Sunday, November 1, 2009

Iktikad Ahli Sunnah wal Jama'ah disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 31 Oktober 2009


Kerajaan Ottoman (Uthmaniyyah) kalah sebab munculnya Wahabbi. Sejarah menunjukkan bahawa Islam tidak kalah dengan musuh luaran tetapi dengan musuh dalaman antaranya ialah seperti Wahabbi. Inilah sebab utama kekalahan umat Islam. Musuh dalaman ini telah memecah-belahkan kesatuan umat Islam. Golongan ini tidak mahu mengikut arahan pemimpin. Apabila Wahabbi masuk ke Alam Melayu maka umat Melayu dengan tiba-tiba menjadi berpecah belah dan bergaduh antara satu sama lain akibat perkara-perkara yang tidak sepatutnya diperbesar-besarkan. Kata Syeikh, terdapat hukum-hukum atau fatwa-fatwa yang berbeza mengikut tempat. Malangnya golongan Wahabbi ini cuba berlagak pandai dengan membawa masuk hukum atau fatwa yang menjadi amalan di tempat lain untuk diamalkan pula ditempat ini. Masyarakat berada didalam kekeliruan apabila golongan ini mula mengkritik ulama dengan cara yang berlebih-lebihan apabila mendapati sesuatu fatwa atau hukum tidak sejalan dengan pemikiran mereka. Kata Syeikh lagi, langkah ulama menetapkan perbezaan disatu tempat atau masyarakat dengan tempat yang lain atau masyarakat yang lain memunculkan perbezaan sesuatu hukum atau fatwa. Inilah yang dikatakan rahmat Allah kerana ulama-ulama ini mengeluarkan pendapat-pendapat yang berbeza untuk kesesuaian dan kemaslahatan masyarakat disesebuah tempat. Sebab itu apabila kita sampai ke sesuatu tempat itu, kita kenalah mengikut hukum atau fatwa yang telah ditentukan oleh ulama disitu.
Kerja utama pemerintah ialah mengawal ajaran Islam. Konsep ini sebenarnya telah diamal sejak dari zaman Nabi saw. Nabi saw mengawal para sahabat dan menentukan sahabat mana yang berkelayakan untuk mengajar, berkhutbah dan menyebarkan dakwah. Nabi saw sendiri yang mentauliahkan atau mengijazahkan kepada sahabat yang berelayakan untuk mengajar dan memperluaskan ilmu-ilmu Islam. Kita harus sedar dan faham bahawa bukan semua orang berkelayakan untuk mengajar dan bercakap di khalayak ramai. Tetapi pada hari ini kita dapat lihat ramai orang yang bukan ahli dalam sesuatu bidang itu dibenarkan bercakap di hadapan khalayak. Para hukama’ ada menyebut, diantara ucapan-ucapan dan perkataan itu ada yang ‘memukau’ orang lain seumpama sihir walaupun ilmu yang disampaikan itu tidak betul/benar. Kata Syeikh, terlalu ramai orang pada masa ini yang mengaku ulama tetapi hakikatnya tidak. Mereka hanya pandai bermain kata-kata dan sangatlah dibimbangkan pengaruh mereka ini terhadap masyarakat. Berbalik kepada fahaman-fahaman yang terkeluar dari iktiqad Ahlus Sunnah wal Jamaah (ASWJ) antaranya seperti golongan Wahabbi ini, munculnya golongan ini telah menyebabkan kasih-sayang sesama umat Islam dilenyapkan. Hubungan kasih-sayang sesama umat Islam lenyap kerana tuhan yang disembah mengikut faham yang berlainan. Golongan Wahabbi menyamakan sifat Tuhan dengan sifat makhluk sedangkan iktiqad ASWJ bukan begitu. Golongan Wahabbi menyamakan tugas Nabi saw seperti posmen yang kerjayanya hanya menghantar surat. Mereka mendakwa bahawa Nabi saw hanya membawa risalah dari Tuhan tanpa wujud apa-apa hubungan dengan Tuhan dan umat Islam. Sedangkan dalam iktiqad ASWJ, kita mempunyai hubungan dengan Nabi saw semenjak berada di alam dunia hinggalah ke alam barzakh. Semua manusia termasuklah rasul dan nabi mempunyai hubungan dengan Nabi saw bahkan mereka masuk ke dalam syurga pun atas syafaat Nabi saw. Iktiqad ASWJ menyatakan bahawa Nabi saw sentiasa berhubungan dengan umatnya. Nabi saw melihat amalan umatnya. Ini amatlah bertentangan sekali dengan fahaman Wahabbi yang mengatakan bahawa tugas Nabi saw itu tidak lebih dari membawa risalah sahaja tanpa mempunyai apa-apa hubungan. Kata Syeikh, asas kasih sayang perlu disiapkan terlebih dahulu dan inilah yang menjadi tunjang kepada kejayaan Nabi saw dan para sahabat satu masa dahulu. Apakah asas kasih sayang itu? Ianya tidak lain dan tidak bukan ialah kalimah La Ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah. Bila masa para sahabat berkasih sayang? Sahabat berkasih sayang apabila disemai benih tauhid yang benar. Ketika dizaman jahiliah mereka tidak kenal erti kasih sayang yang sebenar. Hari ini, nilai kasih sayang sudah hilang dari umat Islam! Nilai itu hilang kerana umat Islam berpecah-belah dan masing-masing mempunyai fahaman tauhid mereka sendiri.
Berhati-hatilah dengan perkataan bidaah. Janganlah kita mudah sangat membidaahkan orang lain. Kata Imam asy-Syafi’i, bidaah terbahagi kepada dua iaitu bidaah mahmudah (yang dipuji) dan bidaah mazmumah (yang dikeji). Setiap perkara baharu yang tidak diamal oleh Nabi saw tetapi selari atau sejalan dengan sunnah dan disepakati oleh ulama maka ia adalah bidaah yang terpuji. Kalau ia tidak selari dengan sunnah maka ia adalah bidaah yang dikeji. Malangnya golongan Wahabbi ini tidak tahu membezakan bidaah mana yang dipuji dan bidaah mana yang dikeji. Mereka menganggap semua bidaah itu dikeji belaka. Majlis maulid walaupun tidak pernah dilakukan oleh Nabi saw tetapi ia tergolong dalam bidaah terpuji. Sesiapa yang mengerjakannya akan mendapat pahala. Cubalah renungkan aturcara program majlis maulid tersebut, adakah terdapat perkara-perkara yang tidak selari dengan sunnah? Kalau hendak dikatakan bidaah maka perbuatan kita pada hari ini boleh dikatakan hampir semuanya bidaah belaka. Di zaman Nabi saw, majlis pengajian tidak diadakan diatas karpet, tidak mempunyai pembesar suara, tidak mempunyai mushaf ketika membaca al-Quran bahkan masalah ilmu tajwid juga tidak timbul di zaman Nabi saw. Tetapi pada hari ini, semua perkara yang disebut diatas dilakukan oleh umat Islam, jadi bolehkah dikatakan semua yang disebut itu bidaah yang dikeji? Sudah tentu tidak kerana ia memberi kemudahan kepada umat Islam itu sendiri. Kesimpulannya, jika hendak menjadi orang yang alim jadilah orang alim yang memudahkan umatnya dan jagalah lidah dengan tidak mengata orang lain. Demi menjaga lidahnya, sahabat besar, Abu Bakar as-Siddiq as akan meletak batu kerikil didalam mulutnya supaya lidahnya tidak berkata perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat atau mendatangkan dosa seperti mengumpat, fitnah dan sebagainya.
Sabda Rasulullah saw,

"Apabila berkata seseorang lelaki kepada saudaranya, "Wahai kafir!" Maka perkataan tersebut akan terkena kepada salah seorang dari keduanya." - Hadith ini diriwayat oleh al-Bukhari daripada Abu Hurairah ra. Dipetik dari kitab Iktiqad Ahli Sunnah wal Jama'ah halaman 21, dikarang oleh Al-Allamah Muhammad Mukhtar ibn 'Atorid dan disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

No comments:

Post a Comment