Tuesday, October 27, 2009

Syarah Khas Haul Imam al-Haddad oleh Habib Abdul Rahman bin Hussain As-Seqaf

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ pada 23 Oktober 2009
Kenapa ulama tertentu diperingati haulnya? Kenapa untuk ulama tertentu diadakan acara seperti ini? Gunanya ialah untuk menyambungkan hubungan kita dengan mereka. Dengan mempelajari ilmu-ilmu mereka, kita akan dapat mengenal dan meneladani peribadi mereka sekaligus menyambungkan hubungan kita dengan mereka. Kita juga perlu mengenal kesemua para daie yang telah menyebarkan dakwah dipelusuk muka bumi ini. Ini adalah kerana sumbangan mereka sangat besar dalam menegakkan agama Allah. Maka atas sebab itulah, Rasulullah saw mengajak para sahabat datang ke Bukit Uhud setiap tahun untuk memuji-muji dan menyebut-nyebut (memperingati) kegagahan para syuhada Uhud yang telah berjuang di jalan Allah. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan ialah untuk membangkitkan rasa semangat bagi menyebarkan agama Islam dan seterusnya meningkatkan semangat untuk terus-menerus beramal dengan ajaran Islam. Selanjutnya Rasulullah saw dan para sahabat akan mendoakan para syuhada di Bukit Uhud. Demikianlah juga dengan generasi penerus yakni kita. Generasi penerus perlu mendoakan generasi-generasi terdahulu yang telah meneruskan usaha dakwah di jalan Allah. Dengan mengingati dan mendoakan generasi terdahulu, mudah-mudahan kita akan dapat mengambil semangat mereka dalam usaha untuk meningkatkan amalan dan dakwah di jalan Allah.
Betapa umat Islam pada hari ini berhadapan dengan pelbagai cabaran yang sangat meruncing. Syaitan adalah musuh bagi kita maka kita harus sentiasa waspada. Syaitan dan soldadunya boleh melihat kita sedangkan kita tidak boleh melihat mereka. Selain syaitan, nafsu yang mendiami tubuh kita juga adalah musuh yang paling berat. Atas sebab itu, Allah Ta'ala mewajibkan kita memohon petunjuk dari-Nya sebanyak 17 kali setiap hari. Do'a wajibnya ialah Surah al-Fatihah yang wajib dibaca 17 kali setiap hari. Hayatilah doa-doa yang terkandung didalam surah ini. Golongan Yahudi sentiasa mencari peluang untuk menghancurkan umat Islam. Begitu juga golongan Nasrani. Kedua-dua golongan ini tidak pernah redha dengan Islam selagi umat Islam tidak mengikuti cara hidup mereka. Mereka akan sentiasa berusaha untuk menarik semua kaum Muslimin meninggalkan segala akhlak, budaya dan adab Muslim untuk menurut gaya hidup mereka. Mereka hanya menarik umat Islam meninggalkan cara hidup Islam tetapi tidak menyuruh masuk kedalam agama mereka. Bagi golongan Yahudi, agama mereka hanyalah untuk mereka. Ini adalah kerana mereka menganggap agama mereka adalah khusus untuk bangsa mereka sahaja. Seorang pemimpin Yahudi pernah berpidato di New York dengan menyatakan bahawa seluruh umat manusia khususnya umat Islam adalah sampah. Bumi harus dibersihkan dari mereka. Bagi mereka, membunuh umat Islam adalah satu pekerjaan yang mulia. Inilah sifat ta'sub. Inilah sifat assobiyah. Sifat ini tidak diredhai dalam agama kita. Rasulullah saw diutus untuk menghancurkan fahaman Assobiyah ini. Aus dan Khazraj ketika di zaman jahiliah mereka sering berperang kerana kepentingan suku masing-masing. Yahudi dan Nasrani pula kerjanya memperkotak-katik negara Islam. Mereka meniupkan semangat assobiyah sehingga umat Islam berpecah belah. Umat Islam lebih sayangkan sukunya. Kita perlu sedar bahawa Eropah walaupun terpecah-pecah negaranya tetapi tetap bersatu khususnya dari segi ekonomi, matawang, akta-akta, pertahanan dan sebagainya. Eropah sentiasa sepakat walaupun berlainan bangsa. Musuh Islam merosakkan semuanya. Moral, tradisi dan semangat Islam akan sentiasa dirosakkan oleh musuh umat Islam. Suatu bangsa dikatakan wujud apabila akhlak, moral dan tradisinya masih ada. Jadi kita perlu renungkan tentang diri kita, apakah yang masih tinggal? Ekonomi kita pada hari ini dipenuhi dengan riba yang sudah tentunya bukan dari ajaran Islam dan penampilan lelaki dan wanita juga bukan dari ajaran Islam - ada lelaki yang berpenampilan wanita dan sebaliknya, ada wanita yang memakai pakaian yang menjolok mata. Ingatlah bahawa 3 golongan manusia yang tidak akan masuk syurga SELAMA-LAMANYA iaitu
1. orang yang minum arak
2.perempuan yang penampilan seperti lelaki
3.dayus (kepala keluarga yang tidak peduli dengan orang luar yakni lelaki yang keluar masuk rumahnya berjumpa dengan isteri dan anak perempuannya sesuka hati)

No comments:

Post a Comment