Bahrul Mazi jilid 2 mukasurat 83
Lafaz yang disunatkan untuk diucap ketika muazzin azan ialah lafaz yang sama dengan apa yang diucapkan oleh muazzin kecuali pada lafaz Haiyya alassolah dan haiyya alalfalah dan juga sewaktu dalam azan subuh (assolah tu…) dimana lafaznya adalah berlainan dari muazzin. Mengikut mazhab Hanafi dan Mazhab Dawud az-Zahiri, menjawab azan itu adalah wajib bukan lagi sunat. Mazhab Dawud az-Zahiri adalah satu lagi mazhab selepas empat mazhab yang masyhur dan ianya disebut mazhab kelima. Mazhab ini berbeza dengan empat mazhab yang masyhur itu dari segi pendapat tentang masalah al-Quran seperti pendapat mazhab ini menyatakan bahawa al-Quran boleh dipegang tanpa ada wuduk.
Orang yang diluar sembahyang seperti orang yang sedang membaca al-Quran, berzikir, duduk diam atau berhadas digalakkan menyahut orang yang sedang azan. Orang yang berada didalam sembahyang fardhu atau sunat digalakkan jangan menyahut azan. Bahkan elok dihabiskan sembahyangnya. Kalau jawab azan dalam sembahyang, tiadalah sembahyangnya itu batal melainkan makruh. Apabila sudah habis menunaikan sembahyang, bolehlah jawab azan sekiranya azan yang dilaungkan belum selesai. Orang yang bersembang digalakkan menjawab panggilan azan namun tidaklah berdosa jika tidak menjawabnya.
Lafaz yang disunatkan untuk diucap ketika muazzin azan ialah lafaz yang sama dengan apa yang diucapkan oleh muazzin kecuali pada lafaz Haiyya alassolah dan haiyya alalfalah dan juga sewaktu dalam azan subuh (assolah tu…) dimana lafaznya adalah berlainan dari muazzin. Mengikut mazhab Hanafi dan Mazhab Dawud az-Zahiri, menjawab azan itu adalah wajib bukan lagi sunat. Mazhab Dawud az-Zahiri adalah satu lagi mazhab selepas empat mazhab yang masyhur dan ianya disebut mazhab kelima. Mazhab ini berbeza dengan empat mazhab yang masyhur itu dari segi pendapat tentang masalah al-Quran seperti pendapat mazhab ini menyatakan bahawa al-Quran boleh dipegang tanpa ada wuduk.
Orang yang diluar sembahyang seperti orang yang sedang membaca al-Quran, berzikir, duduk diam atau berhadas digalakkan menyahut orang yang sedang azan. Orang yang berada didalam sembahyang fardhu atau sunat digalakkan jangan menyahut azan. Bahkan elok dihabiskan sembahyangnya. Kalau jawab azan dalam sembahyang, tiadalah sembahyangnya itu batal melainkan makruh. Apabila sudah habis menunaikan sembahyang, bolehlah jawab azan sekiranya azan yang dilaungkan belum selesai. Orang yang bersembang digalakkan menjawab panggilan azan namun tidaklah berdosa jika tidak menjawabnya.
No comments:
Post a Comment