Tuesday, January 12, 2010

Syarah Syamail Muhammadiyah - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 09 Januari 2010
Martabat ahli hadith ada lima iaitu
1. Penuntut
2. Muhaddith – orang yang mengetahui selok-belok hadith
3. Hafiz – menghafaz 100,000 hadith (sanad dan matan)
4. Al-Hujjah – menghafaz 300,000 hadith
5. Al-Hakim – menguasai hampir kesemua hadith
Imam Ibn Hatim al-Razi menyebut bahawa ahli hafiz akan lahir setiap 40 tahun. Walaubagaimanapun, ada sesetengah ulama berpendapat bahawa kenyataan Imam al-Razi itu adalah merujuk kepada generasi ulama silam kerana pada zaman ini amat sukar sekali untuk menentukan seseorang ulama itu boleh mencapai ke tahap sedemikian rupa. Orang yang mencapai martabat hafiz ini menjadi penghujah dimuka bumi. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, tidak ada orang yang paling mulia selain dari ahli hadith. Imam Syafi’i pula menyatakan, Bila aku melihat wajah ahli-ahli hadith, ianya seolah-olah seperti aku melihat wajah Rasulullah saw. Imam Sufyan as-Tsauri ketika melihat seseorang yang menghabiskan usia tuanya tanpa menunjukkan minat untuk duduk didalam majlis hadith berkata, Allah tidak akan membalas terhadap engkau (orang tua itu) sebarang balasan didalam agama. Syeikh Sulaiman al-Abbas (saya tak pasti betul atau tidak nama tokoh ini), berkata, Orang yang tidak mahu didalam didalam majlis hadith maka aku sangat berhajat untuk menempeleng mukanya dengan selipar. Amatlah malang dan hina bagi orang yang tidak berkeinginan untuk belajar ilmu hadith ini.
Nabi Muhammad saw dikurniakan dengan pelbagai mukjizat. Antaranya ialah dari segi struktur tubuh baginda saw. Apabila baginda saw, baginda saw akan kelihatan lebih tinggi dari orang lain. Tetapi setelah selesai bersalam, tubuh baginda saw akan kelihatan sederhana. Nabi saw kelihatan lebih tinggi ketika berjalan kerana tidak ada seorang pun yang lebih tinggi kemuliaannya dari baginda saw. Warna kulit Nabi saw adalah putih kemerahan. Maksud putih kemerahan ini ialah apabila kulitnya disinari matahari maka warna kulitnya akan berubah menjadi merah. Jika tidak disinari matahari, kulit baginda saw berwarna putih. Kata ulama, sesiapa yang mengatakan bahawa kulit Nabi saw hitam maka orang itu adalah kafir kerana menyalahi hadith mutawatir yang diriwayatkan oleh sebilangan besar sahabat, tabi’in dan tabi’in tabi’in.
Hadith yang dibaca pada hari ini ialah tentang bentuk tubuh Rasulullah saw
Daripada Anas bin Malik ra, beliau berkata, Rasulullah saw tidak terlalu tinggi dan tidak pula terlalu rendah. Kulitnya tidak putih seperti kapur, tidak juga hitam. Rambutnya ikal, tidak kerinting dan tidak pula lurus kaku. Baginda saw diangkat menjadi Allah swt (menjadi Nabi) ketika berusia 40 tahun. Baginda saw tinggal di Makkah (sebagai Rasul) selama 10 tahun dan di Madinah selama 10 tahun. Baginda saw wafat ketika berusia 60 tahun. Tidak terdapat di kepala dan janggutnya sampai 20 helai uban.
Kata ulama, tentang tempoh Nabi saw tinggal di Makkah selama 10 tahun dan Madinah juga selama 10 tahun, ianya terkait dengan tiga pendapat berikut,
1. Penurunan surah al-Alaq berlaku ketika Nabi saw belum menjadi Rasul. Dalam tempoh tiga tahun pertama, Nabi saw belum diperintah untuk keluar berdakwah. Maka atas sebab itu, tempoh Nabi saw tinggal di Makkah dihitung setelah baginda saw diangkat menjadi Rasul iaitu tiga tahun selepas Nabi saw menerima wahyu yang pertama itu.
2. Nabi saw berdakwah secara rahsia dalam tempoh 3 tahun terawal ketika tinggal di Makkah. Maka tempoh tersebut tidak dikira sebagai tempoh tahun Nabi tinggal di Makkah, sebab itulah didalam hadith ini ia dinyatakan sebagai 10 tahun sahaja.
3. Hadith ini tidak menyatakan tarikh yang tepat sebaliknya menyebut tempoh tersebut secara anggaran sahaja iaitu ‘sekitar’ atau ‘lebih kurang’.
Dalam hadith diatas, disebut bahawa uban Nabi saw tidak sampai 20 helai. Ada ulama bertanya, kenapa uban Nabi saw sebanyak itu dan kenapa Nabi saw beruban? Lalu dijawab oleh sebahagian ulama yang lain dengan menyatakan, Adapun Nabi saw beruban kerana uban itu menampakkan ketenangan dan memancarkan cahaya (nur) pada diri baginda saw. Manakala ubannya tidak banyak kerana fitrah wanita yang tidak sukakan suaminya beruban banyak. Nabi saw tidak beruban banyak kerana dikhuatiri para isterinya tidak menyukai baginda saw sedangkan perkara ini jika berlaku akan menyebabkan para isterinya menjadi durhaka kepada baginda saw. Isteri-isteri baginda saw tidak boleh durhaka kepada baginda saw kerana hal ini akan menjatuhkan martabat Nabi saw sebagai Rasulullah dan para isteri baginda saw, maka atas sebab itu Allah Ta’ala memelihara baginda saw dengan mengurniakan hanya sedikit sahaja uban di kepala baginda saw yang mulia itu. Selain itu, sifat tidak sukakan kepad rasul adalah bersalahan dengan kemuliaan yang ada pada rasul maka Allah memelihara baginda saw dari terjadinya perkara tersebut.
Nabi saw ada menyimpan janggut. Menyimpan janggut adalah sunnah baginda saw. Pada satu hari, Nabi saw tersenyum melihat seorang lelaki yang mempunyai beberapa helai janggut. Keesokan harinya, Nabi saw tidak lagi tersenyum setelah berjumpa dengan lelaki itu yang telah pun membuang janggutnya. Lelaki itu hairan dan bertanya kepada baginda saw. Lalu Nabi saw menjawab, Semalam aku nampak bidadari bergantungan pada janggutmu sebab itulah aku tersenyum. Hari ini aku tidak tersenyum kerana tiada lagi bidadari bergantungan pada janggutmu.
Ibubapa perlu memaksa anak-anak mereka belajar hadith. Sekiranya kita boleh memaksa anak-anak belajar ilmu alat maka kita juga perlu memaksa anak-anak belajar ilmu hadith. Ibrahim bin Adham berkata, Sewaktu aku kecil, ayahku memaksaku menghafal hadith. Malah ayahku memberi daku hadiah sebanyak 1 dirham sekiranya aku berjaya menghafaz hadith. Ini menunjukkan bahawa ilmu hadith ini sangat penting dalam Islam. Tanpa ahli hadith maka Islam akan terkubur. Anas bin Malik salah seorang periwayat hadith baginda saw pernah didoakan keberkatan hidup oleh baginda saw. Peristiwa itu berlaku ketika Nabi saw tertidur di rumahnya ketika beliau masih kecil. Ketika baginda saw tertidur dalam keadaan berpeluh, ibunya Ummu Sulaim menadah peluh baginda saw untuk dijadikan wangian.[1] Rasulullah saw membenarkan perbuatan Ummu Sulaim itu. Ummu Sulaim selanjutnya meminta Rasulullah saw mengambil anaknya Anas bin Malik menjadi khadamnya. Ummu Sulaim juga meminta Rasulullah saw mendoakan anaknya. Ada 3 perkara yang telah didoakan baginda saw dan kesemua doa tersebut telah dimaqbulkan. Doa tersebut ialah
1. Memanjangkan usia Anas bin Malik. Anas bin Malik berumur panjang sehingga pernah satu hari Anas berkata, Aku berasa bosan kerana hidupku terlalu panjang.
2. Meramaikan anaknya. Anas bin Malik dikurniakan zuriat yang banyak. Disebabkan umurnya yang panjang, beliau berkesempatan mengebumikan 125 orang anak dan cucunya yang terlebih dahulu meninggal dunia sebelumnya.
3. Meluaskan rezekinya. Anas bin Malik dikurniakan rezeki yang melimpah-ruah. Pokok-pokok didusunnya berbuah dua kali setahun manakala hujan tetap turun di dusunnya walaupun tempat lain menghadapi kemarau.
Anas bin Malik adalah seorang sahabat yang sangat bijaksana. Beliau meminta syafaat dari baginda saw ketika baginda saw masih hidup.[2] Kata baginda saw kepada Anas, Aku akan syafaatkan engkau di hari akhirat kelak. Anas tidak berpuas hati dengan jawapan Rasulullah saw lalu bertanya lagi, Dimana aku hendak bertemu dengan engkau di akhirat kelak wahai Rasulullah? Kata Rasulullah saw, Engkau jumpa aku di mizan. Anas masih tidak berpuas hati lalu bertanya, Kalau aku tidak menemui disitu? Jawab Rasulullah saw, Temui aku di sirat. Anas masih belum berpuas hati lalu bertanya lagi, Kalau aku tidak temu engkau disitu? Jawab Rasulullah saw, Temui aku di Telaga Kautsar. Inilah 3 tempat aku membantu umatku. Nabi saw akan memerhatikan timbangan umatnya di mizan, memimpin tangan umatnya di sirat dan memberi minum kepada umatnya di telaga Kautsar.

[1] Peluh baginda saw dijadikan wangian menunjukkan Nabi saw bukanlah manusia biasa sebaliknya manusia yang paling mulia disisi seluruh umat bani Adam. Orang yang menyatakan Nabi Muhammad sebagai manusia biasa adalah orang yang paling jahil. Inilah sebesar-besar kejahilan.
[2] Hukum minta syaafat dari baginda saw adalah harus

No comments:

Post a Comment