Sunday, August 29, 2010

Syarah I'tiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah

*Catatan bebas ana di Ampang pada 22 Ogos 2010
Tiada yang berhajat kepada sesuatu tempat melainkan makhluk. Allah tidak menyerupai makhluk. Allah merupakan zat yang wujud tanpa sebarang permulaan dan tidak ada sesiapapun yang bersama dengan-Nya. Makhluk pula wujud dari tiada kepada ada. Allah tiada pengakhiran kewujudan-Nya. Selepas binasa makhluk, Allah kekal baqa’. Allah tidak bertempat. Kalau Allah bertempat maka sudah pasti ada sesuatu di bawah dan di atasnya. Inilah yang menjadi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang berpegang kepada mazhab yang empat. Alim ulama besar seperti Imam al-Ghazali dan Imam As-Suyuti yang telah mencapai tahap keintelektualan yang sangat tinggi juga berpegang kepada mazhab. Imam Suyuti bertemu Rasulullah saw sebanyak 73 dalam keadaan jaga. Beliau sangat dihormati oleh rajanya. Pernah pada satu hari, seseorang berjumpa dengannya untuk menyelesaikan masalah dengan bertemu raja. Kata Imam As-Suyuti kepada orang itu, “Bukan aku tidak mahu menolong kamu tetapi aku ini sentiasa berhimpun dengan Rasulullah saw. Aku bimbang jika aku bertemu dengan raja maka ia menjadi sebab yang menghalang aku dari berhimpun dengan Rasulullah saw”. Tentang ulama besar al-Azhar iaitu Imam Soleh al-Ja’fari, pernah seorang bermimpi bertemu Rasulullah saw lalu baginda saw berkata kepadanya, “Engkau pesan kepada anak aku (iaitu Imam Soleh al-Ja’fari) supaya dia bersungguh-sungguh bermujahadah agar dapat berhimpun dengan Imam As-Suyuti”. Ketahuilah bahawa orang yang tidak mahu mengikuti mazhab adalah orang yang sombong, tidak tawaduk dan tidak hormat kepada para ulama. Orang sekarang sudah tidak segan-segan mengaku mujtahid padahal Al-Quran dan Hadith belum tentu dihafalnya. Pernah seseorang bertemu Syeikh Soleh al-Ja’fari dan dengan megahnya beliau berkata, “Aku tidak perlu lagi pada mazhab”. Terpegun Syeikh Soleh mendengar kata-kata lelaki itu. Lalu ia berkata, “Baguslah begitu. Rupanya ada orang pada zaman ini sudah tidak perlu mengikut mazhab lagi. Adakah kamu menghafal Al-Quran?” Merah padam muka lelaki itu apabila ditanya oleh Syeikh Soleh. Lelaki itu menggeleng kepala. Kata Syeikh Soleh, “Tidak ada orang yang paling zalim melainkan ia menipu kepada Tuhannya”. Salah seorang guru kepada ulama besar Imam Abu Hanifah ialah Imam Ja’far Sadiq. Beliau digelar Sadiq kerana kebenarannya. Imam Ja’far Sadiq tidak pernah mengasaskan mazhab Syiah sebaliknya Syiah lah yang menyandarkan namanya untuk kepentingan mereka.[1] Kata Imam Abu Hanifah tentang gurunya itu, “Andainya tiada perhimpunan aku dengan Imam Ja’far Sadiq selama 2 tahun maka binasalah aku”.
[1] Dalam kitab Tabaqat ada dinyatakan bahawa dua orang lelaki soleh yang dibala atau diuji dengan pengikut yang jahat ialah Imam Ja’far dan Imam Ahmad Hanbal.

No comments:

Post a Comment