Monday, May 3, 2010

Keistimewaan Rasulullah saw - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Ampang pada 30 April 2010
Hari Jumaat adalah hari dimana kita digalakkan memperbanyakkan salawat ke atas Rasulullah saw. Pada hari Jumaat, nama baginda saw disebut dan dijulang berulang-kali khususnya didalam solat Jumaat, khutbah Jumaat dan sebagainya. Itu adalah merupakan tanda Allah sentiasa mengangkat martabat dan menjulang nama Nabi saw. Atas sebab itu, ulama menyatakan bahawa hari Jumaat adalah hari Rasulullah saw. Malangnya, masih ada golongan yang tergamak mencalit arang dengan melakukan penghinaan ke atas Nabi saw dan ahli keluarga baginda saw. Orang-orang yang memusuhi Nabi saw telah ada semenjak dari zaman dahulu lagi. Musuh-musuh Nabi saw bukan sahaja terdiri dari kalangan manusia tetapi juga jin dan syaitan. Setiap Nabi pasti ada penyokong (khadam) dan musuhnya. Ada yang ditaqdirkan menjadi musuhnya dan ada pula yang menyadi penyangganya (penyokongnya). Sebab itulah kita perlu sentiasa berdoa agar sentiasa berada dalam kelompok yang menjadi penyokong Nabi saw. Maka atas sebab itu jugalah, para ulama bersungguh-sungguh menulis kitab untuk menyerlahkan kemuliaan haqiqat Nabi saw dengan harapan agar sentiasa berada dalam kedudukan sebagai khadam atau penyokong kepada Junjungan Besar Nabi saw. Ada manusia yang tidak berasa malu dengan Nabi saw. Mereka ini sanggup mentohmah Nabi saw dimana salah satu darinya ialah dengan cara mentohmah ibubapa Nabi saw.
Ketahuilah bahawa Nabi saw mempunyai khususiat (keistimewaan). Allah swt menganugerahkan keistimewaan kepada Nabi saw yang tidak dianugerahkan kepada manusia lain termasuk para Nabi dan Rasul. Perkara ini perlu diketahui dan dihebohkan kepada masyarakat. Ini adalah kerana hari ini ada orang yang tidak kenal Nabi saw dan sanggup menyamakan Nabi saw dengan manusia biasa. Ini adalah kerana kejahilan mereka yang tidak menyetahui khususiat yang ada pada Nabi saw. Orang yang tidak kenal Nabi saw tidak akan memuliakan Nabi saw. Hanya orang yang kenal Nabi saw akan memuliakan baginda saw. Apabila kita mencintai Nabi saw dan perasaan cinta itu bertambah dari masa ke semasa maka iman kita juga akan bertambah dari masa ke semasa. Orang yang tidak kenal Nabi saw tidak akan mempedulikan Nabi saw. Ini berbeza dengan orang yang mencintai Nabi saw. Orang yang mencintai Nabi saw akan beria-ria terhadap Nabi saw, membacakan salawat dan maulid dan sentiasa berasa rindu hendak menziarahi Nabi saw. Ketahuilah bahawa mencintai Nabi saw itu adalah wajib. Pengetahuan tentang Nabi saw juga adalah wajib. Setiap sesuatu perkara yang menyempurnakan sesuatu yang wajib maka hukumnya juga adalah wajib. Justeru mempelajari khususiat Nabi saw itu hukumnya wajib.
Imam Abu Hasan asy-Syazuli pernah berhadapan dengan pemuka Muktazilah. Pemuka muktazilah ini menyatakan bahawa Jibril lebih mulia daripada Rasulullah saw. Alasannya ialah JIbril adalah guru Nabi saw. Lalu dijawab oleh Imam Abu Hasan asy-Syazuli, “Rasulullah saw adalah manusia tetapi bukan manusia biasa. Baginda saw tersembunyi seperti permata-permata yaqut di antara batu-batu”. Selepas itu, Imam Abu Hasan asy-Syazuli tertidur dan bermimpi bertemu Rasulullah saw. Sabda Rasulullah saw kepadanya, “Allah mengampunkan dosamu dan juga orang-orang yang berkata sepertimu”. Ketahuilah bahawa amal yang paling ampuh ialah menjadi pendokong Nabi saw. Walau sebagaimana fasiqnya seseorang itu, Nabi saw tidak akan melaknat orang itu. Ini berbeza dengan orang yang saleh mengerjakan ibadat tetapi pada masa yang sama membenci Nabi saw maka orang ini dilaknat oleh baginda saw. Ketika dizaman baginda saw, ada seorang lelaki yang amat gemar meminum arak. Setiap kali bertembung dengan Nabi saw, beliau akan dihukum oleh baginda saw kerana meminum arak. Sehinggalah sahabat menyatakan bahawa orang ini patut dilaknat oleh Nabi saw. Lalu dijawab oleh baginda saw,” Jangan engkau laknat dia kerana dia cinta Allah dan Rasul-Nya”. Dalam tulisan Qadhi Iyadh, ada diceritakan tentang kisah seorang raja di Khurasan. Raja ini mempunyai banyak kuda dan askar. Pada satu hari, raja ini melihat askar dan kudanya berbaris. Raja ini kemudiannya berkata, Kalaulah Rasulullah saw masih hidup nescaya akan aku arahkan askar dan kuda ini membantu Rasulullah saw. Apabila raja ini meninggal dunia, ada orang telah bermimpi bertemu raja ini. Kata raja, “Sesungguhnya dosaku telah diampunkan kerana niat aku yang ingin membantu Rasulullah saw”. Apa sahaja yang mempunyai hubung kait dengan Nabi saw tidak boleh dipandang remeh walaupun ia berkaitan dengan adat seharian. Sebagai contoh, Nabi saw gemar memakan labu. Maka sahabat seperti Anas bin Malik apabila melihat Nabi saw gemar pada labu kemudiannya turut menggemari labu. Begitu juga labah-labah yang pernah menjadi tentera Nabi saw. Apabila melihat Nabi saw suka kepada labah-labah maka sahabat seperti Abu Bakar turut menyukai labah-labah.

No comments:

Post a Comment