Monday, March 29, 2010

Syarah Kanzul Minan Hikam Abi Madyan - Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Taman TAR Ampang 28 Mac 2010 waktu dhuha

Kitab yang bernama Kanzul Minan ‘Ala Hikam Abi Madyan ra
Kanzul Minan bererti perbendaharaan anugerah. Minan adalah jamak bagi minna yang bererti banyak anugerah. ‘Ala Hikam Abi Madyan[1] merujuk atas syarah kata-kata hikmah, yakni kata-kata hikmah yang dikurnia Allah kepada Abi Madyan ra.
Menterjemahkan dia al-‘Abd al-Faqir al-Fani’ Daud Abd Allah Fathani (semoga Allah mengampunkan dosanya dan kedua ibubapanya, Amin)
Al-Fani’ bermaksud yang binasa dan ia adalah sifat makhluk sedangkan al-Baqi’ adalah sifat Allah yang bermakna kekal.
Hai Tuhanku, Jadikan oleh-Mu akan zahir kami berhias dengan syariat dan batin kami berpakai dengan tariqat
Kata Syeikh, zahir ikut syari’at dan batin ikut tariqat. Inilah langkah yang perlu dilalui oleh ahli sufi untuk mencapai maqam haqiqat. Sesiapa yang menghimpunkan kedua-duanya maka mereka akan mencapai haqiqat yakni kefahaman sesuatu perkara dalam perjalanan tariqat menuju jalan Allah. Kata Imam Malik ra, “Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh iaitu fiqhul asghar[2] dan fiqhul akbar[3] tetapi tidak belajar ilmu tasawwuf maka mereka adalah fasiq[4]. Sesiapa yang belajar tasawwuf tetapi tidak belajar fiqh dan tauhid maka mereka adalah kafir zindiq. Sesiapa yang menghimpunkan antara keduanya (fiqh, tauhid) dan tasawwuf maka benarlah ia menjadi ahli muhaqqiqin dalam perjalanan menuju kepada Allah. Nabi saw bersabda,
“Wali-wali Allah melihat kepada batin dunia di saat manusia melihat zahir dunia”
Sebab itu antara doa para masyaikh berbunyi seperti berikut,
“Ya Allah, Ya Tuhanku, Perlihatkanlah kepadaku sesuatu perkara itu akan haqiqat perkara itu”
Sebab utama masyaikh berdoa sedemikian agar tidak tertipu dengan kepalsuan yang ditonjolkan secara zahir (lahiriah) sepanjang hidupnya. Orang yang beristiqamah atas jalan tariqat akan diberi air (minuman) yang mencurah-curah oleh Allah Ta’ala kedalam benak hati mereka tanpa ada sebarang perantaraan. Mereka dikurnia ilmu ladunni. Ilmu ini adalah ilmu yang tidak ada batasnya. Ini berbeza dengan orang yang mengambil ilmu dari kitab. Ilmu dari kitab ada batasnya sebab ilmu itu terhad pada bilangan buku atau bilangan mukasurat yang dibacanya. Ilmu Nabi saw tidak ada batasnya disisi makhluk Allah kerana Allah telah berfirman kepada Nabi saw,
Katakanlah wahai Muhammad dan aku ijazahkan kepadamu dengan berkata, “Tuhanku, tambahkanlah bagiku ilmu”
Tentang keluasan ilmu Nabi saw, seorang sahabat bernama Huzaifah ibn Yaman berkata, pernah suatu hari Nabi saw berkhutbah dari Subuh hingga ke Isyak. Nabi saw berkhutbah tentang peristiwa akhir zaman dan memperincikan satu-persatu tentang keadaan manusia hingga ke hari kiamat termasuklah keadaan pemimpin yang zalim.
Supaya benderang atas kami beberapa cahaya haqiqat dan jadikan oleh-Mu akan ma’ani pohon kayu La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah itu tetap lagi biasa pada kami hingga mendatangkan buahnya pada tiap-tiap ketika dengan kurnia tuhannya.
Semua perkara atas muka bumi ini adalah bersumber daripada kalimah La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah. Pohon ini hendaklah hidup dan berbuah didalam hati kita.
Dan masakkan buah kayu ini hingga bersedap memakan dengan dia dan hingga kami bahagikan padanya akan segala saudara
Menjadi kelaziman kepada wali Allah untuk tidak memakan buah seorang diri melainkan berkongsi dengan segala ikhwan. Kerana itu mereka akan mengajak anak-anak murid mereka menanam pohon kayu itu sebelum disiram oleh mereka (wali Allah). Inilah wawasan wali Allah yang mursyid dan murabbi. *Pohon kayu ini adalah untuk orang awam.
Dan dijiruskan oleh-Mu akan dia daripada beberapa sungai kurnia dan ehsan hingga kami merasa akan manis buah kayu la hawla wa la quwwata illa billah
Kalimah La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah adalah pohon syariat. Pohon ini hendaklah dibiarkan berbuah. Setelah itu, tanam pula pohon tariqat iaitu la hawla wa la quwwata illa billah. Pohon ini adalah tempat dimana kita bersandarkan segala kekuatan kepada Allah Ta’ala.
Dan hingga kami bahagikan daripada bendaharaan ini dan kami lengkapkan sekalian dan kami tentukan akan tiap-tiap hati yang khusyuk tiada daya bagiku dan tiada kuat bagiku adalah pada aku itulah dan harap sejahtera.
Pohon tariqat dibahagikan kepada orang-orang yang telah mencapai kesempurnaan dalam syariat mereka. Pohon ini hanya dikongsi dengan orang-orang yang telah merasai buah dari pohon La Ilaha Illallah Muhammad Rasulullah. Orang yang benak hatinya tidak layak merasai buah ini. Sahl al-Tasturi memilih orang tertentu sahaja belajar tentang pohon ini. Untuk belajar pohon tariqat ini, Sahl akan menjempt anak muridnya yang terpilih datang ke rumahnya. Beliau akan mengunci pintu rumah dan meletakkan kunci diatas pahanya. Begitu juga dengan wali Allah yang lain seperti Sayyid Ahmad Idris ra. Beliau hanya mengajar pohon tariqat ini selepas waktu Isyak kepada murid-murid yang khawass sahaja. Kata Syeikh, kita harus sedar dan faham bahawa untuk memahami sesuatu perkara bukanlah atas kecerdikan atau kekuatan kita melainkan itu semua datangnya dari Allah Ta’ala. Dalam Hizib Saifi, Sayyiduna Ali ra ada menyebut,
“Ya Allah, Sesungguhnya aku membebaskan diriku dari keupayaan dan kekuatanku.”
Inilah syarat untuk masuk belajar ilmu tasawwuf. Untuk belajar ilmu ini, kita hendaklah masuk dalam keadaan yang faqir. Inilah yang telah berlaku kepada Imam Abu Hasan asy-Syazuli ra ketika hendak berguru dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Sebelum bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis, Imam Abu Hasan telah bermusafir sehingga ke Iraq untuk mencari guru mursyid. Sesampai disana, Imam Ahmad Rifa’i baru sahaja meninggal dunia. Imam asy-Syazuli berjumpa dengan anak murid Imam Ahmad dan menerima ijazah darinya. Kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i, “Engkau bersusah-payah datang ke Iraq untuk mencari wali qutub sedangkan wali qutub it ada didalam negeri engkau.” Terkejut Imam Asy-Syazuli mendengar kata-kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i. Beliau bergegas pulang sehinggalah ia bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Imam Abd Salam bin Masyis tinggal didalam gua di atas sebuah bukit. Diriwayatkan beliau tidak pernah mempunyai anak murid atau pengikut melainkan Imam asy-Syazuli sahaja. Imam Asy-Syazuli pada ketika itu telah pun mencapai kemahsyuran sebagai professor yang sangat terkenal dalam dunia ilmiah. Untuk berguru dengan Imam Abd Salam, beliau sanggup mengenepikan segala kemahsyuran dan naik ke puncak bukit dengan penuh tawaduk. Beliau mengambil wudhuk dan menanggalkan seliparnya untuk berjalan naik ke atas. Di tengah jalan, dia bertemu dengan Imam Abd Salam. Imam Abd Salam menyambutnya dan menyebut nama keturunannya sehingga sampai ke Sayyiduna Ali ra seolah-olah beliau sudah kenal lama dengan Imam Asy-Syazuli (Kata Sayyid Ahmad Idris, amalkanlah salawat al-muzhib al-nisyaan untuk mengingat peristiwa alam roh, penyaksian atas Allah dan agar diri tidak lalai dari menyebut kalimah syahadah). Imam Abd Salam berkata kepada Imam Asy-Syazuli, “Oleh kerana engkau naik ke gua aku dengan pakaian faqir maka aku pakaikan engkau dengan pakaian ma’rifah”. Kata syeikh, untuk faham tentang ilmu tasawwuf ini, seseorang itu mestilah datang dalam keadaan faqir agar mendapat kurnia dari Allah Ta’ala. Kata ulama, “Tanggalkan akal engkau dan datanglah (untuk belajar). Hikmahnya ialah supaya si penuntut ilmu tidak membangkang perjalanan tasawwuf. Imam Abd Wahab asy-Sya’rani, syeikhul Azhar yang sangat mahsyur pernah berguru dengan seorang ahli khawass yang kerjanya bertukang kasut dihadapan al-Azhar yang sangat terkenal itu. Ahli khawass menyuruh Imam Abd Wahab asy-Sya’rani membakar kesemua buku-bukunya. Inilah perkara yang paling sukar hendak dilakukan oleh Imam Abd Wahab. Kata ahli khawass, “Engkau mesti bakar semua kitab engkau supaya engkau tidak menyandar ilmu engkau pada kitab tetapi menyandar kepada Allah Ta’ala semata-mata”.[5]
Hai orang-orang yang gemarkan berjalan kepada Allah yang berkehendak akan merasai dengan dzauq manis ma’rifah. Jangan engkau mengenderai didalam jalan kepada Allah melainkan dengan kenderaan zul (hina) dan iftiqar (berkehendak) dan jangan engkau mengambil bekal kepadanya didalam padang ini melainkan dengan taqwa dan inkisar (pecah hati). Maka tatkala demikian itu adalah engkau orang yang melentangkan diri bagi nafahat lagi berjalan bagi yang terlebih hampir jalan ahli muamalat (orang yang berurusan dengan Allah) lagi berhias bagi turun fidh yakni limpah pemberian rahmat daripada Tuhan yang memberi akan beberapa pemberian
Untuk mengikuti jalan yang paling hampir menyampaikan diri kepada Allah Ta’ala, kenderaan yang hendak diguna adalah kenderaan zul dan iftiqar manakala bekal yang perlu dibawa ialah taqwa dan inkisar. Firman Allah dalam Hadith Qudsi, “Aku bersama dengan orang yang pecah hatinya kerana Aku”.
Telah muwafaqat segala masyaikh atas mentakzimkan dan membesarkan dia[6] dan mereka itu beradab pada hadapannya dan adalah radiallahu anhu sangatlah elok rupanya lagi bersih tubuhnya lagi banyak tawadhu’ lagi zahid akan dunia lagi wara’ lagi adalah muhaqqiq ilmunya. Sanya telah menghimpunkan atas baik kelakuannya dan baik perangainya dan karamatnya amat banyak. Maka adalah suatu hari lalu ia atas himar dan harimau memakan dia setengah tubuhnya dan empunyanya itu melihat ia akan dari jauh tiada kuasa hampir akan dia maka berkata Syeikh ra bagi empunya himar, “Mari kita pergi kepadanya”. Dan berkata ia, “Pegang olehmu dengan telinganya dan pakaikan dia akan ganti tempat himar engkau selama hari hidupnya”. Maka mengambil empunya himar itu akan telinga harimau dan ditunggangnya akan dia dan duduk ia kerjakan pekerjaannya hingga mati harimau itu beberapa tahun dengan karamat Syeikh ra.






[1] Syu’aib nama dirinya, Maghribi negerinya, Bijadiyah tempat kediamannya dan TIlmizani tempat quburnya.
[2] Merujuk kepada fiqh ilmu zahir seperti solat, puasa dan sebagainya
[3] Merujuk kepada ilmu tauhid. Kitab tauhid yang paling awal ditulis adalah al-Fiqhul Akbar. Kitab ini ditulis oleh Imam Abu Hanifah. Imam Abu Hanifah adalah seorang tabi’in yang pernah belajar dengan para sahabat termasuk Anas bin Malik ra. Anas ra adalah sahabat yang paling akhir wafat. Imam Abu Hanifah telah meriwayatkan sebuah hadith yang sangat mahsyur dari Anas bin Malik ra dengan maksudnya, “Menuntut ilmu adalah kefardhuan ke atas setiap orang Islam”. Kata Syeikh, ramai orang tidak faham dengan maksud hadith ini malah ada yang menambah perkataan muslimin dan muslimat (maksudnya menuntut ilmu adalah kefardhuan keatas setiap orang muslimin dan muslimat). Langkah menambah perkataan ini tidak tepat kerana Nabi saw menyebut muslimin sahaja yang mencakupi keseluruhan umat Islam. Muslimin yang disebut didalam hadith itu ibarat wajah yang mewakili keseluruhan jasad. Nabi saw dianugerahi Jawami’ Kalim dimana ucapan baginda saw ringkas tetapi padat dan penuh makna. Nabi saw tidak bercakap meleret-leret kerana para sahabat benar-benar memahami apa yang disampaikan oleh baginda saw. Ada juga pihak yang langsung tersalah tafsir maksud hadith diatas dimana mereka beranggapan bahawa menuntut ilmu adalah fardhu ke atas lelaki sahaja (kerana penggunaan perkataan muslimin). Alasan inilah yang digunakan oleh puak tertentu sehingga mereka melarang keras golongan wanita menuntut ilmu padahal menuntut ilmu itu wajib atas setiap orang Islam.
[4] Kata syeikh, ketahuilah bahawa taat dan maksiat itu terbahagi kepada dua. Taat terbahagi kepada zahir seperti solat, puasa dan sebagainya dan batin seperti redha, mahabbah dan sebagainya manakala maksiat juga terbahagi kepada dua iaitu maksiat zahir seperti judi dan sebagainya dan maksiat batin seperti riak, takabbur dan sebagainya. Kata ulama, jauhilah maksiat apa yang zahir dan apa yang batin.
[5] Dalam satu kisah lain yang disampaikan Syeikh, ada seorang ulama nahu namanya Sibawaih. Beliau sangat leka menulis sehingga tidak mempedulikan isterinya. Sehinggalah pada satu hari, isterinya membakar kesemua kitab Sibawaih kecuali satu kitab yang bernama al-Kitab. Kata ulama, ada hikmahnya kitab-kitab itu dibakar kerana jika tidak dia tidak akan habis-habis menulis kitab nahu.
[6] Dia yang dimaksudkan disini ialah pengarang kitab Hikam ini iaitu Syeikh Abi Madyan

No comments:

Post a Comment