Sunday, August 22, 2010

Syarah Hikam oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Taman TAR pada 14 Ogos 2010
Ahli tasawwuf bersungguh-sungguh mengajar anak murid mereka agar memelihara hati dan memastikan hati tidak buta. Hati hendaklah sentiasa dilimpahi dengan nur Allah Ta’ala. Hati orang yang kufur akan terdinding dari cahaya iman. Oleh kerana itu, kita perlu berusaha untuk capai cahaya apatah lagi apabila berada di dalam bulan Ramadhan ini. Semua orang bertemu bulan Ramadhan tetapi belum tentu mereka dapat menyempurnakan hak-hak bulan Ramadhan. Ibarat orang berkahwin, berkahwin itu mudah. asal akad nikah sahaja sudah cukup. Tetapi yang payahnya ialah bagaimana hendak menyempurnakan hak sebagai suami dan hak sebagai isteri. Ketahuilah bahawa Ramadhan itu ada haknya. Kalau tersalah atau tersilap menyempurnakannya maka ia akan memberi mudarat kepada kita. Pahala dalam bulan Ramadhan berkali-kali ganda namun kita jangan sekali-kali mengabaikan perkara dosa. Jika pahala diganda untuk amal kebajikan maka dosa juga begitu. Atas sebab itu, kita jangan mengambil mudah tentang bab dosa khususnya dalam bulan Ramadhan. Tujuannya ialah agar hak bulan Ramadhan itu dapat disempurnakan sepenuhnya.
Ramai para sahabat beribadat di Tanah Haram tetapi rumah mereka dibina di kawasan Tanah Halal. Abdullah bin Abbas ra ditawarkan tanah di kawasan tanah haram untuk didirikan rumahnya namun beliau menolak. Dia menolaknya kerana bimbang berbuat dosa di Tanah Haram. Ini adalah kerana dosa jika dilakukan di Tanah Haram akan menimbun berkali ganda sama seperti pahala yang akan ditambah berkali ganda jika melakukan amal kebajikan. Sebab itu, orang yang berada di Tanah Haram seperti mereka yang mengerjakan solat di Masjidil Haram perlu berhati-hati takut-takut jika tidak berjaya menyempurnakan hak tempat suci itu. Mereka perlu tahu bahawa bukan sahaja pahala yang akan digandakan tetapi juga dosa jika perkara-perkara maksiat atau yang ditegah syarak berlaku di kawasan itu.
Apa caranya untuk kita mengetahui bahawa awal Ramadhan yang kita kerjakan itu mendapat rahmat Allah? Caranya ialah dengan melihat amal kebajikan kita di akhir Ramadhan. Kalau amalan kita makin berkurang maka itu tandanya Allah tidak memandang amalan kita. Syeikh Abdul Qadir al-Jailani ra mentafsir maksud Ramadhan seperti berikut,
R (huruf ra’) – Redha Allah, M (huruf mim) – Mahabatullah (kasih Allah), D (huruf dhod) – Jaminan Allah terhadap orang yang menyempurnakan hak-hak Allah Ta’ala, A (huruf alif) – Ulfatullah (Kemesraan Allah Ta’ala) dan N (huruf nun) – Nurullah (Cahaya Allah).
Jadi, mereka yang dipandang Allah akan bercahaya wajah mereka disinari dengan cahaya Allah Ta’ala.
Dekat atau jauhnya seseorang itu kepada Allah adalah mengikut keyakinan dan terikatnya hati mereka dengan duniawi, syahwat, makhluk dan khayalan yang meragukan. Berapa banyak masa dan harta yang telah kita habiskan untuk perkara-perkara yang hanya bersifat khayalan? Ketahuilah bahawa semua itu hanyalah perkara-perkara yang tidak kekal. Dari kita membelanjakan wang atau harta ke tempat-tempat yang hanya bersifat khayalan maka adalah lebih baik kita melaburnya untuk membina sekolah atau perkara-perkara yang dituntut dalam agama. Kata Saiyidina Umar al-Khattab, “Hisablah kamu sebelum kamu dihisab”.
Janganlah kita bersandar pada sesuatu yang mubham yakni perkara yang masih samar-samar. Terikatnya hati pada khayalan menyebabkan hati terhijab. Jadi bila masa cahaya hendak sampai pada hati sekiranya ia sentiasa terhijab? Hati kita hendaklah sentiasa bersama Allah walaupun jasad kita bersama makhluk. Janganlah hanya jasad sahaja bersama Allah sedangkan hati bersama makhluk. Maksudnya disini ialah tergamakkah seseorang itu sebagai makhluk dan hamba-Nya yang diberi rezeki oleh-Nya setiap hari tetapi kemudiannya menghadapkan dirinya kepada dunia bukannya kepada Allah. Maka murkalah Allah Ta’ala. Ketahuilah bahawa Allah Maha cemburu. Macam mana pedihnya hati seseorang itu apabila kekasihnya berpaling dari dirinya dan bersama dengan orang lain maka begitulah juga Allah Ta’ala. Adakah patut seseorang itu memalingkan hatinya dari Allah Ta’ala sedangkan jasadnya di beri makan dan kehidupan oleh Allah Ta’ala?
Ketahuilah bahawa ayat-ayat Allah itu menjadi penggilap kepada hati tetapi kenapa ada orang yang berkali-kali membacanya namun masih bersifat hasad dengki, buruk sangka dan lain-lain lagi? Semua ayat al-Quran adalah elok belaka. Orang yang dirinya masih diselimuti dengan sifat mazmumah itu tidak akan disinari cahaya walaupun berkali-kali membaca al-Quran. Ini adalah kerana hatinya menjadi kotor disebabkan perbuatannya sendiri. Sebab itulah hati kena bersih dan berkilau agar dapat limpahan dan hembusan Allah Ta’ala. Contoh hati yang hidup ialah apabila ia melihat atau mendengar atau membaca ayat-ayat al-Quran maka hatinya akan menjadi sejuk dan bergetar-getar.
Hati umpama istana. Jika didalamnya dipenuhi dengan harta dunia dan makhluk maka dimana kedudukan Allah di dalam hati? Allah swt tidak akan duduk di dalam hati sekiranya ada benda lain bersama.[1] Ulama sangat menjaga pergaulan mereka. Mereka tidak mahu disabitkan dengan ahli bidaah. Pernah satu hari, seorang ulama menangis menjelang hari wafatnya. Lalu anak muridnya kehairanan dan bertanya, “Kenapa tuan menangis sedangkan tuan seorang yang alim?” Kata ulama itu, “Bukan sebab itu aku menangis. Aku menangis kerana pernah satu hari aku bersalam dengan ahli bida’ah. Aku bimbang di hari akhirat kelak, aku berhimpun dengannya”.
[1] Maksudnya bukanlah Allah duduk menempati di dalam hati tetapi yang dimaksudkan disini ialah ingatan terhadap Allah tidak mungkin tercapai jika hati terikat pada perkara lain

No comments:

Post a Comment