Thursday, October 29, 2009

Syarah Khas Haul Imam al-Haddad oleh Habib Soleh al-Jufri

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 pada 23 Oktober 2009
Tema haul kita pada tahun ini ialah akhlak dan adab. Dalam kitab-kitab Imam al-Haddad, ada diceritakan tentang kelebihan-kelebihan akhlak dan adab. Ketahuilah bahawa amalan yang paling tinggi dan timbangan yang paling berat tidak lain dan tidak bukan ialah akhlak. Akhlak ialah adab yang juga melibatkan budi pekerti yang paling berat ditimbang. Tanda sempurna iman seseorang itu bukan terletak pada puasanya atau solatnya atau sedeqahnya tetapi adalah pada akhlaknya. Akhlak yang paling baik itulah yang paling berat timbangannya. Kita wajib berakhlak mulia. Akhlak adalah dakwah yang paling tepat. Nabi saw mendidik kita supaya berakhlak dan beradab bukan sahaja sesama manusia tetapi juga kepada tumbuhan dan haiwan. Rasulullah saw mendidik kita adab-adab apabila hendak menyembelih binatang. Antara adabnya ialah harus menggunakan pisau yang tajam ketika hendak menyembelih. Makruh jika kita menunjukkan pisau dihadapan binatang. Ini adalah kerana perasaan binatang itu juga perlu dijaga. Kemudian binatang yang hendak disembelih itu perlulah diletak ditempat yang baik-baik. Jika menyembelih dengan kadar yang banyak, adalah makruh jika kita menyembelih seekor binatang itu dihadapan kawan-kawannya. Adabnya ialah hendaklah kita lakukan sembelihan itu ditempat yang agak berjauhan dari kawan-kawannya. Ketika Nabi saw berwudhu', sisa-sisa air yang terdapat didalam kendi, baginda tuangkan diatas tanam-tanaman. Begitulah cantik dan indahnya akhlak dan adab yang diajar oleh baginda Rasulullah saw kepada kita. Ketika berada di Tanah Haram, adab dan akhlak berada di kedudukan tertinggi. Kita dilarang mencabut tumbuhan atau mengganggu binatang yang berada di sekeliling tanah suci itu. Ketahuilah ada 3 tingkatan akhlak;
1. Awal tingkatan akhlak itu ialah dengan menjaga lisan, lidah dan tangannya. Tanda orang itu mencapai tingkatan ini ialah apabila orang lain berasa aman dengannya. Walaupun orang itu tidak mendatangkan manfaat kepada orang lain, tetapi dia juga tidak merugikan masyarakat atau mendatangkan ancaman kepada masyarakat.
2. Tingkatan pertengahan akhlak ialah apabila masyarakat boleh mengambil manfaat darinya dan berasa aman apabila bersama dengannya.
3. Tingkatan tertinggi akhlak tercapai apabila menyempurnakan empat perkara ini iaitu pertama, tidak mendatangkan kerugian kepada orang lain; kedua, jika ada orang memusuhinya maka beliau membalasnya dengan kebaikan dan menyambungkan tali persaudaraan (orang yang mempunyai sifat pemaaf akan mendapat syurga yang seluas langit dan bumi); ketiga, mengeluarkan harta ketika berada dalam keadaan lapang (senang) dan keempat, berbuat ehsan.

No comments:

Post a Comment