Sunday, August 22, 2010

Sambutan Hol Sayyidah Khadijah ra dan Huraian Kitab 60 Hadith Kelebihan Aali Bait di Masjid Darul Ehsan Taman TAR pada 21 Ogos 2010

*Catatan bebas ana di Taman TAR pada 21 Ogos 2010
Tidak ada lidah yang mampu mengungkap keindahan syurga. Syurga merupakan nikmat Allah yang Allah kurniakan kepada hamba-Nya dengan nikmat yang tidak terbatas, tidak pernah dilihat di dunia, tidak pernah di dengar dan tidak pernah terlintas di dalam hati. Allah menciptakan syurga sebagai balasan kepada ahlinya. Segala sesuatu yang berada di dalam syurga dijadikan khadam kepada ahlinya. Ketahuilah bahawa penghuninya adalah lebih mulia dari tempat yang dihuni. Jika syurga tidak mampu diungkap dengan lidah apatah lagi ahlinya. Antara penduduk syurga itu ialah Sayyidah Khadijah ra. Para ulama berusaha menulis qasidah tentang Sayyidah Khadijah tetapi mereka belum tentu dapat menyempurnakan hak Sayyidah Khadijah kerana ketinggian dan kemuliaannya pada haqiqatnya tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Justeru dengan sebab itu, kita perlu memohon keizinan dan kemaafan kepada Sayyidah Khadijah takut-takut kita tersalah sebt tentang ketinggian dan kemuliaan Sayyidah Khadijah di sisi Allah Ta’ala.
Khadijah adalah ahli keluarga Nabi saw. Mengingati hari kewafatan orang yang mulia apatah lagi insan seperti Khadijah adalah bertepatan dengan perintah Rasulullah saw dimana hubungan orang yang hidup dengan orang yang mati tidak terputus. Inilah yang menjadi pegangan iktiqad Ahlus Sunnah wal Jamaah. Ketahuilah bahawa antara nikmat yang Allah kurniakan kepada kita yang tidak ada tolok bandingnya ialah apabila kita berpegang teguh kepada iktiqad Ahlus Sunnah wal Jamaah. Inilah nikmat batin yang berkali-kali ganda nikmatnya berbanding dengan nikmat zahir. Nikmat zahir terbatas kerana ia hanya dinikmati di atas dunia sedangkan nikmat batin dinikmati dunia dan akhirat. Ketahuilah bahawa apabila hubungan antara yang hidup dengan yang mati tidak terputus maka itu bermakna bahawa Sayyidah Khadijah tahu bahawa kita meraikan sambutan ini untuk mengingatinya. Kenapa Sayyidah Khadijah menjadi salah seorang insan terpilih yang diadakan sambutan hol ke atasnya? Hal ini adalah berkaitan dengan kitab yang dibicarakan pada petang ini iaitu Kitab 60 Hadith Kelebihan Aali Bait yang ditulis oleh Imam As-Suyuti.
Imam as-Suyuti menganggap orang yang tidak mencintai keluarga Nabi saw adalah orang yang telah mati. Mati yang dimaksudkan disini ialah mati hati. Ketahuilah bahawa manusia itu dinamakan insan adalah kerana rohnya bukan kerana jasadnya. Hakikat roh inilah yang membezakan diri manusia dengan binatang. Perbezaan antara yang hidup dengan yang mati bukan pada jasad atau jisim tetapi atas sebab roh. Jasad orang-orang mulia seperti Khadijah, Imam Syafi’I dan sebagainya sudah tiada di atas dunia tetapi namanya terus hidup. Para ulama walaupun telah bersemadi sekian lama namun kedudukan mereka di hati umat Islam tetap tersemat di dalam jiwa. Nama mereka sentiasa disebut-sebut seolah-olah mereka masih hidup di atas muka bumi.
Orang yang mempunyai perasaan kasih terhadap ahli keluarga Nabi saw adalah orang-orang yang ‘hidup’ sebaliknya orang yang tidak mempunyai perasaan kasih terhadap Ahlul Bait maka ia seolah-olah telah mati. Hatinya mati dan tidak dipandang Allah Ta’ala. Hukum mencintai keluarga Nabi saw adalah wajib. Dalam surah al-Syuura ayat 23, Allah memerintah Nabi saw supaya memberitahu umatnya bahawa Nabi saw tidak meminta sebarang upah untuk menyampaikan Islam dan menguruskan hal-ehwal umat Islam tetapi meminta umatnya mengasihi ahli keluarganya.
Setiap kali Nabi saw bermusafir dan pulang semula ke Madinah, Nabi saw tidak akan terus pulang ke rumah. Sebaliknya baginda saw akan berjalan menuju ke masjid dan menunaikan solat sunat dua rakaat terlebih dahulu. Selepas itu, baginda saw akan bertemu dengan para sahabat dan mendengar serta menguruskan masalah mereka terlebih dahulu. Selepas selesai semuanya barulah Nabi saw berjumpa keluarganya. Nabi saw akan menziarahi anaknya dahulu iaitu Fatimah. Setelah selesai menziarahi Fatimah barulah Nabi saw mengunjungi isteri-isterinya. Ulama pernah berbeza pendapat dalam menentukan darjat kemuliaan antara isteri baginda saw iaitu Aisyah dengan anakanda baginda saw iaitu Fatimah. Aisyah dianggap sebagai wanita yang paling alim dan cerdik di zamannya. Banyak hadith diriwayatkan beliau. Namun dalam hal ini, ilmu bukanlah penentu kemuliaan seseorang. Ulama berpendapat bahawa Fatimah lebih mulia dari Aisyah kerana didalam tubuhnya ada benih Rasulullah saw.
Nabi saw sanggup mengorbankan kepentingan dirinya untuk umatnya. Buktinya, apabila balik dari musafir, baginda akan terus ke masjid dan berjumpa dengan para sahabat terlebih dahulu sebelum bertemu dengan ahli keluarganya. Nabi saw berdakwah bukan untuk imbuhan dunia dan baginda saw cuma meminta satu sahaja dari umatnya iaitu mengasihi ahli keluarganya. Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq pernah berkata, “Hendaklah kalian memerhatikan wasiat Nabi saw terhadap ahli keluarganya”. Tujuannya ialah supaya umat Islam mengasihi dan menghormati keluarga Nabi saw. Umat Islam perlu menyempurnakan hak-hak ahli keluarga Nabi saw.
Maksud berpegang kepada Ahlul Bait seperti yang dinyatakan dalam hadith Nabi saw ialah berpegang dengan ulama di kalangan Ahlul Bait kerana merekalah yang benar-benar memahami selok-belok agama dan sunnah. Tentang ada di kalangan Ahlul Bait yang fasiq dan jahil maka kita tetap perlu memuliakan mereka dan berusaha mengajak dan mendoakan mereka agar kembali ke jalan Allah. Walau bagaimana fasiq atau jahilnya mereka namun hakikatnya mereka tetap berketurunan Rasulullah saw. Maka atas sebab itu, kita perlu menghormati mereka sebagai tanda kasih kita kepada Rasulullah saw. Menghormati Ahlul Bait itu bukanlah atas sebab ketinggian ilmu atau solehnya mereka tetapi atas sebab mereka itu adalah berketurunan Rasulullah saw.
Imam Syafi’i (berdarah keturunan Abdul Muttalib) sangat menghormati Ahlul Bait ketika beliau bertugas di Yaman. Imam Syafi’I sentiasa melazimkan diri menghadiri majlis-majlis mereka. Jika beliau dijemput Ahlul Bait, beliau tidak sekali-kali akan menolaknya. Jika ada di kalangan raja yang berketurunan Ahlul Bait maka kita kasih kepadanya bukan atas sebab darjatnya sebagai raja tetapi atas sebab darahnya yang berketurunan dengan Rasulullah saw. Nabi saw pernah bersabda, “Siapa yang merendahkan dirinya kepada orang kaya disebabkan kekayaan orang kaya itu maka hilanglah 2/3 agamanya”. Maka atas sebab itulah hormatnya kita pada seseorang itu bukan atas sebab statusnya sebagai raja atau orang kaya tetapi atas sebab orang itu mempunyai hubungan dengan Rasulullah saw.
Orang yang membenci ahli keluarga Nabi saw walaupun mengerjakan amalan yang banyak tidak akan dimasukkan ke syurga. Sebab itu ulama berkata bahawa rahsia amalan seseorang itu sampai kepada Allah Ta’ala ialah apabila seseorang itu mencintai Rasulullah saw dan ahli keluarganya. Berbalik kepada Sayyidah Khadijah, insan mulia ini telah menolong umat Islam dunia dan akhirat. Ketika di dunia, hartanya dilaburkan ke jalan Allah Allah. Beliaulah orang pertama yang menanam saham di jalan Allah. Di akhirat kelak, umat Islam mengharapkan syafaat darinya kerana kedudukan dan kemuliaannya di sisi Allah ta’ala. Oleh kerana itu, kita perlu mengingati sambutan sebegini dan hadir dalam majlisnya.

No comments:

Post a Comment