Sunday, November 1, 2009

Syarah khas "Tujuan Ilmu dalam Islam" disampaikan oleh Habib Hassan bin Muhammad bin Salem Al-Attas (Imam Besar Masjid Ba’alawee Singapura)

Habib mengimbas kembali sejarah ketika UKM ditubuhkan. Kata Habib, pada ketika university hendak ditubuhkan, Prof Sayyid Muhammad Naquib al-Attas pernah berbincang dengannya di rumah Prof Sayyid Muhammad Naquib. Antara perkara yang menjadi pokok perbincangan pada ketika itu ialah lambang UKM. Kata Habib, lambang asal UKM adalah berteraskan kepada kalimah Rabbi Zidni ‘Ilman yang merupakan satu kalimah doa yang membawa maksud, “Ya Allah, Tambahilah kami ilmu”. Alhamdulillah, berkat dari kalimah tersebut, telah ramai lepasan UKM menjadi pendidik, sarjana dan professional yang bertebaran ke seluruh pelusuk tanahair. Apakah tujuan kita belajar mengikut perspektif Islam? Apakah tujuan ilmu pengetahuan?
Ketahuilah bahawa menuntut ilmu itu adalah fardu bagi setiap orang Islam. Tetapi kita harus faham bahawa Tuhan memberi ilmu kepada setiap insan bukan kepada orang Islam sahaja (rujuk balik surah al-Alaq dan lihat perkataan insan). Semua manusia berhak mendapat manfaat ilmu jika mereka mencarinya. Dalam tujuan mencari ilmu, ianya tidak dihadkan pada sekalian anak-anak Adam. Apakah tujuan utama ilmu?
Tujuan utama ilmu ialah untuk menjadi insan yang baik. Insan yang baik ini termasuklah kemuliaan yang meliputi akhlak yang suci dengan tingkah laku yang sangat baik. Ada orang belajar tinggi melangit tetapi dibenci orang maka orang ini tidak layak digelar orang yang berilmu. Orang seperti ini salah faham tentang tujuan ilmu. Rasulullah saw bersabda, Allah swt mendidikku dengan sebaik-baik didikan. Didalam al-Quran, Allah memuji Rasulullah saw, “dan bagimu wahai Rasulullah mempunyai akhlak yang mulia”. Ada dua kata kunci disini iaitu adab (didik) dan akhlak yang mulia.
Adab berasal dari akar kata adaba. Ertinya segala perkara yang baik, mulia dan indah. Sebab itu, bila Nabi saw berkata Tuhan mendidikku maka ia bermakna Tuhan mengurniakan ‘adab’ kepada Rasulullah saw . Adab ini berada di peringkat yang tertinggi kerana ia mengandungi keindahan yang luarbiasa. Sebab itulah dalam bidalan Melayu ada disebut, orang yang tingkahlakunya baik dikatakan beradab manakala orang yang tingkahlakunya buruk disebut biadab. Allah mengurniakan segala macam keindahan adab kepada Nabi saw melalui Jibril as. Tetapi bila Allah memuji Nabi saw, Dia menyebut akhlak bukannya adab. Apakah maknanya itu?
Ianya ada kaitan dengan hubungan antara manusia dan Tuhan. Manusia adalah makhluk manakala Tuhan adalah Khalik. Makhluk adalah apa yang dijadikan oleh Allah sebagai Khalik. Akhlak ini boleh berubah-ubah samada baik atau tidak baik. Apabila Allah menyebut Rasulullah saw mempunyai akhlak yang mulia maknanya Allah memuji peribadi dan akhlak Nabi saw yang jauh terangkat berbanding sebelum Nubuwwah Nabi. Tentang ketinggian akhlak Nabi saw, Habib menceritakan beberapa kisah.
Kisah 1
Pada satu hari, datang seorang Badwi berjumpa dengan Nabi saw. Badwi ini meminta Nabi saw seekor kambing. Nabi saw kemudiannya memberikan semua kambing yang ada kepada Badwi itu. Badwi ini pulang ke kampungnya dengan perasaan yang girang lalu menceritakan perihal Nabi saw memberikan kesemua kambing kepadanya. Perbiadi Nabi saw yang tidak takut dengan kemiskinan itu kemudiannya menarik perhatian seluruh Badwi di kampung itu sehingga akhirnya mereka semua memeluk Islam.
Kisah 2
Dua orang sahabat berkeadaan terlalu lapar. Mereka mengikat batu pada perutnya lalu berjumpa Rasulullah saw. Mereka memberitahu Rasulullah saw betapa mereka dalam keadaan yang sangat lapar sambil menunjukkan batu pada perut mereka menandakan mereka sangat lapar. Rasulullah saw tersenyum lalu membuka kainnya. Kata baginda saw, Jika kamu mengikat satu batu, aku mengikat dua batu. Jika kamu lapar, aku lebih lapar dari kamu.
Rasulullah saw meminta ibubapa supaya mengajarkan anak-anak mereka akhlak yang baik. Insan yang mulia ialah
1. Dia kenal dirinya dan mempunyai hubungan yang baik antara dirinya dengan Allah swt
2. Dia menjaga dirinya supaya melakukan segala kebaikan terhadap semua makhluk-makhluk Allah swt
Kita tidak sempurna jika hubungan kita antara salah satunya (yang disebut diatas) tidak baik. Disamping kita taat pada perintah Allah Ta’ala, hubungan kita antara satu sama lain perlu dijaga. Hubungan kita suami isteri, hubungan kita dengan jiran dan hubungan kita dengan saudara-mara semuanya akan ditanya kelak. Kita harus ingat bahawa apabila disebut tentang makhluk Tuhan, ianya meliputi semua manusia dan semua makhluk. Pernah satu masa dahulu ada seorang perempuan pelacur dari suku Bani Israel berjalan di padang pasir. Dalam perjalanannya beliau terlihat seekor anjing yang sedang berada dalam kehausan. Kasihan dengan anjing itu, perempuan tersebut kemudiannya menanggalkan kasutnya dan membuka selendangnya. Selendangnya diikat pada kasut lalu diturunkan kasut itu perlahan-lahan ke dalam telaga untuk dijadikan timba. Setelah agak penuh, perlahan-lahan kasut itu dinaikkan ke atas lalu air yang ada didalamnya diberikan kepada anjing itu. Kata Nabi saw, kerana sifat perempuan ini memberi seteguk air kepada anjing ,maka Allah swt mengampunkan kesemua dosanya dan memasukkan ia kedalam syurga. Pengajaran disini ialah sedangkan berbuat baik dengan haiwan yang seperti anjing pun boleh menghapuskan dosa apatah lagi jika kita berbuat baik dengan manusia.
Orang yang berakhlak mulia akan menghargai setiap barang yang kecil-kecil yang dikurnia oleh Allah swt. Ada satu benda yang tidak boleh dibeli dengan emas atau berlian bahkan dengan sebab benda ini, ada negara yang sanggup berperang kerananya. Benda ini sering bersama kita tetapi kita tidak dapat melihat nilainya. Apakah benda itu? Benda itu ialah air. Nabi saw pernah diperlihatkan akan peristiwa dua orang sahabat yang dihisab di hari kiamat. Selepas dihisab, seorang sahabat masuk ke syurga manakala seorang lagi masuk ke neraka. Ketika dalam perjalanan menuju ke neraka, sahabat itu terpandang kepada sahabatnya yang masuk syurga lalu teringat peristiwa lama ketika didunia. Katanya, Ingatkah kamu pada ketika kamu dalam kehausan dan kamu datang meminta air lalu diberikan olehku. Sahabatnya itu berkata, Ya, engkau pernah berikanku segelas air ketika aku kehausan. Kata sahabat yang dalam perjalanan ke neraka tadi, Wahai sahabat, bertawassullah kamu kepada Allah swt moga-moga pemberian aku itu akan membolehkan aku masuk syurga. Lalu sahabatnya itu berdoa dan doanya dimustajabkan Allah swt lalu sahabatnya itu pun dimasukkan kedalam syurga.
Setiap yang disebut tadi, setiap sesuatu itu ada nilainya. Sebab itulah Nabi saw menamakan setiap benda yang ada disekelilingnya kerana setiap benda itu mempunyai nilai dan fungsi tersendiri. Sebagai contoh, Nabi saw memberi nama kepada cermin, gelas dan pedang yang digunakannya. Sebelum mengakhiri syarah, Habib berpesan bahawa semua ilmu yang baik itu adalah tergolong dalam ilmu-ilmu Islam. Seseorang itu tidak boleh dikatakan alim jika ia tidak mengetahui ilmu yang sepatutnya diketahuinya. Sebagai contoh, orang yang mempelajari ilmu faraid tidak boleh dikatakan alim jika ia tidak mahir dalam ilmu hisab. Ini adalah kerana ilmu hisab itu mempunyai kaitan dengan ilmu faraid. Begitu juga dengan ilmu lain seperti ilmu falak, perubatan dan sebagainya. Ulama dahulu mencipta kejayaan dalam bidang ilmu kerana mereka tidak pernah menghadkan ilmu. Ini adalah kerana mereka berjaya menghayati takrif ilmu dan faham bahawa segala ilmu yang baik itu adalah termasuk dalam ilmu-ilmu Islam.

No comments:

Post a Comment