Sunday, August 8, 2010

Syarah Khas Malam Nisfu Sya'ban - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Rembau pada 26 Julai 2010
Hari ini kita berhadapan dengan mazhab-mazhab sesat. Dahulunya telah ada dan kali ini ia muncul kembali. Fahaman khawarij telah bertapak semula. Begitu juga yang lain seperti muktazilah, jabariah, syiah dan sebagainya. Walaupun golongan ini tidak mendaftarkan fahaman mereka sebagai satu persatuan namun fahaman-fahaman tetap menular dan mempunyai pengikutnya. Pada hari ini juga kita dapat lihat betapa orang terlalu menggunakan aqal berbanding naqal. Mereka menggunakan rasional dengan menyatakan sesuatu perkara itu tidak logik atau tidak masuk aqal. Contoh yang paling mudah ialah peristiwa Nabi Ibrahim as yang dibakar dengan api. Bagi mereka, api yang membakar Nabi Ibrahim itu hanyalah simbolik kemarahan Namrud bukannya api yang sebenar. Padahal Nabi Ibrahim memang dibakar dengan api. Nabi Ibrahim as mempunyai sifat tawakkal yang begitu sempurna. Ketika baginda hendak dibakar, Jibril datang turun ke bumi untuk membantunya. Nabi Ibrahim as menolak bantuan Jibril kerana baginda tidak memerlukan pertolongan dari makhluk. Lalu Jibril bertemu hadrat Allah dan Allah berfirman, “Aku akan menolong engkau (Ibrahim)”. Jibril sekali lagi turun menemui Nabi Ibrahim namun sebelum sempat Jibril berkata-kata, Nabi Ibrahim as terlebih dahuluberkata kepada Jibril, “Cukuplah pengetahuan Allah tentang diriku dari aku memohon dan meminta kepada-Nya”. Begitulah tahap kesempurnaan tawakkal Nabi Ibrahim. Seluruh jiwa dan raganya diserahkan kepada Allah untuk menentukannya.
Imam Ibnul Arabi pernah berhadapan dengan golongan mulhid yang tidak percaya kepada peristiwa Nabi Ibrahim dibakar dengan api. Imam Ibnul Arabi memanggil khadamnya membawa pelita. Kemudian lengan bajunya diletakkan di atas api itu. Dengan taqdir Allah, lengan bajunya tidak terbakar. Kata Imam Ibnul Arabi kepada golongan mulhid, “Nah, sekarang cuba engkau letak baju engkau di atas api ini dan lihat samada terbakar atau tidak?” Sambung Ibnul Arabi, “Ketahuilah engkau bahawa api itu membakar atas sebab kekuasaan Allah”.
Imam Ibnul Arabi pernah dituduh zindiq oleh anak murid Sultanul Fuqaha, Imam Izzudin Abdul Salam. Kisahnya begini, dalam satu pengajian ilmu fiqh, anak-anak murid Imam Izzudin berbincang sesama sendiri tentang kalimah zindiq[1]. Lalu bertanyalah si anak murid kepada Imam Izzudin, “Guruku yang mulia, siapakah zindiq zaman ini?” Imam Izzudin senyap. Kemudian, seorang murid yang lain berkata, “Ibnul Arabi adalah seorang yang zindiq”. Imam Izzudin tidak berkata apa-apa. Sehinggalah sampai pada waktu petang, Imam Izzudin menjemput anak-anak muridnya berbuka dengannya. Melihatkan angin gurunya agak baik pada hari itu, khadam Imam Izzudin memberanikan diri untuk bertanya, “ Wahai Tuan Guru yang mulia, siapakah qutub zaman ini?” Pada mulanya Imam Izzudin tidak mahu menjawab namun setelah didesak berulang-kali maka beliau berkata, “Ketahuilah kamu semua bahawa Qutub pada zaman ini ialah Imam Ibnul Arabi”. Tercenganglah sekalian anak muridnya kerana pada siang tadi, apabila anak muridnya berkata Imam Ibnul Arabi adalah zindiq, dia tidak berkata apa-apa. Apabila ditanya oleh anak muridnya tentang hal itu, Imam Izzudin berkata, “Pagi tadi adalah majlis pengajian ilmu fiqh. Orang fiqh tidak menerima Imam Ibnul Arabi. Sebaliknya malam ini adalah majlis ilmu Ahlillah maka di kalangan kami beliau adalah wali Allah yakni wali Qutub zaman ini”.
Imam Ibrahim al-Laqqani pernah berkata, “Dan para Nabi dan Rasul itu disangga atau disokong oleh Allah Ta’ala dengan mukjizat sebagai kemuliaan. Mukjizat itu adalah anugerah dari Allah Ta’ala.” Selanjutnya ulama ASWJ menambah, “Tidak wajib Nabi dan Rasul mendapat mukjizat (maksudnya mukjizat yang tidak dizahirkan) kerana ada di kalangan mereka yang mukijzatnya tidak dizahirkan.” Begitu juga dengan para wali. Ada di kalangan mereka yang karamahnya tidak dizahirkan. Kata ulama ASWJ, “Sesungguhnya penjagaan diri zahir dan batin Nabi dan Rasul itu adalah secara langsung dari Allah Ta’ala. Kalau Nabi dan Rasul dianiayai maka hal itu tidak boleh dianggap mengurangkan darjat mereka sebaliknya ia adalah satu kemuliaan di sisi Allah Ta’ala. Setiap Nabi dan Rasul adalah maksum. Andai kata mereka tidak maksum maka bagaimana umat hendak mencontohi mereka. Ini adalah kerana setiap perbuatan mereka adalah sunnah.
Selanjutnya kata Imam Busiri, “Setiap mukjizat yang datang bersama Rasul itu sesungguhnya adalah berhubung dengan cahaya Rasulullah saw”. Malangnya, ada golongan yang menolak Nur Muhammad. Mereka mensabitkan Nur Muhammad dengan martabat tujuh, syiah dan sebagainya. Ini adalah satu musibah kerana umat Islam tidak mengetahui haqiqat yang sebenarnya. Akhirnya umat Islam sudah tidak berani lagi hendak bermaulid dan berzanji kerana takut dicop syiah dan sebagainya. Padahal penyusun maulid berzanji iaitu Imam Jaafar Barzanji itu adalah seorang tokoh mufi mazhab Syafi’i di Makkah. Imam Syafi’i adalah seorang tokoh besar yang sangat teliti dalam sesuatu perkara. Selesai menulis kitab ar-Risalah, beliau akan membacanya semula di hadapan anak muridnya. Beliau membacanya sehingga 70 kali. Pada setiap kali ia mengulang bacaannya jika didapatinya dalam tulisannya ada kesalahan lalu beliau akan membetulkannya. Begitu juga dengan ulama-ulama besar yang lain yang sangat teliti dalam pekerjaan mereka khususnya yang berkaitan dengan ilmu. Mereka akan sentiasa mengulang-ulang pekerjaan mereka. Tujuannya adalah supaya setiap ilmu itu terus lekat dalam hati mereka. Seorang ulama Yaman dikhabarkan membaca kitab Risalah sebanyak 500 kali sehingga mengkhatamkannya. Asy-Syeikh Ahmad Abdullah Bafadhl mengkhatam Sahih Bukhari sebanyak 1000 kali. Kata syeikh, pernah pada satu hari, ulama bermimpi bertemu Rasulullah saw. Dalam mimpi itu, ulama bertanya kepada baginda saw, “Adakah tuan akan memberi manfaat kepada Imam Asy-Syafi’i disebabkan salawat yang terdapat di dalam kitab ar-Risalah itu?” Lalu dijawab baginda saw, “Dengan salawat itu, aku mendoakan atas dirinya agar ia dapat masuk ke dalam syurga tanpa hisab”.
Rasulullah saw adalah “matahari kemuliaan”. Nabi dan Rasul lain seumpama bintang-bintang di langit yang hanya menzahirkan cahaya bila ketiadaan matahari. Apabila matahari terbit, maka hilanglah bintang-bintang tersebut. Lalu terserlah matahari sahaja iaitu Rasulullah saw. Kata Hassan ibn Tsabit, Tiada makhluk lain yang paling cantik selain dari engkau ya Rasulullah. Engkau bebas, suci dan bersih dari sebarang keaiban. Seolah-olah engkau diciptakan dengan kehendak diri engkau sendiri ya Rasulullah”. Ketahuilah bahawa mala mini adalah malam Nusfu Sya’aban. Malam di mana roh-roh bergembira. Maka pada malam ini, fana’kanlah diri kita jika kita hendak mengetahui rahsia Allah. Hilangkanlah segala perbuatan dan nama kita. Karamkanlah diri kita dengan Zat dan Sifat Allah. Selepas itu, barulah Allah akan membukakan makrifat kepada kita.
Hadapkanlah hati kita kepada Allah walaupun di saat kita sedang bersama dengan makhluk. Kata Rabiah al-Adawiyah, “Aku jadikan hatiku bermesra, berjinak-jinak dengan Allah Ta’ala. Aku izinkan jasadku dimesrai oleh makhluk lain (yakni keluargaku) tetapi hatiku ini hanya untuk Allah”. Suhail al-Tasturi pernah berkata, “Aku berdamping dengan manusia selama 30 tahun. Mereka menyangka aku berkata-kata dengan mereka padahal aku berkata-kata dengan Allah Ta’ala”.
Kita hendaklah husnu zhon (bersangka baik) kepada Allah Ta’ala. Jadikanlah husnu zhon ini sebagai teman kita. Kata Syeikh, berbaik sangkalah kepada Allah nescaya Allah akan mengkabul dan mengangkat darjat kita. Imam Fakhruddin al-Razi pernah menaqalkan pandangan Imam Zamakhsyari tentang perkara syafaat di Malam Nisfu Sya’aban. Katanya, “Pada malam 13 Sya’aban, Nabi saw memohon kepada Allah Ta’ala untuk mensyafaatkan umatnya. Allah memperkenankan permohonan Nabi saw mensyafaatkan sepertiga umat Nabi saw. Pada malam 14 Sya’aban, Nabi saw memohon lagi kepada Allah Ta’ala dan Allah memperkenankan permohonannya mensyafaatkan dua pertiga umatnya. Lalu pada malam 15 Sya’aban, Nabi saw memohon ke hadrat Allah dan Allah memperkenankan permohonannya untuk mensyafaatkan kesemua umatnya. Oleh yang demikian, kita sebagai umat Nabi saw mestilah berterima kasih kepada Nabi saw atas usaha baginda saw mensyafaat pada diri kita. Imam Tirmizi dalam Sunannya meriwayatkan, Anas bin Malik ra memohon syafaat dari Rasulullah saw. Sabda Rasulullah saw, “Aku akan melakukannya, Insyallah di Hari Akhirat kelak”. Maka perbuatan mensyafaatkan orang lain ini adalah satu sunnah. Maka untuk itu, pada malam yang penuh keberkatan bersempena dengan malam kesempurnaan syafaat baginda Rasulullah saw, marilah kita sama-sama berbaiah, berjanji dengan nama Allah bahawa andai kata di kalangan kita kelak ada yang berjaya di hari Akhirat maka hendaklah ia mengapai tangan orang-orang yang tidak berjaya.[2] Ingatlah bahawa hubungan kita adalah dari dunia hingga akhirat. Memohon pertolongan di akhirat adalah lebih penting dari di dunia.

[1] Kata syeikh, kalimah zindiq berasal dari Parsi. Asal katanya ialah zindain yang bermaksud agama perempuan. Ia merujuk kepada sifat perempuan yang tabiatnya suka menyembunyikan sesuatu
[2] Ijazah musyafahah dengan sanad sampai kepada Rasulullah saw

No comments:

Post a Comment