Monday, May 3, 2010

Syarah Kanzul Minan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana pada 24 April 2010
Seperti kata Syeikh ra, Apabila nyata hak Subhana wa Ta’ala tiada tinggal sertanya yang lainnya yakni mengisyarat Syeikh dengan dia kepada sehingga-hingga sampai orang-orang yang salik dan ialah sehingga yang dikehendaki segala Ariffin dan nyata maqam fana’ yang menghapuskan padanya segala rusum (lukisan) akwan (makhluk) dan menghilangkan ilmu dan maklum maka tiada tinggal padanya melainkan al-Hayy al-Qayyum[1]
Allah adalah yang hak maka yang lain selain-Nya adalah batil. Apabila telah zahir atau nyata al-haq didalam benak hati maka tidak akan tinggal lagi selainnya dalam hati orang-orang yang telah mencapai maqam musyahadah. Apabila seseorang itu telah melihat Allah maka inilah kelazatan yang tidak ada bandingannya. Inilah yang disebut sebagai pengalaman atau perasaan dzauq bagi orang-orang yang telah sampai ke maqam ini. Kata ulama, ilmu sebegini tidak dapat ditulis diatas kertas kerana ilmu ini dicampak ke dalam benak hati orang-orang yang mengalaminya yang tidak dapat mengungkapkannya dalam bentuk kata-kata. Orang-orang yang tidak merasai dzauq seperti mana orang-orang yang telah mencapainya tidak akan dapat memahaminya. Orang ini akan memandang orang-orang yang telah merasai pengalaman sebegini dengan pandangan yang buruk bahkan mereka mentohmah pengalaman itu sebagai sesuatu yang menyesatkan. Padahal orang-orang yang merasai pengalaman dzauq itu tidak lagi berhajat kepada makhluk kerana mereka telah berhimpun dengan Allah. Kata Imam Ali Zainal Abidin, “Sesungguhnya aku telah menyembunyikan permata-permata ilmu yang aku miliki yang tidak akan kuceritakan pada sebarangan orang supaya orang-orang itu tidak akan menimbulkan fitnah dan membahayakan orang-orang yang telah mengalaminya. Jikalau aku menzahirkanya dan menerangkannya kepada orang ramai maka pasti aku dikatakan penyembah berhala. Dan orang-orang Islam dikalangan fuqaha akan menghalalkan darahku. Bahkan mereka akan menghalalkan darah ahli-ahli tasawwuf padahal mereka tidak sedar bahawa ia telah diiktiraf oleh pembesar-pembesar fuqaha”. Pembesar fuqaha yang dimaksudkan adalah seperti Imam Ahmad bin Hanbal yang menyuruh anaknya bergaul dengan ahli tasawwuf. Katanya, “Hendaklah engkau bergaul dengan ahli tasawwuf kerana mereka itu telah menggapai satu kedudukan yang kami tidak mencapainya. Martabat itu tidak akan dapat kamu capai melainkan kamu bersahabat dengan mereka”.
Imam Ali Zainal Abidin berkata bahawa para fuqaha menghukum berdasarkan zahir kerana mereka tidak memahami rahsia-rahsia atau hikam-hikam yang hanya dapat difahami oleh orang-orang yang jernih hatinya. Abdullah bin Abbas pernah berkata, “Jikalau aku mentafsir al-Quran dengan jalan sedemikian maka sudah pasti halkum aku akan dipotong. Begitu juga dengan Abu Hurairah, salah seorang sahabat besar. Kata Abu Hurairah dalam Sahih Bukhari, “Aku menghafaz hadith dan meriwayat hadith Nabi saw dalam dua bejana ilmu. Satu bejana itu aku sebarkan ke khalayak ramai manakala yang satu lagi jika aku sebarkan nescaya halkum aku akan dipotong kerana ketidakfahaman orang-orang memahaminya. Dua maqam yang perlu dicapai oleh seseorang yang ingin sampai ke taraf Arif Billah ialah fana’ dan baqa’. Fana bererti hilang selain Allah. Allah tidak akan mengurniakan makrifah kepada orang-orang yang mensyirikkan-Nya. Sebab itu Allah Ta’ala berfirman kepada Nabi Daud as, “Kosongkanlah hatimu supaya Aku dapat duduk didalamnya”.[2] Baqa’ pula adalah haqiqat makrifatullah. Mereka kekal keberadaaan mereka bersama Allah setelah kosong hati mereka selain dari Allah. Rabiatul Adawiyah ketika ditanya orang apakah amalan doa yang menyampaikan dirinya kepada Allah Ta’ala lalu berkata, “Ya Allah! Aku memohon dijauhkan dari perkara-perkara yang boleh menghalang aku sampai kepada-Mu”. Imam Abd Salam as-Masyis memesan kepada Imam Abu Hasan Asy-Syazuli akan menyucikan dirinya dari berhala. Berhala yang dimaksudkan disini adalah KASIH SELAIN DARI ALLAH TAALA. Ini selaras dengan doa Nabi Ibrahim as yang memohon agar keturunannya dijauhkan dari penyembahan berhala. Imam al-Ghazali berkata bahawa maksud berhala dalam doa Nabi Ibrahim itu adalah berhala mahabbah selain Allah.
Maqam tertinggi orang-orang yang salik ialah maqam baqa’. Kehendak orang-orang yang arif billah ialah mencapai maqam fana’ kemudiannya baqa’ bersama Allah. Jazbah ialah suatu anugerah dari Allah. Jazbah ini perlu dipohon dari Allah Ta’ala. Jazbah ini diumpamakan seperti orang yang lewat bertolak tapi sampai lebih dahulu dari orang yang bertolak lebih awal darinya. Pengalaman jazbah ini pernah berlaku kepada Sayyidi Ibrahim al-Rasyid, murid akhir Sayyid Ahmad Idris (Rujuk kisah pertemuan Sayyidi Ibrahim al-Rasyid dengan Sayyid Ahmad Idris dalam manaqib Sayyid Ibrahim al-Rasyid yang ditulis oleh Tuan Guru Yang Mulia Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki). Sayyid Ahmad Idris dikurniakan maqam yang tinggi di sisi Allah Ta’ala. Pernah suatu hari, ada orang yang baru pulang dari pasar membeli daging menunaikan solat jemaah dibelakangnya. Selepas solat, ia pun pulang kerumah dan memberikan daging itu kepada isterinya untuk dimasak. Anehnya, daging itu tidak mahu menjadi lembut sebaliknya keras seperti ketika dibelinya tadi. Lalu dia menceritakan peristiwa tersebut kepada Sayyid Ahmad Idris. Kata Sayyid Ahmad Idris, “Sesungguhnya orang-orang yang solat dibelakang kami tidak akan disentuh dengan api neraka”. Maka atas asbab itulah, daging yang dibelinya tidak menjadi lembut kerana api tidak boleh membakarnya. Orang pernah bertanya kepada Sayyid Ahmad Idris, “Bagaimanakah kelak engkau akan dapat mengenal murid engkau di Padang Mahsyar?” Jawab Sayyid Ahmad Idris, “Yang akan mengenalkanku dengan muridku ialah menerusi amalan zikir La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah fi kulli lamhatin wa nafasin ‘adadama wasi a’hu ‘ilmullah”. Berbalik kepada cerita Sayyid Ibrahim al-Rasyid tadi, beliau dikurniakan ma’rifah tidak sampai beberapa jam selepas beliau diijazah oleh gurunya, Sayyid Ahmad Idris. Kata Sayyid Ahmad Idris, “Sesungguhnya tidak ada yang berasa kepenatan setelah beberapa jam mengamalkan zikir ini”.
Imam Abu Barakatil Dardi juga memohon jazbah dari Allah Ta’ala dengan mengarang Asma’ul Husna. Beliau memohon, “Kurniakan kami wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dengan tarikan tasawwuf yang dengannya kami boleh mendahului orang yang berjalan lebih dahulu dari kami”. Ketahuilah bahawa ilmu Islam tidak sama dengan ilmu-ilmu yang berasaskan aqal. Dengan jazbah seseorang boleh menjadi alim dalam tempoh yang singkat. Jazbah adalah kurniaan Allah kepada mereka. Contoh jazbah yang paling jelas ialah umur umat Muhammad yang tidak panjang berbanding umat-umat terdahulu tetapi dapat mendahului umat-umat terdahulu.
Ilmu-ilmu selain dari Allah hendaklah dihilangkan. Ilmu ahli tasawwuf adalah jernih kerana ia bermanfaat dan tidak memberi mudarat kepada diri seseorang.
Zikir haqiqi ialah dengan kekuatan dan keupayaan dari Allah Ta’ala. Inilah zikir yang menyampaikan diri kepada Allah. Kata Sayyid Ahmad Idris kepada murid-muridnya, “Hendaklah engkau fana’kan diri engkau dalam zikir sehingga yang diingati adalah Allah semata-mata”.
Pernah diriwayatkan satu hari rumah Imam Ali Zainal Abidin terbakar ketika dia sedang mengerjakan solat. Orang menegurnya, “Kenapa engkau tidak sedar yang rumah engkau sudah terbakar?” Jawab Imam Ali Zainal Abidin, “Api yang lebih besar lebih melalaikan aku dari api yang kecil ini”. Imam Ali pernah pengsan berulang-kali ketika mengambil wudhu’. Apabila ditanya muridnya beliau berkata, “Tidakkah kamu tahu dengan siapa aku hendak mengadap?” Kata Aisyah, “Rasulullah saw bergurau dengan kami. Tetapi sebaik Bilal mengumandangkan azan, wajab baginda saw berubah seolah-olah tidak mengenali kami lagi”.
maka adalah matahari siang hari itu apabila nyata tiada tinggal dilihat segala bintang demikian lagi apabila naik terang matahari ma’rifat maka hilanglah segala asar yang kauniah[3] dan tiada dipandangnya melainkan wahidul ahad maka berjauh-jauhan antara dua matahari itu matahari siang jatuh dan hilang dan demikian matahari ma’rifat tiada hilang dan tiada berpaling matahari siang hari didapat akan dia dengan mata kepalanya dan matahari ma’rifat didapat dengan mata hati dan ia menerangkan segala jisim dan ini menerangkan akan segala rahsia (sirr hati).
Terlalu jauh perbezaan matahari makrifat dengan matahari dilangit. Matahari makrifat tidak akan tenggelam selepas terbit bahkan sinarnya akan bertambah setiap masa.
Dan hasilnya bahawasanya orang yang salik itu apabila mengambil pada perjalanan kepada tuhannya dan bersungguh-sungguh ia pada berjalannya dan beradab serta syeikhnya pada zahir batinnya diputuskan segala ‘awalim hingga hampir dengan sampai kepada maksudnya daripada segala ‘awalim itu maka pertama yang diputuskan alam mulk dan iaitu barang yang didapat akan dia dengan mata kepala daripada segala ajsam dan lainnya maka dinamakan dia alam al-nafs kemudian maka alam malakut dan iaitu barang yang didapat akan dia dengan mata hati dan dinamakan dia alam al-qalb kemudian maka alam jabarut dan iaitu dinamakan dia alam arwah kemudian maka alam lahut dan dinamakan dia alam as-sirr dan padanya hilang nama dan segala musamma dan tiada dilihat disinar itu melainkan tuhan yang wahidul ahad dan inilah sehingga-hingga fana’ dan daripadanya kembali orang yang ‘arif itu kepada baqa’ dan jadi ia mursyid yakni yang menunjukkan muridin
Beza roh dengan jisim ialah roh baqa’ sedangkan jisim fana’. Haqiqat roh – semakin hari semakin kuat. Ini berbeza dengan haqiqat jasad – semakin hari semakin lemah.
Mencari syeikh hukumnya wajib termasuklah dikalangan pembesar-pembesar ulama walaupun mereka telah mencapai tahap mujtahid mutlak. Dalam perjalanan menuju Allah ta’ala, mereka memerlukan seorang Syeikh. Apatah lagi ‘kanak-kanak kecil’ seperti kita yang memerlukan bimbingan seorang Syeikh. Ketahuilah bahawa pengalaman rohani adakalanya menjadi hijab kepada kita. Ini adalah kerana kita menyangka bahawa kita telah sampai padahal tidak. Sebab itulah kita memerlukan seorang syeikh untuk mentafsir apa-apa yang telah berlaku terhadap diri kita. Nabi saw setelah didatangi Jibril ketika berada dalam Gua Hira’ telah meminta nasihat dari Waraqah bin Naufal. Nabi saw menceritakan pengalamannya kepada Waraqah dan Waraqah membenarkan cerita Nabi saw dan berkata bahawa sesungguhnya Jibril telah datang bertemu baginda saw seperti Jibril bertemu para nabi sebelumnya. Pernah suatu hari Sayyidina Ali ra berjalan di kota Madinah dan bertemu dengan orang gila. Sayyidina Ali lantas menghormatinya. Kata Sayyidina Ali ra, Orang ini adalah guru aku kerana telah mengajarkan aku mengenal perbezaan anjing jantan dan betina”. Inilah adab belajar iaitu menghormati guru. Kata Sayyidina Ali, “Aku adalah hamba kepada orang-orang mengajar aku walau satu huruf. Kalau dia mahu dia boleh menjadikan aku khadamnya dan boleh menjualkan aku kepada sesiapa yang dikehendakinya”. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, “Manusia bersama syeikh-syeikh mereka”. Andai kata syeikh mereka tidak ada, tidaklah dapat diketahui bagaimana agaknya mereka hendak menumpang hidup. Lihatlah bagaimana hubungan sahabat dengan Nabi saw dan hubungan tabi’in dengan para sahabat. Imam Abdul Aziz ad-Dabbagh berkata, “Seseorang itu tidak mengenal Allah melainkan mereka kenal Rasulullah saw. Seseorang itu tidak mengenal Rasulullah saw melainkan mereka kenal syeikh mereka”. Kata ulama, sesiapa yang lupa pada syeikh mereka maka mereka berada di jurang kebinasaan yang begitu nyata. Ini adalah kerana mereka menjauhkan diri dari pintu Rasulullah saw. Pintu Rasulullah saw adalah syeikh manakala pintu Allah adalah Rasulullah saw. Kata Sayyidina Abu Bakar ra kepada Rasulullah saw, “Aku tidak boleh memutuskan ingatanku padamu walau aku berada didalam tandas sekalipun”. Bertambah rapat hubungan kita dengan syeikh maka bertambah rapatlah hubungan kita dengan Allah (makrifatullah).
Awalim bererti kewujudan alam. Alam ada beberapa jenis seperti alam muluk, alam malakut, alam jabarrut dan alam lahut. Beza alam muluk dengan alam malakut ialah alam malakut hanya boleh dilihat dengan mata hati (basirah) bukannya mata kasar. Kata ulama, apabila satu huruf itu bertambah maka bertambah jugalah makna. Jadi, alam malakut itu bertambah hurufnya berbanding alam muluk maka ia lebih luas dari alam muluk. Ketika Nabi saw turun ke bumi dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj, baginda saw nampak orang memekik dan diselubungi dengan keadaan asap. Kata Jibril as, Itulah keadaan syaitan yang menyelubungi hati-hati manusia. Orang-orang salik tidak memerlukan alam malakut. Mereka tidak mempedulikan kecantikan alam malakut. Bahkan mereka fana’ segala alam yang tersebut untuk melihat Allah.
Kata Syeikh Soleh al-Ja’fari, orang-orang salik akan dibuka gambaran palsu dimana mereka akan menyangka bahawa mereka telah sampai haqiqat makrifat Allah padahal tidak. Ketahuilah bahawa setiap titisan hujan, Allah akan mewakilkannya dengan malaikat. Ketika hujan turun di Masjidil Haram, ada orang yang pergi mengambil air hujan disitu. Kata Sayyid Alawi al-Maliki, “Orang itu mengambil berkat atas berkat”.
[1] Al-Hayy al-Qayyum bererti yang hidup dan yang berdiri.
[2] Maksud disini ialah agar hati Nabi Daud as sentiasa tetap pada Allah Ta’ala
[3] Asar kauniah ialah kesan-kesan makhluk

No comments:

Post a Comment