Monday, March 1, 2010

Musalsal perawi unggul setiap zaman dan syarah khas Musnid Syam

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 26 Februari 2010 selepas maghrib
Musalsal perawi yang unggul setiap zaman
Syeikh meriwayat hadith ini dari gurunya yang mulia iaitu Syeikh Mahmud Said Mamduh, ahli muhaddith pada zaman ini. Dalam sanad ini, ada beberapa nama gelaran yang perlu diketahui iaitu Sibawaih yang merujuk kepada orang yang pakar dalam bahasa Arab (nahu), Mizjaji iaitu keturunan Nabi saw yang menjadi mufti Hanafi di Yaman dan Ahdal iaitu keturunan Nabi saw yang menjadi mufti Syafi’i di Yaman. Dalam sanad ini juga ada disebut nama Muhammad al-Hanafiah yang merujuk kepada keturunan isteri Ali yang bukannya dari Fatimah ra. Salah satu nama periwayat dalam hadith ini ialah Ali bin Musa al-Redha. Ketika beliau masuk ke Baghdad beliau duduk didalam tabir diatas unta. Apabila sampai di Baghdad, beliau disambut kira-kira 20,000 ahli hadith. Tatkala tabirnya dibuka, ramai orang menjerit melihat wajah ulama besar itu malah ada yang pengsan. Lalu para ulama meminta Ali meriwayat hadith dengan sanad yang sampai ke nendanya iaitu Rasulullah saw. Sanad itulah yang disebut orang dengan nama rangkaian emas. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, sanad ini jika dibaca pada orang gila maka penyakit gilanya itu boleh sembuh dengan izin-Nya. Pernah satu ketika, ada seorang raja mewasiatkan agar sanad itu diletakkan didalam kain kapannya. Kemudian ada orang bermimpi raja itu dimana raja itu berkata bahawa Allah telah mengampunkan dosa-dosanya atas berkat sanad tersebut.
Syarah khas Musnid Syam Syeikh Muhammad Mu’taz as-Subaini
Syeikh Muhammad Mu’taz adalah ulama besar di Syam. Beliau digelar Sayyid Muhammad Alawi dengan gelaran al-Alim Allamah Muhaddith Syam. Beliau banyak mengambil ilmu dari ulama Syam, Hijaz, Yaman, Maghribi, Pakisatan dan sebagainya. Gurunya seramai 600 orang. Antaranya Syeikh Abdul Fattah al-Ghudah dan Syeikh Yasin Isa al-Fadani. Beliau merupakan penasihat kepada waqaf manuskrip di Syam.
Bagaimana keadaan para sahabat mencintai Nabi saw? Seorang sahabat bernama Sauban tidak mempunyai apa-apa status, kekayaan dan nasab yang mulia tetapi mempunyai hati yang sangat kasih kepada Rasulullah saw. Beliau tidak sanggup berpisah dengan Nabi saw dan tidak pernah puas memandang Rasulullah saw. Satu hari, Rasulullah saw bertemu Sauban dan melihat Sauban dalam keadaan sedih. Tanya Rasulullah saw, “Adakah engkau ditimpa sakit?” Jawab Sauban, “Tidak. Aku tidak sakit tetapi bila aku rasa rindu, aku rasa sesuatu yang sangat kesepian. Kesepian yang amat aneh. Aku terfikir jika engkau wafat maka engkau sudah pasti ahli syurga. Lalu lidahku berkata, bagaimana pula dengan kedudukanku kelak? Bagaimana kedudukanku dengan engkau kelak? Kalau aku ahli syurga maka aku takkan terputus hubungan denganmu tetapi sudah tentu syurga mu berada di kedudukan yang lebih tinggi. Bagaimana aku boleh melihat engkau ya, Rasulullah?” Disebabkan itu dia menangis dan perasaannya kusut masai. Dia mula merasai derita jika berlakunya perpisahan dengan Rasulullah saw. Lalu turun firman Allah Ta’ala yang berbunyi, “Sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya maka ia akan bersama dengan orang yang diberi nikmat Allah Ta’ala”. Kerana itu taat kepada Rasul dan cinta kepada Rasul boleh membawa kita berjiran dengan Rasulullah saw.
Seorang perempuan Ansar kehilangan suaminya, ayahnya dan saudaranya dalam Perang Uhud. Tetapi perempuan itu tidak mempedulikannya sebelum dia dapat memastikan keadaan Rasulullah saw selamat dalam Perang itu. Perempuan itu bertanya kepada para sahabat samada Rasulullah saw selamat atau tidak. Sahabat memberitahunya Rasulullah saw selamat tetapi perempuan itu tidak berpuas hati. Perempuan itu berkata kepada para sahabat, “Bawa aku berjumpa Rasulullah, aku ingin pastikan sendiri samada dia selamat atau tidak”. Lalu sahabat membawanya berjumpa Rasulullah saw dan didapati bahawa Rasulullah saw berada dalam keadaan sihat dan selamat. Kata perempuan itu kepada Rasulullah saw, “Wahai kekasih Allah, semua musibah selain engkau adalah kecil.” Diriwayat satu kisah oleh Bukhari ra, “Ada seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw, “Wahai Rasulullah, bilakah berlakunya kiamat?” Rasulullah saw menjawab, “ Apa yang engkau sediakan untuk hari itu?” Lelaki itu berkata, “Tidak ada apa-apa amalan dan tidak ada sesuatu pun”. Kata Rasulullah saw lagi, “Apu yang kamu sediakan?” Jawab lelaki itu, “Tidak ada apa-apa kecuali cinta aku pada Allah dan Rasul-Nya”. Kata Rasulullah saw, “Maka seseorang itu akan bersama dengan orang yang dikasihinya”.

No comments:

Post a Comment