Tuesday, October 27, 2009

Pengenalan ringkas Imam al-Haddad - Disampaikan oleh Habib Abdul Rahman Isa al-Haddad (pengasas Hawi al-Khairat Malaysia)

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 Pada 23 Oktober 2009
Kehidupan Imam al-Haddad diwaktu usia kecilnya sangat istimewa. Kesukaan beliau ialah singgah dimasjid-masjid dan mengerjakan solat beratus-ratus rakaat. Sekiranya masjid itu dikunci, beliau akan memanjat untuk masuk kedalam agar dapat mengerjakan solat sunat. Hatinya berasa puas setiap kali dapat menunaikan hajatnya itu. Beliau tidak seperti kanak-kanak yang seusia dengannya. Hal ini agak aneh memandangkan beliau buta semenjak usianya masih kecil tetapi tetap berkeinginan menziarahi dan memasuki masjid untuk menunaikan solat. Ketika berusia 7 hingga 8 tahun, beliau tidak bermain seperti kanak-kanak yang lain sebaliknya beliau lebih gemar menghabiskan masanya dengan mengerjakan ibadah. Beliau sentiasa berusaha untuk menyempurnakan sunnah-sunnah nendanya, Rasulullah saw. Ketika berusia 40 tahun, beliau menyatakan bahawa beliau telah menyempurnakan kesemua sunnah Nabi saw kecuali satu yang belum tertunai lagi di kala itu iaitu menyimpan rambut sehingga ke paras bahu. Walaubagaimanapun, ada riwayat menyebut bahawa beliau berjaya menyimpan rambutnya sehingga ke paras bahu ketika usia tuanya. Ilmu-ilmu Imam al-Haddad adalah berasaskan atau berpandukan dari tokoh besar Islam abad ke 5 Hijrah iaitu Imam al-Ghazali. Ilmu-ilmunya dicurahkan dalam bentuk tulisan. Apabila kita membaca kitab-kitab Imam al-Haddad, kita akan tahu bahawa ilmu-ilmu yang tercurah didalam tulisannya itu lahir dari hatinya sendiri. Hatinya bercakap terus kedalam hati kita (pembaca). Beliau berbicara dengan sangat halus dari segi bahasa dan adabnya. Ianya menggambar ketinggian akhlak dan adabnya. Ini dapat dilihat dari tulisannya apabila beliau memulakan setiap fasal/bab dengan kalimah "Wahai Saudaraku" yang menunjukkan betapa beliau menulis dengan penuh beradab.
Kata habib, kitab-kitab Imam al-Haddad disimpan didalam tanah ketika rejim komunis memerintah Yaman sekitar tahun 1970-an. Selepas itu, nenda habib menggali tanah tersebut untuk mengambil kitab-kitab Imam al-Haddad lalu dibawa keluar dari situ. Dari Mesir kitab-kitab itu kemudiannya dibawa ke Malaysia. Sekitar tahun 80-an, kitab-kitab Imam al-Haddad mula diterjemah kedalam Bahasa Melayu untuk kepentingan dan kemudahan umat Islam di Alam Melayu. Kata nenda habib kepada habib, satu hari nanti kamu akan buka kitab Imam al-Haddad dan akan ketahui rahsia-rahsianya,.
Tentang ratib al-Haddad, kata habib, ratib ini sangat istimewa. Ratib ini meliputi ayat-ayat al-Quran dan Hadith. Sejarah penulisan ratib ini bermula apabila Imam al-Haddad didatangi oleh sahabatnya. Sahabatnya memberitahu bahawa orang-orang di kampungnya telah menjadi sesat. Imam al-Haddad kemudiannya diilham oleh Allah swt untuk menyusun sebuah ratib yang mempunyai susunan yang sangat istimewa. Ada yang perlu diulang 3 kali, ada yang perlu diulang 7 kali dan sebagainya tanpa perlu dibuang atau ditambah. Ratib ini kemudiannya diberikan kepada sahabatnya untuk diamalkan. Kesan daripada amalan ratib yang berterusan maka kampung sahabatnya itu bersih dari ajaran sesat. Kata habib, ratib ini sangat mudah dibaca. Antara rahsianya ialah memudahkan roh keluar dari jasad ketika berhadapan dengan sakratul maut dan menenangkan jiwa yang gelisah.

No comments:

Post a Comment