Sunday, August 29, 2010

Syarah Sairus Salikin - Adab-Adab Berdoa

*Catatan bebas ana di USJ pada 29 Ogos 2010

1. Memilih masa untuk berdoa
Contohnya seperti berdoa pada hari Arafah di mana hari itu adalah merupakan hari penganugerahan. Begitu juga dalam bulan Ramadhan di mana terdapat malam Lailatul Qadar. Malam Lailatul Qadar adalah malam di mana hajat dikabulkan. Kita disunatkan mencari-cari malam Lailatul Qadar. Mengikut pengalaman rohaniah alim-ulama, malam Lailatul Qadar ini lazimnya berlaku pada malam ganjil dan sering pula jatuh pada malam Jumaat. Pada ketika itu, khususnya di waktu sahur, kita dianjurkan agar memperbanyakkan amal ibadah dan berdoa. Terdapat 3 tanda pada diri seseorang yang menemui malam Lailatul Qadar iaitu,
a. Air mata sangat mudah turun ketika berdoa
b. Berasa hiba hati
c. Badan menggeletar ketika bermunajat kepada Allah Ta’ala.
Sementara tanda-tanda luaran pula adalah seperti
a. Jika hujan, hujan tidak turun dengan lebat
b. Jika panas, panasnya tidaklah terlalu panas.
c. Di sebelah malam pula, anjing tidak menyalak kerana terlalu ramai malaikat turun.
d. Di sebelah pagi, matahari turun dengan keadaan cahaya yang pucat (tidak panas)
Tanda seseorang itu telah menemui malam Lailatul Qadar ialah amal ibadahnya semakin bertambah hebat pada malam-malam selepasnya. Orang yang menyangka ia telah menemui malam Lailatul Qadar kemudian mengendurkan amal ibadahnya pada malam-malam berikutnya sebenarnya ia belum lagi menemui malam tersebut. Orang yang telah menemui malam Lailatul Qadar akan melipat-gandakan amalan pada malam berikutnya sebagai tanda syukur kepada Allah Ta’ala yang telah mengurniakan padanya anugerah yang tidak ternilai itu. Nabi saw melipat-gandakan amalannya walaupun baginda saw adalah ma’sum. Baginda saw menambah amal ibadahnya sehingga adakalanya sampai bengkak-bengkak kaki baginda saw kerana baginda saw bersyukur kepada Allah Ta’ala yang telah memberikan anugerah yang paling tinggi kedudukannya kepada baginda saw.
Berdasarkan pengalaman rohaniah para alim-ulama, mereka telah menyusun satu jadual atau kaedah bagi menentukan malam Lailatul Qadar
a. Jika puasa mula pada hari Rabu, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 27 (malam Isnin)
b. Jika puasa mula pada hari Khamis, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 23 (malam Jumaat)[1]
c. Jika puasa mula pada hari Jumaat, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 29 (malam Jumaat)
d. Jika puasa mula pada hari Sabtu, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 21 (malam Jumaat)
e. Jika puasa mula pada hari Ahad, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 27 (malam Jumaat)
f. Jika puasa mula pada hari Isnin, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 29 (malam Isnin)
g. Jika puasa mula pada hari Selasa, maka malam Lailatul Qadar jatuh pada malam 25 (malam Jumaat)
Kata Syeikh, penentuan hari-hari tersebut tidak bermakna bahawa amal ibadah pada malam-malam lain diabaikan begitu sahaja. Penentuan hari-hari itu juga bukanlah bermakna malam Lailatul Qadar pasti jatuh pada hari tersebut. Sebaliknya penentuan hari tersebut dibuat dengan tujuan untuk menambahkan amal ibadah pada malam tersebut sementara amal-ibadah pada malam-malam lain tetap dilaksanakan tanpa berkurang sedikit pun. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, tanda orang itu telah menemui malam Lailatul Qadar ialah amal-ibadahnya semakin bertambah pada malam-malam berikutnya. Jika dilihat pada kaedah yang dirangka oleh alim-ulama, nyatalah bahawa ia selari dengan maksud hadith Nabi saw yang menyatakan bahawa carilah malam Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil sepuluh yang terakhir iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Jika dilihat pada kaedah di atas, dapatlah dinyatakan bahawa kebanyakan malam tersebut jatuh pada malam Jumaat diikuti malam Isnin di mana hari Jumaat merupakan hari yang paling mulia diikuti hari Isnin mengikut urutan hari dalam seminggu.
Kata Syeikh, jangan doakan anak ketika sedang marah apabila melihat kenakalan sang anak itu sebaliknya berdoalah pada sebelah malam. Lihat keadaan anak yang sedang tidur dan pada ketika itu pasti akan timbul kasih sayang terhadap dirinya. Apabila melihat keadaan anak yang sedang tidur maka sudah tentu timbul perasaan belas terhadap dirinya. Itulah masa yang paling sesuai untuk mendoakan kesejahteraan sang anak kerana perasaan yang terbit itu adalah perasaan kasih sayang yang sangat ikhlas, tambahan pula berdoa pada waktu malam adalah merupakan waktu terbaik untuk memohon hajat kepada Allah Ta’ala.
Waktu sahur adalah waktu yang sangat sesuai untuk berdoa. Yang dimaksudkan dengan waktu sahur ialah sepertiga (1/3) malam yang akhir. Sepertiga malam yang pertama merujuk kepada jam 7.30 malam hingga 11 malam. Sepertiga malam yang kedua merujuk kepada jam 11 malam hingga 2.30 pagi. Dan sepertiga malam yang akhir merujuk kepada jam 2.30 pagi hingga 6 pagi. Sepertiga malam yang akhir inilah waktu sahur yang paling mustajab untuk berdoa. Pada ketika ini, elok sangatlah kita bangun untuk mengerjakan amal ibadah seperti solat tahajjud dan sebagainya. Wasiat Abuya (Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki), “Hendaklah kalian bangun mengerjakan solat tahajjud walaupun sekadar 2 rakaat sahaja”. Lazimilah diri mengerjakan qiamullail kerana ia merupakan amalan orang-orang soleh yang terdahulu. Orang-orang soleh yang hebat-hebat yang telah memberi sumbangan yang sangat besar kepada umat Islam amat menitikberatkan amal ibadah di sebelah malam.
Menyingkap semula akan sejarah penurunan wahyu, Nabi saw menerima wahyu berikutnya (selepas wahyu pertama diturunkan) yang berkaitan dengan suruhan untuk bangun mengerjakan amal ibadah di waktu malam (rujuk Surah al-Muddatsir dan Surah al-Muzzamil). Allah Ta’ala menyuruh baginda saw meminta pertolongan kepada-Nya pada waktu malam. Hikmahnya ialah amal ibadah di sebelah malam itu memberi kekuatan rohani kepada baginda saw untuk berdepan dengan cabaran-cabaran getir disebelah siang. Maka atas sebab itulah umat Islam dianjurkan agar mengerjakan amalan di sebelah malam. Ini adalah kerana amalan malam itu menjadi bekal yang sangat ampuh untuk melaksanakan pekerjaan di sebelah siang.

2. Bila ada peluang yang baik seperti ketika berperang di jalan Allah, ketika turunnya hujan kerana hujan itu adalah rahmat Allah[2], selepas sembahyang fardhu terutamanya selepas solat Jumaat[3], doa antara azan dan iqamah, orang yang sedang berpuasa dan sujud ketika sedang solat[4].

3. Berdoa dengan menghadap qiblat dengan mengangkat kedua belah tangan sehingga ternampak ketiak (maksudnya angkat tinggi sedikit) dan hadapkan muka. Sunat menyapu muka selepas berdoa dan selepas solat. Ketika berdoa, mata hendaklah kebawah (jangan angkat pandangan ke atas) kecuali jika berada di hadapan Kaabah.

4. Jangan menjerit-jerit ketika berdoa. Cukuplah dengan mengangkat suara agar orang lain dapat mendengarnya. Contoh, imam membaca doa dan diaminkan oleh makmum yang mendengarnya. Andainya doa tidak didengar oleh makmum disebabkan speaker rosak dan sebagainya maka sunat bagi makmum membaca sendiri doa.

5. Jangan memberatkan diri untuk bersajak dalam doa. Maksud bersajak ini ialah dengan berusaha untuk memastikan agar baris doa untuk mempunyai rima (nada bunyi yang sama di hujungnya) dan kelihatan cantik susunannya. Dikhuatiri dengan usaha memberatkan ini maka makna doa tersebut mungkin tidak menepati dengan isi yang hendak disampaikan. Doa yang utama ialah doa dari al-Quran, Nabi saw, para sahabat, tabi’in dan ulama yang Ariffin.

6. Berdoa dengan tadharruk, khusyuk dan rahbah. Makna tadharruk ialah dengan menyatakan papanya dan sangat hajatnya. Makna khusyuk ialah dengan merendahkan diri dan menghinakan diri. Makna rahbah ialah khauf (takut). Ketahuilah bala yang diturunkan Allah ke atas seseorang itu sebenarnya adalah tanda cinta Allah terhadap orang itu. Apabila bala turun maka orang akan bersungguh-sungguh untuk meminta kepada Allah. Bala yang diturunkan Allah sebenarnya memberi ruang kepada seseorang itu untuk mendekatkan diri kepada Allah. Ketahuilah bahawa bala dan afiat itu kedua-duanya adalah rahmat Allah.

7. Berdoa dengan optimis (yakin bahawa doa pasti diperkenankan Allah Ta’ala)[5]. Apabila berdoa seseorang itu mesti mempunyai kekuatan dalam diri dengan menghadirkan hati.

8. Mengulang-ulang doa

9. Memulakan doa dengan al-Fatihah dan Salawat. Sebaik-baiknya kapit doa dengan Puji-Pujian kepada Allah dan Salawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad saw (kapit disini bermaksud mula dengan puji-pujian kepada Allah Ta’ala dan Salawat ke atas Nabi saw dan akhirinya juga dengan puji-pujian kepada Allah Ta’ala dan Salawat ke atas Nabi saw). Salawat yang dibaca pasti diterima Allah Ta’ala walaupun dibaca oleh orang yang fasiq. Berusahalah untuk menghayati doa agar sampai rasa dzauq dalam diri. Dengan cara itu, hati akan lebih terkesan ketika berdoa. Salah satu caranya ialah dengan mempelajari Bahasa Arab untuk memahami isi kandungan doa.

10. Adab batin iaitu bertaubat dari perkara maksiat dan kembalikan sesuatu yang bukan haknya atau yang dizaliminya.

[1] Kata Syeikh, gurunya iaitu Sayyid Abu Hasan Ali an-Nadwi wafat pada hari Jumaat tanggal 23 Ramadhan (malam Lailatul Qadar)
[2] Air hujan adalah berkat. Sebab itu orang dulu-dulu membuat air penawar dari air hujan yang turun khususnya pada malam Jumaat.
[3] Berdoalah banyak-banyak pada masa ini kerana rahmat Allah turun dengan banyaknya pada waktu itu.
[4] Apatah lagi jika sujud pada malam Lailatul Qadar ditambah pula jika malam itu jatuh pada malam Jumaat maka bertambah hampirlah doa itu dikabulkan.
[5] Samada disegerakan atau disimpan di Hari Akhirat

No comments:

Post a Comment