*Catatan bebas ana di Pusat Pengajian Ba 'Alawi pada 15 Mei 2010 waktu dhuha
Syeikhuna Tuan Guru memulakan pembahasan dengan menghuraikan namanya. Namanya, Muhammad Syukeri bin Unus bin Ali bin Abdul Rasyid bin Hasan al-Banjari. Dengan nama Muhammad Syukeri itu, mudah-mudahan diri ini sentiasa bersyukur kepada Allah Ta’ala. Unus pula didalam bahasa Kalimantan ertinya bagus manakala dalam bahasa Arab ia bererti jinak yakni uns ertinya kejinakan dengan Tuhan. Yunus pula adalah nama seorang Nabi Allah iaitu Nabi Yunus as. Ali bererti tinggi manakala Abdul Rashid pula membawa maksud memberi petunjuk kepada orang lain.
Syeikhuna Tuan Guru memulakan pembahasan dengan menghuraikan namanya. Namanya, Muhammad Syukeri bin Unus bin Ali bin Abdul Rasyid bin Hasan al-Banjari. Dengan nama Muhammad Syukeri itu, mudah-mudahan diri ini sentiasa bersyukur kepada Allah Ta’ala. Unus pula didalam bahasa Kalimantan ertinya bagus manakala dalam bahasa Arab ia bererti jinak yakni uns ertinya kejinakan dengan Tuhan. Yunus pula adalah nama seorang Nabi Allah iaitu Nabi Yunus as. Ali bererti tinggi manakala Abdul Rashid pula membawa maksud memberi petunjuk kepada orang lain.
Hadith 1 berkaitan dengan kelebihan orang alim melebihi kelebihan orang yang beribadat
Allah Ta’ala beserta para malaikat dan segala penghuni langit dan bumi, semuanya memohon kebaikan kepada manusia yang mengajar kebaikan kepada manusia yang lain. Orang alim dikenali oleh semua penghuni langit dan bumi sehinggakan semut didalam lubang dan ikan bilis di lautan pun kenal dan mencintai orang alim. Bahkan mereka mendoakan orang alim ini agar sentiasa mendapat kebaikan. Maka atas sebab itu, kita jangan malas mencari ilmu. Mengaji itu perlu berterusan dan tempoh mengaji itu sangat lama seperti kata Nabi Daud as, “ibarat memakai kasut besi hingga putus kasut besi itu”. Sekiranya kita membaca manaqib Syeikh Nawawi Banten, kita akan dapat mengetahui bahawa Syeikh Nawawi tidak memakan ikan. Sebabnya ialah ia tidak sampai hati untuk memakan ikan yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada manusia. Sebab itu kata syeikh sambil berseloroh, orang Jawa tidak makan ikan sebaliknya hanya makan tempe dan tauhu sahaja.
Selain ikan, semut juga memohon keampunan buat manusia. Jika kita kaji cara hidup semut ini, kita akan dapat lihat semangat gotong-royong semut yang sangat luar biasa. Apabila ia berjumpa sesuatu makanan, ia akan mengkhabarkannya pula kepada rakannya yang lain. Semut binatang yang mulia kerana ia tidak tamak. Rasa kekitaan dan kebersamaan dalam diri ini semut ini sangat tinggi. Semut juga mempunyai perancangan dalam hidup. Pada satu hari pernah Nabi Daud as bertanya kepada seekor semut tentang pemakanannya. Kata semut, “Aku hanya memakan sebutir gandum dalam masa setahun”. Untuk membuktikan kata-katanya, semut itu meminta Nabi Daud as meletakkannya didalam sebuah botol bersama-sama dengan sebutir gandum. Selepas setahun, Nabi Daud as membuka penutup botol dan baginda terkejut apabila melihat semut itu hanya memakan setengah sahaja dari butir gandum itu. Kata semut, Aku bimbang tuan terlupa hendak membuka penutup botol ini lalu aku tinggalkan separuh butir lagi buat bekalan di masa akan datang”. Begitulah hebatnya perancangan semut.
Allah Ta’ala beserta para malaikat dan segala penghuni langit dan bumi, semuanya memohon kebaikan kepada manusia yang mengajar kebaikan kepada manusia yang lain. Orang alim dikenali oleh semua penghuni langit dan bumi sehinggakan semut didalam lubang dan ikan bilis di lautan pun kenal dan mencintai orang alim. Bahkan mereka mendoakan orang alim ini agar sentiasa mendapat kebaikan. Maka atas sebab itu, kita jangan malas mencari ilmu. Mengaji itu perlu berterusan dan tempoh mengaji itu sangat lama seperti kata Nabi Daud as, “ibarat memakai kasut besi hingga putus kasut besi itu”. Sekiranya kita membaca manaqib Syeikh Nawawi Banten, kita akan dapat mengetahui bahawa Syeikh Nawawi tidak memakan ikan. Sebabnya ialah ia tidak sampai hati untuk memakan ikan yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada manusia. Sebab itu kata syeikh sambil berseloroh, orang Jawa tidak makan ikan sebaliknya hanya makan tempe dan tauhu sahaja.
Selain ikan, semut juga memohon keampunan buat manusia. Jika kita kaji cara hidup semut ini, kita akan dapat lihat semangat gotong-royong semut yang sangat luar biasa. Apabila ia berjumpa sesuatu makanan, ia akan mengkhabarkannya pula kepada rakannya yang lain. Semut binatang yang mulia kerana ia tidak tamak. Rasa kekitaan dan kebersamaan dalam diri ini semut ini sangat tinggi. Semut juga mempunyai perancangan dalam hidup. Pada satu hari pernah Nabi Daud as bertanya kepada seekor semut tentang pemakanannya. Kata semut, “Aku hanya memakan sebutir gandum dalam masa setahun”. Untuk membuktikan kata-katanya, semut itu meminta Nabi Daud as meletakkannya didalam sebuah botol bersama-sama dengan sebutir gandum. Selepas setahun, Nabi Daud as membuka penutup botol dan baginda terkejut apabila melihat semut itu hanya memakan setengah sahaja dari butir gandum itu. Kata semut, Aku bimbang tuan terlupa hendak membuka penutup botol ini lalu aku tinggalkan separuh butir lagi buat bekalan di masa akan datang”. Begitulah hebatnya perancangan semut.
Hadith 2 berkaitan dengan kehebatan orang alim
Seorang alim sangat ditakuti syaitan sebab si alim tahu bagaimana hendak melawan syaitan dan boleh memberi bimbingan serta menyelamatkan orang lain dari godaan syaitan. Ini berbeza dengan abid (ahli ibadah) yang menghabiskan waktunya untuk beramal ibadah. Tidak seperti orang alim, sang abid ini tidak dapat memberi bimbingan kepada orang lain malah boleh disesatkan oleh syaitan. Seorang alim lebih ditakuti syaitan dari 1000 orang ahli ibadat. Ini adalah kerana orang alim boleh memperbetulkan amalan ahli abid. Orang alim yang tidur itu lebih ditakuti syaitan dari abid yang sedang beribadat.
Seorang alim sangat ditakuti syaitan sebab si alim tahu bagaimana hendak melawan syaitan dan boleh memberi bimbingan serta menyelamatkan orang lain dari godaan syaitan. Ini berbeza dengan abid (ahli ibadah) yang menghabiskan waktunya untuk beramal ibadah. Tidak seperti orang alim, sang abid ini tidak dapat memberi bimbingan kepada orang lain malah boleh disesatkan oleh syaitan. Seorang alim lebih ditakuti syaitan dari 1000 orang ahli ibadat. Ini adalah kerana orang alim boleh memperbetulkan amalan ahli abid. Orang alim yang tidur itu lebih ditakuti syaitan dari abid yang sedang beribadat.
Hadith 3 berkaitan dengan ilmu yang mengangkat martabat manusia
Orang yang paling mulia disisi Allah Ta’ala ialah orang alim. Ini adalah kerana orang alim memiliki ilmu. Ilmulah yang mengangkat martabat atau darjat seseorang itu bukannya harta atau pangkat/jawatan. Harta dan pangkat hanya bermusim, apabila hilang harta atau pangkat maka hilanglah rasa hormat masyarakat kepada seseorang itu. Sedangkan orang yang alim, semakin meningkat usianya semakin dihormatilah dirinya oleh masyarakat. Kata syeikh, pernah seorang bekas menteri mengadu kerana orang tidak datang berkunjung ke rumah semasa hari raya selepas ia tidak berjawatan. Ini berbeza dengan keadaan ketika beliau berjawatan dimana melimpah orang datang membanjiri rumahnya.
Orang yang paling mulia disisi Allah Ta’ala ialah orang alim. Ini adalah kerana orang alim memiliki ilmu. Ilmulah yang mengangkat martabat atau darjat seseorang itu bukannya harta atau pangkat/jawatan. Harta dan pangkat hanya bermusim, apabila hilang harta atau pangkat maka hilanglah rasa hormat masyarakat kepada seseorang itu. Sedangkan orang yang alim, semakin meningkat usianya semakin dihormatilah dirinya oleh masyarakat. Kata syeikh, pernah seorang bekas menteri mengadu kerana orang tidak datang berkunjung ke rumah semasa hari raya selepas ia tidak berjawatan. Ini berbeza dengan keadaan ketika beliau berjawatan dimana melimpah orang datang membanjiri rumahnya.
No comments:
Post a Comment