Sunday, August 29, 2010

Syarah Kanzul Minan

*Catatan bebas ana di Ampang pada 22 Ogos 2010
Dan masuk Saiyidina Ali di dalam masjid Basrah maka didapatnya umpama 100 halaqah orang yang duduk mengajar maka adalah ia berhenti pada satu halaqah yakni keliling orang mengajar ditanyakan orang yang mengajar degan satu soal kemudian ditegahkan dia daripada mengajar. Demikianlah hingga kepada halaqah Hasan Basri. Maka melihat ia orang muda baik kelakuannya maka ia bahawasanya aku bertanya akan dikau umpama ku tanya akan mereka itu. Jika engkau jawab akan pertanyaanku dengan barang yang berpatutan aku tetapkan dikau dan jika tiada ku tegahkan dikau seperti ku tegahkan mereka itu. Maka kata ia tanya olehmu apa yang ditanya bagimu. Maka katanya, apa yang milik akan agama? Jawabnya iaitu waraq. Dan katanya, apa yang membinasakan dia? Katanya, tamak. Maka katanya, duduk olehmu maka seumpama kamu patut duduk mengajar dan inilah neraca yang memberi manfaat yang diketahui dengan dia orang yang salik akan mudarat daripada manfaat maka bahawasanya kasih akan dunia kepala kesalahan. Maka barangsiapa ada padanya segala kesalahan maka betapa ia melepaskan orang lain daripada ombak bala.
Tamak adalah pembinasa agama manakala waraq membolehkan seseorang itu berhati-hati dalam menguruskan makanan, harta dan sebagainya. Pernah satu hari, Sufyan bin Tsauri mengajar di hadapan 3 orang anak murid. Apabila datang murid keempat, Sufyan berhenti mengajar. Apabila ditanya orang tentang hal itu maka katanya, “Andai kata Umar melihat aku maka pasti ia membubarkan majlisku ini kerana aku tidak layak mengajarnya. Apabila masuk murid yang keempat, aku bimbang aku didatangi dengan sifat riak dengan menyatakan telah ramai orang datang belajar denganku”. Para ulama tidak memikirkan soal syurga sebaliknya sibuk memikirkan husnul khatimah. Kita hendaklah sentiasa mengutamakan sifat khauf dan raja’. Kata Saiyidina Abu Bakar, “Akhirat kelak, andai Allah berkata bahawa semua orang masuk neraka kecuali seorang sahaja masuk syurga maka aku berharap akulah orangnya dan andainya Allah berkata semua orang masuk syurga kecuali seorang sahaja masuk neraka maka aku berharap bahawa aku bukanlah orangnya. Kita hendaklah berdoa agar dijauhkan daripada 3 perkara yang memudaratkan iaitu
1. Bersahabat dengan orang yang alim tetapi lalai
2. Bersahabat dengan sufi yang jahil
3. Berdamping dengan penceramah yang menghiasi ceramahnya dengan niat hendak memperkotak-katikkan orang yang jahil.

No comments:

Post a Comment