Monday, May 3, 2010

Hadith Peristiwa Akhir Zaman - Disyarah oleh Syeikh Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana Salak Tinggi pada 1 Mei 2010
Kemewahan membawa bahaya. Kemiskinan juga membawa bahaya. Tetapi dari sudut umat, kemewahan itu lebih teruk dari kemiskinan. Ketika sahabat bersama-sama Rasulullah saw didalam masjid, masuk Mus’ab bin Umair dengan keadaan memakai sehelai kain sahaja. Kain itu pula bertampung dengan kulit. Apabila melihat keadaan Mus’ab, Nabi saw menitiskan air mata kerana terkenangkan kisah silam Mus’ab ketika beliau belum memeluk Islam. Ketika di Makkah, Mus’ab hidup dalam keadaan yang sangat mewah. Beliau dimanjakan ibunya dan diberikan segala kemewahan oleh ibunya. Kalau dia memakai wangian, wangiannya dapat dikenal oleh orang lain kerana bukan calang-calang orang yang boleh memakai wangian yang sedemikian rupa. Kalau dia berjalan, ada khadam yang akan mengiringinya. Kalau selendangnya terjatuh, dia akan membiarkan orang lain mengambilnya. Tetapi selepas dia meletakkan tangannya di atas Rasulullah saw untuk memeluk Islam dia telah diberi kata dua oleh ibunya samada hendak bersama Rasulullah saw tanpa sebarang kemewahan atau meninggalkan Islam dan kembali hidup bermewah-mewahan. Mus’ab memilih untuk bersama Rasulullah saw. Semenjadi dari itu, berubahlah hidupnya. Beliau hidup dalam keadaan sangat sederhana. Apabila orang Ansar memeluk Islam, Rasulullah saw menghantar Mus’ab berhijrah ke Madinah. Mus’ab menjadi guru di Madinah. Tidak lama selepas Nabi saw berhijrah ke Madinah, Perang Badar berlaku. Mus’ab memegang bendera Muhajirin kerana Mus’ab merupakan salah seorang sahabat yang paling awal berhijrah ke Madinah. Dalam Perang Uhud, Mus’ab sekali lagi diberi kepercayaan memegang bendera Muhajirin. Dalam Perang Uhud, kedua-dua tangan beliau telah dicantas musuh sehinggalah beliau menemui syahid. Apabila Rasulullah saw melihat jenazah Mus’ab, Rasulullah saw berasa hiba. Kain yang menutup jenazahnya tidak cukup sehingga bahagian kakinya terpaksa ditutup dengan daun-daun kayu. Sangat berbeza keadaannya ketika beliau hidup mewah di Makkah dengan keadaannya ketika beliau syahid. Sebab itulah ketika menziarahi pemakaman syuhada, umat Islam hendaklah memberi salam secara khusus kepada 3 orang yang telah syahid disini iaitu Hamzah bin Abdul Muttalib (Penghulu orang-orang yang syahid), Mus’ab bin Umair dan Abdullah bin Jahsy. Ini adalah kerana jasa-jasa mereka yang sangat besar kepada umat Islam. Sahabat-sahabat hidup dalam keadaan yang sangat sederhana tetapi amal ibadat mereka sangat hebat. Mereka mengkhatam al-Quran sekurang-kurangnya seminggu sekali tetapi umat pada zaman ini belum tentu mampu mengkhatam al-Quran seperti yang dilakukan oleh para sahabat. Sebab itulah penyair Arab ada berkata,
Bukan hari raya dengan memakai baju baru
Tetapi raya itu apabila amalannya bertambah
Bukan hari raya dengan berkenderaan baru
Tetapi raya itu dengan dosa-dosanya terampun
Zaman sekarang, makanan terlalu mewah. Makanan boleh didapati dengan mudah sehinggakan adakalanya berbuang begitu sahaja. Sedangkan sahabat tidak mempunyai jadual makanan. Sahabat-sahabat tidak mengambil kisah tentang pakaian dan makanan. Kata Aisyah ra, “Kami isteri-isteri Nabi saw, 3 bulan tidak bernyala dapur. Apa yang kami makan hanyalah kurma dan air sejuk”. Zaman sekarang, jangankan manusia berpakaian malah rumah pun turut berpakaian. Manakan tidak, rumah dipakaikan tirai atau langsir. Nabi saw telah mengetahui keadaan umat zaman ini sebab itulah bila ditanya oleh sahabat tentang kehidupan, Nabi saw menyatakan bahawa keadaan dalam serba sederhana lebih baik untuk beramal dari keadaan hidup mewah seperti yang dialami oleh umat zaman tetapi amalannya sangat sedikit. Maka atas sebab itu, kita perlu berkorban ke jalan Allah. Kita perlu mengorbankan kemewahan jika kemewahan itu menjadi penghalang kita untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala. Kata Imam Ibn Atoillah, “Kalau engkau tidak bertindak dengan cara luarbiasa maka bagaimana Allah hendak menganugerahkan kita sesuatu yang luarbiasa?” Orang-orang kaya mencapai cita-cita mereka kerana mereka berani mengambil risiko, membuat keputusan drastik dan sanggup mengorbankan kesenangan jangka pendek untuk mengecap kekayaan jangka panjang. Ketahuilah bahawa Islam sampai kepada kita pada hari ini menerusi alim-ulama yang sanggup belayar jauh untuk datang ke sini. Mereka telah mengorbankan segala kesenangan dengan meninggalkan harta benda dan anak isteri mereka untuk menyebarkan agama Islam kepada kita. Mereka mempunyai jiwa-jiwa yang nekad untukmenyebarkan agama Islam yang suci ini.
Hadith berikutnya ialah tentang rasuah yang berleluasa di akhir zaman. Bagaimana hendak membezakan rasuah dengan pemberian? Yang disebut sebagai rasuah itu ialah apabila pemberian itu dilakukan dengan hajat kepada sesuatu (ada udang di sebalik batu). Nabi saw mengirim seorang sahabat menjadi amil zakat. Selesai mengerjakan tugasnya, sahabat pulang dan berjumpa Nabi saw. Sahabat memberitahu Nabi saw tentang hasil kutipan zakat dan pemberian yang diterimanya. Lalu Nabi saw bertanya, Jika engkau tidak bertugas sebagai amil, adakah pemberian itu akan diberikan kepada engkau?. Maksudnya disini ialah jika pemberian itu diberikan atas jawatan dan kedudukannya sedangkan jika ia tidak memegang jawatan itu tidak mungkin ia mendapatnya maka pemberian itu mengandungi unsur rasuah. Sesuatu pemberian itu disebut rasuah sekiranya ia mengandungi unsur kezaliman atau penindasan kepada orang lain atau mengkhianati negara (apabila ada sabit sesuatu yang merugikan orang ramai dan negara).

No comments:

Post a Comment