Tuesday, March 2, 2010

Kalam Hikam Abi Madyan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Taman TAR pada 28 Februari 2010 selepas solat asar
Kalam Hikmah
Seafdhal-afdhal ketaatan ialah memakmurkan waktu dengan muraqabatullah
Muraqabah sangat penting dan ia merupakan satu kewajipan bagi kita. Kata ulama tasawwuf, “Barang siapa yang hatinya merasakan pengawasan Allah ke atasnya maka Allah akan memelihara jasadnya”. Inilah kelebihan ahli zikir yang sentiasa mengingati Allah Ta’ala. Firman Allah Ta’ala dengan maksudnya, “Sesiapa yang menyebut kalimah Tauhid La Ilaha Illallah maka ia akan masuk dalam benteng Aku dan aman dari azab Aku di dunia dan di akhirat”. Allah Ta’ala akan menjaga diri orang yang mengingati Allah dari melakukan perkara-perkara yang dimurkai-Nya. Lazimnya manusia tidak akan membuat maksiat apabila ada orang melihatnya. Hanya orang yang bersifat binatang sahaja yang tergamak melakukan maksiat dihadapan orang lain. Maka bagi orang yang beriman, mereka beri’tiqad bahawa Allah sentiasa mengawasi segala perbuatan mereka sepanjang masaa. Ketahuilah bahawa muraqabah adalah peringkat asas kepada musyahadah. Tanpa muraqabah, seseorang itu mustahil akan dapat mencapai maqam ihsan yang sempurna. Allah Ta’ala bersama kita sepanjang masa. Jika Allah Ta’ala tidak bersama kita maka kita pun tidak akan dapat hidup di muka bumi ini.
Amalkan tiga kalimah ini terutama ketika hendak tidur pada waktu malam,


Yang bermaksud,
Allah bersamaku, Allah melihatku, Allah juga menyaksikanku

Kalam Hikmah
Futuwwah ialah tidak sibuk dengan makhluk daripada al-Haq
Orang yang futuwwah tidak akan sibuk dengan makhluk dan tidak akan nampak kejahatan orang lain kerana dirinya sentiasa sibuk dengan Allah Ta’ala. Orang yang futuwwah melihat semua ciptaan Allah baik belaka.
Kalam Hikmah
Futuwwah (orang yang dikuatkan dengan maqam tahqiq dan ta’yid[1]) ialah mereka yang melihat segala keelokan hamba dan ghaib daripada melihat kejahatan mereka
Kalam Hikmah
Barangsiapa ikhlas didalam ibadahnya, nescaya dia terlepas daripada dakwaan dusta
Dakwaan dusta itu timbul daripada sifat munafiq dan menzahirkan sesuatu yang menyalahi apa yang ada didalam batinnya.

[1] Dokongan/Sokongan

No comments:

Post a Comment