Monday, July 19, 2010

Mukjizat Isra’ dan Mi’raj - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Dar al-Maliki pada 3 Julai 2010
Selepas menunaikan solat (yang diimamkan oleh Nabi saw), para nabi kemudiannya berbincang tentang hari Qiamat. Perbincangan mereka tentang hari Qiamat menunjukkan betapa hari Qiamat itu sangat penting bagi umat Islam. Hari Qiamat sangat penting kerana ia menjadi penentu samada seseorang itu beroleh kebahagiaan atau sebaliknya. Tarikh bila berlakunya hari Qiamat tidak diketahui oleh sesiapa jua pun melainkan Allah Ta’ala. Apabila Nabi saw ditanya Jibril as tentang bilakah berlakunya hari Qiamat, Nabi tidak menjawabnya sebaliknya Nabi menyerahkan balik pertanyaan itu kepada Jibril as. Lalu Jibril as berkata, “ Tunjukkan padaku alamatnya”. Maka Nabi saw memberikan jawapan tentang alamat Qiamat sahaja. Tidak pernah Nabi saw memberitahu akan tarikh berlakunya hari Qiamat. Justeru jika ada pandangan yang menyebut tentang tarikh berlakunya hari Qiamat adalah pada sekian dan sekian maka pandangan itu adalah dusta kerana Nabi saw sendiri pun tidak pernah menyebut tentang tarikh berlakunya hari Qiamat. Begitu juga dengan pertanyaan dimanakah Allah. Pernah sahabat bertanya Nabi saw tentang perkara itu tetapi tidak menjawabnya. Sebaliknya Nabi saw menjawabnya berdasarkan firman Allah, “Apabila hamba-Ku bertanya dimana Aku maka jawabnya Aku hampir dan dekat kepada orang yang memohon pada-Ku”. Dengan itu, nyatalah bahawa kedua-dua perkara ini iaitu bila berlakunya hari Qiamat dan dimana Allah berada hanya Allah sahajalah yang Maha Mengetahuinya.
Perbincangan ataupun muzakarah yang berlaku antara para nabi itu menunjukkan bahawa para nabi tetap berkeinginan hendak menuntut ilmu walaupun mereka sebenarnya telah wafat. Ini adalah kerana kecintaan mereka yang begitu mendalam terhadap ilmu. Sementara tradisi ataupun amalan para sahabat dalam majlis ilmu ialah mereka tidak akan berpisah dalam sesuatu majlis melainkan mereka merasai sesuatu makanan dan minuman. Hikmahnya ialah untuk berkenal-kenalan antara satu sama lain. Kembali kepada peristiwa Isra’, Rasulullah saw kemudiannya berasa haus setelah menempuh perjalanan yang jauh. Ketika dihidangkan minuman oleh Jibril as, Rasulullah saw memilih air susu untuk diminumnya. Pemilihan air tersebut menunjukkan bahawa susu adalah simbol Islam dan juga simbol ilmu. Sebab itulah pernah ulama berkata bahawa sesiapa yang bermimpi meminum susu maka itu tanda mimpi yang baik.
Rasulullah saw kemudiannya dimi’raj dengan menaiki Tangga Rabbani. Bagaimana rupa bentuk tangga ini tidaklah dapat dibayangkan dengan pancaindera. Rasulullah saw dan Jibril kemudiannya sampai pada pintu langit yang pertama yang tertutup. Pintu ini hanya dibenarkan dibuka bagi menyambut kedatangan Nabi Muhammad saw . Di langit pertamalah, Nabi saw bertemu Nabi Adam as. Roh orang-orang yang suci menggembirakan Nabi Adam dan Nabi Adam berdoa agar mereka dimasukkan ke dalam syurga yang tertinggi iaitu Syurga Iliyyin. Manakala roh yang kotor akan dimasukkan ke dalam neraka Sijjin. Kata syeikh, adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Muhammad saw melaksanakan 3 perkara berikut,
1. Jangan menyedihkan hati Nabi saw apabila melihat amalan kita. Jangan sampai amalan buruk kita sampai kepada Nabi saw.
2. Berilah kegembiraan kepada Nabi saw dengan mempersembahkan amalan taat kita.
3. Jadikanlah hati Nabi saw agar belas kasih kepada kita.
Kita juga kelak akan berasa gembira jika dipertontonkan dengan amalan baik segala keturunan kita. Dalam hal ini, ianya jelas menunjukkan bahawa Islam tidak memutuskan hubungan antara orang yang hidup dengan orang yang mati. Hanya golongan Muktazilah dan yang sealiran dengannya sahaja yang mengatakan bahawa amalan seorang yang hidup tidak sampai kepada orang yang telah mati. Dengan kata lain, kedua-duanya iaitu yang hidup dan yang mati tidak mendapat manfaat antara satu sama lain. Sedangkan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) menyatakan bahawa kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain. Antara dalil yang menunjukkan bahawa orang yang mati dan orang hidup itu saling memerlukan antara satu sama lain ialah dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj itu sendiri apabila Allah swt memfardukan 50 waktu solat kepada umat Nabi Muhammad saw. Yang mencadangkan kepada Nabi saw supaya memohon ke hadrat Allah swt agar dikurangkan bilangan waktu itu ialah Nabi Musa as. Nabi Musa as pada waktu itu telah pun wafat tetapi baginda telah memberi bantuan kepada Nabi saw dengan mengemukakan cadangan tersebut. Jadi ini adalah salah satu bukti yang menunjukkan bahawa orang yang telah wafat boleh menolong orang yang masih hidup.
Kenapa solat jenazah disyari’atkan? Tujuannya adalah sebagai petanda bahawa orang yang mati mendapat manfaat dari orang yang masih hidup. Orang yang masih hidup menolong orang yang telah mati dengan melaksanakan solat jenazah di mana dalam solat tersebut mereka memanjatkan doa agar si mati mendapat keampunan dari Allah Ta’ala. Sahabat yang pertama dikebumikan di Baqi’ ialah Uthman bin Maz’un. Nabi saw sangat menyayangi para sahabat. Nabi saw tidak pernah berenggang dengan mereka lebih dari 3 hari. Jika Nabi saw mendapati ada sahabat yang tidak hadir dalam majlis ilmunya lebih dari 3 hari maka baginda saw akan menziarahinya. Baginda saw menziarahi Uthman apabila mendapati Uthman tidak hadir ke majlis ilmunya dalam tempoh tersebut. Nabi mengucup wajah Uthman dan para sahabat melihat air mata baginda saw berbekas di atas pipi Uthman. Uthman kemudiannya wafat dan dikebumikan di Baqi’. Nabi saw kemudiannya memerintahkan sahabat agar mengambil batu besar untuk dijadikan tanda maqam Uthman. Kata baginda saw, dengan adanya tanda batu itu mudahlah baginda saw untuk mengebumikan ahli keluarganya kelak. Batu itu agak besar sehingga para sahabat berkata, sangat hebat jika orang itu mampu melompat ke atasnya. Peristiwa ini menjadi dalil bahawa meletakkan batu nisan sebagai tanda kepada sesebuah maqam bukanlah satu kesalahan.
Jangan kita putuskan hubungan antara orang yang hidup dengan orang yang mati. Jangan biarkan si mati tertunggu-tunggu hadiah surah al-Fatihah dari ahli keluarga dan kerabatnya. Orang yang menyatakan bahawa tidak ada hubungan di antara orang yang hidup dengan orang yang mati bermakna ia juga tidak meyakini peristiwa Isra’ dan Mi’raj kerana dalam peristiwa itu Nabi saw berhubungan dengan para nabi yang hampir kesemuanya telah wafat. Ketahuilah bahawa segala amalan kita diperlihatkan kepada ahli keluarga kita yang telah medahului kita. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad Hanbal dengan maksudnya seperti berikut, “Diperlihatkan kepada kamu amalan kaum kerabat kamu yang masih hidup. JIka melihat amalan kebaikan maka mereka berasa gembira. Jika melihat amalan buruk mereka akan berdoa, “Ya Allah, Jangan Engkau matikan mereka sehingga Engkau kurniakan petunjuk sebagaimana Engkau kurniakan petunjuk kepada kami”. Hal ini jelas menunjukkan bahawa ahli keluarga kita yang telah mendahului kita mendoakan kepada kita. Itulah rahsia para ulama menziarahi maqam-maqam para wali dan orang-orang yang soleh. Pada malam Nisfu Sya’aban, Nabi saw menziarahi Baqi’ meninggalkan Aisyah dirumah untuk berada di sisi maqam para sahabat yang kebanyakannya syahid untuk sujud kepada Allah Ta’ala. Justeru tempat tersebut (yakni Baqi’) dinaungi para malaikat yang tidak henti-henti beristighfar kepada Allah Ta’ala lalu Allah menurunkan rahmat-Nya.

No comments:

Post a Comment