Monday, November 23, 2009

Fitnah Wahabbi - Syarah oleh Syeikh Muhammad Fuad

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 22 November 2009
Al-Allamah Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain bin Mustafa al-Fathani menyebut bahawa kemuncak pelampauan yang dilakukan oleh Wahabbi ialah menyerang Makkah dan Madinah sedangkan kedua-dua tanah suci ini adalah aman yang tidak dihalalkan peperangan atau kekerasan berlaku didalamnya. Melainkan hanya beberapa detik sahaja ketika Rasulullah saw membuka Makkah dan selepas itu ia diharamkan langsung. Kata al-Allamah, Wahabbi itu mazhab yang jahat, jalan yang sesat dan i’tiqad yang mudharat.
Fahaman ini berasal dari timur. Timur ini merujuk kepada Najd, kini dikenali dengan nama Riyadh. Raja dan ulama Wahabbi tidak pernah bercita-cita untuk disemadikan di Makkah atau di Madinah sebaliknya jika meninggal, mereka lebih suka disemadikan di Riyadh. Di kalangan Ahlus Sunnah wal Jumaah pula, bersemadi di Makkah atau di Madinah adalah cita-cita utama. Ada ulama yang sengaja berpindah ke Madinah semata-mata kerana hendak menyempurnakan cita-cita mereka iaitu mendapatkan nikmat disemadikan di Madinah. Sahabat besar, Saiyidina Umar al-Khattab sentiasa berdoa agar jasadnya disemadikan di negara kekasihnya Rasulullah saw. Kenapa para alim-ulama ASWj berhajat benar hendak disemadikan di Madinah? Ianya tidak lain dan tidak bukan ialah kerana hendak mendapat syafaat khusus dari baginda Rasulullah saw sebagaimana sabda baginda saw bahawa baginda saw akan memberi syafaat yang khusus kepada mereka yang meninggal dunia di Madinah.
Seperti yang sering disebut sebelum ini, dalam satu hadith sahih diriwayat oleh Bukhari, pada suatu ketika, Rasulullah saw telah mendoakan keberkatan negara Syam dan Yaman. Sahabat lain meminta Rasulullah saw agar mendoakan Najd tetapi tidak dipedulikan baginda. Baginda saw berdoa lagi tanpa menyebut nama Najd sebanyak dua kali walaupun diminta oleh sahabat. Nabi saw kemudiannya memalingkan badannya mengadap ke Timur dan berkata, Disanalah nanti akan munculnya tanduk syaitan. Tanduk syaitan yang dimaksudkan baginda saw ialah pemuka bidaah bermula dari Musailamah al-Kazzab sehinggalah ke hari ini. Dalam hadith tersebut, Nabi saw menggunakan fi’il mudharik iaitu tanduk syaitan itu akan terus muncul dan berterusan sehingga ke hari kiamat. Nabi saw juga pernah bermimpi dimana dalam mimpinya, baginda melihat babi berkhutbah diatas mimbar. Nabi saw terjaga dari tidurnya dan semenjak itu Nabi saw langsung tidak tersenyum hingga ke akhir hayat. Berdasarkan dari mimpi tersebut, baginda saw tahu bahawa ia menandakan alamat yang tidak baik kepada umat Islam. Mimpi Nabi saw adalah mimpi yang benar kerana Allah swt menjaga baginda saw. Baginda saw tidak pernah mimpi sehingga menyebabkan mandi junub kerana mimpi sedemikian adalah permainan syaitan. Apa yang dibimbangi Nabi saw berlaku pada hari ini. Pada masa ini pentas khutbah di Masjid Nabawi telah diambil alih oleh pemuka bidaah. Tidak ada orang Hijjaz (Makkah dan Madinah) dilantik menjadi imam di Masjidil Haram melainkan kesemuanya berasal dari Najd. Apabila golongan ini naik ke mimbar, mereka mengecam baginda saw.
Benarkah bidaah atau perkara-perkara khurafat berlaku di Makkah dan Madinah satu masa dahulu yakni ketika Muhammad Abdul Wahhab mendakwa dirinya sebagai pembersih segala amalan khurafat? Jika kita menyorot kembali zaman itu, ternyata Makkah dan Madinah adalah pusat ilmu. Para ulama dari seluruh dunia berhimpun di kedua-dua tanah suci itu. Adakah para ulama pada zaman itu tidak tahu membezakan yang hak dan yang batil seperti yang didakwa oleh pemuka bidaah? Jika kita menyokong pendapat pemuka bidaah ini maka kita telah melakukan fitnah besar kepada para ulama zaman itu kerana secara tidak langsung kita mendakwa mereka jahil, tidak berdakwah dan seribu macam andaian negatif terhadap ulama pada zaman itu sedangkan kita tahu bahawa ulama pada zaman itu telah melahirkan beratus atau mungkin beribu-ribu kitab bermutu tinggi, ada yang mencapai taraf muhaddith, mufassir dan sebagainya.
Sahabat pernah bertanya baginda saw tentang bilakah berlakunya kiamat. Nabi saw tidak pernah menjawab bila ditanya soalah sedemikian. Nabi saw tidak pernah menyebut dengan spesifik tentang tarikh, masa dan tempat berlakunya kiamat. Sebab itu jika ada orang yang mendakwa dirinya tahu tentang tarikh atau masa atau tempat berlakunya kiamat maka orang itu adalah sebesar-besar pembohong! Nabi saw hanya diberitahu tentang alamatnya sahaja iaitu “apabila urusan ilmu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya”. Apabila ini berlaku maka tunggulah sahaja saat berlakunya kiamat.
Yang dimaksudkan dengan urusan ilmu diserahkan kepada orang jahil itu telah pun ada pada masa ini. Pemuka bidaah telah menguasai pentas ilmu. Ulama-ulama sejak dari zaman dahulu telah memberi peringatan tentang bahayanya puak pemuka bidaah ini. Melalui firasat, mereka memberi peringatan kepada masyarakat agar menjauhi puak-puak bidaah ini. Ulama sangat menjaga pergaulan mereka bahkan anak-anak mereka dilarang bermain atau bergaul dengan anak pemuka-pemuka bidaah ini. Takutlah firasat orang mukmin kerana mereka disinari dengan cahaya Allah.Tentang firasat orang mukmin ini, ada satu kisah yang berlaku di zaman sahabat ini. Anas bin Malik pada waktu itu dalam usia muda belia sedang menuju ke halaqah pengajian. Dalam perjalanan ke halaqah, beliau terpandang seorang wanita. Beliau memandang agak lama sebelum meneruskan langkah ke masjid. Elok beliau sampai di halaqah, Saiyidina Uthman pun berkata, Telah masuk kedalam majlis ini seorang lelaki yang dimatanya ada tanda zina. Anas bin Malik yang kebetulan masuk kedalam majlis itu terkejut apabila mendengar ucapan Uthman. Beliau terus bertanya Uthman, Masih ada lagikah wahyu selepas Nabi saw wafat? Uthman menjawab, itu firasat orang mukmin. Maknanya firasat orang mukmin itu adalah benar kerana ia merupakan ilham Allah Ta’ala.
Kisah lain tentang firasat adalah seperti berikut,
Pada zaman Imam Abu Hanifah, ada seorang perempuan datang berjumpa beliau. Perempuan itu tidak berkata apa-apa. Imam Abu Hanifah kemudiannya mengambil sebiji epal dan membelahnya. Selepas itu perempuan itu pun beredar pulang. Orang lain yang melihat perbuatan Imam Abu Hanifah dan perempuan itu tercengang-cengang. Kata Imam Abu Hanifah, Perempuan itu asalnya hendak bertanya masalah haid kepadaku tetapi ia malu. Perempuan itu ingin mengetahui bila ia boleh mandi wajib selepas habis tempoh haid. Lalu aku membelah epal itu dan menunjukkan isi epal yang berwarna putih. Maksudnya, dia perlu mandi wajib selepasnya dirinya benar-benar telah suci bersih. Ternyata perempuan itu faham tentang apa yang telah diisyaratkan oleh Imam Abu Hanifah.

No comments:

Post a Comment