Sunday, January 17, 2010

Khatam kitab hadith 40 Mutiara Nabawi sesi dhuha - Syarah Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan, Taman TAR Ampang pada 16 Januari 2010
Shahih Ibn Khuzaimah
Matan hadith yang diriwayat oleh Abdullah bin Amru adalah seperti berikut;
Apabila kamu mendengar azan dilaungkan maka hendaklah dijawab seperti mana yang dilaungkannya, kemudian bersalawatlah kamu keatasku kerana sesungguhnya sesiapa yang bersalawat keatasku satu salawat maka Allah bersalawat keatasnya dengan sepuluh salawat. Kemudian mintalah kepada Allah untukku akan al-wasilah, sesungguhnya ia merupakan satu darjat didalam syurga yang tidak diberi melainkan bagi seseorang hamba dari hamba-hamba Allah. Maka sesiapa yang meminta untukku al-wasilah wajiblah baginya syafaatku.
Hadith ini juga diriwayat dalam dua jalur iaitu satu menerusi jalur Abu Tahir dan satu lagi menerusi Abu Harun.
Ada 3 perkara yang perlu dilakukan untuk dapat syafaat dari baginda saw,
1. Menjawab seruan azan
2. Mengucap salawat ke atas baginda saw
3. Mengucap doa permohonan wasilah untuk Nabi saw
Kitab ad-Doa’ karangan At-Thabrani[1]
Imam at-Thabrani adalah seorang ulama hadith besar. Pada satu hari beliau menziarahi makam Rasulullah saw bersama dua orang sahabat yang lain yang juga merupakan ulama hadith besar. Ketiga-tiga ulama hadith ini datang ke Madinah tanpa membawa bekalan duit dan berada dalam keadaan lapar. Lalu mereka mengadap makam Nabi dan salah seorang dari mereka berkata, Wahai Rasulullah, kami ini tetamu engkau dan lapar, takkanlah tetamu seperti kami ini tak dijamu. Lalu mereka pun tertidur. Tiba-tiba datang seorang Alawi (keturunan Saiyidina Ali) bersama anaknya membawa hidangan makanan. Alawi itu bertanyakan nama mereka. Kata Alawi itu, Aku tertidur malam tadi dan bermimpi Rasulullah saw. Dalam mimpi itu, Rasulullah saw menyuruhku membawa makanan ke raudhah dan menyebut nama orang yang meminta makanan ini. Ternyata permintaan mereka bertiga tidak dihampakan apabila mereka dijamu hidangan yang dibawa oleh Alawi itu.
Matan hadith dalam kitab ini seperti yang diriwayat oleh Mu'az bin Jabal,
Pada suatu hari Rasulullah saw memegang tanganku lalu bersabda; Wahai Mu'az! Demi Allah! Sesungguhnya aku amat mengasihi kamu. Maka Mu'az ra berkata, Aku tebus bapa dan ibuku untukmu wahai Rasulullah! Dan aku juga demi Allah amat mengasihi kamu. Lalu Rasulullah saw bersabda, Aku mewasiatkan kamu wahai Mu'az! Jangan sekali-kali kamu meninggalkan setiap kali selepas solat membaca,
Ya Allah! Bantulah aku untuk mensyukurimu, mengingatimu dan melakukan sebaik-baik ibadat kepadamu.
Shahih Ibn Hibban
Matan hadith seperti berikut (riwayat Aisyah ra),
Telah wafat Rasulullah saw dan baginda saw meninggalkan kami sedikit gandum. Maka kami sentiasa memakan daripada gandum tersebut hingga jariah kami menimbangnya. Maka tidak lama selepas itu, gandum itu pun habis. Sekiranya jariah tersebut tidak menimbangnya, aku masih mengharapkan gandum itu masih ada dan lebih banyak lagi.
Kata Syeikh, kalau gandum itu tidak ditimbang maka gandum itu kekal hingga hari kiamat. Inilah antara peninggalan mukjizat Rasulullah yang dapat dilihat hingga ke hari kiamat jika ia tidak ditimbang oleh jariah itu.
Kitab al-Mustadrak karangan Imam al-Hakim
Matan hadith seperti berikut (riwayat Jarir bin Abdullah ra),
Telah didatangkan kepada Nabi saw seorang lelaki yang gementar ketakutan (kerana kehebatan Nabi saw). Berkata Jarir bin Abdullah ra, Maka baginda saw bersabda kepadanya, bertenanglah sesungguhnya aku (seperti kamu juga) anak seorang perempuan Quraisy yang memakan daging kering di Makkah ini. Kemudian Jarir bin Abdullah ra membaca firman Allah Ta’ala,
Dan engkau bukanlah seorang yang berkuasa memaksa mereka (supaya masing-masing beriman). Oleh itu, berilah peringatan dengan al-Quran ini kepada orang yang takutkan janji azab-Ku.
Kata Syeikh, apabila pergi ke negara Arab, jagalah mulut dan hati kerana dikhuatiri kita terumpat atau terkeji wali-wali Allah disana. Janganlah kita mengumpat atau mengeji orang-orang yang berpakaian compang-camping kerana wali Allah seperti Uwais al-Qarni juga seperti itu. Beliau yang merupakan penghulu tabi’in mencari makan ditempat sampah dan berebut makan dengan anjing. Allah menyembunyikan wali-wali Allah sebagaimana Allah menyembunyikan malam Lailatul Qadar. Allah hanya menunjukkan wali-wali-Nya kepada orang yang benar-benar telah sampai kepada-Nya sahaja.
Syarah as-Sunnah karangan al-Imam al-Baghawi
Matan hadith ini adalah seperti berikut (riwayat Saiyidina Ali bin Abi Talib ra),
Rasulullah saw tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah tetapi mempunyai tubuh badan seperti mana orang-orang yang sederhana. Rambutnya tidak terlampau lurus dan tidak terlampau berketak-ketak tetapi beralun-alun (ikal). Badannya tidak gemuk dan wajahnya tidak terlalu bulat dan tidak terlalu bujur, putih kemerah-merahan, matanya sangat hitam (kerana mempunyai mata yang luas), bulu keningnya panjang, tulang-tulang sendinya besar (seperti dua pergelangan tangan, siku dan lutut), berdada bidang (menunjukkan kekuatan dan keberaniannya), tidak berbulu lebat, mempunyai satu barisan bulu yang nipis diantara dada dan pusatnya, kedua tangan dan kakinya lebar (tetapi lembut); apabila berjalan, baginda saw berjalan dengan gagah seolah-olah sedang menuruni tanah curam, apabila berpaling kearah seseorang maka baginda saw akan memaling seluruh badannya (tidak seperti orang yang sombong dan takabbur yang memandang sambil lewa atau menyorot dengan mata sahaja), diantara kedua-dua bahunya terdapat khatam al-nubuwwat (tanda kenabian) dan baginda saw merupakan penutup segala Nabi, manusia yang paling dermawan, paling dipercayai percakapannya, paling berlemah-lembut dan paling mulia pergaulannya (pendapat lain keturunannya). Sesiapa yang memandang sekali imbas akan nampak kehebatannya dan sesiapa yang telah bergaul dengannya akan merasai sifat kasih yang mendalam terhadapnya. Berkata orang yang mensifatkannya, Aku tidak pernah melihat sebelum mengenali baginda saw dan selepasnya orang yang sepertinya.
Hadith diatas diriwayatkan oleh Saiyidina Ali bin Abi Talib. Kata Syeikh, puteri Rasulullah saw iaitu Fatimah mendapat keistimewaan yang tidak dimiliki oleh wanita lain. Beliau tidak pernah mengalami haid. Hikmahnya ialah supaya beliau dapat menandingi kehebatan ibadah kaum lelaki. Selain itu, beliau juga tidak boleh dimadukan. Nabi saw melarang Ali dari memadukan puterinya. Ketika Ali berhajat hendak berkahwin dengan anak perempuan Abu Jahal, Nabi saw berkata, mana mungkin anak seorang musuh Allah berhimpun dengan anak kekasih Allah. Ali berkahwin dengan wanita lain selepas Fatimah wafat. Anak Ali dengan wanita lain dibinkan atas nama wanita itu sedangkan anaknya dengan Fatimah dibinkan atas namanya.
Kitab Nawadir al-Usul karangan al-Hakim al-Tirmidzi
Matan hadith berbunyi berikut (riyawat Abdullah bin Mas'ud),
Allah menganugerahkan cahaya kepada orang yang mendengar hadith daripada kami, lalu dia menyampaikan sebagaimana dia mendengar daripada kami. Maka sesungguhnya berkemungkinan orang yang disampaikan lebih memahami daripada orang yang mendengarnya.
Kitab al-Samti wa Adabi al-Lisan karangan Ibn Abi Dunya
Matan hadith berbunyi berikut (seperti yang diriwayat oleh Abdullah al-Jadali)
Aku bertanya Aisyah tentang akhlak Rasulullah saw. Maka beliau berkata, Baginda saw merupakan seorang manusia yang mempunyai sebaik-baik akhlak, baginda saw bukanlah orang yang keji dan tidak melakukan perkara yang keji. Baginda saw juga bukanlah seorang yang gemar memekik-mekik didalam pasar dan tidak membalas kejahatan yang dilakukan kepadanya tetapi baginda saw suka memaafkan dan berdamai.
Kitab Amal al-Yaum wal Laylah karangan Ibn as-Sunni
Matan hadith yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah ra berbunyi berikut,
Apabila seseorang kamu mendatangi tempat tidurnya maka hendaklah dia mengibas kain alasnya dari dalam kerana sesungguhnya dia tidak mengetahui apa yang bersembunyi didalamnya sejak ditinggalkannya. Kemudian hendaklah dia membaca, “Dengan nama Tuhanku! Aku letakkan rusukku dan dengan kuasa-Mu aku mengangkatnya jika Engkau mencabut nyawaku maka rahmatilah ia dan jika Eengkau bebaskannya maka peliharalah ia sebagaimana Engkau memelihara hamba-Mu yang soleh”.
Kata Syeikh, doa ini sangat dihayati oleh ahli sufi. Ahli sufi melihat segala perbuatan mereka sebagai perbuatan Allah. Bagi mereka, manusia tidak mempunyai apa-apa kekuatan melainkan kekuatan yang diberi oleh Allah Ta’ala. Keadaan ini disebut sebagai fana’ fil af’al.
Kitab Hilyat al-Awliya’ karangan Abi Na’im al-Isfahani
Matan hadith yang diriwayatkan oleh Aisyah ra,
Tidaklah Rasulullah saw meninggalkan dirham dan juga dinar, hamba lelaki mahupun perempuan. Berkata salah seorang daripada keduanya, Baginda saw juga tidak meninggalkan seekor kambing mahupun seekor unta.
Kitab Dalail al-Nubuwwat karangan al-Imam Abi al-Qasim Ismail al-Isbahani
Matan hadith yang diriwayatkan oleh Abi Imamah al-Bahali seperti berikut,
Dikatakan: Wahai Rasulullah! Apakah dia permulaan perihal kenabian kamu? Jawabnya: Doa Nabi Ibrahim as (supaya Allah melahirkan dari kalangan zuriatnya seorang Nabi yang Agung), berita gembira yang disampaikan oleh Nabi Isa as (kepada umatnya mengenai kebangkitanku pada akhir zaman), dan cahaya yang dilihat oleh bondaku (ketika melahirkanku) keluar daripadanya sehingga menerangi istana-istana di negara Syam.
Kitab Fawa’id Tammam karangan al-Imam Abu al-Qasim Tammam bin Muhammad al-Razi
Matan hadith yang diriwayat oleh Abi Hurairah ra seperti berikut,
Nabi saw ditanya; Bilakah diwajibkan kepada kamu kenabian? Jawab baginda saw; Diantara penciptaan Adam dan tiupan ruh kedalam jasadnya. Semoga Allah merahmati ke atas kedua-duanya.
Kitab Musnad Abi Ya’la al-Musali
Matan hadith yang diriwayat oleh Aisyah ra berbunyi berikut,
Fatimah ra datang berjalan menemui Rasulullah saw, caranya berjalan seperti Rasulullah saw berjalan, lalu baginda saw bersabda, Selamat datang puteriku! Dan baginda saw mempersilakan Fatimah duduk di sebelah kanannya atau dikirinya. Baginda saw membisikkan kepadanya suatu cerita, maka tiba-tiba Fatimah ra menangis. Kemudian baginda saw membisikkan kepadanya suatu cerita lalu, Fatimah ra ketawa. Aku berkata, Aku tidak pernah melihat seperti hari ini dimana kesedihan lebih dekat daripada kegembiraan, apakah yang dibisikkan oleh Rasulullah saw kepadamu? Fatimah ra berkata, Aku sekali-kali tidak akan membuka rahsia Rasulullah saw.
Setelah baginda wafat, aku bertanya kepada Fatimah lagi. Maka Fatimah ra berkata, Rasulullah saw bersabda, Sesungguhnya Jibril as mendatangi (pada setiap tahun). Maka dia membentangkan al-Quran kepadaku sekali. Dan sesungguhnya beliau telah datang kepadaku pada tahun ini lalu membentangnya kepadaku dua kali. Dan aku tidak melihat ajalku melainkan ia telah pun tiba. Sebaik-baik orang yang mendahului bagimu ialah aku dan kamu adalah orang pertama dari ahli keluargaku yang akan menyusuliku. Maka aku menangis kerana berita itu. Kemudian baginda saw bersabda; Apakah kamu tidak redha menjadi penghulu perempuan orang-orang yang beriman, ataupun penghulu perempuan umat ini? Fatimah berkata, Maka aku pun ketawa.
Kitab Dalail al-Nubuwwat karangan al-Imam al-Baihaqi
Matan hadith yang diriwayat oleh Yazid bin Abi A’bid seperti berikut
Aku melihat kesan pukulan di paha Salmah, lalu aku bertanya, Wahai Aba Muslim! Pukulan apakah ini? Jawabnya, Ini ialah pukulan yang mengenaiku dalam peperangan Khaibar. Maka aku menemui Rasulullah saw lalu baginda saw menghembusnya sebanyak tiga kali. Maka aku tidak merasa kesakitannya lagi hingga saat ini.
Kitab as-Sunnah karangan Ibn Abi A’sim asy-Syaibani
Matan hadith yang diriwayat oleh Abdullah bin ‘Amru;
Sesungguhnya tempat perjanjian (pertemuan) kamu ialah dikolamku, penjangnya sama seperti lebarnya. Sesungguhnya luas seperti diantara Makkah dan Ailah (bandar berhampiran Syam), terdapat padanya cawan-cawan (banyaknya) seperti bintang-bintang (dilangit), minumannya lebih putih daripada perak, sesiapa yang minum airnya sekali minum tidak akan merasai kehausan selepasnya selama-lamanya.

[1] Masyaikh Syeikh meriwayatkan kitab ini dari gurunya al-Mursyid az-Zahid, Muhammad Sa’id bin as-Syeikh Abdul Rahman al-Burhani. Gurunya itu memakai kunyah al-Burhani yang menunjukkan bahawa meeka berketurunan wali Allah dan dizahirkan kewalian mereka. Mereka dapat memberikan dalil yang nyata bagi membuktikan dakwaan bahawa mereka adalah wali Allah

No comments:

Post a Comment