Sunday, January 31, 2010

Hikam Abi Madyan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Taman TAR Ampang selepas solat asar 31 Januari 2010
Kalam Hikmah Abi Madyan
“Tiada bermanfaat suatu amalan yang disertai sifat takabbur, tidak memudharatkan pahlawan yang mempunyai sifat tawadhu’. Jika Allah mendirikan kamu nescaya akan tetap pekerjaan kamu. Jika kamu berdiri dengan sendiri, nescaya kamu akan gugur (tidak kekal). Ya Allah! Fahamkanlah kami tentang-Mu kerana sesungguhnya kami tidak memahami tentang-Mu melainkan dengan pertolongan-Mu”
Apabila muazzin mengumandangkan azan, hendaklah kita menyahut dan menyegerakan langkah ke masjid kerana kita tidak akan berjaya tanpa pertolongan Allah Ta’ala. Kita tidak ada kekuatan jika tidak ada keizinan dari Tuhan. Amatlah jelik jika kita boleh mengerjakan perbuatan lain tetapi pada masa yang sama tidak mampu hendak menunaikan solat atau menghadiri majlis ilmu. Salah satu hizib yang menjadi amalan bacaan para masyaikh ialah hizib saifi. Hizib itu dinamakan sedemikian kerana “ketajaman” hizib ini seumpama pedang. Hizib ini sangat mujarab kepada si pengamalnya. Bagaimanapun disebabkan ‘‘ketajamannya’’ itu maka ia tidak boleh diamalkan sebelum mendapat keizinan dari para masyaikh yang mengamalkannya. Dalam hizib yang disusun oleh Saiyidina Ali bin Abi Talib ini, beliau berkata, “Aku bebaskan diriku dari keupayaanku dan memohon kekuatan dengan kemuliaan Engkau, kerana tidak ada kekuatan melainkan Engkau, Ya Allah.” Kata Syeikh, hizib ini adalah asas pertama bagi orang yang suluk yakni berjalan kepada Allah Ta’ala. Wali Allah, Syeikh Soleh al-Ja’fari yang merupakan Imam masjid Al-azhar adalah merupakan seorang ahli kasyaf. Beliau mengamalkan hizib ini. Pada satu hari seorang masyaikh Syeikh bernama Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani berhajat hendak bertemu dengan Syeikh Soleh untuk meminta amalan hizib itu. Tetapi dalam hatinya beliau berkata, “Aku berasa sungguh malu hendak memintanya kerana malu aku hendak meminta dari seorang wali Allah”. Syeikh Soleh yang dikurniakan ilmu kasyaf dapat membaca isi hati Syeikh Muhammad Ibrahim. Katanya, “Sesungguhnya Saiyidina Ali telah mewasiatkan amalan ini kepada ali keluarganya”. Syeikh Ibrahim apabila mendengar kata-kata Syeikh Soleh berasa sangat lega kerana beliau berketurunan Saiyidina Ali menerusi jalur Saiyidina Hussain. Tentang hizib ini, Imam Abu Hasan asy-Syazuli menganjurkan kita beramal dengannya kerana terlalu banyak khasiat yang terkandung didalamnya. Berbalik kepada cerita Syeikh Soleh wali Allah yang dikurniakan ilmu kasyaf, pernah suatu hari seorang daripada anak muridnya membaca surah al-Kahfi lalu bertemu kepada ayat yang menceritakan keadaan dimana anjing Ashabul Kahfi berada dalam keadaan duduk menghamparkan tangannya. Anak muridnya cuba untuk membayangkan keadaan anjing ini menghamparkan tangannya tetapi tidak berjaya lalu berhajat bertemu Syeikh Soleh. Syeikh Soleh pada ketika itu sedang mengajar. Apabila terpandang kelibat anak muridnya itu, beliau secara spontan mengubah tajuk perbahasan dengan menceritakan tentang bagaimana keadaan anjing itu duduk sambil menghamparkan tangannya. Syeikh Soleh memberikan jawapan tanpa anak muridnya itu sempat bertanya soalan kepadanya. Kata Syeikh, Syeikh Soleh ini adalah wali Allah yang sangat alim dan sentiasa melazimkan diri dengan memperbanyakkan bacaan al-Quran dan Hadith. Kata Syeikh Soleh, “Sahih Bukhari disisi aku seumpama surah al-Fatihah.”
Selanjutnya kata Ibn Atoillah didalam Hikamnya, Diantara tanda bersandarnya orang-orang dengan amal iaitu bersandar dengan solat, zikir, umrah dan haji dan sebagainya ialah kurangnya pengharapannya kepada Allah ketika dia melakukan maksiat.
Maksudnya mereka menyangka mereka diterima Allah disebabkan amal mereka padahal Allah Ta’ala tidak memandangkan amal mereka kerana Allah Ta’ala tidak berkendakkan amal mereka. Mereka lupa bahawa Allah Ta’ala mengurniakan rahmat kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.
Banyak kesalahfahaman berlaku pada masa ini antaranya ialah seperti
1. Mengkiaskan alam roh dengan alam jasad
Ada orang yang tidak memahami perjalanan alam roh dengan perjalanan alam jasad. Orang yang tidak memahami perkara ini terhijab dengan kebendaan. Justeru akal fikiran mereka dikuasai oleh logik semata-mata. Alam roh berbeza dengan alam jasad. Jika alam jasad terbatas mengikut masa dan tempat, alam roh adalah sebaliknya. Roh bebas dan boleh pergi ke mana sahaja. Sebab itu, ulama berkata roh para alim-ulama akan hadir bersama apabila kitabnya dibaca. Golongan yang menyanggah perjalanan alam roh ini agaknya lupa bagaimana malaikat maut dapat mencabut nyawa ramai manusia dalam sekelip mata secara serentak di tempat yang berbeza-beza. Adakah hal ini dapat dibayangkan oleh akal logik semata-mata?
2. Menyamakan sifat makhluk dengan sifat Allah
Ada segelintir puak yang gagal membezakan sifat makhluk dengan sifat Allah. Kita hendaklah tahu membezakan sifat makhluk dan sifat Allah. Sebab itu kita kena pohon kepada Allah agar Allah Ta’ala memahamkan kita tentang hakikat ketuhanan supaya kita tidak tersalah faham. Kata Saiyidina Ali, “Aku kenal Tuhan dengan Tuhanku (maksudnya kalau Allah tidak mengurniakan kefahaman tentang hakikat-Nya maka kita tidak akan dapat memahaminya)”. Pendidik adalah sangat penting dalam memahami hakikat ketuhanan. Sebab itu kita kena berguru. Kata Saiyidina Ali, “Kalau tidak ada pendidik maka tidak ada orang yang mendidik aku tentang tuhanku”. Allah Ta’ala memiliki nama khusus bagi-Nya. Ada sifat Allah yang tidak boleh disifatkan kepada manusia iaitu nama Allah yang berkaitan dengan kebesaran dan keagungan. Sebaliknya sifat Allah yang berkaitan dengan akhlak boleh disifatkan kepada manusia seperti al-Latif, al-Rahman dan sebagainya. Ada orang banyak beramal tetapi tetap tidak mengenal Tuhan sebaliknya ada orang yang amalannya tidak seberapa tetapi mengenal Tuhan sehingga Allah mengangkat mereka ke darjat tertinggi. Ada dikalangan wali-wali Allah asalnya orang-orang fasiq tetapi kemudiannya diangkat Allah menjadi orang-orang soleh. Antaranya ialah seperti Ibrahim bin Adham dan Fudhail bin Iyadh.
3. Tidak tahu membezakan batas-batas Islam dengan batas kuffar
Ada orang Islam pada masa ini yang suka membesar-besarkan pakaian kuffar. Di al-Azhar sendiri, ramai ulama disana berpakaian moden dari mengenakan jubah.
4. Suka mengekalkan tradisi budaya Barat
Masyarakat pada masa ini suka menggunakan bahasa Inggeris dan cenderung kepada gaya Barat. Kata Syeikh, belajar-belajarlah berbahasa Arab untuk mengambil sunnah Nabi saw. Mulakanlah dengan bahasa perbualan yang mudah.

No comments:

Post a Comment