Monday, July 19, 2010

Syarah Khas Kitab "Melihat Nabi saw dan 100 Kaedahnya" - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Dar al-Maliki pada 8 Julai 2010
Rasulullah saw merupakan wasilah (perantara) yang menghubungkan antara kita dengan Allah Ta’ala. Justeru itu, kita tidak boleh memisahkan diri kita dari Rasulullah saw, jika tidak kita akan terpisah dengan Allah Ta’ala. Kata ulama, “Sesungguhnya engkau ya Rasulullah saw adalah pintu Allah bagi setiap manusia”. Maksudnya disini ialah orang yang hendak gapai redha Allah mestilah gapai redha Nabi saw dahulu. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa syurga ini terletak di bawah telapak kaki Nabi saw. Ini adalah kerana nama Nabi saw sendiri bermaksud al-Hasyir iaitu seorang manusia yang akan dihimpunkan seluruh makhluk dibawah telapak kakinya. Pada hari ini, kita ditimpa musibah. Manusia tidak kenal Nabi saw dengan sebenar-benar pengenalan.
Hari ini ramai yang menyembah dan sujud kepada Allah tetapi yang menyembah dan sujud hanya jasad. Sedangkan hati yang merupakan tempat pandangan Allah tidak pernah sujud kepada Allah Ta’ala. Keadaan ini ibarat seorang manusia yang membawa jasadnya yang kosong tanpa roh. Maka Allah tidak akan menerima ibadat seperti ini. Allah tidak akan menerima amal ibadat yang tidak disertai dengan hati yang tunduk kepada Allah Ta’ala. Ibadah hendaklah dilakukan secara zahir dan batin. Ibadah memerlukan pengenalan yang sebenar-benarnya. Kata ulama, awal agama ialah mengenal Allah. Atas sebab itu Imam al-Ghazali pernah berkata, “Tidak sah ibadat seseorang melainkan mereka mengenal apa yang disembah”. Maka kita sebagai abid hendaklah mengenal ma’bud (yang diibadati) iaitu Allah Ta’ala. Maka kata ulama selanjutnya, “Tidak akan kenal ma’bud engkau melainkan engkau kenal penghulu engkau yakni Rasulullah saw”.
Ketahuilah bahawa tidak ada seorang pun yang mampu memahami zat Allah. Ini adalah kerana ceteknya dan lemahnya akal seseorang tentang hakikat ketuhanan. Pengetahuan seorang hamba terhadap Tuhannya adalah selemah-lemah akal dari memahaminya. Justeru, akal tidak disediakan untuk mengenal hakikat Allah. Maka atas sebab itu, cerdik akal seseorang itu bukanlah penentu untuk seseorang itu mengenal Allah. Jika cerdik akal menjadi penentu maka kenapa ramai orang cerdik menjadi sesat manakala orang bodoh pula mendapat hidayah? Lalu hidayah dan sesatnya seseorang itu bukan bergantung kepada kecerdikan akal tetapi kepada kekuatan rohani. Andai kata akal itu menjadi penentu kesesatan dan hidayah maka tidak mungkin ramai yang menjadi sesat pada zaman ini. Tetapi kenapa ramai orang menjadi sesat dan murtad pada zaman ini?
Merujuk kepada peristiwa Isra’ dan Mi’raj, Allah tidak membersihkan akal Nabi saw tetapi Allah membersihkan hati Nabi saw. Sebelum isra’ Nabi saw dibelah dadanya dan dicuci rohnya. Allah Ta’ala tahu hambanya yang lemah tidak dapat menggapai makrifat maka Allah menciptakan satu makhluk dan menyempurnakan makhluk itu yakni Nabi Muhammad saw. Dengan kesempurnaan Nabi saw dan kecantikan Nabi saw maka manusia dapat mengenal kesempurnaan dan kecantikan Nabi saw. Walaubagaimanapun, kesempurnaan Nabi saw tidak bermakna sama dengan kesempurnaan Allah. Apa yang dimaksudkan disini ialah Allah meletakkan syarat bahawa jikalau seseorang itu hendak mengenal Allah maka seseorang itu mestilah mengenal kekasih-Nya iaitu Nabi Muhammad saw terlebih dahulu. Begitu juga jika hendak Allah mengasihi dirinya maka hendaklah dia mengasihi kekasih-Nya iaitu Nabi Muhammad saw.
Kata Imam Sayyid al-Bakari, “Sesungguhnya engkau ya Rasulullah saw adalah pintu bagi seseorang untuk menuju ke hadrat Allah Ta’ala”. Untuk menuju ke hadrat Allah, seseorang mesti masuk ikut pintu Nabi saw. Untuk masuk pintu Nabi saw, seseorang mesti mengikuti pintu ulama. Orang yang belajar ilmu Tauhid iaitu dengan mempelajari sifat wajib, mustahil dan harus belum tentu dapat mengenal Allah. Sebab itu kata masyaikh syeikh, “Belajar sifat 20 itu bukan untuk mengenal Allah tetapi untuk memuaskan hati meyakini kewujudan Allah”. Ramai orang belajar Sifat 20 tetapi belum tentu mereka dapat mencapai kesempurnaan makrifat. Ini adalah kerana yang dipelajari itu adalah berkaitan dengan khabar Allah Ta’ala sedangkan Saiyidina Ali kwh pernah meriwayatkan hadith yang bermaksud, “Tidaklah khabaran/cerita itu sama dengan apa yang dilihat”. Ketahuilah amat bahaya kesannya jika tersalah mensifatkan Tuhan. Ini adalah kerana hadith ada menyatakan bahawa kelak di Padang Mahsyar, akan digambarkan manusia dengan tuhan masing-masing. Jika ketika hidup seseorang itu beriktiqad bahawa tuhan itu bertangan seperti manusia dan sebagainya maka sesatlah ia di Padang Mahsyar kelak. Imam al-Ghazali sebagai seorang mahaguru pernah satu masa merasakan bahawa hakikat ketuhanan tidak mungkin hanya diisi dalam kepalanya sahaja. Lalu beliau meninggalkan kedudukan, jawatan dan jubah kebesarannya sebagai seorang sarjana besar untuk bermusafir mencari hakikat ketuhanan. Akhirnya Imam al-Ghazali menemui satu jalan setelah beliau menempuhi pelbagai jalan iaitu jalan tasawwuf. Ketahuilah bahawa ilmu tauhid itu hanya untuk memenuhkan akal. Apabila akal telah dipenuhi maka hati perlu dimantapkan dan caranya ialah dengan melalui jalan tasawwuf.
Nabi Ibrahim as yakin bahawa Allah Maha Menghidupkan dan Maha Mematikan. Tetapi kenapa Nabi Ibrahim as memohon kepada Allah agar Allah memperlihatkan kekuasaan-Nya menghidup dan mematikan? Ini adalah kerana walaupun Nabi Ibrahim as mempunyai ilmu dan yakin bahawa Allah boleh menghidup dan mematikan sesuatu namun baginda tetap hendak menenangkan hatinya iaitu dengan melihat Allah. Begitu juga dengan kita. Kita yakin kepada Allah tetapi tetap hendak menenangkan hati kita dengan musyahadah (melihat) Allah. Orang-orang yang benar-benar melihat Allah akan dapat mengecap nikmat yang sempurna. Nabi saw tidak pernah memasuki sekolah tetapi Nabi saw dibawa melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh makhluk. Kita membaca sifat Nabi saw tetapi ianya tidak memadai jika kita tidak memahaminya. Justeru untuk mengenali Rasulullah saw maka ia bukan setakat melalui pemikiran tetapi juga dengan melihatnya. Atas sebab itulah para ulama bermujahadah untuk bersama-sama dengan Rasulullah saw di dalam mimpi mereka. Al-Allamah Sayyid Muhammad Alawi pernah bermimpi bertemu Nabi saw. Dalam mimpinya itu, Rasulullah saw tidak membenarkan beliau mengandam (mengemaskan) janggutnya. Katanya, itu adalah tanda bahawa usianya sudah sampai. Begitu juga dengan Syeikh Soleh al-Jafari. Ketika beliau berhajat hendak mencukur janggutnya maka beliau didatangi Rasulullah saw dalam mimpinya dengan berkata, “Kenapa engkau hendak menyalahi sunnahku?” Dalam peristiwa yang lain, Syeikh Soleh pernah mengunjungi maqam Saiyidina Hussain di Mesir setelah memakan bawang. Setelah itu beliau tertidur dan bermimpi bertemu Rasulullah saw. Dalam mimpinya itu, Rasulullah saw menegurnya dengan berkata, “Kenapa engkau menziarahi cucuku dengan keadaan mulut berbau?”

No comments:

Post a Comment