Sunday, January 24, 2010

Sairus Salikin - Rahsia Haji dan Rahsia Zakat disyarah oleh Syeikh Fahmi ZamZam

*Catatan bebas ana di Masjid al-Falah USJ 9 pada 24 Januari 2010

Sambungan Rahsia Haji
Fasal pada menyatakan segala sunat yang dikerjakan tatkala kembali dari safar

Nabi saw apabila mendaki tempat yang tinggi akan bertakbir dan apabila menuruni ke tempat yang lebih rendah akan bertasbih. Adab ketika pulang dari bermusafir, hendaklah si musafir itu memberitahu waktu kepulangannya kepada ahli keluarganya agar ahli keluarga dapat membuat persiapan menyambutnya. Pulang dalam keadaan mengejut atau dalam waktu yang tidak sesuai seperti di tengah malam adalah sangat tidak digalakkan kerana ia menyusahkan ahli keluarga kecuali kepulangannya itu telah diberitahu awal-awal lagi. Hikmah memberitahu kepulangan si musafir kepada ahli keluarga ialah agar memberi masa kepada ahli keluarga untuk mengemas rumah dan membuat persediaan bagi menyambut si musafir tadi. Ketika Nabi saw bermusafir bersama para sahabat yang lain, baginda saw akan singgah di satu tempat terlebih dahulu dalam perjalanan pulang ke rumah. Ditempat persinggahan itu yang jaraknya kira-kira 5 km dari rumahnya, baginda saw akan menghantar wakil untuk memaklumkan kepada ahli keluarga masing-masing tentang kepulangan mereka. Baginda saw pernah bersabda, Bersikat rambut perempuan yang kusut masai dan sempat perempuan mencukur ari-arinya. Tujuannya ialah supaya si isteri sempat berhias menyambut kepulangan suaminya yang bermusafir dari jauh.
Puteri Rasulullah saw iaitu Fatimah ra apabila mendapati tahu kepulangan ayahanda yang dikasihinya akan segera mencari anaknya Hasan dan Husain. Beliau akan memandikan mereka berdua dan memakaikan wangi-wangian ke atas diri mereka. Nabi saw apabila sampai di Madinah tidak akan terus pulang ke rumah sebaliknya akan singgah dulu di Masjid Nabawi. Baginda saw akan mengerjakan solat sunat dua rakaat dan sujud syukur. Cucunda baginda saw iaitu Hasan dan Husain akan menunggu nendanya sehingga selesai mengerjakan solat. Mereka berdua akan memeluk baginda saw dalam keadaan bersih dan wangi (setelah dimandi dan diwangi oleh bonda mereka, Fatimah ra). Inilah adab yang dianjurkan oleh Rasulullah saw ketika pulang dari musafir yang boleh mengeratkan hubungan kasih sayang dalam keluarga.
Apabila pulang ke rumah, setelah memberi salam maka bacalah Ayatul Kursi dan Surah al-Ikhlas. Hikmah membaca ayatul Kursi ialah menolak sebarang benda/makhluk (tetamu yang tidak diundang) yang mengiring kita dalam perjalanan pulang ke rumah manakala hikmah membaca surah al-Ikhlas ialah mengundang rezeki masuk ke dalam rumah. Sewajarnya apabila pulang dari menunaikan haji di Makkah maka akhlak seseorang itu hendaklah lebih baik dari sebelumnya. Kerja-kerja yang melalaikan yang sering dilakukan sebelum menunaikan haji tempoh hari perlu ditinggalkan sepenuhnya. Sebagai seorang yang bergelar haji, seseorang itu hendaklah
1. Menghimpun bekalan sebanyak mungkin untuk negeri akhirat
2. Menghimpun amal sebanyak mungkin untuk bertemu dengan Allah swt jika diizinkan allah Ta’ala untuk naik haji buat kali berikutnya
Kata Syeikh, sebab itulah orang-orang dahulu kala akan ber’pantang’ 40 hari selepas pulang menunaikan haji. Mereka akan mengenakan jubah, melilit sarban, menukar nama (kepada yang lebih baik), menziarahi saudara dan taulan dan menjaga solat berjemaah di masjid agar semangat beribadah ketika menunaikan haji tempoh hari dapat dijaga dan dikekal berterusan. Tanda seseorang itu mendapat haji mabrur ialah apabila terdapat perubahan pada akhlaknya dimana akhlaknya menjadi semakin baik dari masa ke semasa.

Fasal pada menyatakan segala adab naik haji yang halus-halus dan segala adab haji yang batin
1. Pergi haji dengan duit yang halal. Kalau seseorang itu pergi dengan duit haram maka Allah akan menjawab “Engkau tidak diucapkan Selamat Datang” ketika beliau mengucapkan talbiah. Belanja haji juga hendaklah dilebihkan. Hikmahnya ialah seseorang itu mungkin boleh membantu saudara Islam yang lain ketika menghadapi kesulitan disana. Selain itu, belanja lebih juga boleh digunakan untuk menampung keperluan harian selepas pulang dari menunaikan haji.
2. Pekerjaan haji dan umrah jangan dicampur-aduk dengan perniagaan. Ketika beribadah, eloklah dielakkan diri dari terlibat dengan perniagaan. Tujuannya ialah supaya ibadah dapat ditumpukan sepenuhnya. Tidaklah salah untuk berniaga cuma pahalanya mungkin berkurang kerana pemikiran bercampur-aduk dengan urusan dunia. Bagi orang yang mengambil upah haji, hendaklah menjaga niat dengan seelok-eloknya. Jangan berniat kerana hendak mengambil upah sebaliknya berniatlah kerana hendak menunaikan haji (upah haji). Maksudnya disini ialah haji itu sebagai tujuan utama bukannya duit atau upah itu. Syeikh menganjurkan jemaah menggunakan istilah badal haji bukannya upah haji kerana itu lebih tepat dan sesuai. Badal haji bermaksud kita mengerjakan haji untuk orang lain. Hikmah badal haji ini ialah 3 orang akan masuk syurga asbab dengan satu badal haji iaitu orang yang berwasiat, orang yang meluluskannya dan orang yang melaksanakannya.
3. Membawa belanja yang banyak. Belanja yang banyak bukan bererti boros sebaliknya diguna untuk membantu orang lain. Jangan berseronok-seronok dengan pakaian dan makanan tetapi bersederhana. Belanja disebut boros jika ia diguna untuk tujuan sendiri tetapi jika diguna untuk tujuan kebajikan maka ia adalah sifat yang sangat terpuji. Tanda orang itu mulia ialah apabila ia sangat baik ketika dalam perjalanan. Kata Saiyidina Umar ra, orang itu dikatakan betul-betul baik jika ia baik ketika bermusafir. Jika ia hanya baik dirumah atau bersama rakan maka ia belum tentu baik secara keseluruhannya. Tetapi jika ia baik ketika bermusafir maka itulah tanda orang yang benar-benar mulia. Hati budi seseorang itu hanya akan terzahir apabila kita bermusafir dengannya. Bukan senang untuk seseorang itu berbuat baik ketika dalam perjalanan apatah lagi jika ia membabitkan soal kewangan. Sebab itu, seseorang itu dikatakan mulia jika ia tidak pernah berkira dalam soal kewangan dan sentiasa menghulurkan bantuan ketika berada dalam keadaan musafir. Kata Syeikh, tanda haji mabrur itu terbahagi kepada dua iaitu luaran dan dalaman. Luaran menzahirkan segala perkataan yang baik-baik dan sentiasa memberi makan kepada orang lain manakala dalaman ialah menyempurnakan rukun dan syarat ibadah haji.
4. Tinggalkan rafas, fusuq dan jidal. Rafas merujuk kepada cakap-cakap lucah yang berkaitan dengan usaha menaikkan syahwat. Fusuq berkait-rapat dengan perihal sesuatu yang terkeluar dari ketaatan misalnya melakukan perbuatan maksiat. Orang yang melakukan dosa ketika berada di Tanah Suci akan digandakan dosanya manakala orang yang melakukan kebaikan akan digandakan pahalanya sebanyak 100, 000 pahala kebajikan. Jidal merujuk kepada perihal berkelahi dan berebut sesuatu ketika mengerjakan haji. Sebab itulah para jemaah dinasihatkan supaya banyak bersabar dan tidak banyak mengadu ketika berada di Tanah Suci.
5. Orang yang berjalan kaki dianugerahi dengan banyak pahala kebajikan. Kata Syeikh, ketika bermusafir, solat qasar itu lebih baik dari tamam manakala jika berpuasa maka lebih afdal si musafir itu berpuasa kecuali berhadapan dengan masyaqqah.
6. Kalau berkenderaan masa berhaji maka janganlah berkenderaan dengan memakai tandu atau pelana yang besar atau bermewah-mewah seperti memakai kusyen[1] untuk tujuan keselesaan kerana ia bukan sahaja menyempitkan ruang laluan tetapi juga boleh menerbitkan sifat riak dan takabbur. Selain itu, penggunaan tandu dan pelana yang besar boleh menyakitkan binatang yang ditunggang.
7. Orang yang berhaji disunatkan dalam keadaan tawaduk. Apabila masuk sahaja ke dalam Makkah, maka laksanakan terus tawaf tanpa menghiraukan debu-debu pada badan. Sesungguhnya keadaan diri yang berdebu itu akan menerbitkan rasa tawaduk didalam diri dihadapan Allah Ta’ala. Lain pula keadaannya bila menziarahi Madinah. Apabila sampai di Madinah, jemaah hendaklah berehat dahulu dan membersihkan diri dan pakaian lalu memakai wangi-wangian. Ini adalah kerana di Madinah, para jemaah akan menziarahi Kekasih Allah.
8. Bertimbang rasa dengan binatang kenderaan. Jangan membebankan binatang tunggangan dengan bebanan yang diluar kemampuannya. Jangan bersenang-senang di atas binatang dan jangan sakiti hatinya. Jangan jadikan tunggangan itu sebagai kerusi (maksudnya berbicara dengan orang lain dalam tempoh yang lama tanpa turun darinya)
9. Syiar orang haji ialah menyembelih binatang yang dibawa. Belilah binatang yang mahal harganya. Jangan berkira sangat ketika membeli binatang untuk dibuat korban kerana setiap wang yang dilaburkan akan diganti dengan pahala kebajikan.
10. Belanja dengan hati yang rela, senang dan redha. Andai berlaku kesulitan maka terimalah dengan hati yang lapang. Setiap duit yang dibelanja akan diganti oleh Allah ta’ala samada berupa pahala atau harta.
Rahsia Zakat
Jumhur memahami ayat 34 dalam surah at-Taubah dengan menyatakan bahawa seseorang yang menyimpan harta wajib mengeluarkan zakat apabila cukup haul dan nisabnya. Sementara sahabat Nabi saw iaitu Abu Zar al-Ghifari berpendapat bahawa harta atau duit tidak boleh disimpan sama sekali. Di zaman pemerintahan Saiyidina Usman, Abu Zar telah ditangkap dan dibuang negeri kerana pendapat-pendapat beliau yang bersalahan dengan pendapat jumhur. Faham Abu Zar ini kemudiannya menjadi pegangan kepada golongan sosialis yang menyatakan bahawa tidak ada istilah hak milik individu.
Beberapa perkara yang perlu diketahui tentang zakat
1. Hamba tidak wajib membayar zakat kerana segala usahanya adalah untuk tuannya. Maka tuannya perlu mengeluarkan zakat.
2. Anak yatim dan budak kecil perlu mengeluarkan zakat (dkeluarkan oleh warisnya) kerana hartanya boleh berkembang.
3. Hutang panas iaitu aliran tunai yang kerap berjalan dan hutang yang sering keluar masuk perlu dikeluarkan zakat ke atasnya sebaliknya hutang lapuk tidak perlu dikeluarkan zakat keatasnya melainkan si penghutang telah menjelaskan hutang lapuk tersebut.
4. “Benda yang berpisah tak boleh berkumpul” – Syeikh merujuk ayat ini dalam urusan zakat binatang. Kata Syeikh, binatang yang dimilik oleh tuan yang berlainan tidak boleh dikumpul untuk tujuan zakat. Sebagai contoh, A memiliki 10 ekor unta manakala B memiliki 15 ekor unta. A dan B tidak boleh menghimpunkan binatang mereka untuk mengeluarkan zakat.
5. Orang yang membela ayam tidak wajib mengeluarkan zakat binatang sebaliknya jika ia menjadikan penternakan ayam itu sebagai satu perniagaan maka ia wajib mengeluarkan zakat perniagaan apabila cukup haul dan nisabnya.
6. Pelajar yang memiliki biasiswa tidak boleh menerima zakat kerana ia mempuynyai sumber pendapatannya sendiri sebaliknya pelajar yang diberi pinjaman pelajaran boleh menerima zakat kerana statusnya sebagai orang yang berhutang.
7. Anak sendiri yang hendak melanjutkan pelajaran tidak boleh diberikan zakat sebaliknya diberikan nafkah.
8. Orang miskin yang bermusim boleh menerima zakat. Maksud bermusim disini ialah pada bulan-bulan tertentu, ia mengalami kesempitan wang. Misalnya dalam bulan Januari, beliau mengalami kesusahan untuk membeli barangan sekolah anaknya maka ia boleh menerima zakat. Sebaliknya dalam bulan yang lain, jika beliau mempunyai wang yang banyak maka ia perlu mengeluarkan zakat apabila cukup haul dan nisabnya.
9. Ibu tua yang mendapat jaminan dari anaknya yang berkemampuan tidak boleh menerima zakat.
Sabda Nabi saw, tanda akhir zaman ialah orang kaya terhutang pada orang fakir yakni merujuk kepada pemberian zakat yang tertunggak. Kata Syeikh, hal ini berlaku antara sebabnya ialah haul dihitung mengikut taqwim masehi bukannya taqwim hijriyyah.

[1] Boleh diguna jika dalam keadaan uzur

No comments:

Post a Comment