Monday, March 1, 2010

Musalsal memotong kuku hari Khamis dan Ijazah Maulid Barzanji

*Catatan bebas ana di Masjid Darul Ehsan Taman TAR pada 25 Februari 2010
Musalsal memotong kuku pada hari Khamis (sebelum azan maghrib)
Syeikh Mahmud Basyar al-Falaki menyebut bahawa Nabi saw dilahirkan pada 9 Rabiul Awwal walaupun ramai yang berpendapat baginda saw dilahirkan pada 12 Rabiul Awwal. Apapun kata syeikh, tarikh itu tidak penting kerana sebagai umat Nabi saw, kita tidak menyambut kelahiran Nabi saw pada satu hari itu sahaja tetapi sebenarnya setiap saat. Maka dengan sebab itu, kita dianjurkan untuk mengingati Nabi saw sepanjang masa. Bukankah kita telah diwajibkan Allah Ta’ala untuk mengucapkan salawat keatas baginda saw sekurang-kurangnya setiap kali kita menunaikan solat lima waktu. Cuma dalam bulan Rabiul Awwal inilah kita lebih-lebih lagi mengingati baginda saw dengan mengucapkan salawat sebanyak-banyaknya ke atas junjungan baginda saw. Selain mengingati Nabi saw, kita juga perlu mengamal sunnah kerana perkara itu menjadi bukti cinta kita kepada Rasulullah saw. Salah satu amalan sunnah baginda saw ialah memotong kuku pada hari Khamis seperti yang akan kita lakukan pada petang ini (musalsal memotong kuku pada hari Khamis).
Hadith ini tergolong dalam kelompok hadith yang musalsal yang ganjil yang jarang diriwayat oleh ulama kerana ia perlu dilakukan pada hari Khamis. Ketahuilah bahawa amat besar bezanya memotong kuku tanpa bersambung sanad dengan memotong kuku yang bersambung sanad kerana memotong kuku dengan bersambungnya sanad akan merantaikan atau menghubungkan kita dengan Rasulullah saw. Tentang pentingnya pengucapan salawat, kata Syeikh Umar Hamdan al-Mahrisi – Ulama besar Makkah dan Madinah, “Hendaklah kalian sentiasa mengucapkan salawat ke atas Rasulullah saw kerana amalannya sahih diterima sekalipun kita lalai atau fasiq. Amalan itu dipersembahkan kepada Nabi saw dan diterima Allah Ta’ala. Orang fasiq akan selamat dengan ucapan salawat kerana amalan tersebut diterima Allah Ta’ala atas kemuliaan Nabi saw.” Ketika mana berkurangnya atau merosotnya para murabbi/mursyid di zaman ini maka amalan salawat ke atas Rasulullah saw mampu bertindak sebagai mursyid bagi membawa umat ke jalan Allah Ta’ala. Jangan kita kering dari mengucap salawat ke atas Rasulullah saw.
Terlalu banyak kelebihannya mengucap salawat ini. Istimewanya amalan mengucap salawat ini ialah kerana Allah Ta’ala juga mengucap salawat ke atas Nabi saw sedangkan amalan atau ibadat lain hanya khusus kepada makhluk-Nya sahaja seperti solat, puasa dan sebagainya. Justeru, Allah Ta’ala mengasihi orang yang mengucap salawat ke atas Nabi saw kerana Allah Ta’ala turut mengucap salawat bahkan Allah mendahului makhluk-Nya mengucap salawat ke atas Nabi saw. Allah Ta’ala mengucap salawat ke atas Nabi saw sebelum Nabi saw dicipta. Tidak ada siapa pun yang boleh mengira bila Allah Ta’ala mula mengucap salawat kerana Allah Ta’ala tidak diongkong oleh masa dan tempat. Allah Ta’ala sentiasa mengucap salawat ke atas Nabi saw tanpa berhenti-henti. Jadi jika kita tidak mengucap salawat dan menutup bibir kita dari mengucap salawat maka ia langsung tidak mengurangkan martabat Nabi saw kerana Allah dan malaikat mengucap salawat ke atas Nabi saw. Berapa banyak nama Nabi saw yang seumpama dengan nama Allah? Ketahuilah bahawa Allah memanggil Nabi saw dengan nama-Nya, Rauf dan Rahim. Hanya orang yang beriman akan mengucap salawat ke atas Junjungan Nabi saw. Imam Ali Zainal Abidin berkata, “Alamat atau tanda ASWJ yang sejati ialah dengan memperbanyakkan salawat ke atas Nabi saw.”
Ketahuilah bahawa orang yang pertama sekali menyambut maulid tidak lain ialah Nabi saw sendiri. Nabi saw menyambutnya dengan berpuasa tiap-tiap hari Isnin. Cuma cara sambutannya sahaja yang berbeza dimana kita sebagai umatnya menzahirkan kegembiraan atas kelahiran Nabi saw dengan cara mengadakan maulid dan menjamu makanan. Ini adalah ijtihad ulama. Justeru orang yang anti-maulid adalah orang yang mencerca Nabi saw. Ketahuilah bahawa maulid yang dibaca adalah penzahiran ulama dalam bentuk teks puji-pujian atas kekasihnya yakni Nabi saw. Imam Fakhruddin al-Razi berkata, “Kemuliaan salawat atas Rasulullah saw lebih dari kemuliaan Adam as ketika malaikat sujud kepadanya. Ini adalah kerana Allah tidak sujud kepada Nabi Adam as tetapi Allah Ta’ala mengucap salawat ke atas Nabi saw. Adam as umpama Ka’abah yang menyimpan benih Nabi saw didalam tulang sulbinya. Malaikat disuruh sujud kepadanya bukan kerana batang tubuh Adam as tetapi hakikatnya adalah memuliakan keberadaan Nabi saw didalam jasad Nabi Adam as.
Maulid terlalu banyak fadhilatnya. Terlalu banyak ma’ani, asrar dan sebagainya yang terkandung didalam majlis ini. Tidak diucap salawat atas sesuatu tempat melainkan akan muncul wangi-wangian dari tempat itu lalu naik hingga ke Arasy dan malaikat akan menyatakan bahawa tempat ini dan ini ada mengucap salawat. Tempat yang mengucap salawat itu tidak akan dihancur Allah Ta’ala tetapi dipindah ke dalam syurga Allah.
Pengijazahan kitab Maulid Barzanji
Seperti yang disebut oleh Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki, “Mengadakan majlis maulid adalah wajib kerana ramai orang tidak kenal Nabi saw”. Wasilah itu samalah dengan qasad dan tujuan. Jika dengan maulid, kita boleh pupuk rasa cinta kepada Nabi saw maka hadir dalam majlis maulid itu adalah wajib. Ketahuilah bahawa setiap perkara yang menyampai kepada yang wajib itu maka hukum perkara itu adalah wajib. Wajib kita berusaha mencintai Nabi saw. Kita kena menyempurnakan iman kita dengan mencintai Nabi saw supaya terhindar diri kita dari tergolong dalam kelompok orang yang fasiq. Orang yang anti-maulid biasanya akan menjaja hadith Nabi saw yang berbunyi, “Tinggalkan dakwaan Nasrani terhadap Nabi mereka, Isa adalah anak Allah. Jangan kamu memuji Nabi saw seperti orang Kristian memuji Nabi isa”. Padahal Nabi saw melarang umatnya memuji baginda saw seperti penganut Kristian memuji Nabi Isa as sebagai anak Tuhan. Umat Islam memuji Nabi saw sebagai Kekasih Allah yang paling mulia dikalangan makhluk-Nya bukannya sebagai anak Allah (seperti yang dilakukan oleh penganut Nasrani). Ramai para sahabat memuji Nabi saw dengan menulis syair-syair yang indah. Sahabat besar bernama Hasan ibn Thabit menulis syairnya yang berbunyi, “Wahai tempat sandaran orang-orang yang memohon pertolongan, penolong, pembantu, pemelihara orang-orang yang memohon perlindungan kepada-Nya…” sebagai puji-pujian ke atas Nabi saw. Kata Syeikh, di pusat manuskrip Mesir sendiri ada sekitar 201 manuskrip maulid yang ditulis oleh ulama-ulama besar yang masih belum dicetak. Banyaknya manuskrip ini menjadi bukti betapa ulama begitu mengasihi Nabi saw sehingga melontarkan banyak bait-bait indah ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad saw.

1 comment:

  1. Catatan tuan benar-benar membantu saya dalam menambahkan kecintaan kepada Rasulullah s.a.w.

    ReplyDelete