Wednesday, January 13, 2010

Syarah Hikam Abi Madyan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Taman TAR Ampang pada 10 Januari 2010

Kalam hikmah
Allah telah menjadikan hati ahli dunia sebagai tempat bagi kelalaian dan was-was, dan hati orang yang ‘Arifin sebagai tempat bagi mengingati Allah swt dan tempat berjinak-jinak dengan Tuhannya.
Hati hanya mempunyai satu muka atau satu arah atau satu wajah. Hati kita mesti terikat semata-mata pada khalik. Hati kita kita juga tidak boleh terikat pada akhirat kerana akhirat juga adalah makhluk Allah. Kita kenalah pastikan diri kita dari dijajah oleh dunia dan makhluk. Tujuan kita dicipta adalah untuk menghambakan diri kepada Allah Ta’ala sedangkan hati ahli dunia menghambakan diri kepada makhluk. Hati orang-orang yang kenal Allah akan bergetar kerana kerinduan yang amat mendalam kepada Allah Ta’ala. Badan orang-orang yang berzikir bergoyang kesan dari getaran yang sangat kuat terhadap Allah Ta’ala. Saiyidina Ali menyatakan kesedihan apabila melihat masyarakat dizamannya yang jauh dari perjalanan para sahabat. Beliau mengeluh melihat keadaan tabi’in. Katanya,
Sesungguhnya kami para sahabat bangun dari tidur dalam keadaan kusut masai kerana bangun malam dan sibuk beribadat di tengah malam. Dan tidaklah kami jejakkan kaki untuk menunaikan solat subuh di Masjid Nabawi melainkan kami merasa pasir-pasir di Masjid Nabawi berada dalam keadaan basah disebabkan air mata kami. Apabila kami berzikir,badan kami seumpama pokok yang ditiup angin yang sangat kencang.
Jasad para sahabat bergoyang dengan kuat ketika berzikir kerana hati mereka bergetar ketika menyebut nama Allah. Apapun, keadaan ini adalah menurut pandangan orang-orang ‘Arif. Sedangkan orang-orang feqah menghukum keadaan ini sebagai makruh (merujuk kepada keadaan menggoyangkan badan ketika berzikir). Dalam kitab Bidayatul Hidayah, Imam al-Ghazali menyebut perihal jadual orang-orang salik. Sesungguhnya, orang-orang salik itu tidak mempunyai masa rehat. Tidak ada istilah rehat bagi orang salik walau sesaat samada untuk berbicara dan berbuat perkara yang melalaikan melainkan dipenuhi masa mereka dengan ketaatan dan amal ibadat yang berterusan.
Kita hendaklah bersahabat dengan orang-orang yang boleh memberi kesedaran kepada kita, yang boleh meniupkan semangat juang dan menggalakkan kita untuk mengerjakan ibadat dan ketaatan yang luar biasa. Seorang masyaikh sejati tidak perlu memberi khutbah atau syarah dengan panjang lebar kerana amal ibadah mereka sudah memadai kepada masyarakat untuk mencontohi perjalanan hidup mereka. Sabda Nabi saw, Yang banyak mencorakkan hidup seseorang itu adalah sahabat. Isteri kita adalah sahabat kita. Isterilah yang banyak mencorak pemikiran hidup kita kerana dialah orang yang paling dekat dengan kita. Dalam tariq perjalanan Allah Ta’ala, ikhwan atau persaudaraan adalah sangat penting. Sebab itu amat penting bagi kita memilih sahabat yang baik. Kita hendaklah mengkaji dan menyelidiki siapa yang menjadi sahabat kita.
Kita juga mesti mencari guru mursyid dan murabbi yang boleh bertindak menjadi pembimbing kehidupan kita ke jalan yang lurus. Imam Fakhruddin al-razi berkata wajib bagi orang yang mencari jalan Allah mendapatkan guru musrsyid (ahli jalan tersebut) untuk membimbingnya.
Kalam hikmah
Khauf ialah cemeti yang menghalau dan menegah. Ia menghalau kepada ketaatan dan menegah daripada maksiat.
Allah Ta’ala suka kepada kalimah faqir. Inilah kalimah yang dibanggai oleh orang-orang ‘Arif. Imam Atoillah bertawassul dengan sifat faqir.Si Faqir berbekalkan dengan kehinaan dalam perjalanan menuju kea rah Ta’ala. Ketahuilah bahawa sedeqah itu hanya bagi orang faqir. Anugerah dari Allah Ta’ala tidak akan datang melainkan kita berada dalam keadaan faqir.

No comments:

Post a Comment