Monday, October 19, 2009

Titisan Hujan Lautan Sufi - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR selepas solat Maghrib 18 Okt 2009
Ada 3 orang ulama Alam Melayu yang sangat terkenal dan sezaman yang pernah menimba ilmu di Makkah di satu masa dahulu. Ulama-ulama yang dimaksudkan ialah Syeikh Daud Abdullah Fathani, Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani dan Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. Ketiga-tigannya merupakan pengarang kitab yang hebat-hebat. Syeikh Daud Abdullah mempunyai hasil karya yang sangat banyak dan karya-karyanya masih lagi digunakan hingga ke hari ini. Beliau sangat rajin menulis sehingga beliau dikatakan sering tertidur diatas meja. Penulisannya mencakupi pelbagai disiplin ilmu. Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani juga merupakan pengarang kitab yang sangat hebat. Kitabnya yang sangat terkenal dan masih lagi dipelajari orang sehingga ke hari ini ialah Hidayatus Salikin dan Sairus Salikin. Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari juga tidak kurang hebatnya. Kitab fiqhnya iaitu Sabilal Muhtadin menjadi rujukan ulama pada zaman ini. Baik, kitab yang disyarah pada hari ini merupakan nukilan seorang ulama besar abad ke-20 iaitu Tuan Hussain Kedah. Beliau mempunyai pertalian nasab dengan Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. Kata Syeikh, sebelum memulakan perbahasan tentang kitab ini, adalah lebih baik kita menghadiahkan al-Fatihah kepada empunya kitab iaitu Tuan Hussain Kedah yang telah banyak berjasa kepada umat Islam abad ini dari segi perkembangan ilmu dan penyebaran dakwah Islam.
Kitab ini dimulakan dengan lafaz kalimah Bismillahirahmanirrahim. Adalah menjadi kebiasaan para ulama’ memulakan perbahasan dengan kalimah ini. Sabda Nabi saw (lebih kurang maksudnya), setiap amalan yang mempunyai kedudukan di sisi syarak yang tidak dimulakan dengan nama Allah, maka terputuslah keberkatan dari Allah. Maka atas sebab itulah para ulama’ memulakan perbahasan dengan bacaan Bismillah agar majlis ilmu itu beroleh keberkatan dari Allah Ta’ala. Dalam membicarakan hukum tentang Bismillah, ia terbahagi kepada empat iaitu wajib, sunat, makruh dan haram. Dalam Mazhab Syafi’i[1], Bismillah wajib dilafazkan ketika membaca surah al-Fatihah[2]. Jika tidak membaca Bismillah di awal surah al-Fatihah didalam solat maka solatnya terbatal. Kita tidak boleh mengikut imam yang tidak menyempurnakan rukun solat di sisi mazhab atau yang telah batal disisi makmum. Maksud “yang telah batal disisi makmum” ialah apabila kita melihat imam tersebut terang-terangan berpegang kepada Mazhab lain. Sebagai contoh, pada ketika itu kita melihat beliau bersalam dengan wanita bukan muhrim. Disisi mazhabnya, perbuatan bersalam itu tidak membatalkan wuduknya sedangkan disisi kita yang bermazhab Syafi’i, perbuatan bersalam dengan wanita bukan muhrim akan membatalkan wuduk. Jika kita meneruskan niat kita untuk berimamkan imam tadi maka solat kita tidak sah sedangkan solat imam tadi sah kerana mengikut mazhabnya. Berbalik kepada soal surah al-Fatihah tadi, didalam mazhab Syafi’I, kalimah Bismillah termasuk dalam 7 ayat surah tersebut. Sebab itu, solat mengikut mazhab Syafi’i tidak sah jika tidak membaca Bismillah dalam surah al-Fatihah. Tentang persoalan imam tadi, seharusnya imam meraikan makmum yang berlainan mazhab. Diriwayatkan bahawa Imam asy-Syafi’i sangat menghormati Imam Abu Hanifah walaupun berbeza mazhab. Pada suatu hari, Imam asy-Syafi’i menziarahi makam Imam Abu Hanifah. Imam Asy-Syafi’i menziarahi makam tokoh besar itu sebelum waktu subuh. Telah menjadi kelaziman Imam asy-Syafi’i menziarahi makam ulama besar tersebut dan setiap kali beliau berdoa di makam itu doa’nya pasti dimakbulkan Allah Ta’ala sebelum sempat beliau sampai kerumahnya. Disebelah makam Imam Abu Hanifah, ada masjid yang juga dinamakan Masjid Imam Abu Hanifah mengambil nama sempena nama tokoh besar itu. Apabila waktu subuh hampir, Imam asy-Syafi’I akan bersolat subuh dimasjid tersebut. Masjid tersebut merupakan tempat perhimpunan pengikut-pengikut Imam Abu Hanifah yang rata-rata bermazhab Hanafi. Apabila melihat sahaja kelibat Imam Asy-Syafi’i, terus sahaja mereka meminta beliau menjadi Imam. Apabila menjadi imam, Imam Asy-Syafi’i tidak menyaringkan lafaz Bismillah ketika membaca surah al-Fatihah. Beliau juga tidak membaca qunut. Perbuatannya itu mencetuskan kehairanan pengikut Imam Abu Hanifah. Apabila selesai solat, mereka bertanya kepada Imam Asy-Syafi’i, Mengapa tuan tidak menyaringkan Bismillah dan tidak membaca qunut? Bukankah itu dua rukun solat dalam mazhab tuan? Jawab Imam asy-Syafi’I, Aku berbuat demikian kerana aku memuliakan empunya maqam disisi masjid ini iaitu Imam Abu Hanifah. Dalam mazhab Hanafi, lafaz Bismillah tidak dinyaringkan ketika membaca surah al-Fatihah (dalam setiap kali solat berjemaah yang memerlukan bacaan dinyaringkan) manakala doa qunut tidak dibaca dalam solat Subuh. Imam asy-Syafi’i tidak melakukan kedua-dua perkara tersebut kerana menghormati Imam Abu Hanifah dan pada masa yang sama meraikan makmum masjid tersebut yang bermazhab Hanafi. Inilah adab para ulama besar yang sentiasa mengutamakan jemaah. Ada inilah yang harus diteladani oleh generasi pada zaman ini. Berbalik kepada soal lafaz Bismillah tadi, lafaz tersebut sunat dibaca apabila disertakan dengan perkara-perkara sunat. Lafaz tersebut menjadi makruh apabila dibaca ketika melakukan perbuatan makruh seperti menghisap rokok dan lafaz tersebut menjadi haram apabila dibaca ketika melakukan perbuatan yang diharamkan disisi agama seperti membeli nombor ekor atau minum arak. Ada juga beberapa amalan tidak memerlukan lafaz bismillah misalnya ketika berzikir menyebut kalimah La Ilaha Ilallah. Ketika berzikir La ilaha ilallah, tidak perlulah menyebut lafaz bismillah apabila setiap kali hendak memulakan zikir tersebut. Begitu juga ketika memberi salam, tidak perlulah kita menyertakan lafaz bismillah sekali. Ramai orang tidak tahu adab memberi salam. Sebagai contoh, dalam satu pidato atau ucapan, telah menjadi budaya si pemidato atau pengucap memberi salam ketika di pertengahan pidato atau ucapan setelah menyebut nama-nama kenamaan dan tetamu yang hadir. Ini adalah satu budaya yang salah. Salah hendaklah diberi sebelum memulakan pidato atau ucapan. Begitu juga dengan adab solat tahiyatul masjid. Solat ini hendaklah dikerjakan sebaik sahaja masuk ke perkarangan masjid. Jika sudah duduk didalam masjid kemudian baru hendak berdiri mendirikan solat tahiyatul masjid maka solat itu tidak akan dikira sebagai solat tahiyatul masjid.
[1] Pengasasnya ialah Imam Asy-Syafi’i. Amal ibadahnya sangat halus sehinggakan dikatakan sunatnya didalam solat sahaja ada sekitar 500 jenis. Didalam rukun solat pula ada rukunnya misalnya salah satu rukun solat ialah rukuk. Didalam rukuk itu ada rukunnya.
[2] Menurut kata ulama’, surah al-Fatihah ini diturunkan sebanyak dua kali iaitu satu di Makkah dan satu di Madinah. Ketika di Makkah, yang diturunkan ialah ayat-ayatnya manakala yang diturunkan di Madinah ialah fadilatnya.

No comments:

Post a Comment