Tuesday, June 23, 2009

Syarah Khas Ihya Awal Rejab - Syeikh Fuad Kamaluddin al-Maliki

Amal Rejab
Syarah 1: Amal Rejab
Tahun Islam berdasarkan bulan-bulan Qamariah, berbeza dengan tahun Masehi yang berdasarkan bulan-bulan Syamsiah. Jelas Syeikh, bulan-bulan Qamariah yang berjumlah 12 itu telah tercatat di Loh Mahfuz. Tahun Islam mempunyai 355 hari, kurang 10 hari dari tahun Masehi. Oleh itu, kata Syeikh, hitunglah betul-betul usia kita, mungkin usia kita sudah semakin jauh kehadapan berbanding dengan usia kita dalam Tahun Masehi. Disebut bahawa bulan Rejab itu termasuk dalam bulan-bulan haram. Haram disini maksudnya tidak dibenarkan berperang atau menganiayai orang lain khususnya orang-orang Islam. Ada 4 bulan haram semuanya iaitu Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Kata Imam Qatadah, sesiapa yang melakukan kebaikan dibulan Rejab maka Allah akan gandakan pahala kebajikannya itu sebaliknya bagi sesiapa yang melakukan kejahatan di bulan Rejab maka Allah akan gandakan balasan yang setimpal dengan kejahatan itu. Disebabkan bulan Rejab ini sangat istimewa maka ia mempunyai banyak nama dan gelaran. Istimewanya bulan Rejab ini adalah dari sudut kemuliaannya seperti yang sering disebut-sebut oleh para ulama salafussoleh.
Imam Nawawi bila ditanya tentang masalah puasa dalam bulan Rejab yakni apa hukumya berpuasa dalam bulan Rejab. Maka kata beliau, Tidak ada suruhan berpuasa dalam bulan Rejab tetapi tidak juga ada hadith yang melarangnya. Oleh itu, puasa di bulan Rejab bukanlah sesuatu yang bersalahan malah digalakkan. Menyingkap kisah Saiyidatina Aisyah r.a yang berpuasa setahun lamanya kecuali di hari-hari yang diharamkan syarak selepas kewafatan baginda Rasulullah saw jelas menunjukkan bahawa Saiyidatina Aisyah juga sebenarnya telah berpuasa dalam bulan Rejab. Saiyidatina Aisyah berpuasa tanpa mengira bulan dan tidak mengkhususnya mana-mana bulan untuk berpuasa. Itulah sebabnya umat Islam patut beramal sepajang masa tanpa mengira bulan tertentu, cuma pada bulan-bulan tertentu itu digalakkan untuk kita melipatgandakan amalan kita. Yang menjadi kesalahan kita ialah melakukan sesuatu amalan pada bulan tertentu sedangkan bulan lain tidak langsung beramal. Allah swt menerima taubat hambanya dalam setiap ketika. Oleh itu, pohonlah taubat kepada Allah sepanjang masa. Cuma dalam bulan Rejab, kita digalakkan supaya melipat-gandakan taubat kerana ada peristiwa besar yang berlaku dalam bulan tersebut. Peristiwa besar yang dimaksudkan ialah Peristiwa Isra’ dan Mi’raj. Di malam Isra’ dan Mi’raj, Allah swt telah mengurniakan darjah tertinggi kepada Nabi saw iaitu Habibullah yang bermaksud Kekasih Allah. Dalam peristiwa yang sama juga, Nabi saw telah berhubung secara langsung dengan Allah tentang ibadah solat. Maka dengan sebab kemuliaan Isra’ dan Mi’raj itu memang patut sangatlah kita mengenang bulan Rejab dan menghayati sungguh-sungguh kemuliaan bulan ini. Peristiwa Isra’ dan Mi’raj yang sangat bersejarah itu tidak terhenti setakat itu sahaja. Sebaik sahaja turun kembali ke dunia, semua orang tidak mempercayai kata-kata Nabi saw tentang perjalanannya dalam peristiwa itu kecuali Abu Bakar as-Siddiq. Itulah sebabnya Abu Bakar digelar as-Siddiq, satu darjah tertinggi yang diberikan kepada sahabat kerana ia membenarkan setiap kata Nabi saw. Bahkan sehingga ke hari ini pun, masih ada golongan yang tidak percaya dengan peristiwa itu sedangkan kita sebagai umat Islam mestilah meyakini sepenuhnya peristiwa tersebut. Ketika Nabi saw hendak menceritakan peristiwa itu kepada khalayak ramai, Abu Jahal terlebih dahulu mengumpulkan penduduk Makkah. Tujuan asalnya ialah hendak mengejek-ngejek kata-kata Nabi saw dihadapan orang ramai. Dihadapan orang ramai itulah, Nabi saw menceritakan kisah Isra’ dan Mi’raj yang dilaluinya. Maka atas sebab itu, kita sepatutnya membawa keluarga kita dan berhimpun bersama-sama untuk mendengar kisah Isra’ dan Mi’raj ini kerana itulah yang dilakukan oleh Nabi saw ketika baginda menyampaikan kisah Isra’ dan Mi’raj kepada penduduk Makkah.
Syarah 2: Istighfar Hasan al-Basri
Hasan al-Basri merupakan anak murid Anas bin Malik. Keilmuan dan kewarakannya diiktiraf oleh gurunya itu. Anas bin Malik adalah sahabat besar Nabi saw. Beliau merupakan khadam Nabi saw sepanjang baginda berada di Madinah selama 10 tahun. Selain dari Anas bin Malik, Hasan bin Basri dikatakan sempat berguru dengan Saiyidina Ali bin Abi Talib dan dipakaikan dengan pakaian sufi dan ditalqinkan oleh Saiyidina Ali sebagaimana Saiyidina Ali ditalqinkan oleh Rasulullah saw. Hasan al-Basri diangkat sebagai penghulu Tabien di Basra manakala Uwais al-Qarni pula adalah penghulu bagi segala Tabien kerana namanya disebut oleh Rasulullah saw. Uwais al-Qarni tingal di Yaman. Walaupun hidup sezaman dengan Nabi saw tetapi beliau tidak pernah berjumpa dengan Nabi saw kerana menjaga ibunya yang sedang sakit. Hanya selepas Nabi wafat, barulah beliau berpeluang datang ke Madinah dan hanya sempat bertemu dengan sahabat. Sebab itulah, beliau tidak digelar sahabat sebaliknya tabien kerana tidak pernah bertemu dengan Rasulullah saw. Rasulullah saw ketika hayatnya telah dilihamkan oleh Allah swt tentang kemuliaan Uwais lalu berpesan kepada sahabatnya supaya meminta Uwais memohon keampunan (istighfar) kepada Allah swt sekiranya bertemu dengan Uwais kelak.
Berbalik kepada cerita Hasan al-Basri, beliau merupakan tokoh besar dikalangan tabien kerana mengasaskan mazhab tariqah yang berasaskan khauf (takut). Hasan al-Basri dikatakan tidak pernah senyum. Apabila ditanya kenapa beliau tidak senyum, lalu beliau menjawab, Seseorang itu hanya akan senyum apabila berjaya melintasi titian sirat al-mustaqim. Seluruh hidupnya di tumpukan mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah serta takut akan kemurkaan Allah. Maka dengan sebab itulah Hasan al-Basri telah menghimpunkan istighfar-istighfar yang diamalkannya lalu himpunannya itu ditinggalkan kepada kita menjadi satu khazanah yang sangat berharga. Doa Hasan al-Basri sangat mustajab. Tatkala beliau mendengar berita pembunuhan tabien Said bin Jubair oleh Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi, beliau langsung mengangkat tangan berdoa kepada Allah swt moga diberikan balasan setimpal kepada Hajjaj. Tiga hari selepas itu, Hajjaj mati dengan keadaan kerongkongnya berulat. Kata Syeikh, Said bin Jubair itu juga bukan calang-calang tabien. Doanya juga mustajab. Said ini mempunyai seekor ayam yang kerjanya berkokok menggerakkan Said bangkit dari tidur untuk menunaikan solat tahajjud. Hinggalah pada satu hari, Said tidak bangkit solat tahajjud kerana ayamnya tidak berkokok. Lalu Said mendoakan ayamnya supaya lebih baik ayamnya itu mati sahaja kerana tidak menunaikan tugasnya. Dengan tidak semena-mena, ayamnya menggelupur lalu mati. Semenjak dari itu, tahulah Said bahawa doanya sentiasa dimakbulkan Tuhan dan tidak pernah lagi dia selepas itu mendoakan kebinasaan makhluk lain.
Hasan al-Basri selain doanya yang mustajab turut dikurniakan pelbagai karomah. Antara karomahnya yang masyhur ialah solat lima waktunya di Masjidil Haram Makkah sedangkan tinggalnya di Basra. Sehinggalah pada saat beliau hendak wafat, beliau telah pengsan dan dalam pengsannya itu beliau telah diperlihatkan akan keindahan syurga. Ketika dikejutkan oeh anak muridnya, beliau berkata, Engkau ini telah mengejutkan aku dari melihat syurga-syurga Allah. Kata syeikh, sebelum ajal, seseorang itu akan diperlihatkan tempatnya ketika di akhirat kelak samada beliau layak bergelar ahli syurga atau ahli neraka. Hasan al-Basri dihari kewafatannya telah mendapat khabar gembira dari Allah swt apabila pintu langitnya dibuka luas.
Kata Syeikh sebelum menutup syarah, bulan Rejab adalah bulan Istighfar, bulan dimana orang membersihkan ‘ladang’; bulan Sya’aban adalah bulan salawat ke atas Nabi sawi, bulan dimana orang menanam ‘benih’ dan bulan Ramadhan adalah bulan membaca Al-Quran, bulan dimana orang menuai ‘hasil’. Tambah syeikh memetik kata ulama-ulama sufi, bulan Rejab adalah bulan takhalli, bulan dimana orang membersih hati dari sifat mazmumah; bulan Sya’aban adalah bulan tahalli, bulan dimana orang menghiasi diri dengan sifat mahmudah dan bulan Ramadhan adalah bulan tajalli dimana Allah mengurniakan nur makrifah kedalam hati hamba-hamba-Nya.

No comments:

Post a Comment