Monday, March 1, 2010

Majlis Khatam Kitab 40 Hadith Keistimewaan Rasulullah saw

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan, Taman TAR Ampang pada 26 Februari 2010 bermula dari pukul 3.00 petang hingga 7.00 malam
Qarin manusia terdiri dari dua iaitu yang cenderung menyuruh melakukan kebaikan dan yang cenderung menyuruh melakukan keburukan. Adapun Qarin Nabi saw, kedua-duanya menyuruh Nabi saw melakukan kebaikan. Ini adalah kerana Qarin Nabi saw yang cenderung menyuruh melakukan keburukan telah memeluk Islam.
Darah orang yang mencerca Nabi saw hukumnya adalah halal. Sabda Nabi saw, “Sesungguhnya anjing tidak akan menjilat darah orang Islam”. Orang yang mencaci Nabi saw, darahnya akan dijilat anjing. Ulama sepakat menyatakan bahawa orang yang mencaci Nabi saw, hukumannya ialah pancung atau bunuh sahaja. Kita perlu berhati-hati takut-takut jika kita tercaci Nabi saw tanpa sedar, Nauzubillah. Umar al-Khattab ra menghantar surat kepada Abu Musa al-Asy’ari. Dalam surat itu beliau menyatakan bahawa, “Sesungguhnya kami menghukum mengikut zahir.” Urusan batin adalah urusan Allah. Ada ulama yang tercerca Nabi saw secara zahir walhal batinnya tidak berniat begitu. Contohnya, ada ulama menyebut bahawa Nabi saw pernah kalah dalam peperangan (sebagai contoh dalam Perang Uhud) padahal Nabi saw tidak pernah kalah. Ada juga puak yang mencerca Nabi saw dengan mengatakan bahawa Nabi saw adalah seorang anak yatim yang dibela Abu Talib dan kerjanya adalah menggembala kambing (dengan maksud hendak menyindir kerja Nabi saw). Di sisi yang lain, ada yang menyatakan bahawa selendang Nabi saw adalah kotor bahkan ada yang tergamak menyamatarafkan Nabi saw dengan manusia biasa. Dalam kitab asy-Syifa’ karangan Qadhi Iyadh disebut bahawa, Ada seorang yang berpura-pura faqih menyatakan bahawa Nabi saw hidup secara zuhud dalam keadaan “terpaksa”. Ulama berpendapat bahawa ucapan orang yang berpura-pura faqih ini adalah kufur dan patut dihukum bunuh. Nabi saw boleh memilih untuk menjadi sultan sehingga gunung-ganang menawarkan diri untuk menjadi emas tetapi Nabi saw memilih jalan tawadhuk untuk dengan menjadi hamba Allah. Sabda Nabi saw, “Bila aku lapar, aku dapat maqam sabar dan bila aku kenyang, aku dapat maqam syukur”. Hanya orang yang mencaci Nabi saw sahaja yang boleh dihukum bunuh sedangkan orang yang mencaci sahabat tidaklah sampai kepada hukuman bunuh.
Syeikh Yusuf Ismail an-Nabhani berkata, “Cahaya Rasulullah saw adalah sumber bagi makhluk Allah Ta’ala. Dan manusia itu adalah sebahagian dari cahaya Rasulullah saw”. Tentera Nabi saw terdiri dari para malaikat dan nabi. Nabi Isa as berkata kepada pendokong beliau yang dikenali dengan panggilan Hawariyyun menceritakan tentang kedatangan Ahmad (merujuk kepada Nabi saw)[1]. Baginda as menceritakan sifat-sifat Nabi saw. Kata Nabi Isa as, “Ketahuilah bahawa kedudukan aku hatta dibawah seliparnya (Nabi saw) pun aku tidak layak apatah lagi hendak menandinginya tawaduknya Nabi saw”.
Sabda Nabi saw, “Siapa yang mengerjakan haji tapi tidak menziarahi aku maka orang ini tidak ada adab padaku.” Ketika Nabi saw ke Masjidil Aqsa, semua nabi turun dari langit lalu menjadi makmum Nabi saw. Dalam perjalanan Isra dan Mi’raj Nabi saw, baginda saw menziarahi maqam orang-orang saleh. Justeru menziarahi maqam orang-orang saleh ini adalah sunnah Nabi saw. Rasulullah saw menziarahi kubur/maqam Masitah (orang-orang saleh) dalam perjalanan tersebut. Bahkan jadual perjalanan Rasulullah saw itu telah diatur Allah Ta’ala.
Sabda Nabi saw, “Antara kemuliaanku ialah tiada seorang pun melihat auratku dan aku dilahirkan dalam keadaan berkhatan. Kata bondanya, Aminah, “Aku melahirkan Muhammad tanpa sebarang kotoran”. Kata syeikh, cintailah Nabi saw dengan sepenuh hati kerana tidak akan diserlah rahsia kekasih melainkan orang-orang yang mengasihinya sahaja.
Nabi saw diutuskan kepada sekalian makhluk termasuk malaikat. Nabi saw juga dikurniakan keistimewaan dimana bumi menjadi suci untuk menjadi tempat sujud. Sedangkan kaum atau umat lain hanya boleh sujud ditempat khas sahaja seperti di mihrab. Nabi saw tidak menggunakan kunci perbendaharaan yang dikurniakan padanya untuk kegunaan dirinya sebaliknya kunci itu diguna oleh umatnya. Justeru, kunci itu hendaklah digunakan oleh umatnya dengan sebaik-baiknya bagi mengangkat kemuliaan Nabi saw seperti menafqahkan penuntut ilmu dan sebagainya.
Nabi saw dikurniakan mukjizat yang paling banyak berbanding Nabi-nabi lain. Semua makhluk tunduk dan patuh kepada Nabi saw. Berkompang didalam masjid sebenarnya bermula sejak dari zaman Nabi saw lagi bahkan kompang ada dimainkan di dalam Masjid Nabawi ketika hayat baginda saw. Ada sahabat bernazar jika Nabi saw balik dengan selamat dari perang, ia akan berkompang disisi telinga Nabi saw. Ketahuilah bahawa setiap amalan umat Nabi saw akan dipersembahkan kepada Rasulullah saw kecuali orang-orang yang murtad. Ketika Nabi saw membaca ayat yang bermaksud, “(Pada saat itu Allah berfirman)” Siapakah yang menguasai kerajaan pada hari ini (hari Kiamat)?” (Allah sendiri menjawab): “Dikuasai oleh Allah Yang Maha Esa, lagi Yang mengatasi kekuasaan-Nya segala-galanya!”, bergerak mimbar yang diduduki Nabi saw kerana Nabi saw berasa sangat takut.
Syurga diharamkan kepada para Nabi lain sebelum Nabi saw memasukinya. Kita perlu bersyukur kerana ditaqdirkan menjadi umat Nabi saw. Satu hari Nabi saw bertemu seorang lelaki memuji Allah Ta’ala. Nabi saw menepuk belakangnya dan berkata, “Sesungguhnya engkau telah bersyukur dengan syukur yang agung disebabkan syukur engkau itu atas sebab nikmat Allah Ta’ala dan menjadi umatku (umat Nabi Muhammad saw).”
[1] Ahli-ahli Kitab mengenal Rasulullah saw sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka sendiri

No comments:

Post a Comment