Monday, March 8, 2010

Syarah Khas Maulidur Rasul al-Jenderami 1431 H

*Catatan bebas ana selepas solat maghrib di Kompleks al-Jenderami pada 6 Mac 2010
Syarah Khas Syeikh Afeefuddin al-Jailani
Sahabat yang bernama Abu Zar pernah berkata, “Apa-apa kesalahan yang dilakukan oleh ahli keluargaku sebenarnya adalah berpuncakan dari dosaku”. Justeru kita seharusnya insaf kerana kemungkaran atau musibah yang melanda umat Islam pada hari ini pada hakikatnya adalah berpunca dari dosa-dosa kita. Para sahabat sangat mengasihi dan mencintai Nabi saw. Mereka tidak pernah memikirkan tentang syurga sebaliknya mereka sentiasa berusaha bagaimana hendak mendampingi Nabi saw kerana kecintaan mereka yang sangat mendalam terhadap baginda saw. Imam as-Suyuti menggelar bulan Rabi’ul Awwal sebagai bulan Rabi’ul al-Anwar kerana bulan kelahiran baginda saw itu dinisbahkan dengan bulan cahaya Rasulullah saw yang membawa rahmat ke seluruh pelusuk alam. Rasulullah saw berpuasa pada hari Isnin sebagai tanda kesyukuran atas lahirnya. Apabila sahabat melihat Rasulullah saw berpuasa pada hari tersebut maka pada minggu berikutnya, seluruh umat Islam di Madinah berpuasa pada hari Isnin kerana kasih dan sayang mereka kepada baginda saw. Ketika Umar ra menjadi khalifah, beliau bersiar-siar bersama Uthman ra dan bertemu dengan seorang budak penggembala kambing. Umar mengujinya dengan meminta budak itu menjualkan seekor kambing kepadanya. Budak itu enggan lalu berkata, “Bagaimana saya hendak menjawab di hadapan Allah Ta’ala dan Rasul-Nya di hari Kiamat kelak (kerana tidak berlaku amanah)?” Begitulah hebatnya umat Islam dizaman Rasulullah saw dan para sahabat kerana mereka patuh dan taat dalam menjunjung perintah Allah dan Rasul-Nya. Uthman ra kemudiannya membeli budak itu dan memerdekakannya. Uthman juga membeli semua kambing yang dibela oleh budak itu lalu memberikannya kepada budak itu sebagai hadiah kerana teguh dengan pendiriannya demi menjunjung titah perintah Allah dan Rasul-Nya.
Seorang tabi’in berada dalam sakaratul maut. Beliau dikunjungi oleh seorang sahabat yang merupakan ahli Baitul Ridwan. Tabi’in meminta kepada sahabat itu untuk memegang tangannya. Kata tabi’in,”Manakah tanganmu yang pernah berbai’ah dengan Rasulullah saw?” sahabat menghulurkan tangannya lalu tabi’in itu mengucupnya. Serentak dengan itu, tabi’in itupun menghembuskan nafasnya yang terakhir. Begitulah kecintaan para sahabat dan tabi’in kepada baginda saw. Rasulullah saw menjalani kehidupan yang amat sukar sejak dari usia kecil dalam keadaan yatim piatu tetapi keadaan yang sukar itu telah membentuk kemuliaan peribadinya sehingga baginda saw kemudiannya digelar as-Sadiqul Amin iaitu yang paling jujur dan paling dipercayai. Rasulullah saw adalah qudwah hasanah iaitu ikutan terbaik kepada umatnya maka kita sebagai umatnya juga perlulah memberi contoh kepada yang lain.
Syarah khas Kiyai Haji Amir Hamzah
Apalah ertinya jawatan tinggi jika tidak ada sedikit pun kecintaan terhadap Rasulullah saw didalam benak hati. Ketahuilah bahawa ada jalur yang paling cepat ke jalan Allah iaitu dengan mahabbah kepada Rasulullah saw. Caranya ialah dengan menunaikan sunnah Rasulullah saw. Kalau tunggul kurma boleh menangis kerana merindui Rasulullah saw, apatah lagi kita sebagai umatnya. Kita selalu berbuat maksiat dan berbuat zalim, tetapi baginda saw pernah bersabda, “Semua umatku akan masuk syurga”. Oleh itu, cintailah Rasulullah saw lebih dari segala-galanya. Nabi saw berkata kepada para sahabat bahawa akan ada golongan yang tidak akan masuk syurga kerana mencerca orang-orang yang mencintai baginda saw. Sedangkan Allah Ta’ala memuji Nabi saw, justeru Allah mengampunkan dosa orang-orang yang mencintai Nabi saw.
Syarah Khas Dato Sayyid Omar
Sambutan Maulid bukanlah hak orang bawahan atau hak orang atasan tetapi hak semua orang yakni orang yang mengucap kalimah syahadah. Sabda baginda saw, “Semua umatku yang mengucap kalimah syahadah adalah syurga”. Satu lagi sabda Nabi saw ialah, “Orang yang taat aku maka ia beroleh syurga sebaliknya orang yang benci aku maka ia beroleh neraka”. Ketahuilah bahawa syurga diliputi dengan barang-barang yang manusia membenci pada zahirnya sedangkan neraka diliputi dengan barang-barang yang manusia sukai pada zahirnya. Maksudnya manusia lebih suka pada maksiat dan perkara mungkar yang merupakan jalan ke neraka tetapi tidak suka kepada taat dan mengerjakan ibadah yang merupakan jalan ke syurga. Sambutan maulid sangat penting kerana ia mengwujudkan rasa hubb atau kecintaan didalam diri terhadap Rasulullah saw. Hubb boleh merubah peribadi seseorang dengan serta-merta. Kecintaan kepada Rasulullah saw yang mendalam akan mengubah peribadi seseorang dengan sentiasa menjunjung segala sunnah Rasulullah saw. Kekasih yang mencintai kekasihnya akan menjadi berani kerana cinta. Kata Habib, pernah satu malam ketika dia pulang dari mengaji al-Quran, dia bertembung dengan pasangan kekasih yang sedang berfoya-foya di kawasan jirat Cina. Kawasan jirat Cina itu lazimnya dikaitkan dengan perkara-perkara yang menakutkan tetapi cinta yang mendalam telah menjadikan mereka berani berbuat apa sahaja. Umat Islam mencapai kejayaan gilang-gemilang satu masa dahulu kerana mereka berani menegakkan hukum Allah dan sunnah Rasulullah saw. Kita juga pada hari ini perlu berani menegakkan hukum Allah dan beramal dengan sunnah Rasulullah saw. Kata Habib, jika tidak dapat menegakkan hukum secara keseluruhan jangan pula kita meninggalkan kesemuanya.
Para sahabat sangat mengasihi Rasulullah saw. Saiyidina Umar bila berjalan dengan Rasulullah saw akan sentiasa mengawasi keadaaan sekeliling bagi memelihara keselamatan Rasulullah saw. Kata Umar ra, “Kalau Umar mati hanya isterinya sahaja yang akan menangis tetapi kalau Rasulullah saw wafat, seluruh umat Islam akan menangis berdukacita”. Sahabat berkata, “Kami tidak tahu bagaimana hendak menyempurnakan seluruh amalanmu Ya Rasulullah tetapi kami sangat mencintaimu Ya Rasulullah”. Lalu dijawab Rasulullah saw, “Ingatlah bahawa seseorang itu akan bersama dengan orang yang dicintainya”. Ketahuilah bahawa tidak dijadikan segala sesuatu melainkan dengan sebab Rasulullah saw. Rasulullah saw diutus kepada sekalian alam untuk memberitahu kepada umatnya tentang apa yang perlu diberitahu kepada umatnya tentang segala-galanya seperti yang yang telah diwahyu Allah Ta’ala kepadanya.
Syarah Khas Habib Najib Thoha as-Seggaf
Umat Islam pada masa ini perlu kenal betul-betul Rasulullah saw. Caranya ialah dengan menghayati sirah Rasulullah saw. Biasakanlah diri kita untuk membawa ahli keluarga bersama-sama menghadiri majlis ilmu seperti hari ini agar ahli keluarga kita benar-benar mengenal Rasulullah saw. Pengaruh budaya dari luar sangat dahsyat pada hari ini. Jika kita tidak berhati-hati menangani pengaruh ini dikhuatiri ianya akan menular masuk kedalam rumah kita lalu menjauhkan ahli keluarga dari menuruti ajaran Rasululullah saw, mohon dijauhkan perkara ini dari kita semua. Sebab itulah kita perlu memastikan supaya setiap ahli keluarga kita benar-benar mengenal Rasulullah saw seutuhnya.
Nabi Musa as pernah memohon kepada Allah Ta’ala untuk melihat Allah. Firman Allah, “Tidak mungkin engkau dapat melihat Aku tetapi pandanglah ke arah gunung itu”. Lalu Allah menampakkan zat-Nya disekitar gunung itu hingga hancur-lebur gunung tersebut dan Nabi Musa as kemudiannya tidak sedarkan diri. Nabi Musa as memohon untuk bertemu dengan Allah tetapi Nabi Muhammad saw dipanggil Allah untuk bertemu dengan-Nya. Nabi Musa as disuruh melepaskan sandalnya ketika bertemu Allah tetapi Nabi Muhammad saw diangkat naik bersama-sama dengan sandalnya ketika bertemu Allah Ta’ala. Begitulah keistimewaan Nabi Muhammad saw yang merupakan penghulu bagi segala Nabi Allah swt. Kita harus bersyukur kerana menjadi umat Nabi Muhammad saw kerana baginda saw akan memberi syafaat di hari Akhirat kelak. Ketahuilah bahawa masalah akhirat bukanlah suatu perkara yang boleh dipandang ringan. Kita semua akan menghadapinya dan suasana pada hari itu sangat dahsyat. Semua Nabi kecuali baginda saw tidak berani memberi syafaat kerana Allah Ta’ala sangat murka pada hari itu. Ketahuilah bahawa orang kafir memerangi Islam secara halus menerusi rangkaian media, internet dan sebagainya. Mereka tidak berani menentang umat Islam secara fizikal kerana mereka tahu bahawa umat Islam akan bangkit untuk berjihad jika berdepan secara fizikal. Justeru kita hendaklah mengawasi akhlak kita. Akhlak umat Islam pada hari ini sangat dahsyat. Ketahuilah bahaw Nabi saw diutuskan kepada alam ini dengan tujuan untuk menyemprunakan akhlak. Nabi saw memfokuskan akhlak terlebih dahulu. Akhlak yang baik akan menghasilkan hati yang baik.

No comments:

Post a Comment