Monday, July 19, 2010

Bab pada menyatakan segala zikir (Sairus Salikin) - Syeikh Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 pada 11 Julai 2010

Segala sesuatu itu berkarat. Begitu juga iman. Untuk itu, iman perlu digilap agar jadi bersih dan cemerlang. Yang menggilapkan iman ialah zikir. Orang yang berzikir adalah oang ‘hidup’ manakala orang yang tidak berzikir ibarat orang yang mati. Sabda Nabi saw dengan maksudnya, “ Jangan jadikan rumah kamu itu kubur. Jadikan rumah kamu itu hidup dengan berzikir”. Orang yang kaya jika berzikir akan menambahkan lagi keberkahan kekayaannya. Allah mengingatkan hamba-Nya agar mencari rezeki tetapi pada masa yang sama jangan mengabaikan zikir. Zikir tanda syukur kepada Allah ta’ala. Tidak berzikir tanda kufur iaitu tidak berterima kasih kepada Allah Ta’ala. Hati perlu di’berus’ dengan zikrullah. Kelebihan zikir ialah ia boleh menutup atau menampung kekurangan yang ada. Zikir adalah satu amalan yang sangat berkesan dalam mencuci hati. Bila hati menjadi bersih maka mudahlah ‘nur’ masuk ke dalam badan. Ini adalah kerana hati merupakan raja kepada diri. Maka atas sebab itulah, zikir sangat penting dalam amalan tariqat. Dalam tariqat yang muktabar, ada 3 perkara yang menjadi amalan di mana amalan ini merupakan keperluan makanan rohani yang seimbang. Tiga perkara tersebut ialah istighfar, salawat dan tahlil.
Orang munafik tidak upaya berzikir dengan banyak. Atas sebab itu, memperbanyakkan zikir boleh melepaskan diri dari sifat munafik. Bersahabatlah dengan orang yang banyak berzikir. Orang yang banyak berzikir ini boleh memberi perangsang kepada kita untuk berzikir. Zikir mengandungi banyak manfaat. Antaranya ialah seperti,
1. Mengingatkan orang-orang yang lalai. Perbuatan seseorang yang berzikir boleh mengingatkan orang lain untuk mengingati Allah.
2. Amalan zikir itu lebih baik dari berperang sabil dan menderma emas dan perak. Ayat ini jangan pula disalah tafsir. Maksud ayat ini ialah hanya untuk menyatakan akan kelebihan mengerjakan amalan zikir bukannya dengan meninggalkan amalan berjihad di jalan Allah dan mengeluarkan harta ke jalan Allah.
3. Allah memberi ganjaran yang lebih baik kepada orang yang berzikir dari orang yang meminta.
4. Zikir menghilangkan akhlak mazmumah (tercela) di dalam hati. Zikir yang dibimbing oleh guru yang mursyid boleh membantu menghilangkan penyakit hati yang ada pada diri seseorang.
Kelebihan berzikir secara berjemaah
Allah berbangga dengan hamba-Nya yang mengerjakan amalan zikir secara berjemaah di hadapan para malaikat. Allah memerintah malaikat agar pergi melihat hambanya yang berzikir secara berjemaah. Kata para malaikat apabila mengadap Allah, “Kami melihat mereka memohon syurga walaupun mereka tidak pernah melihat syurga. Andaikata mereka melihat syurga nescaya akan bertambah kuatlah zikir mereka . Mereka juga memohon perlindungan dari api neraka walaupun mereka tidak melihatnya. Andaikata mereka melihat api neraka nescaya akan berteriaklah mereka dengan lebih kuat untuk memohon agar dijauhi darinya. Ada juga golongan yang tidak berzikir tetapi berada di kawasan itu. Adakah mereka termasuk juga?” Firman Allah Ta’ala, “Aku ampunkan semua itu”.
Amalan zikir dapat menggantikan kejahatan dengan kebaikan. Besar dosa akan digantikan besar pahala di hari Qiamat. Mereka yang tidak menyelitkan majlis zikir dan salawat dalam satu perhimpunan akan menyesal pada hari Akhirat. Oleh itu, kita hendaklah membentuk suasana majlis atau perhimpunan agar diisi dengan zikir. Satu majlis zikir menghapuskan dua juta tempat perhimpunan kejahatan. Duduk berzikir menghapuskan dosa kecil (dosa besar perlu istighfar dan bertaubat). Zikir mampu menyatukan pelbagai bangsa manusia. Sekelompok manusia dari pelbagai bangsa duduk berzikir untuk mengharap redha Allah Ta’ala. Orang yang banyak berzikir akan diperlihatkan tempat yang akan didudukinya di syurga kelak ketika hayatnya di dunia lagi atau diperlihatkan oleh orang lain akan kedudukan dirinya di syurga kelak. Sebab itu, mereka yang banyak berzikir akan tersenyum ketika menghadapi saat-saat kematian.
Seseorang yang berada dalam satu perhimpunan yang melalaikan lalu ia berzikir maka ia akan mendapat pahala sebilang-bilang segala manusia dan binatang. Seseorang yang berzikir ketika berada di pekan akan mendapat nur di hari Qiamat. Kedua-dua tempat tersebut adalah tempat yang sangat susah untuk mengerjakan zikir. Justeru, bagi sesiapa yang upaya melakukannya maka ia mendapat ganjaran pahala yang sangat besar dari Allah Ta’ala. Berzikir beramai-ramai mempunyai beberapa kelebihan. Antaranya ialah seperti mendatangkan semangat kepada seseorang untuk berzikir dan menarik orang yang lalai dan malas untuk mengerjakan zikir bersama-sama. Orang yang lalai dan malas pasti akan berasa segan jika tidak berzikir apabila duduk bersama-sama dalam satu majlis zikir. Bahkan orang yang mendengar orang lain berzikir juga akan mendapat pahala jika duduk bersama-sama dalam majlis tersebut.

No comments:

Post a Comment