Sunday, June 27, 2010

Syarah Khas dalam Seminar Penjelasan Amalan Tarekat - Dr Zulkifli al-Bakri

Catatan bebas ana di MIAT pada 26 Jun 2010
Seperti yang diriwayatkan didalam hadith Muslim, Rasulullah saw pernah menegur tiga orang sahabat yang mengerjakan amal ibadah dengan cara yang berlebihan. Salah seorang darinya menyatakan bahawa ia hendak mengerjakan solat sahaja sehingga tidak mahu tidur. Seorang yang lain menyatakan bahawa dia hendak berpuasa sahaja dan tidak mahu berbuka manakala sahabat yang terakhir berkata bahawa dia tidak mahu kahwin kerana hendak menumpukan perhatian kepada ibadah semata-mata. Rasulullah saw menegur mereka dengan berkata bahawa baginda juga mengerjakan ibadah dan juga tidur, makan dan juga berbuka serta berkahwin. Maka dalam hal ini dapatlah disimpulkan bahawa dasarnya adalah wasatiyyah bukannya melampau. Jangan melampau dalam urusan agama. Sesiapa yang berlebih-lebihan maka dia akan kalah. Maksud ‘berlebih-lebihan sehingga dia kalah’ itu adalah merujuk kepada satu perbuatan yang cuba dikerjakannya dalam keadaan berlebih-lebihan sehingga akhirnya menyebabkan dia berada di dalam kerugian kerana meninggalkan terus perbuatan itu atau melampau-lampau menyalahi orang lain yang tidak sependapat dengannya sehingga menyebabkan umat Islam berpecah belah dan sebagainya. Dalam apa jua amal ibadah yang hendak dikerjakan, ia mestilah berlandaskan sunnah. Sekiranya satu amalan itu dilakukan dengan betul tapi tidak dengan hati yang ikhlas maka ia tidak akan mendapat pahala. Begitu juga dengan satu amalan yang dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak dengan cara yang betul maka ia juga tidak akan mendapat pahala. Kita perlu tahu kategori ibadah. Ibadah itu ada yang wajib dan ada yang sunat. Jangan mencampur-adukkan antara keduanya. Adakalanya masyarakat terlalu mengambil berat tentang perkara yang sunat tetapi memandang ringan pada amalan yang wajib. Sebagai contoh, ada orang merasakan mengerjakan solat di rumah lebih baik dari mengerjakannya secara berjemaah di masjid kerana berpendapat ia lebih khusyuk. Katanya khusyuk itu adalah roh sembahyang dan ianya sangat penting. Kalau semua orang berfikiran seperti orang ini maka runtuhlah syiar Islam kerana masjid dibiarkan kosong. Keutamaan perlu diberikan kepada yang wajib. Kepentingan agama adalah perkara utama. Ramai orang suka menggunakan kalimah ‘dakwa’. Mereka men’dakwa’ bahawa mereka sahajalah yang mengerjakan amalan yang betul sedangkan yang lain salah. Hal sedemikian boleh melahirkan sifat taksub dan ekstremis. Sikap ini bertentangan dengan tokoh-tokoh ulama terdahulu yang sentiasa berusaha meraikan hak-hak orang lain. Imam asy-Syahid Hassan al-Banna, tokoh dan juga pengasas Ikhwanul Muslimin apabila ditanya orang tentang pergerakan jemaah Islam yang diasaskannya memberikan jawapan dengan penuh berhemah tanpa menyakiti atau mengguris perasaan orang lain. Katanya, “Kami hanyalah sekumpulan jemaah Islam daripada sekumpulan jemaah-jemaah Islam yang lain.
Apabila timbul dua pertentangan pendapat maka pendapat yang mesti dijulang ialah pendapat syariat. Contohnya tentang masalah solat jemaah di masjid dan solat dirumah, yang mana lebih afdhal. Sudah tentu jawapannya ialah solat jemaah di masjid. Begitu juga dengan mengenakan pakaian seperti ulama misalnya memakan jubah dan sarban. Jika seseorang itu memakainya sehingga menyebabkan dirinya riak maka tidak perlulah ia memakainya tetapi jika hendak menimbulkan rasa iltizam dan berusaha hendak mencontohi peribadi ulama maka tidak salah jika ia memakainya. Hukum syarak bersifat umum manakala hukum warak bersifat tertentu. Hukum syarak tidak menilai dari sudut dalaman atau batin. Imam al-Ghazali melalui perjalanan hidupnya sebanyak dua fasa. Fasa pertama ketika beliau menjadi ahli faqih manakala fasa kedua ketika beliau menjadi ahli sufi. Ketika beliau menjadi ahli faqih, beliau mengeluarkan hujah dari segi syarak manakala ketika beliau menjadi ahli sufi, beliau bercakap atas landasan ilmu warak. Pernah satu hari Imam Ahmad bin Hanbal didatangi oleh seorang wanita yang ingin meminta pendapat darinya. Kata wanita itu, ‘Wahai Imam, kami hanya boleh membuat kerja pada waktu malam sahaja kerana di sebelah siang kami perlu melayan suami. Apabila malam barulah kami mempunyai masa untuk membuat kerja menenun. Malangnya rumah kami tidak mempunyai sumber cahaya. Namun begitu kami mendapat sumber cahaya apabila rumah kami berbetulan dengan laluan tentera-tentera Islam. Jamung-jamung yang dibawa oleh tentera Islam itu menerangi rumah kami dan cahaya dari jamung itu membolehkan kami melakukan kerja-kerja menenun. Adakah halal kami memakan hasil dari duit tenun itu?” Imam Ahmad terdiam. Beliau kemudiannya bertanya, “Siapa nama ahli keluarga kamu?” jawab wanita itu, “Saya adalah saudara perempuan Bisyir al-Khafi”. Mendengar nama itu, Imam Ahmad berkata, “ Kalau begitu maka haram bagi kamu”. Dalam hal ini, Imam Ahmad memberi jawapan kepada wanita itu berdasarkan hukum warak. Ini adalah kerana wanita itu mempunyai hubungan saudara dengan seorang sufi besar pada masa itu iaitu Bisyir al-Khafi yang terkenal dengan kewarakannya. Dalam kisah yang lain yang ada kaitan dengan hukum warak, ada dua lelaki yang kerjanya memungut kayu untuk dijual. Salah seorang lelaki itu telah berumur manakala seorang lagi masih muda. Tiap-tiap hari lelaki tua itu naik ke atas bukit untuk memungut hasil kayu dan menjualnya. Selepas itu dia akan mengerjakan amal ibadah dan mensyukuri nikmat Allah. Lelaki yang lebih muda itu juga mengerjakan kerja yang sama. Sehinggalah pada satu hari, lelaki muda ini terjumpa seuncang emas di tepi akar pokok yang besar. Dia pun mengambil uncang emas itu dan duduk bersandar. Hatinya gembira kerana menemui uncang emas itu. Sedang dia duduk bersandar, datanglah lelaki tua dihadapannya. Kata lelaki muda itu, “Berehatlah dulu. Saya boleh membayar kerja-kerja yang tuan lakukan”. Kata lelaki tua itu, “Sepanjang 20 tahun aku memungut kayu di kawasan ini, tidak pernah sekali-kali aku mengambil uncang emas yang tersorok di akar pokok itu kerana ianya bukanlah hak aku”. Dalam kisah diatas, lelaki tua itu berkata berdasarkan hukum warak maka atas sebab itulah dia tidak mengambil harta tersebut. Manakala dari segi fiqh, lelaki muda itu perlu mewar-warkan penemuan harta itu kepada umum jika beliau mahu mengambilnya. Jika dalam tempoh setahun harta itu tidak dituntut maka bolehlah dia mengambilnya.

No comments:

Post a Comment