Monday, May 3, 2010

Ya Bunayya - Disyarah oleh Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Salak Tinggi pada 1 Mei 2010
Memperdalami ilmu agama
Kita disuruh mencari ilmu. Ilmu fardu ain perlu dipelajari. Ilmu fardu ain adalah syarat mutlak untuk masuk syurga. Ketua keluarga mesti tahu ilmu ini dan berkewajipan untuk mengajar tanggungannya. Ilmu fardu ain ini merangkumi ilmu fiqh, ilmu tauhid dan ilmu tasawwuf. Ilmu fiqh merujuk kepada aturan ibadah, ilmu tauhid merujuk kepada mengenal tuhan yang kita sembah dan ilmu tasawwuf merujuk kepada pembersihan hati (akhlak) dan cara-cara untuk menjaga pahala (hindarkan diri dari perasaan ujub, riya’ dan sebagainya). Hari ini, suasana ilmu telah terbalik. Ilmu fardu kifayah lebih dahulu dipelajari berbanding ilmu fardu ain. Ibubapa lebih susah hati jika anaknya tidak pandai geografi tetapi tidak berasa sedemikian jika anaknya tidak pandai membaca Surah al-Fatihah. Begitu juga ada ibubapa yang tidak menutup aurat sedangkan anaknya menutup aurat. Ini adalah satu penyakit didalam masyarakat. Ketahuilah bahawa tanggungjawab ketua keluarga yakni bapa adalah sangat berat.
Jangan buang masa
Hari ini ramai orang tidak tahu membezakan istilah rehat, makan angin dan buang masa. Jika seseorang itu tahu tugas dan tanggungjawab maka pastilah dia akan merasakan bahawa masa tidak cukup baginya. Tidak ada istilah buang masa dalam dirinya. Istilah buang masa sepatutnya tidak ada dalam diri. Ini berbeza dengan rehat. Manusia memerlukan rehat untuk mengembalikan kecergasan diri. Orang yang dahagakan ilmu tidak akan membuang masa begitu sahaja. Kata Syeikh, kalau gurunya mengajar (Syeikh Zaini), orang akan datang ke dewan solat utama seawal pagi untuk mendapatkan tempat duduk dibarisan yang paling hadapan. Ini adalah kerana bilangan penuntut yang datang menadah kitab sangat ramai, sekitar 15,000 orang. Biasanya Syeikh Zaini akan mengajar pada pukul 9 pagi hari Sabtu. Penuntut yang ingin mendapat barisan hadapan perlu datang sebelum subuh. Begitulah adab penuntut yang benar-benar ingin mencari ilmu. Orang yang tahu nilai ilmu akan berasa kecil akan pengorbanannya. Apalah sangat pengorbanannya jika dibandingkan dengan ilmu yang hendak didapatinya. Kata Imam asy-Syafi’i, ada 6 syarat untuk mendapat ilmu (menjadi orang alim)
1. Orang itu perlu ada persediaan otaknya – ada akal
2. Perlu ada sifat tamak – ghairah untuk menuntut ilmu
3. Sabar
4. Kena ada belanja
5. Kena ada guru yang pandai dan dedikasi (guru yang arif dan boleh beri petunjuk)
6. Panjang masa (waktu yang panjang untuk belajar)
Imam asy-Syafi’i bersila didepan gurunya, Imam Malik selama 14 tahun. Imam Nawawi tiap-tiap akan membaca sekurang-kurangnya 24 kitab. Kitab yang dikarangnya memenuhi satu almari. Ada seorang ulama besar satu masa dahulu ketika kecilnya pernah tidak lulus mengaji selama lima tahun. Gurunya marah kepadanya dan ia merajuk lalu lari kedalam hutan. Didalam hutan dia terlihat air menitik dari atas menimpa sebongkah batu. Batu itu berlubang ditengahnya. Lalu ia berkata kepada dirinya, jika setitik air ini mampu melubangkan batu yang keras ini maka tentu saya juga boleh berbuat demikian. Pengajarannya ialah kita tidak boleh berputus asa dalam menuntut ilmu. Berputus asa adalah satu penyakit yang perlu dijauhi.

No comments:

Post a Comment