Sunday, October 10, 2010

Syarah Khas sempena majlis pengijazahan sanad Sunan Sittah

*Catatan bebas ana di Ba 'Alawi pada 9 Oktober 2010

Pengajian hadith berdasarkan sanad adalah satu keperluan bagi umat Islam. Ketahuilah bahawa ciri-ciri ilmu dalam Islam adalah dengan adanya sanad. Sanad adalah ciri istimewa dalam Islam. Dengan adanya sanad kita akan dapat mengetahui dari siapa ilmu itu diambil misalnya dari seorang syeikh yang menerimanya dari gurunya dan gurunya itu menerima pula dari gurunya sehinggalah sampai kepada Imam al-Bukhari lalu sampai pula kepada para sahabat dan seterusnya Rasulullah saw. Sanad sangat penting dalam Islam kerana ia menjadi bukti bahawa ia bukanlah sesuatu yang diada-adakan. Rasulullah saw menerangkan isi kandungan al-Quran kepada para sahabat lalu disampaikan pula dari satu generasi kepada satu generasi sehinggalah sampai kepada kita. Memahami makna al-Quran mestilah selari dengan apa yang telah disampaikan dan diterangkan oleh Rasulullah saw bukannya dengan mengikut akal fikiran atau fahaman sendiri. Orientalis dan pengikut-pengikut mereka putus asa kerana usaha mereka untuk menyelewengkan al-Quran menemui jalan buntu. Ini adalah kerana isi kandungan al-Quran dipelihara Allah Ta’ala. Allah menjamin isi kandungan al-Quran agar terpelihara sehingga ke akhir zaman. Orientalis kemudiannya berpindah pula kepada Hadith memandangkan al-Quran dan Hadith adalah merupakan dua sumber utama agama Islam. Orientalis berusaha menyelewengkan isi kandungan hadith sehingga menyebabkan umat Islam sendiri menjadi ragu-ragu dengan kebenaran sesuatu hadith. Umat Islam secara ijmak menyatakan bahawa kitab yang paling sahih selepas al-Quran ialah Sahih Bukhari tetapi ada golongan tertentu membuat kacau sehingga menyebabkan ada umat Islam berasa ragu-ragu samada sahih atau tidak. Hadith adalah sumber agama Islam yang sangat penting kepada umat Islam. Tidak mungkin isi kandungan al-Quran itu dapat difahami jika seseorang itu tidak merujuk kepada hadith. Nabi saw menerangkan isi kandungan al-Quran kepada umatnya. Sebagai contoh perkara yang sangat penting seperti solat disebut dalam al-Quran. Namun perincian tentang bagaimana hendak mengerjakan solat tidak disebut didalam al-Quran. Perincian tersebut dinyatakan oleh Nabi saw. Untuk mengetahui cara-cara hendak mengerjakan solat maka seseorang perlu merujuk kepada hadith-hadith Nabi saw. Aneh sekali ada golongan yang hanya berpegang kepada al-Quran dan menolak Hadith sedangkan ada ayat di dalam al-Quran yang menyuruh umat Islam agar berpegang kepada Rasulullah saw. Inilah golongan anti-hadith yang menolak kebenaran hadith.

Seseorang mestilah sentiasa bersama dengan Al-Quran dan Hadith Nabi saw. Ilmu-ilmu agama mestilah dipelajari mengikut tradisi sebagaimana ulama terdahulu yakni cara bagaimana ulama salaf dahulu belajar. Bagaimanakah caranya kita hendak mempelajari sesuatu ilmu mengikut cara yang telah dilalui oleh ulama salaf? Imam Muslim menaqalkan kata-kata dari Imam Ibnu Sirin seperti berikut, “Ilmu adalah bicara agama maka hendaklah kita mengambil tahu dari siapa ilmu itu diambil”. Sebab itulah kita kena tengok dari mana dan dari siapa ilmu itu diperolehi. Sistem universiti membolehkan seseorang menimba ilmu dari orientalis termasuk ilmu agama sedangkan orientalis itu tidak pernah mempraktikkan atau mengamalkan ajaran Islam. Jadi, bagaimanakah seseorang itu hendak memperolehi keberkatan ilmu sekiranya ilmu yang diterimanya itu diperolehi dari guru yang tidak mengamalkan ajaran Islam. Disinilah letaknya kepentingan sanad. Sanad sangat penting kerana ia bukan sahaja mengwujudkan keberkatan ilmu tetapi juga menyambungkan rantaian ilmu itu kepada para guru sehinggalah sampai kepada Rasulullah saw. Seorang sahabat sanggup berhijrah dari Madinah ke Syam dengan perjalanan memakan masa selama sebulan semata-mata hendak mendengar sepotong hadith. Hadith ini hendaklah dipelajari dengan penuh ketakwaan. Ijazah sanad seumpama majlis ini bukanlah satu tiket keseronokan atau lambang kemegahan sebaliknya ia adalah satu amanah atau tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Setiap orang yang menerima ijazah sanad ini perlu bekerja untuk mengembangkan dan menyebarkan ilmu hadith. Ulama muhaddithin seperti Imam al-Bukhari bersungguh-sungguh menghafal hadith. Beliau menghafal 600,000 hadith (sedangkan kita (*ketika diulas oleh Syeikh Fahmi) hendak menghafal Hadith Arbai’n (Hadith 40) pun belum tentu lagi). Imam Bukhari mencintai hadith semenjak dari kecil lagi. Kata beliau, “Aku diilhamkan Allah dengan perasaan yang sangat kasih dan cinta untuk menghafal hadith semenjak usiaku masih kecil lagi (semenjak tadika)”. Imam Bukhari akan mandi dan mengerjakan solat istikharah setiap kali beliau hendak memulakan penulisan hadith. Ulama-ulama dahulu sangat teliti dalam urusan agama apatah lagi dalam ilmu yang berkaitan dengan hadith. Ketelitian ini termasuklah dalam urusan kehidupan dan makanan. Bagi mereka, perbuatan tidak menutup kepala dan makan di kedai itu boleh menghilangkan maruah. Ulama dahulu sanggup belayar jauh untuk mencari hadith khususnya hadith yang ‘ali. Salah seorang anak murid Imam Bukhari bernama Abu Yusuf al-Firubari. Beliau menghadiri majlis Imam al-Bukhari sebanyak 100,000 kali. Majlis ilmu yang dipimpin Imam al-Bukhari adalah satu majlis yang besar. Ribuan murid menghadirinya. Apabila Imam Bukhari menyampaikan sesuatu maka murid-muridnya akan menyampaikan pula kepada yang lain sehingga sampai kepada mereka yang duduk di barisan belakang dan apa yang disampaikan itu adalah sama seperti yang diucapkan oleh Imam Bukhari. Begitulah gigihnya para ulama terdahulu dalam mempelajari dan menyebarkan ilmu agama khususnya ilmu hadith. Kita juga perlu begitu. Semua umat Islam perlu buat kerja mengikut kemampuan masing.masing. Kita perlu bekerja keras untuk memastikan hadith Nabi saw ini terpelihara dan disampaikan kepada generasi berikutnya.

No comments:

Post a Comment