Sunday, June 14, 2009

Sairus Salikin - Bab Rahsia Sembahyang (4)

Sairus Salikin – pengajian pada 14 Jun 2009 - disyarah oleh Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam

Adalah di hari Jumaat itu, apabila masuk didalam masjid, adalah sunat jika tidak terus duduk sebaliknya mengerjakan solat 4 rakaat dengan 1 kali salam serta membaca 50 kali surah al-Ikhlas di setiap rakaat. Ganjarannya ialah dapat melihat tempat duduk didalam syurga atau orang lain dapat melihat tempat duduknya didalam syurga sebelum ia menutup mata. Kata Syeikh, untuk sembahyang sunat malam, hendaklah dikerjakan setiap satu tu dua rakaat dengan 1 kali salam. Adapun sembahyang sunat sebelah siang boleh dikerjakan empat rakaan dengan 1 kali salam.
Membaca surah didalam rakaat sembahyang jika tidak mengikut tertib mushaf, hukumnya makruh. Contoh kalau baca surah al-Ikhlas dirakaat pertama kemudian surah al-Kafirun di rakaat kedua maka kata Syeikh hukumnya makruh walaupun diperbolehkan. Kata Syeikh, kalau baca surah an-Nas dirakaat pertama, maka dirakaat kedua pun eloklah dibaca surah an-Nas juga sebab surah an-Nas adalah surah yang akhir.
Lazimilah malam Jumaat dengan membaca surah-surah berikut; Yasin, Sajadah, Dukhan dan Tabarak (al-Mulk). Elok juga ditambah satu lagi surah iaitu surah al-Waqiah atau surah Nuh dan sebenarnya kalau boleh, diamalkan bacaan surah-surah diatas setiap malam bukannya dengan mengkhusus di malam Jumaat sahaja. Yasin itu jantung al-Quran sebab itulah elok dibaca di malam Jumaat dan juga dihari-hari yang lain. Nabi saw berkata, Aku mahu surah Yasin ini ada dihati setiap orang Islam. Maksudnya kalau tak mampu hafal al-Quran maka sekurang-kurangnya hafallah surah Yasin sebab ianya jantung al-Quran. Dimalam Jumaat (dan juga dimalam-malam yang lain), elok dibaca surah al-Ikhlas sebanyak-banyaknya. Digalakkan juga bersembahyang sunat Tasbih. Seperti yang ditegas oleh Syeikh sebelum ini, jangan mengkhusus ibadat pada hari dan malam Jumaat sahaja sebaliknya konsisten dihari-hari yang lain juga. Ini bersesuaian dengan pesan Nabi saw kepada bapa saudaranya, Abbas. Kata Nabi saw, Hendakkah aku bagi engkau ganjaran yang istimewa, wahai bapa saudaraku? Jawab Abbas, Tentulah hendak. Balas Rasulullah saw, Amalkanlah sembahyang sunat tasbih tiap-tiap malam. Kata Syeikh dalam hal ini, jika tidak mampu dilakukan tiap-tiap malam buatlah sekurang-kurangnya pada satu malam tetapi janganlah dengan niat memilih malam yang khusus kerana sebenarnya hokum memilih malam yang khusus itu adalah makruh. Ini samalah seperti mengkhususkan puasa pada hari Jumaat sahaja yang hukumnya adalah makruh.
Dari pagi Jumaat hingga gelincir matahari, elok dilakukan solat sunat. Dari solat Jumaat hingga Asar, elok dibuat majlis ilmu dan selepas Asar pula, eloklah mengucap tasbih dan istighfar. Kata Syeikh, jangan tidur selepas Asar kerana kalau diamalkan tidur selama 40 hari berturut-turut selepas Asar nescaya boleh terkena penyakit gila. Kata Syeikh lagi dengan memetik sabda Nabi saw, mimpi yang baik-baik itu adalah satu juzuk dari juzuk kenabian. Ini adalah kerana mimpi Nabi itu semuanya benar-benar belaka bahkan Nabi tidak pernah bermimpi junub. Jadi, untuk mendapat mimpi yang baik-baik, eloklah dibuat pekerjaan yang baik-baik.
Adab seterusnya di hari Jumaat ialah bersedakah sebanyak-sebanyaknya melebihi hari-hari yang lain. Tabung derma jangan diedar pada ketika khatib membaca khutbah sebab makruh jemaah memberi sedekah kepada orang yang memintanya sewaktu khatib membaca khutbah. Kata Ibn Mas’ud, Orang yang meminta sedekah didalam masjid, jangan diberi sedekah kepadanya kerana ia mengganggu konsentrasi ibadah orang lain. Begitu juga dengan orang yang meminta-minta dengan cara menjual bacaan Al-Quran, jangan diberi sedekah kepadanya. Makruh juga memberi sedekah kepada orang yang melangkah-langkah didalam masjid melainkan jika orang itu berdiri atau duduk disatu tempat khusus dan bukan ketika khatib membaca khutbah. Makruh juga berjual beli didalam masjid. Amalan yang sangat baik dan digalak untuk dilakukan pada hari Jumaat ialah, bersedekah dengan memberi makan, bersegera ke masjid, tidak mengganggu atau menyakiti orang lain dan membaca doa selepas memberi salam di kahir rakaat solat (rujuk halaman 274 kitab Sairus Salikin yang disusun oleh Syeikh Fahmi edisi Jawi). Bagi mereka yang mengerjakan amalan diatas nescaya Allah swt akan memustajabkan setiap amalan mereka. Kata Imam Ghazali, jadikanlah hari Jumaat itu hari akhiratmu. Maksudnya hari Jumaat itu elok digunakan sebaik-baiknya untuk beramal dan beribadah. Maka dengan itu, elok bermusafir pada hari Khamis atau selepas Jumaat. Kalau bermusafir selepas Jumaat terutama bagi orang yang berniaga, Insyallah rezekinya akan digandakan oleh Allah swt. Haram bermusafir pada pagi Jumaat jika diketahui di sepanjang jalan tidak ada masjid untuk disinggah bagi menunaikan sembahyang Jumaat (kecuali ikut fiqh, kalau dia mengikuti rombongan dan khuatir ditinggalkan oleh rombongan maka diperbolehkan, tetapi inipun dalam keadaan darurat sahaja). Kata Syeikh sebagai selingan, orang yang pandai/alim fiqh tetapi tidak dalam ilmu tasawuf mendekatkan diri kepada kefasikan kerana suka bermain-main dengan hukum Allah. Maksudnya, orang ini sentiasa cuba melarikan diri dari menunaikan kewajipan kepada Allah kerana bermain-main atau menukar ganti dari satu hukum ke hukum yang lain untuk mengelakkan dari menunaikan tanggungjawab sebagai orang Islam.

Fasal pada menyatakan syarat sah sembahyang Jumaat
Syarat sah sembahyang Jumaat sama dengan syarat sah sembahyang lain kecuali enam perkara takni tambahan syarat iaitu;
1. Mesti dikerja pada waktu zohor (Solat Jumaat tidak boleh diqadha’ sebab itu niat jangan ada ‘ado’an’ dalam usalli
2. Mesti di tempat pemukiman
3. Mesti ada sekurang-kurangnya 40 orang lelaki yang akil dan baligh yang bermastautin. Bagi tempat yang hanya ada cukup-cukup 40 orang (bermastautin) maka haram bagi penduduk disitu bermusafir pada hari Jumaat. Tambah Syeikh, lebih afdal atau sunat bagi orang yang berkhutbah kemudiannya menjadi imam solat Jumaat.
4. Mesti dikerjakan secara berjemaah. Jika terlepas iaitu jatuh masbuk dua rakaat maka solat zohor 4 rakaat perlu dikerjakan.
5. Dalam satu kariah hendaklah ada satu masjid sahaja. Jika ada dua masjid yang sangat berdekatan (tanpa syarat-syarat tertentu) maka masjid yang paling awal takbirnya dikira sah solat jumaatnya. Maknanya tidak boleh berbilang masjid dalam satu kariah. Maksud syarat-syarat tertentu tadi ialah wujud dua atau lebih masjid yang sangat dekat tetapi dipisahkan oleh sungai, jalanraya yang bahaya untuk dilintas atau masjid yang sudah penuh (t idak muat). Maka solat Jumaat boleh dikerjakan di mana-mana masjid tersebut. Jika telah sedia ada berbilang masjid tanpa tertakluk dengan syarat diatas maka solat Jumaat perlu dilakukan secara bergilir. Maksudnya, minggu ini dikerjakan solat Jumaat di masjid A, minggu depan dimasjid B, kemudian balik di masjid A dan begitulah seterusnya.
6. Mesti ada dua khutbah. Pengalaman Syeikh ketika di India, khatib disana membaca khutbah dalam tempoh yang sangat singkat. Hanya rukun sahaja yang dibaca. Tujuannya untuk mengelakkan jemaah dari tertidur dan memberi perhatian sepenuhnya kepada isi khutbah. Di India, syarahan panjang diberikan selepas solat Jumaat. Dengan itu, rukun khutbah dapat dipelihara dengan sebaiknya. Kata Syeikh, kalau ikut fiqh, khutbah elok diringkaskan atau dipendekkan supaya masa solat lebih panjang. Untuk solat pula, lazimilah dengan surah-surah yang dibaca oleh Nabi saw ketika solat Jumaat iaitu rakaat pertama, surah al-A’la dan rakaat kedua, surah al-Ghasyiyah. Adakalanya jika solat hari Raya jatuh pada hari Jumaat, Nabi saw akan membaca kedua-dua surah diatas ketika solat Hari raya dan kemudiannya mengulang lagi surah-surah tersebut dalam solat Jumaat.

Syarat dua khutbah ada 9 perkara iaitu
1. Berdiri bagi orang yang berkuasa
2. Rukun disampai dengan lafaz Arab (Kata Syeikh, orang kita semua pandai cakap Arab sebab solat kan dalam bahasa Arab, tapi adakah kita faham sepenuhnya apa yang kita sebutkan?)
3. Khutbah jatuh dalam waktu zohor.
4. Duduk diantara dua khutbah
5. Didengar oleh 40 orang jemaah (sekurang-kurangnya) yang bermastautin). Khatib kena angkat suaranya supaya didengar jemaah.
6. Muallat yakni berturut-turut antara dua khutbah dan muallat antara khutbah dan sembahyang Jumaat.
7. Suci daripada hadas kecil dan besar.
8. Suci daripada najis pada pakaian dan badan.
9. Menutup aurat.

Syarat wajib Jumaat
1. Mukallaf – akil baligh
2. Laki-laki
3. Merdeka
4. Mukim yakni didalam tempat didirikan sembahyang. Untuk kanak-kanak, musafir dan hamba, hukumnya sunat dikerjakan solat Jumaat.
5. Sihat tubuh badan. Uzur yang dikecualikan ada dua kategori iaitu uzur am dan uzur khas. Uzur am ada 7 iaitu, hujan sehingga membasahkan pakaian, angin yang sangat sejuk, cuaca yang sangat panas, cuaca yang sangat sejuk, angin yang sangat keras, jalan yang sangat berlumpur/lecak dan gempa. Uzur khas ada 11 iaitu sangat mengantuk (bukan bagi orang tabiatnya suka mengantuk), sangat sakit dan masyaqat (yang ada kesusahan), merawat orang yang sakit, menjinakkan kerabat yang sakit (contoh, mententeramkan anak yang menangis yang tak boleh ditinggalkan sebab sakit), menunggu kerabat yang nazak/hampir mati, takut binasa diri dengan sebab ada binatang buas diluar rumah, ditunggu oleh si pemiutang padahal dia dalam keadaan papa, takut dituntut oleh waris yang dibunuhnya atau dilukainya atau orang yang dituduhnay berzina/liwat yang tiada harapan mendapat kemaafan darinya, sangat hendak qadha’ hajat atau perut kembung, sangat lapar dan dahaga, tiada baju yang bersesuaian dengan maruahnya, takut ketinggalan dalam rombongan dan makan sesuatu yang busuk sehingga mulut berbau.


Fasal pada menyatakan segala sembahyang sunat
Sembahyang fardu ibarat modal perniagaan manakala sembahyang sunat itu ibarat menambah laba perniagaan. Ada sembahyang sunat yang terkait dengan dengan waktu seperti dhuha, ada sembahyang sunat yang terkait dengan sebab seperti gerhana dan ada yang mutlak yang boleh dikerjakan bila-bila masa kecuali di waktu yang diharamkan. Sunat yang dikerjakan berulang-ulang hari ialah seperti ialah
Qabliah subuh – ganjaranya sangat besar kerana kekayaannya melebihi dunia dan isi dunia didalamnya. Bacalah surah al-Kafirun di rakaat pertama dan surah al-Ikhlas di rakaat kedua atau surah al-Insyirah di rakaat pertama atau al-Fil di rakaat kedua kerana ia menjadi amalan nabi saw. Surah al-Insyirah dan surah al-Fil jika dibaca didalam solat akan memelihara si pembaca dari gangguan dan kejahatan. Qabliah subuh, sunat dikerjakan dirumah. Bila sampai dimasjid, terus sahaja dikerjakan solat sunat tahiyatul masjid. Selepas solat subuh, banyakkan berzikir dan berfikir tentang kematian.
Solat sunat sebelum zohor dan selepas zohor adalah solat sunat yag sangat dituntut untuk dikerjakan oleh ahli sufi. Solat sunat yang dituntut untutk dikerjakan ialah sebanyak 4 rakaat samada 2 kali salam atau 1 kali salam.
Qabliah asar – Bagi ahli sufi, solat sunat Asar yang sangat dituntut dikerjakan ialah sebanyak 4 rakaat.

No comments:

Post a Comment