Monday, February 8, 2010

Kalam Hikam Abi Madyan - Disyarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki

*Catatan bebas ana di Taman TAR Ampang pada 7 Feb 2010
Kalam Hikam Abi Madyan,
Tidak dituntut bagimu sesuatu seumpama idhtirar (desakan), dan tiada sesuatu yang lebih segera melimpahkan anugerah-anugerah kepadamu seumpama menghinakan diri dan iftiqar.
Pertolongan Allah Ta’ala datang apabila kita menghampirkan diri kepada Allah Ta’ala dengan cara sentiasa merasakan kekerdilan dan kehinaan diri kita dihadapan Allah Ta’ala. Sifat ujub membinasakan manusia. Inilah faktor kekalahan umat Islam dalam Perang Hunain. Apabila sifat ini hadir dalam diri kita, Allah Ta’ala akan merendahkan martabat umat Islam. Sebaliknya orang yang mengutamakan sifat kehinaan dalam diri maka darjatnya akan ditinggikan Allah Ta’ala. Sifat idhtirar (desakan) dan iftiqar (hajat) akan mendekatkan kita dengan anugerah Allah Ta’ala. Sifat faqir perlu ada didalam diri. Faqir yang dimaksudkan bukanlah faqir dihadapan makhluk tetapi faqir dihadapan Allah. Orang yang sempurna kefaqirannya akan mendapat pertolongan Allah Ta’ala. Ini bersesuaian dengan maksud, “Sesungguhnya sedeqah itu adalah untuk orang-orang faqir”. Jadi, supaya pertolongan Allah sentiasa datang kepada kita maka kita hendaklah berada dalam keadaan faqir dihadapan Allah Ta’ala. Jika kita masih ada lagi perasaan “mempunyai” atau “berkeupayaan” maka ia hanya akan membawa diri kita ke lembah kebinasaan dan kecelakaan diri. Ini adalah kerana sifat takabbur, riyak, suma’ah dan sebagainya yang buruk masih berada dalam benak hati kita. Sebaliknya kita hendaklah sedar dan insaf bahawa segala kepunyaan dan keupayaan itu adalah milik Allah Ta’ala. Semua yang berlaku adalah atas kekuatan Allah Ta’ala bukannya kita.
Para masyaikh dan ulama menggelarkan diri mereka al-faqir kepada Allah iaitu berkehendakkan kepada Allah dengan harapan, mudah-mudahan Allah Ta’ala mengkayakan mereka sehingga mereka tiada lagi berkehendak kepada manusia. Apabila kita banyak kekurangan maka Allah Ta’ala akan melimpahkan anugerah-Nya kepada kita tetapi apabila kita berada dalam keadaan senang maka ramai pula yang akan menolong dan menghampirkan diri kepada kita sehingga menyebabkan kita lalai kepada Allah Ta’ala. Kebiasaannya semasa kita dalam keadaan gawat, kita akan lebih banyak mengingati Allah dan benar-benar hampir kepada Allah untuk memohon pertolongan kerana tidak ada orang yang hendak menolong kita pada waktu itu. Sebaliknya keselesaan akan menyebabkan kita bersandar kepada makhluk. Nabi saw tidak takut umatnya jatuh miskin tetapi Nabi saw takut umatnya menjadi kaya. Kita hendaklah merasakan diri kita seperti dalam keadaan hendak tenggelam didalam lautan kerana pada masa itu harapan kita hanyalah pada Allah Ta’ala. Tidak ada yang boleh beri bantuan kepada kita selain Allah Ta’ala pada waktu itu.
Idhtirar adalah setinggi-tinggi sifat perhambaan. Bila ada sifat ini, Allah akan memelihara, mengurus dan mengawal diri kita. Allah akan menurunkan sifat Rububiyyah untuk menjaga kita. Kasih-sayang Allah dilimpahkan kepada kita. Kalau kita berkehendakkan kekayaan Allah Ta’ala maka kita hendaklah sahihkan kefaqiran kita dihadapan Allah Ta’ala. Apabila kita beramal kita hendak merasakan bahawa diri kita adalah yang paling hina, paling fasiq dan paling kerdil. Kita hendaklah merasakan bahawa keberadaan kita telah menyebabkan doa orang lain tertolak. Kita perlu menyerlahkan sifat kefaqiran bukan menyerlahkan kehebatan yang ada pada diri kita. Satu masa dahulu, ada seorang wali Allah datang ke Makkah untuk mengerjakan haji. Beliau berniat mengerjakan haji untuk bondanya, ayahandanya dan untuk orang-orang yang hajinya tidak diterima Allah Ta’ala. Ketika berada di tempat wuquf, beliau menyempurnakan maksud faqir dengan menyatakan bahawa keberadaan beliau disitu telah menyebabkan doa orang lain tertolak. Maka pada waktu itu, para wali Allah yang lain berpendapat bahawa semua orang yang mengerjakan haji pada waktu itu telah diterima Allah akan amalan mereka atas sebab sahihnya kefaqiran wali Allah tadi dan benar-benar ikhlas di hadapan Allah Ta’ala.
Lazimkanlah diri dengan membaca doa berikut,



Maksudnya
Ya Allah! Fahamkanlah kami tentang-Mu, kerana sesungguhnya kami tidak dapat memahami-Mu melainkan dengan pertolongan-Mu. Hanya kepada-Mu kami sembah dan minta pertolongan. Ya Allah! Janganlah Engkau mencabut keimanan dari hati kami setelah Engkau menunjuknya kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi.
Kalam Hikmah Abi Madyan
Tidaklah orang yang dipakaikan dengan kehinaan lemah seperti orang yang dipakaikan dengan ketinggian kuasa
Orang yang bersifat lemah sebenarnya dipakaikan dengan sifat ubudiyyah sebaliknya orang yang berada dirinya hebat sebenarnya merampas sifat Allah Ta’ala. Orang yang kuat melakukan taat dan kuat melawan nafsu akan dilimpahkan taufiq Allah Ta’ala manakala orang yang kuat fizikalnya tetapi lemah taatnya adalah orang-orang yang celaka kerana menyangka kekuatannya itu adalah miliknya. Kita perlu bermuhasabah dan menilai semula kemana kekuatan kita diarahkan, adakah ke jalan agama atau ke jalan dunia. Ada masyaikh dan ulama yang telah berusia lanjut tetapi masih gagah mengerjakan amal ibadah seperti menulis berjilid-jilid kitab dan melakukan solat malam. Ini adalah kerana Allah menganugerahkan kekuatan rohaniah kepada mereka untuk berkhidmat di jalan Allah walaupun dari segi fizikalnya, tubuh mereka tidaklah gagah seperti tubuh orang muda. Imam Ahmad Hanbal menulis musnadnya yang mencecah 52 jilid. Dari mana datangnya kekuatan beliau menulis padahal pada masa itu, belum ada lagi kemudahan moden seperti hari ini. Anehnya beliau tidak pula melakukan kesilapan dalam penulisan walaupun tanpa kemudahan moden seperti hari ini. Kita harus sedar bahawa apa yang kita ialah Allah bukannya apa yang Allah sediakan. Sebab itu kita kena mujahadah untuk mendapatkan Allah. Jalan untuk sampai kepada Allah terlalu banyak sebanyak nafas yang ditarik dan dihembus keluar dari hidung dan kerongkong. Segala perkara sunat adalah sebab atau jalan untuk sampai kepada Allah manakala mengerjakan fardu itu adalah modalnya. Pada suatu hari, Imam Syafi’i ra pergi ke satu majlis pengkebumian tanpa memakain jubah dan sarban. Kelibatnya tidak disedari oleh orang ramai. Esoknya, orang bertanya kepadanya kenapa beliau tidak hadir padahal beliau memang ada disitu. Begitulah pemikiran orang awam terhadap ilmu dimana mereka hanya nampak luarannya sahaja. Ketahuilah bahawa doa mestilah seiring dengan usaha yang bersungguh yakni mujahadah. Buatlah amal ibadah tanpa mengharapkan anugerah maqam dari Allah Ta’ala.

No comments:

Post a Comment