Monday, June 15, 2009

Hidayatush Shibyan - al-Fadhil Ustaz Osman Noh

Kitab Hidayatush Shibyan – disyarah oleh Ustaz Haji Osman Noh
Kata al-Fadhil Ustaz, menghadiri majlis ilmu itu lebih baik dari solat seribu rakaat, lebih baik dari menziarahi seribu pesakit dan begitulah seterusnya. Tanya sahabat kepada baginda Rasulullah saw, Yang mana lebih afdal, menghadiri majlis ilmu atau membaca al-Quran? Jawab baginda saw, menghadiri majlis ilmu itu lebih baik dari membaca al-Quran. Sebab membaca al-Quran itu jika tanpa ilmu tidaklah ada manfaatnya. Sebab itulah para sahabat tetap hadir ke majlis ilmu walaupun dikatakan terpaksa dalam keadaan merangkak sekalipun. Barangsiapa yang didatangi maut dalam keadaan ia sedang menuntut ilmu dengan tujuan hendak menghidupkan agama nescaya diangkat darjatnya dekat dengan Nabi saw. Pernah satu masa di zaman Rasulullah saw, ada orang mencuri kain kafan kemudian dilihat pula jenazah yang mempunyai rupa paras yang cantik lalu dirogolnya. Lalu dia berjumpa sahabat meminta pandangan tapi kemudian dihalau oleh sahabat. Lalu beliau berjumpa dengan baginda saw tetapi juga dihalau sehinggalah selepas 40 hari maka barulah ia diampunkan oleh Allah. Allah berfirman, kalau Aku mengampunkannya kenapa kamu tidak mengampunkannya? Lalu si pemuda itu bertaubat bersungguh-sungguh sehingga berkata eloklah sahaja dibakarkan aku dari aku dibakar dengan api neraka sebab terlampau takut dengan azab Neraka.
Bermula pekerjaan yang sunat, kerja akan dia dahulu dari dua perkara iaitu bang (azan) dan iqamat sebelum sembahyang
Orang yang azan mempunyai kedudukan istimewa di hari akhirat. Orang ini diberi pahala yang sangat banyak sehingga dikhabarkan keadaannya seperti dalam keadaan timbunan kasturi. Maka sunat bagi laki-laki untuk buat akan kedua-duanya (yakni azan dan iqamat) tetapi kalau tidak dilakukan sebelum sembahyang tidaklah mengapa. Cuma kata al-fadhil Ustaz, perjalanan sembahyang tu nampak tak cantik jika tidak dimulakan dengan azan dan iqamat. Untuk perempuan pula sunat dikerjakan iqamat sahaja. Perintah menunaikan solat di masjid adalah satu kewajipan kecuali uzur syarie. Barangsiapa yang mendengar suara azan dan tidak menjawabnya dengan tidak datang ke masjid maka tidak sah solatnya kecuali dengan uzur syarie. Masyarakat jadi rosak jika tidak menjaga solat jemaah dimasjid. Solat tidak terangkat apabila bercampur dengan kemungkaran. Kelalaian mendatangi masjid menyebabkan kita bercampur dengan kemungkaran lalu solat kita tidak terangkat. Kita perlu perhati isteri dan anak kita. Jika ada yang melawan atau engkar maka ia mungkin berpunca dari keengkaran kita menyahut seruan azan dengan tidak mendatangi masjid. Orang yang layak mengerjakan azan ialah orang Islam yang mengucap dua kalimah syahadah, mumaiyiz dan lelaki. Azan perlu dilakukan dengan ikhlas. Sekiranya orang yang sama mengerjakan azan dan menjadi imam maka ada enam syarat
1. Islam
2. Akil – tidak gila
3. Baligh
4. Orang yang dipercayai
5. Laki-laki
6. Menepati waktu
Sekiranya orang yang sama mengerjakan azan dan qamat maka syarat-syaratnya ialah
1. Tertib sekalian kalimah kedua-duanya
2. Berturut-turut sekalian kalimahnya
3. Dilafaz dengan nyaring agar didengar jemaah sekalian
4. Masuk waktu sembahyang fardhu (melainkan waktu subuh dimana azan waktu subuh sebenarnya boleh dikerjakan pada pukul 3 atau 4 pagi tapi jarang-jarang dibuat orang)
5. Ketiadaan dihubung dengan orang lain, maknanya hanya seorang sahaja yang azan sampai selesai
Sela masa antara iqamat dengan sembahyang sunat tidak harus terlalu panjang masa perceraiannya. Untuk orang yang azan, sunat dikerjakan bagi orang yang bersuara kuat. Orang yang azan hendaklah suci dari hadas dan najis. Disunatkan agar mengambil wuduk. Orang yang azan juga hendaklah adil yakni tidak zalim. Ketika azan dan qamat, eloklah berdiri dan mengadap qiblat ditempat yang tinggi. Disunat ketika azan, berpaling pada sebelah kanan dan kiri ketika melafaz hayya alassolah dan hayya alalfalah. Sunat memasukkan jari kedalam telinga ketika azan. Sunat dilakukan secara tanjir yakni ulang pada kalimah syahadah secara nyaring. Sunat dilakukan secara sirr dahulu pada syahadah sebanyak dua kali. Sunat bagi orang yang azan dan iqamat lalu kita menjawabnya. Dan tatkala selesai orang dari azan dan iqamat lalu orang yang menjawabnya pun selesai maka hendaklah membaca doa selepas azan.
Tujuan azan ini tidaklah lain iaitu hendak memanggil orang datang mengerjakan solat berjemaah. Tambah al-fadhil Ustaz sebelum mengakhiri syarah,
1. Dakwah ini bukannya kerja senang. Tak boleh putus asa. Kena guna pelbagai cara. Kalau perlu hantar surat untuk mengajak orang datang ke masjid maka hantarlah surat. Banyak cabaran dalam mengajak orang ke masjid. Tetapi mestilah banyak bersabar.
2. Pengumuman didalam masjid hanya boleh dilakukan jika ia berkaitan dengan masjid. Misalnya jika barang masjid yang hilang maka ia boleh diumumkan didalam masjid sebaliknya jika barang peribadi hilang maka ia perlu dilakukan di luar masjid.

No comments:

Post a Comment