Monday, July 19, 2010

Syarah Khas Israk dan Mikraj - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Dar al-Maliki pada 9 Julai 2010
Iman adalah membenarkan (tasdiq) apa-apa yang dibawa Nabi saw tanpa ada sebarang keraguan dan syak wasangka. Peristiwa Isra’ dan Mikraj adalah satu peristiwa yang wajib diimani walaupun ianya berlaku di luar jangkauan akal manusia. Seseorang itu perlu mempunyai iman yang kental dan keyakinan yang tulus terhadap kudrat Allah Ta’ala. Dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj, Abu Bakar as-Siddiq telah membenarkan kata-kata Nabi saw sehingga beliau mendapat gelaran As-Siddiq dari Allah Ta’ala. Apapun, bukan semua manusia meyakini peristiwa ini. Di zaman Rasulullah saw, ada yang menjadi murtad kerana imannya yang begitu nipis. Orang kafir pula bertambah kufur kerana yakin bahawa Rasulullah saw membawa cerita dusta kepada mereka. Sebaliknya orang-orang yang kental imannya akan menjadi semakin teguh imannya apabila mendengar kisah ini. Begitu juga yang berlaku pada hari ini. Ramai yang engkar kepada peristiwa ini apabila mereka mula membuat andaian sendiri sehingga menjahanamkan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jumaah (ASWJ) yang meyakini sesuatu mukjizat yang dikurniakan kepada para nabi. Sesungguhnya mukjizat memang bertentangan dengan adat kebiasaan kerana ia merupakan kurniaan Allah kepada para nabi. Kepada para wali Allah, mereka dikurniakan karamah. Allah Ta’ala mengurniakan karamah kepada Asif Barkhayya seorang wali Allah yang mampu memindahkan istana Ratu Balqis dari negeri Yaman ke negeri Syam dalam tempoh yang singkat. Dan Allah Ta’ala juga telah memendekkan masa perjalanan Nabi saw dari Makkah ke Baitul Maqdis kerana ia merupakan kurniaan mukjizat Allah Ta’ala kepada Nabi saw. Malangnya peristiwa ini menjadi ujian bukan sahaja kepada manusia di zaman Rasulullah saw tetapi juga kepada manusia di zaman ini apabila ada di kalangan manusia yang mengengkarinya. Dalam hal sebegini, ASWJ sepakat menyatakan bahawa apabila akal bertentangan dengan naqal yakni Al-Quran dan Hadith maka tolaklah akal.
Ketahuilah bahawa setiap inci perjalanan Nabi saw mengandungi rahsia dan iktibar dan ianya hanya diketahui oleh orang-orang yang dibukakan pintu hatinya oleh Allah Ta’ala. Ada orang yang dibukakan pintu hatinya tentang ilmu-ilmu dunia seperti mempunyai kemahiran untuk membaiki kereta, menemui ramuan ubat dan sebagainya tetapi belum tentu mereka dibukakan pintu hati mereka untuk memahami peristiwa Isra’ dan Mi’raj ini. Sebagai contoh, tidak ramai yang tahu bahawa kefarduan solat lima waktu telah diperintah Allah Ta’ala dalam peristiwa ini. Dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj ini, setiap perjalanan Nabi saw mempunyai hikmah tersendiri. Nabi saw bertemu Nabi Adam di langit pertama. Pertemuan ini memberi peringatan kepada Nabi saw tentang peristiwa Nabi Adam as yang berpindah dari syurga ke bumi akibat perbuatan khianat. Nabi Adam dikhianati Iblis sehingga baginda terpaksa berpindah dari tempat yang mulia ke tempat yang lebih rendah darjatnya. Begitu juga yang berlaku kepada Nabi saw apabila baginda saw dikhianati oleh kaum kafir Quraisy sehingga menyebabkan baginda saw berpindah dari Makkah, sebuah kota suci ke Madinah yang asalnya hanya sebuah kota biasa.
Di langit kedua, Nabi saw bertemu dengan Nabi Isa dan Nabi Yahya. Pertemuan ini memberi peringatan kepada Nabi saw tentang tipu helah orang Yahudi yang berusaha hendak menghapuskan Nabi Isa dan Nabi Yahya. Nabi Isa kemudiannya diangkat ke langit manakala Nabi Yahya dibunuh. Nabi saw juga berhadapan dengan ancaman Yahudi yang sentiasa berusaha hendak membunuhnya. Di langit ketiga, Nabi saw bertemu Nabi Yusuf. Pertemuan ini mengingatkan peristiwa pengkhianatan adik-beradik Nabi Yusuf yang berusaha hendak membunuhnya. Nabi Yusuf kemudiannya mengampuni kesalahan adik-beradiknya. Nabi saw juga begitu apabila kerabatnya sendiri memusuhinya seperti Abbas bin Abdul Muttalib (bapa saudara) dan Aqil bin Abi Talib (sepupu) tetapi mereka kemudiannya mengikut perjalanan Nabi saw dan Nabi saw memaafkan kesalahan mereka.
Di langit keempat, Nabi saw bertemu Nabi Idris. Nabi Idris berkeahlian di dalam bidang penulisan. Pertemuan ini memberi peringatan kepada Nabi saw bahawa Islam akan berkembang menerusi mata pena (penulisan). Nabi saw kemudiannya mempunyai jurutulis yang menghantar surat kepada Raja Rom, Kisra dan sebagainya untuk tujuan dakwah Islam. Di langit kelima, Nabi saw bertemu Nabi Harun. Nabi Harun amat disayangi oleh kaumnya, Bani Israil. Begitu juga dengan Nabi saw di mana selepas peristiwa pembukaan kota Makkah, baginda amat disayangi oleh semua orang Quraisy.
Di langit keenam, Nabi saw bertemu Nabi Musa. Nabi Musa dimusuhi oleh pemerintah iaitu Firaun. Nabi saw juga kemudiannya dimusuhi oleh penguasa Makkah iaitu Abu Jahal dan pemimpin Madinah iaitu Abdullah bin Ubai. Di langit ketujuh, Nabi saw bertemu Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim pada ketika itu sedang duduk mengadap Baitul Makmur yang diibaratkan seumpama Kaabah di langit. Nabi saw kelak kemudiannya berjaya membersihkan Kaabah dari sebarang unsur berlaha Jahiliyah.

No comments:

Post a Comment