Sunday, October 10, 2010

Syarah khas sempena kunjungan Maulana Sayyid Salman al-Husaini al-Nadwi

*Catatan bebas ana di Sirajul Munir pada 6 Oktober 2010

Muqaddimah oleh Syeikh Fahmi ZamZam

Alhamdulillah kita dipertemukan dengan seorang guru atau lebih tepat lagi seorang mahaguru pada hari ini. Kata Syeikh Fahmi, beliau berguru dengan Maulana Sayyid Salman pada tahun 1981. Antara kitab yang dipelajarinya ialah Misykatul Masabih dan Sunan at-Tirmizi. Menurut Syeikh Fahmi, pada masa itu (iaitu kira-kira 30 tahun yang lalu), Maulana telah hampir menghafal keseluruhan isi kandungan Sunan at-Tirmizi. Semalam, Maulana berada di Banjar dan bersyarah di hadapan 200 orang alim-ulama Banjar. Di sebelah malamnya pula Maulana menyampaikan syarahan kepada 4000 orang yang hadir dengan penuh semangat. Pagi tadi, kami semua bangun sekitar jam 4 pagi. Selanjutnya kami berangkat pula ke Jakarta kemudian barulah sampai di sini. Dengan penuh tawadhuk, Maulana sudi bersama-sama dengan kita pada hari ini. Pada hari ini kita pohon kepada Maulana untuk mendoakan madrasah ini. Singgahnya Maulana di sini bukan sekadar singgah di madrasah ini tetapi juga adalah singgah di rumah saya kerana saya sering menginap di sini sepanjang saya berulang-alik ke Kuala Lumpur.

Syarah Maulana

Maulana melahirkan rasa syukur kerana dapat bertemu dengan para jemaah di sini di tempat yang mulia sebegini yakni pusat pengajian ilmu. Kali terakhir Maulana datang ke Malaysia ialah pada tahun 1988 (kira-kira 22 tahun yang lalu). Maulana mengunjungi Maahad Derang, Kedah pada ketika itu. Di Nadwatul Ulama, banyak penuntut ilmu dari Asia Tenggara datang belajar di situ. Hubungan di antara guru dengan murid bukanlah satu hubungan yang rasmi sebaliknya ia merupakan hubungan kekeluargaan umpama hubungan antara ayah dengan anak. Kata Syeikh Fahmi, “Ketika kami mengadakan haflah di India, datang Sayyid Abu Hassan al-Nadwi. Pada ketika itu, kami mengwujudkan Persatuan Pelajar-Pelajar Luar di Nadwatul Ulama. Perbuatan kami ditegur oleh Sayyid Abu Hassan al-Nadwi. Katanya, “Nampaknya kamu memandai-mandai membuat persatuan orang luar. Padahal kamu adalah sebahagian dari kami, bahkan sebahagian hati kami”.

Itulah yang dimaksudkan dengan hubungan guru dengan murid. Tahun 1980-an menyaksikan ramai pelajar dari Malaysia, Indonesia dan Thailand datang menimba ilmu di Nadwatul Ulama. Kini pelajar-pelajar tersebut telah kembali ke tanahair masing-masing dan menabur bakti kepada masyarakat. Ketahuilah apabila seorang muslim bertemu dengan muslim yang lain apatah lagi jika muslim itu berada dalam kelompok minoriti maka hubungan persaudaraan menjadi lebih kuat. Hubungan persaudaraan ini wujud tanpa mengira bahasa dan warna kulit. Perumpamaan persatuan orang-orang yang beriman iaitu orang-orang yang hatinya saling berkait antara satu sama lain adalah seperti jasad yang satu, binaan yang satu. Ukhwah Islamiyyah melebihi hubungan kekeluargaan. Satu keluarga ada kemungkinan tidak bersatu di akhirat tetapi jika semuanya beriman maka semuanya adalah bersaudara. Sebarang persatuan yang berdasarkan bukan kerana Allah seperti persatuan kerana harta dunia maka persatuan ini terdiri dari golongan yang sangat rugi. Persatuan yang beruntung di sisi Allah ialah persatuan orang-orang yang bertakwa dan beriman kerana Allah. Alhamdulillah, dengan payung iman, kita menjadi satu tanpa mengira bangsa.

No comments:

Post a Comment