Sunday, July 12, 2009

Syarah Khas Habib Umar bin Abdul Rahman al- Jifri sempena kunjungan ke Al-Jazari Bukit Indah pada 10 Julai 2009

Ramai orang mempertikai tentang sufi, apakah sufi itu dari Islam atau sebaliknya. Banyak pandangan yang meragukan tentang hal ini sehingga mengelirukan umat Islam sendiri. Namun begitu, kata Habib, sufi itu memang asal dari Islam. Kata Habib, Rukun Islam itu terdiri dari 5 perkara. Rukun Iman pula enam perkara. Satu lagi perkara yang perlu diketahui oleh seorang Muslim ialah Ehsan. Ehsan ini satu sahaja iaitu menyembah Allah Taala “seolah-olah engkau nampak Allah Taala dan Allah Taala melihat apa yang engkau lakukan”. Lazimnya, orang yang berjalan diatas landasan tasawwuf akan mendapat kedudukan ini. Kata Habib lagi, Sufi itu sebenarya Husnul Ibadah iaitu memperkemaskan ibadah atau memperelokkan ibada. Bermula sufi itu mestilah dengan ilmu. Sesiapa yang mengikuti amalan sufi tanpa ilmu maka orang itu adalah zindiq.
Penuntut ilmu mestilah mendahului ilmu dari amal yakni mengetahui ilmu sebelum melakukan zikir atau perkara-perkara sunat yang lain. Masa yang panjang untuk menuntut ilmu itu lebih diutamakan. Menuntut ilmu itu adalah penting dari ibadah-ibadah sunat yang lain kerana apabila kita menuntut ilmu maka ibadah lain akan menjadi lebih mudah samada dari segi kefahaman untuk mengamalkannya dan penghayatannya. Sebab itulah disebut bahawa satu rakaat yang dilakukan oleh orang alim itu lebih baik dari 1000 rakaat yang dilakukan oleh orang jahil.
Mereka yang berusaha bersungguh-sungguh untuk menuntut ilmu pengetahuan sehingga mendatangkan keyakinan maka Allah Taala akan menghadirkan didalam hati mereka dengan satu ilmu yang disebut sebagai ilmu laduni, iaitu ilmu yang sangat istimewa disisi Allah Taala. Kata Habib, dalam tradisi sufi, penuntut ilmu yang sebenarnya ialah orang yang menjaga hatinya. Sesungguhnya Allah Taala maha mengetahui apa yang ada didalam hati. Hati perlu dikawal kerana apa yang ditutur atau dikata mestilah diredhai Allah Taala. Di zaman Rasulullah saw, pernah terjadi ketika Rasulullah saw sedang duduk lalu masuk seorang lelaki kedalam majlis sehingga kelihatan bercucuranlah jatuh air wudhu’nya. Lalu Rasulullah saw berkata kepada para sahabat, Kalau nak tengok ahli syurga maka inilah orangnya sambil menunjukkan kepada lelaki yang baru masuk tadi. Salah seorang sahabat besar, Abdullah ibnu Umar begitu kepingin hendak melihat apa amalan yang dilakukan oleh lelaki tadi sehingga disebut oleh Rasulullah saw sebagai ahli syurga. Lalu Abdullah ibnu Umar pun berhajat untuk bermalam di rumah lelaki itu untuk mengetahui rahsia lelaki itu sehingga diangkat menjadi ahli syurga. Pada malamnya, lelaki itu membentangkan tilam untuk Abdullah ibnu Umar. Pada masa yang sama, Abdullah ibn Umar melihat setiap amalan yang dilakukan oleh lelaki itu. Didapatinya, tiada amalan istimewa yang dilakukan oleh lelaki itu melainkan amalan-amalan yang biasa dilakukan oleh orang lain. Sehinggalah pada malam yang berikutnya juga sama, tiada amalan istimewa yang dilakukan oleh lelaki tersebut. Hal ini membuatkan Abdullah ibnu Umar berasa pelik lalu Abdullah ibnu Umar bertanya kepada lelaki itu. Tanya Abdullah ibnu Umar kepada lelaki itu, Sepanjang aku tinggal dua malam disini, aku lihat tidak ada amalan istimewa yang dilakukan olehmu. Tapi anehnya bagaimana kamu diangkat darjatmu menjadi ahli syurga?” Lalu lelaki itu menjawab, Benar katamu, ibadahku tidak berlebihan. Apa yang kamu lakukan itu yang aku lakukan. Cuma sebelum aku tidur, aku memohon keampunan atas apa yang telah aku lakukan kepada orang lain dan aku memaafkan orang lain atas apa yang telah mereka lakukan padaku. Aku sentiasa menjaga hatiku dan membuang segala hasad yang ada dalam diriku. Dan disebabkan hati inilah, aku dilihat oleh Rasulullah saw sebagai ahli syurga.
Begitu juga dengan sahabat besar yang bernama BIlal. Kata Rasulullah saw, aku mendengar bunyi kasut Bilal didalam syurga. Lalu Rasulullah saw bertanya amalan yang dilakukan oleh Bilal. Jawab Bilal, ibadah aku sama seperti orang lain cuma apabila aku dalam keadaan berhadas, aku segera mengambil wudhu’ lalu aku solat dua rakaat.
Jadi secara kesimpulannya, untuk mencapai kedudukan sebegitu walaupun nampak mudah, sebenarnya penuntut ilmu hendaklah sentiasa bermujahadah dan bersabar. Kata Habib bagi mengakhiri syarahnya, seorang penuntut ilmu itu hendaklah mengikut gurunya yakni dipandu oleh guru dan janganlah berguru dengan kitab tanpa dipandu oleh guru.

No comments:

Post a Comment