka itu pula akan membawa 70, 000 untuk masuk syurga tanpa hisab. Nabi saw kemudiannya bertemu Nabi Ibrahim di langit ketujuh. Nama Nabi Ibrahim bermaksud “bapa yang penyayang”. Peristiwa Nabi saw menziarahi para Nabi ini menunjukkan bahawa perbuatan menziarahi orang-orang alim itu adalah merupakan sunnah Nabi saw. Kata ulama, tidak ada amal yang paling mulia melainkan berdiri di hadapan waliyullah (alim-ulama) walaupun tempohnya sangat singkat iaitu sekadar memerah susu kambing. Berdiri di hadapan waliyullah samada waliyullah itu masih hidup ataupun telah mati adalah lebih afdhal dari perkara amal yang lain. Ini adalah kerana ia menunjukkan tanda kasih kita kepada para ulama. Tanda kita mencintai Rasulullah saw adalah dengan mengasihi para ulama. Tanda kita kasih kepada Allah Ta’ala adalah dengan mengasihi Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment