Wednesday, January 13, 2010

Syarah Khas sempena lawatan Habib Umar bin Hafiz ke Malaysia 2010

*Catatan bebas ana di Masjid Al-Falah USJ pada 10 Januari 2010
Syarah Khas Habib Hasan, Singapura
Ketahuilah bahawa kehidupan di muka bumi ini hanyalah sementara. Apabila dipanggil oleh malaikat maut maka terputuslah segala tanggungjawab di dunia. Alhamdulillah, sehingga kini masih banyak umat Rasulullah saw yang tidak jemu-jemu memuji dan mencintai Rasulullah saw. Mengapa Rasulullah saw diberi penghormatan sedemikian rupa? Rasulullah saw juga seorang manusia tetapi kenapa baginda saw dimuliakan Allah swt? Ketahuilah bahawa tidak ada seorang Nabi pun yang mendapat kemuliaan seperti Nabi Muhammad saw. Dalam al-Quran, Allah memuji Nabi saw. Allah dan para malaikat bersalawat ke atas Nabi saw. Baginda saw ketika kecilnya menjadi yatim piatu lalu berhijrah dari Makkah ke Madinah dengan linangan air mata. Dengan penuh kesabaran, baginda saw berjuang menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini. Atas pengorbanan Rasulullah saw terhadap agama dan umatnya maka sewajarnyalah kita bersalawat sebanyak-banyak kepada Junjungan besar Rasulullah saw. Jika kita tidak bersalawat ke atas Nabi saw maka rosaklah kehidupan kita. Nabi saw sangat mengasihi umatnya. Ketika roh baginda hendak keluar dari halqum, Nabi saw merasai kesakitan sakaratul maut. Kata Nabi saw kepada malaikat yang berada di sisinya, Kalau inilah kesakitan yang dirasai oleh umatnya (kesakitan sakaratul maut) maka himpunkanlah segala kesakitan umatku. Biarlah aku yang menanggung kesemuanya.

Syarah Khas Habib Soleh al-Jufri, Indonesia
Hujan pada hari ini adalah hujan rahmat. Apabila bani Adam mem buat amal yang baik maka Allah akan turunkan rahmat ke atas muka bumi. Apabila bani Adam membuat amal jahat dan tidak menjalankan perintah Allah Ta’ala maka amalan kejahatan bani Adam ini akan dicatat oleh malaikat lalu Allah akan menurunkan azab. Oleh itu, masing-masing diri kita ini wajar memikul tanggungjawab untuk memperbaiki segala amalan kita. Sesuatu kaum tidak akan diazab sekiranya kaum itu sentiasa membesarkan Nabi saw. Jika kita mengikuti segala sunnah dan amal yang dianjurkan oleh baginda saw, ini bermakna Rasulullah saw akan sentiasa hadir dalam diri kita dan Allah Ta’ala tidak akan mengazab diri kita. Isilah hati kita dengan tawadhuk dan kasih sayang sesama umat. Sebagai umat Muhammad saw, kita hendaklah istiqamah melaksanakan perintah Allah dan membetul atau memperbaiki setiap amal ibadah kita. Kita hendaklah berbuat baik kepada faqir miskin dan taat kepada Allah Ta’ala. Sekiranya setiap muslim menjalankan apa yang disuruh oleh Rasulullah saw maka Allah Ta’ala akan memberi kejayaan kepada diri kita. Kalau kita tidak mengeluarkan diri kita dari penyakit hati, tidak taat kepada perintah Allah dari segi lisan, perbuatan dan segala kehidupan maka kita adalah tergolong dalam kelompok yang memusuhi Islam, semoga Allah melindungi kita dari perkara ini.
Kalau memang benar kita cinta kepada Allah maka kita hendaklah saling tolong-menolong kerana Allah. Masing-masing antara kita hendaklah melihat antara satu sama lain. Lihatlah lisan kita, lihatlah mata kita dan lihatlah segalanya, adakah kita sudah memperbaikinya? Sentiasalah kita berusaha untuk memperbaiknya termasuklah akhlak dan hubungan kita dengan orang lain. Inilah namanya nusratullah. Maka Allah akan memberikan nusrat dan rahmat-Nya kepada kita.
Syarah Khas Syeikh Abdul Karim, Australia
Tiada hadiah yang paling baik kepada umat di dunia ini melainkan kalimah La Ilaha Illallah. Jika kita berterima kasih kepada Allah maka Allah akan menurunkan lebih banyak rahmat-Nya ke atas kita. Kalimah La Ilaha Illallah apabila dimizankan dengan segala makhluk Allah maka kalimah tersebut adalah lebih berat lagi. Kita hendaklah meletakkan rasa kasih-sayang kepada Rasulullah saw dan ahli keluarganya. Kita hendaklah sentiasa mencintai Rasulullah saw dan para sahabat baginda saw. Kita juga hendaklah mencintai sunnah baginda saw. Seharusnya kita menanamkan rasa cinta anak-anak kita dan ahli keluarga kita kepada Rasulullah saw. Bagaimanana kita hendak menghadapi hari akhirat dan adang mahsyar jika kita tidak menunjukkan kecintaan yang mendalam terhadap Rasulullah saw?
Syarah Khas Syeikh Abdul Fattah
Keimanan menjadi sempurna apabila kita melengkapkan kecintaan kita kepada Rasulullah saw. Anas bin Malik menyatakan bahawa ketika Rasulullah saw berhijrah ke Madinah, bersinarlah cahaya lalu menyelubungi seluruh Madinah. Tatkala ketika wafatnya baginda saw, Madinah diselubungi dengan kegelapan. Para sahabat berasa sangat sedih dengan kewafatan baginda kerana wafatnya baginda bererti terputuslah wahyu. Saiyidina Abu Bakar menangis kerana terlalu rindukan Rasulullah saw. Bilal datang menziarahi maqam Nabi saw apabila terlalu merindui baginda saw. Bila Bilal melaungkan azan, maka teringatlah para sahabat akan kenangan mereka bersama Rasulullah saw. Begitulah mendalamnya perasaan cinta para sahabat terhadap Rasulullah saw.
Syarah Perdana Habib Umar bin Hafiz
Segala puji bagi Allah yang telah memberikan hidayah kepada kita. Allah Ta’ala telah memberi taufik dan rahmat kepada kita pada mala mini. Maha Suci Allah yang Maha Kaya yang tidak memerlukan kita semua. Kalau Allah Ta’ala berpaling dari kita maka kita takkan mampu berdoa dan berzikir. Bila mana Allah Ta’ala berpaling, maka kita akan tercampak kedalam kelalaian. Bersyukurlah kita ke hadrat Allah Ta’ala kerana telah menghimpunkan kita disini. Dalam keadaan Allah tidak memerlukan kita disaat kita memerlukan Allah maka marilah kita bersama-sama memperbaharui janji kita kepada Allah Ta’ala. Dengan memperbanyakkan ucapkan kalimah La Ilaha Illallah. Kalau Allah swt memberikan seseorang akan dunia dan seisi kandungannya tetapi orang itu tidak dapat mengucapkan kalimah syahadah maka orang itu adalah orang yang paling celaka. Apabila Allah tidak memberikan dunia tetapi memberikan kalimah syahadah kepada seseorang bahkan orang itu sentiasa berada dalam keadaan teruji maka inilah orang yang berada dalam keadaan bahagia. Jadi bagaimana dengan kita? Semua itu adalah anugerah Allah Ta’ala. Bila mana langit dan bumi diletakkan di atas neraca dan ditimbang dengan kalimah La Ilaha Illallah ternyata kalimah ini lebih berat. Itulah janji kita semasa kita berada didalam alam arwah lagi. Allah berkata didalam al-Quran, Bukankah aku telah mengambil janji dari kamu agar tidak menyembah selain dari aku termasuk syaitan. Kita hendaklah berdoa kepada Allah semoga kita dimatikan dalam keadaan beriman kepada Allah Ta’ala.
Adalah sangat menghairankan tatkala seseorang itu apabila berhadapan dengan sakaratul maut tidak dapat mengucapkan kalimah syahadah walhal beliau sedang ditalqin oleh orang yang ada disekelilingnya. Dia tidak mampu mengucapkan kalimah syahadah tetapi boleh menyebut dan mengingati perkara lain. Sebenarnya, perkara yang mencegah beliau dari mengucapkan kalimah syahadah ialah ketidaksempatan beliau untuk bertaubat terhadap semua perkara-perkara haram yang telah dilakukan dalam sepanjang kehidupannya. Akan tetapi lain pula ceritanya bagi seorang sahabat besar seperti BIlal. Ketika di ambang maut, Bilal langsung tidak berasa sedih sebaliknya gembira kerana inilah peluang baginya untuk berhimpun semula dengan Rasulullah saw dan para sahabat yang lain yang terlebih dahulu wafat sebelumnya. Sesungguhnya manusia itu meninggal berdasarkan kepada kehidupan dan amalan dirinya di dunia. Kalimah La Ilaha Ilallah yang diucapkan itu perlu masuk terus kedalam hati.Kenapa perlu masuk kedalam hati? Ini adalah kerana hati berhubung terus dengan Tuhannya. Setelah kita memperbaharui perjanjian, maka bersedialah kita dengan curahan rahmat Allah Ta’ala. Selain itu, hendaklah kita sentiasa bertaubat atas segala dosa yang telah kita lakukan. Beristighfarlah kepada Allah Ta’ala dan mintalah ampun kepada Allah atas setiap dosa kecil dan besar. Berazamlah dengan bersungguh-sungguh agar tidak kembali kepada dosa lampau.
Ketika Saiyidina Abu Bakar berada dalam keadaan sakit, beliau sentiasa bermimpi bertemu Rasulullah saw. Sebab-sebab kewafatannya ada dua iaitu sebab zahir dan sebab batin. Sebab zahir ialah makanan yang beliau makan ada bercampur dengan racun manakala sebab batin ialah kerinduan yang teramat sangat terhadap Rasulullah saw. Sehinggakan tiap-tiap hari beliau asyik bertanyakan hari ini hari apa dan seterusnya dengan harapan dirinya dapat meninggal dunia pada hari Isnin sama seperti hari wafatnya Rasulullah saw. Apapun Abu Bakar telah ditakdirkan wafat pada hari Selasa sama seperti hari beliau dilantik menjadi khalifah umat Islam setelah wafatnya baginda Rasulullah saw. Telah menjadi kebiasaan Abu Bakar ketika menjadi khalifah, beliau akan berjalan-jalan melihat kehidupan rakyat. Pada satu hari beliau terdengar salah seorang rakyatnya berkata bahawa Abu Bakar tidak akan lagi memerah susu untuk mereka kerana sibuk dengan urusan khalifah. Sebaik mendengar kata-kata itu, beliau terus bertemu dengan rakyatnya lalu menyatakan, Aku akan memerah susu untukmu sama seperti ketika aku belum menjadi khalifah.
Umar al-Khattab ketika ditusuk dengan tombak memerintahkan anaknya, Abdullah berjumpa Aisyah untuk meminta dari Aisyah agar dirinya dapat disemadikan di rumah Aisyah disebelah maqam Rasulullah saw apabila wafat kelak. Dalam keadaan parah, Umar menggagahkan dirinya untuk menunaikan solat. Sekembalinya Abdullah kepadanya, Umar tidak sabar-sabar untuk mendegar jawapan dari anaknya. Kata Abdullah, Aisyah mengizinkan Umar disemadikan dirumahnya. Aisyah berkata, Tempat itu sebetulnya aku sediakan untuk diriku tetapi akan aku dahulukannya untuk Umar. Kata Umar setelah mendengar jawapan itu, Sesungguhnya tidak ada yang lebih gembira bagiku bila mendengar jawapan ini. Ketika Uthman dikepung oleh musuhnya, Ali mengirimkan anakandanya, Husain untuk memberikan air kepada Uthman. Uthman bermimpi melihat Rasulullah saw dan mengadu kepada Rasulullah saw. Rasulullah saw berkata kepada Uthman, Aku boleh berdoa untuk kesejahteraanmu atau kamu boleh berbuka puasa denganku selepas ini (pada waktu itu Uthman berpuasa). Uthman memilih untuk berbuka puasa dengan Rasulullah saw. Maka pada malam itu, beliau dibunuh oleh musuhnya. Begitu juga dengan Ali. Pada malam sebelum hari beliau dibunuh, beliau mendongak ke langit dan melihat bintang-bintang diatasnya. Bintang-bintang itu memberi petunjuk kepadanya bahawa beliau akan dibunuh pada esok harinya. Pada malam itu beliau bermimpi bertemu Rasulullah saw dan mengadu kepada baginda saw. Rasulullah saw berkata kepada Ali, Adakah kamu hendak aku mendoakan kesejahteraan untukmu atau kamu hendak berbuka puasa denganku. Ali memilih untuk berbuka puasa dengan Rasulullah saw. Maka keesokan harinya, Ali ditusuk dengan tombak ketika sedang menunaikan solat subuh. Ali melarang anakandanya Hassan menyeksa orang yang membunuhnya. Nabi saw pernah bersabda, Orang yang paling celaka pada zaman dahulu ialah orang yang membunuh unta Nabi Salleh dan orang yang paling celaka pada zaman ini ialah orang yang telah membunuh Ali.
Ketika Hassan sakit tenat, beliau memberitahu kepada adiknya, Husain, Aku tahu siapa yang meracuni aku akan tetapi aku memaafkannya. Hassan menangis kerana khuatir beliau tidak dibangkitkan di tempat ayahanda dan nendanya dibangkitkan padahal beliau bukanlah orang lain tetapi merupakan cucunda Rasulullah saw. Tentang Husain pula, ketika beliau keluar untuk meneruskan perjalanan, dia telah bertembung dengan Abdullah bin Abbas. Kata Abdullah, Engkau akan dibunuh jika engkau keluar dari sini. Kata Husain, Aku tidak mahu darahku membasahi bumi Madinah ini. Ketika dibunuh, darah Husain membentuk kalimah “Adakah kamu yang membunuh aku menyangka akan mendapat syafaat dari Rasulullah saw?”
Anas bin Malik berkata, Ketika Ali sedang tidur, Rasulullah saw datang mengunjungi Fatimah. Fatimah menyambutnya sementara Husain datang menghampiri Rasulullah saw dan meminta minuman dari baginda saw. Nabi saw kemudiannya pergi memerah susu dan memberinya pada Husain. Hassan cuba mendahului Husain untuk mendapatkan susu tersebut tetapi dicegah oleh Nabi saw. Nabi saw mencintai kedua-dua cucunya itu tetapi dia memberikannya kepada Husain kerana Husain terlebih dahulu meminta minuman darinya. Kata Rasulullah saw, Wahai Anas, Sesungguhnya aku dan keluarga ini akan berada di hari kiamat di tempat yang satu.
Ketahuilah bahawa nama-nama yang disebutkan sebelum ini adalah nama-nama besar dalam Islam. Oleh itu, berusahalah kita untuk mencintai dan mencontohi mereka.

No comments:

Post a Comment